Podstawy Inkscape
Tutorial
Opracowanie: RRH
Poziom trudności: łatwy
Witam w kolejnym poradniku.
Tym razem omówię podstawowe techniki, niezbędne przy wykonywaniu większości projektów w programie Inkscape. Pokażę Ci, jak za pomocą prostych elementów składowych stworzyć interesującą kompozycję. Zresztą na tym polega magia wektorów. Poradnik został pomyślany tak, aby każdy mógł go wykonać. Nie musisz więc mieć żadnego doświadczenia z programem.
Dowiesz się jak:
- wykorzystywać operacje logiczne
- korzystać z podstawowych narzędzi kształtu
- tworzyć ścieżki
- wykorzystywać podstawowe kształty do tworzenia bardziej skomplikowanych obiektów
Specialne podziękowania dla
elficy, która była moją korektorką i zredagowała ten tekst
Tutorial został napisany dla wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
1. Naszą pracę zaczniemy od ustalenia rozmiaru dokumentu. Użyj skrótu klawiaturowego
[Ctrl+Shift+D], by dostać się do okna
Właściwości dokumentu.
W obszarze
Rozmiar niestandardowy ustal:
- szerokość na 1000 px
- wysokość na 1500 px
2. Tworzymy tło
Pionowy pasek z przyciskami, który widzisz po lewej, to
narzędziówka. Zawiera ona narzędzia potrzebne do naszej pracy.
Użyjemy teraz jednego z podstawowych kształtów - prostokąta. Wybierz narzędzie
Prostokąt [F4]. Kliknij teraz na płótnie i przeciągnij. Nie przejmuj się wielkością i kolorem otrzymanego kształtu - za chwilę je zmienisz. Musisz zapamiętać jedną rzecz. Każdy obiekt utworzony w programie Inkscape może się składać z
wypełnienia i
konturu. Być może utworzony właśnie przez Ciebie prostokąt posiada kontur. Możesz to sprawdzić w polach
Wypełnienie i
Kontur, umieszczonych w lewym dolnym rogu okna programu:
Obrazka chyba nie trzeba dokładnie opisywać. Dodam tylko, że pole z literką "A" oznacza nieprzezroczystość, czyli poziom alfy. Jeżeli Twój prostokąt posiada kontur, kliknij PPM na odpowiednim polu i wybierz
Usuń kontur.
Pora dopasować prostokąt do wielkości płótna. Naciśnij
[Ctrl+Shift+M] w celu wywołania okna
Przekształć . Będziesz z niego często korzystał. Przejdź do zakładki
Skaluj:
wpisz następujące dane:
- z listy obok wybierz px jako jednostkę
- szerokość: 1000
- wysokość: 1500
i naciśnij przycisk
Zastosuj.
Prostokąt jest już wielkości płótna, pozostała tylko kwestia wypozycjonowania go. Nic prostszego. Skorzystamy z tego samego okna dialogowego. Mając otwarte okno
Przekształć przejdź do zakładki
Przesuń. Wykonaj następujące kroki:
- odznacz Przsunięcie względne
- ustaw wartość pól Poziome i Pionowe na 0
- wybierz jednostkę px
- naciśnij Zastosuj
Tło jest teraz na właściwym miejscu. Zmienimy tylko jego kolor na przypominający niebo. Użyj skrótu klawiaturowego
Ctrl+Shift+F w celu wywołania okna
Wypełnienie i kontur .
Okno to nie jest wcale tak straszne, na jakie wygląda. Przyzwyczaj się do niego, bo będzie ono nieodłącznym elementem naszej pracy. Nie będę opisywał go w tej chwili. Wpisz tylko w polu
RGBA, co oznacza
Red Green Blue Alpha, wartość:
7cd1ffff.
3. Pierwsze operacje logiczne
Zorganizujmy nieco naszą pracę. Inkscape - jak inne programy graficzne - obsługuje warstwy. Każda warstwa może zawierać dowolną ilość obiektów, które układane są w stos (z-order). Dodając kolejny obiekt na warstwie, układamy go o jedną pozycję wyżej w stosie. Pozycję obiektu w stosie moża oczywiście zmieniać. Pomyśl o stosie jako warstwach na warstwie. Tak więc obiekty wewnątrz warstwy mogą się przesłaniać, a te z kolei mogą być przesłonięte przez obiekty z warstwy wyższej. Wywołaj okno
Warstwy używając skrótu klawiaturowego
[Ctrl+Shift+L] :
To okno dialogowe jest na tyle czytelne, że nie wymaga szczegółowego omówienia. Kliknij PPM na nazwie warstwy i wybierz
Zmień nazwę warstwy, wpisując
Tło. Zawsze rób to w ten sposób - nazywanie warstw poprzez drukrotne kliknięcie na nazwie warstwy może ci zrobić psikusa i z powrotem powrócić do nazwy w stylu LayerX, a to z powodu błędu, który nie został jeszcze naprawiony.
Używając przycisku
dodaj nową warstwę i nazwij ją
Ziemia. Poprzednią możesz zablokować - naciskając na małą kłódeczkę
. Dobrą praktyką jest blokowanie wszystkich warstw oprócz tej, na której pracujesz. Użyj teraz drugiego podstawowego kształtu -
Okręgu . Wybierz go z narzędziówki lub naciśnij skrót mu odpowiadający -
[F5] i przeciągnij kursor na utworzonej przed chwilą warstwie. Umieść stworzony obiekt mniej więcej w taki sposób:
Jeżeli nie osiągnąłeś żądanego efektu, możesz obiekt przesunąć, a nawet poprawić. Przesuwasz za pomocą
Wskaźnika [F1]. Każdy kliknięty obiekt wyświetla strzałki, w zależności, ile razy był kliknięty. Jeżeli klikniesz na obiekcie raz, pojawią się strzałki służące do zmiany rozmiaru. Drugi raz - strzałki umożliwiające obrót i pochylenie obiektu. Poniższy rysunek wszystko wyjaśnia:
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak dopasować obiekt. Przedstawię teraz jedną z operacji logicznych -
Część wspólną [Ctrt+*]. Odblokuj warstwę
Tło, zaznacz obiekt za pomocą
Wskaźnika i skopiuj go
[Ctrl+C]. Warstwę tę możesz teraz zamknąć
. Kliknij na warstwę
Ziemia i wykonaj operację
Edycja -> Wklej w miejscu pochodzenia . Prostokąt z warstwy
Tło powinien teraz przykryć nasz owalny kształt i być zaznaczony. Przytrzymując
[Shift] kliknij LPM na owalu. Po wykonaniu tej czynności powinny być zaznaczone dwa obiekty. Użyj teraz kombinacji
[Ctrl+*] bądź wpisu w menu
Ścieżka -> Część wspólna .
Poznanym wcześniej sposobem zmień wypełnienie obiektu na
83bd00ff.
4. Robimy tęczę
Poznamy teraz właściwości narzędzi kształtu, a konkretnie - okręgu, oraz kolejną operację logiczną - różnicę.
Stwórz nową warstwę nad warstwą
Tło i nazwij ją
Tęcza. Przeniesiemy się teraz z płótna rysunku na obszar roboczy - tak będzie wygodniej. Wybierz narzędzie
Okrąg [F5] i przeciągnij z przytrzymanymi klawiszami
[Ctrl+Shift] w celu uzyskania koła ze środkiem znajdującym się w miejscu kursora. Nadamy mu teraz rozmiar o średnicy
1000px.
Można do tego wykorzystać okno dialogowe
Przekształć , ale szybciej będzie zrobić to poprzez wypełnienie pól
Szer. i
Wys., znajdujących się na pasku poleceń tuż nad górną linijką (musisz wejść w tryb
Wskaźnika . Możesz ustawić wartości w obu polach na
1000, bądź też wpisać ją do jednego z nich i nacisnąć przycisk blokady - małej kłódki pomiędzy nimi.
Poznamy teraz kolejne narządzie -
Edycję węzłów . Kliknij ikonę tego narzędzia bądź użyj skrótu
[F2] i kliknij LPM na właśnie utworzony okrąg. Twoim oczom ukażą się trzy (jeden jest na początku ukryty) malutkie uchwyty:
Uchwyt w kształcie kółeczka jest odpowiedzialny za tworzenie łuków i segmentów, dwa pozostałe za zmianę rozmiaru. Utworzony okrąg powinien mieć tylko wypełnienie, usuń więc kontur, jeżeli się pojawił. Wykonując ruch pokazany na rysunku, utwórz półkole.
Pomóż sobie przyciskiem
[Ctrl] w celu ograniczenia obrotu o 15 stopni. Zaznacz teraz otrzymane półkole Wskaźnikiem
i naciśnij
[V], aby odbić obiekt pionowo:
Mając zaznaczony obiekt, użyj
[Ctrl+D] w celu powielenia go. Żeby półkola nam się nie myliły, zmieńmy kolor tego nowo utworzonego. Cała tęcza w tej chwili ma wymiary
1000x
500px. Kolejnym jej kolorom nadamy szerokość
100. Używając okna dialogowego
Przekształć , zmień szerokość właśnie utworzonego poprzez powielenie obiektu na
900, przy czym zaznacz
Skaluj proporcjonalnie. Po wykonaniu tej operacji zobaczysz dolny obiekt. Przesuń teraz mniejsze półkole w pionie, tak by jego dolna część wystawała
minimalnie poza półkole większe. Najlepiej jak będzie wystawał o
1 piksel, albo... wcale, ale w tym wypadku musisz przeprowadzić czynność bardzo skrupulatnie. Chodzi o to, żeby po operacji odejmowania nie pozostał żaden fragment dolnego obiektu. Użyj kombinacji
Ctrl+C, aby skopiować obiekt górny. Poznamy teraz nową operację logiczną -
różnicę.
Zaznacz oba obiekty albo za pomocą klawisza
Shift, albo za pomocą
zaznaczenia elastycznego. Zaznaczenie elastyczne (z ang. rubberband) to przeciągnięcie kursora nad obiektami w celu opięcia ich.
OK. Odejmijmy więc! Użyj operacji
[Ctrl+-] i voila! Mamy pierwszy kolor tęczy.
Całą operację ilustruje poniższy obrazek:
Pora na kolejne kolory. Skopiowany wcześniej obiekt wklej za pomocą
Wklej w miejscu pochodzenia (menu Edit). Korzystając z poznanej techniki wykonaj kilka barw tęczy - ja wykonałem 4. Kolory nie mają znaczenia. Wiadomo - kwestia gustu. Ja skorzystałem z wbudowanej palety Echo, która znajduje się w wersji rozwojowej programu.
Na koniec zaznacz wszystkie kolory i użyj skrótu
[Ctrl+G], który utworzy grupę. Grupy są bardzo użyteczne, bo są traktowane jak pojedyncze obiekty. Zmniejsz odrobinę naszą tęczę, zaznaczając grupę i skalując powstały obiekt przeciągając myszką, jednocześnie przytrzymując klawisze
[Ctrl+Shift]. Umieść go na środku sceny:
5. Robimy chmurki
Punkt ten jest chyba jednym z łatwiejszych - użytkownik zaznajomiony już z programem Inkscape mógłby zastanawiać się czy jest on w ogóle konieczny. Jednak ponieważ poradnik ten jest dla osób nie mających żadnego doświadczenia z programem, postanowiłem go opisać. Poznasz w nim kolejną operację logiczną -
Sumę. Przekonasz się także o bardzo ważnej rzeczy - że piękno wektorów polega na ich prostocie. Obrazy wektorowe buduje się z podstawowych figur. Utwórz nową warstwę
Chmurki i używając poznanego już narzędzia
Okrąg utwórz mniej więcej takie okręgi:
Ale zaraz, zaraz - gdzie mój okrąg? Spokojnie. Inkscape zapamiętuje poprzednie ustawienia narzędzia i żeby teraz powrócić z półokręgu do koła, wystarczy kliknąć z przytrzymanym klawiszem
[Shift] jeden okrąglutki uchwyt.
Kiedy już utworzysz okręgi, zaznacz wszystkie i wykonaj operację
Sumy (unii)
:
[Ctrl++]W wyniku tego działania powstanie jeden obiekt. Nie myl jednak tej opercji z grupowaniem. Przykryj następnie prostokątem dół połączonych okręgów i wykonaj znaną Ci już operację
Różnica .
6. Słońce
W tym punkcie poznasz sposób na bardzo modny ostatnio efekt rozchodzących się promieni. Użyjemy ich w charakterze słońca. Poznamy przy okazji narzędzie
Pióro [Shift+F6], służące do tworzenia krzywych Beziera.
Utwórz nową warstwę na warstwą
Tło i nazwij ją
Słońce.
Naciśnij
[Shift+F6] w celu wybrania
Pióra i kliknij na płótnie. Następnie przytrzymaj
[Ctrl], aby uzyskać prostą linię i narysuj linię poziomo. Kliknij teraz niżej, tak by kolejny punkt w pionie znajdował się pośrodku poprzedniego odcinka i z tamtego punktu połącz z pierwszym punktem (węzłem), by utworzyć trójkąt. Poniższy obrazek wszystko wyjaśni.
Jeżeli trójkąt wyszedł Ci krzywo, nic nie szkodzi. Możesz przesunąć dolny węzeł za pomocą narzędzia
Edycja węzłów [F2].
Wypełnij teraz ten obiekt dowolnym kolorem i usuń mu kontur. Następnie
powiel go
[Ctrl+D] i
Odbij pionowo [V] oraz przesuń w dół tak by oba końce się stykały:
Zaznacz oba obiekty i wykonaj operację
Sumy [Ctrl++]. Jak już wiesz - powstanie jeden obiekt. Następnie zmniejsz szerokość obiektu (na rysunku celowo jest szeroki, ale będzie można jeszcze to poprawić). Teraz główny punkt programu! Mając zaznaczony obiekt otwórz okno dialogowe
Utwórz układ klonów, które znajduje się w menu
Edycja -> Klonuj. Krótko mówiąc - klon jest duplikatem obiektu, który naśladuje pewne cechy oryginału. Ale spójrzmy na to okno. Składa się ono z wielu zakładek, z których interesują nas trzy:
Symetria,
Przesunięcie i
Obrót. Uzupełnij pola tak jak na poniższych ilustracjach:
Naciśnij przycisk
Utwórz. Twoim oczom ukażą się promienie w kształcie koła:
Zaznaczony na powyższym obrazku obiekt można usunąć - to jest tylko klon, pod którym znajduje się oryginał. Jeżeli Twoje promienie znajdują się za blisko siebie, zaznacz oryginalny obiekt, przełącz się na narzędzie
Edycja węzłów F2 i przesuń węzły - zarówno górne, jak i dolne - trochę do środka. Musisz zrobić to z obu stron, by zachowana została symetryczność.
Kiedy już uznasz, że efekt jest satysfakcjonujący, zaznacz wszystkie obiekty (najlpiej wykonując zaznaczenie elastyczne) i zgrupuj je
[Ctrl+G]. Następnie przesuń na środek i umieść tak, by można było pomyśleć, że zza górki wychodzą promienie:
Mając zaznaczone promienie, skaluj je z przytrzymanymi klawiszami
[Ctrl+Shift], by zapełnić nimi górną część obrazka:
Tak duże promienie mogą przeszkadzać nam w pracy, chociaż przy eksporcie do bitmapy byłyby prawidłowo przycięte. Zmienimy to, a przy okazji poznasz technikę przycinania.
Odblokuj warstwę Tło i skopiuj prostokąt, który się tam znajduje. Wklej go w miejscu pochodzenia na warstwie
Słońce. Zaznacz promienie i prostokąt. Być może pomocne może okazać się powiększenie obrazu. Mając zaznaczone oba obiety wykonaj polecenie
Obiekt -> Przytnij -> Ustaw. Fajne, prawda? Zmień kolor promieni na biały i zmniejsz ich krycie na
60% (pamiętasz pole
N na dole ekranu?). Na koniec utwórz okrąg na środku rysunku. Obrazek prezentuje się teraz tak:
7. Łąka
W tej chwili ziemia jest pokryta tylko zielenią. Zmieńmy to i uczyńmy z niej łąkę usłaną stokrotkami! Nie powiem Ci drogi czytelniku, jak wykonać te kwiatki, bo to już wiesz! Tym razem zamiast trójkątów możesz użyć elips. Natomiast tę śliczną biedroneczkę zostawiam Ci na zadanie domowe. Co prawda użyłem w niej gradientów zamiast zwykłego wypełnienia, ale myslę, że sobie poradzisz.
8. Ramka
Zapewne wielu z Was zapyta, jak najprościej wykonać ramkę wokół rysunku. Nic prostszego! Na samym stosie warstw
utwórz nową warstwę
Ramka. Skopiuj z warstwy Tło prostokąt i wklej go w miejscu pochodzenia na warstwie
Ramka. Powiel go i nadaj nowemu obiektowi inny kolor (tylko w celu rozróżnienia prostokątów). Otwórz okno
Przekształć [Ctrl+Shift+M]. Nasz prostokąt ma wymiary
1000x
1500px. Załóżmy, że chcemy zrobić ramkę o grubości
25px, co daje z obu stron
50px. Wpiszmy więc nowe wymiary w zakładce
Skaluj:
950x
1450px. Następnie zaznacz dwa obiekty i wykonaj
Różnicę Ctrl+- oraz nadaj ramce kolor biały.
I to już wszystko!
Nauczenie się podstaw Inkscape'a nie jest trudne. Jak zauważyłeś tworzona grafika składa się z prostych obiektów, wykorzystywanych często po kilka razy.
Pozostaje mi życzyć Ci powodzenia w świecie wektorów!
[/list]