Stary zwój
opracowanie: RRH
poziom trudności: średni
praca zmodyfikowana:
Pragnę zaprezentować Wam technikę tworzenia starego zwoju.
Temat starego papieru był już omawiany w dwóch tutorialach na naszym forum, ale przedstawiona technika jest nieco inna.
Tutorial kierowany jest raczej do osób obeznanych w interfejsie GIMPa, bo bez umiejętności posługiwania się ścieżkami ani rusz.
Nie znajdziesz tu także szczegółowych opisów jak na przykład stworzyć maskę warstwy, tylko polecenie jej wykonania.
W skali trudności oceniam go na
średni, bo sam jestem bardzo początkujący.
Wiem, wiem, tutorial jest długi, ale starałem użyć języka przyjaznego dla czytelnika.
Dlatego gorąco zachęcam do przestudiowania go.
Jak skończycie, to zamieście swoje, oryginalne modyfikacje efektu, bo sądzę, że nie ma sensu pokazywać praktycznie tego samego, co uzyskałem ja.
No... i podajcie na końcu ile Wam czasu zajęło jego wykonanie, bo jestem po prostu ciekawy.
No to do roboty.
Tutorial napisany w wersji GIMPa 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
1. Zaczynamy od wymiaru
655x
830px, tło może być
białe.
2. Ustawiamy początkowe prowadnice:
poziome:
50px,
70px,
685px,
715px,
780px i
800px pionowo;
pionowe:
50px,
95px,
640px i
650px poziomo;
3. Używając
ścieżek , tworzymy
7 punkty kontrolnych i modelujemy ścieżkę mniej więcej tak:
Dla porządku ścieżkę nazywamy
kartka.
4. Tworzymy
nową warstwę, nazywając ją
kartka.
5. Jako kolor
pierwszoplanowy wybieramy
#e2e0d3, jako
drugoplanowy,
#dfddd0.
Używając narzędzia
gradient , zmieniamy jego kształt na
dwuliniowy.
Tworzymy zaznaczenie z naszej ścieżki
kartka i mniej więcej od środka przeciągamy aż na sam dół kartki.
Całość prezentuje się tak:
6. Dolny zawijas
Używając
ścieżek tworzymy dolne zawinięcie zwoju.
Myślę, że sobie poradzicie patrząc na rysunek. Do uzyskania zgięcia pomocne mogą być prowadnice.
Ścieżkę nazwij
zawijas-dół 7. Pora na wypełnienie naszego zawijasa.
Kolor
pierwszoplanowy i
drugoplanowy ustaw odpowiednio na:
#e4e2d5 i
#d8d6c9.
Stwórz
nową warstwę i nazwij ją
zawijas-dół. Umieść ją nad warstwą
kartkaUżywając
gradientu dwuliniowego przeciągnij od środka aż do końca zawijasa.
Po wypełnieniu kolorem zawijasa,
zduplikuj warstwę zawijas-dół i umieść ją pod nią.
Wypełnij nową warstwę
czernią. Nazwij ją
zawijas-dół-cień.
Zresetuj kolory [Ctrl + D] i przejdź w
tryb szybkiej maski [Shift + Q]. Wybierz jakiś duży okrągły pędzel. Ja używam utworzonego samodzielnie (wiecie jak to zrobić).
Polecam również ustawić skalowanie rozmiaru pędzla za pomocą klawiszy, bo może się jeszcze w tutorialu przydać, ale nie jest to niezbędne.
Będąc w
szybkiej masce zamaluj na górze i na dole taki obszar:
Wyjdź z trybu
szybkiej maski i
zmiękcz zaznaczenie o
10 pikseli.
Na warstwie
zawijas-dół użyj
gaussa o promieniu
15px.
Użyj
kanał alfa na zaznaczenie na warstwie
zawijas-dół cień. Zaznaczenie odwróć i wyczyść na warstwie
zawijas-dół.
Powinieneś otrzymać:
Utwórz warstwę nad
zawijas-dół. Nazwij ją
zawijas-dół-zabrudzenie01.
Używając
kanału alfa na zaznaczenie na warstwie
zawijas-dół-cień, obrysuj trochę na górze i na dole pędzlem o zmiękczonych krawędziach. Następnie dodaj nową warstwę i nazwij ją
zawijas-dół-zabrudznie02, a na niej pomaźaj nieco, dodając zabrudzeń pędzlem, który znajduje się w załączniku. Warstwę tę umieść nad pierwszymi zabrudzeniami.
Co do pędzla - jest to on własnej roboty, który utworzyłem czytając odpowiedni tutorial na naszym forum.
Mi po obu krokach wyszło tak:
Krycie warstwy warstwy
zawijas-dół-zabrudznie01 ustaw na
15%,
zawijas-dół-zabrudzemie02 na
20%.
8. Kolejne zawijasy...
Podrasujemy nasz dolny zawijas, dodając mu...kolejne zawijasy.
Zaczniemy od lewej strony. Zaprojektuj taką
ścieżkę :
Nazwij ją
zawijas-dół-lewy01. Dlaczego każę nazywać ścieżki? Bo czy nazwa "Nowa ścieżka#2" mówi nam coś? Nie. Trzymajmy więc porządek.
Zapewne już wiesz, że musisz utworzyć nową warstwę o tej samej nazwie.
Na co czekasz? Nie wstydź się!
Wypełnij utworzone zaznaczenie
gradientem dwuliniowym (kolor pierwszoplanowy / drugoplanowy):
#e4e2d5 /
#c7c5b9. Wypełnij od środka do dołu, ale możesz trochę bliżej. Chodzi mi o to, by uzyskać delikatny błysk na środku zawijasa.
Skoro wykonałeś już to, możemy przejść dalej.
Warstwę umieść pod
zawijas-dół-cień.
Teraz zduplikuj ją
, umieść poniżej i nazwij
zawijas-dół-lewy01-cień, wypełniając
czarnym kolorem. Długie nazwy co?
Dodamy trochę głębi, tak jak to robiliśmy na głównym zawijasie, poprzez
gaussowanie na zmiękczonym zaznaczeniu.
Zrób to mniej więcej tak:
Teraz powtórzymy te same kroki, co przy zawijasie.
Wyjdź więc z trybu
szybkiej maski i
zmiękcz zaznaczenie o
5 pikseli.
Rozmyj gaussem o promieniu
10px.
Usuń rozmycie wystające za
zawijas-dół-lewy01 (kanał alfa na zaznaczenie na
zawijas-dół-lewy01-cień, odwróć...) i rozsmaruj nieco powstały cień, aby całość prezentowała się mniej więcej tak:
Dodałem jeszcze lekki błysk poprzez utworzenie
maski warstwy na warstwie
zawisaj-dół-lewy01-blask, którą wypełniłem bielą i umieściłem nad
zawijas-dół-lewy01.
Zobacz jak wygląda to u mnie:
Dodamy jeszcze jednego zawijasa z lewej strony i możemy zabierać się za prawą.
Tak jak w przypadku dolnego zawijasa, ubrudź i ten – zmniejsz tylko wielkość pędzla.
Teraz kolej na Ciebie. Twoim zadaniem jest wykonać takiego zawijasa:
Nie kręć nosem, tylko do roboty!
Wykonaj te same czynności jak przy
zawijas-dół-lewy01 tylko zamiast 10px użyj promienia równego
5 pikseli przy gaussowniu.
Mając już
zawijas-dół-lewy02, dodamy do niego troszeczkę blasku.
Używając pędzla o zmiękczonej krawędzi, namaluj takie coś:
Nie musisz się starać. Nie musi to być dokładnie.
OK. Umieść tą warstwę nad
zawijas-dół-lewy02, nazwij
zawijas-dół-lewy02-blask i zmień tryb warstwy na
pokrywanie.
Pamiętaj – warstwy te powinny się znaleźć pod
zawijas-dół-lewy01-cień.
Lewa strona zawijasa dolnego u mnie wygląda tak:
A u Ciebie?
9. Prawa strona zawijasa.
Teraz pora na prawą stronę zawijasa. Zabawa ze ścieżkami i takie tam.
Ale skoro dotarłeś aż tutaj, to na pewno sobie poradzisz!
Po prawej stronie będą dwa zawijasy.
Nie oczekuj tym razem ode mnie, że poprowadzę Cię za rączkę. Pokażę Ci ścieżki i udzielę odpowiednich wskazówek. Resztę wykonasz sam, bo praca ta nie różni się praktycznie niczym od pracy wykonanej po lewej stronie. Jak skończymy to, to mamy "najtrudniejsze" za sobą.
Nawiasem mówiąc, jest prawie wpół do trzeciej w nocy, a mi się chcę wciąż pisać!
Zatem do roboty!
Kolejne warstwy umieścimy nad warstwami z lewymi zawijasami, a dokładniej nad
zawijas-dół-lewy01-blaskPo wykonaniu ścieżki, użyciu
gradientu kolejno
#e4e2d5 i
#c7c5b9,
zmiękczeniu o
5px i
rozmyciu o promieniu
10, powinieneś otrzymać takie zawijasy:
Rzućmy więc okiem na wygląd dolnego zawijasa:
Nie przejmuj się na razie wycięciami - wykonasz je później.
10. Górny zawijas.
Brawo! Doszedłeś tak daleko, ale jeszcze przed Tobą trochę drogi.
W nagrodę możesz wykonać sam górny zawias. Trochę samodzielności Ci się przyda.
Bazując na doświadczeniu zdobytym podczas tworzenia dolnego zawijasa, z łatwością wykonasz górny.
Zobacz jak mi to wyszło:
Uff... sporo tego było.
Nie zostało już na dużo. Teraz będziemy dodawać naszemu zwojowi latek.
11. Strzępimy nasz zwój.
Wykonaj taką prostą czynność:
Nie przykładaj się dokładnie. Ja tylko sugeruję jak to może wyglądać.
Jak widzisz w prawym górnym rogu, przy zawijasie, usunąłem gumką wystający fragment oraz lekko zaokrągliłem owal zawinięcia, jakkolwiek dziwnie to brzmi.
12. Cieniujemy zawijasy.
Zamaluj na górze i na dole kartki miejsce zajmowane przez zawijasy czernią. Leciutko wyjedź poza nie. Warstwę nazwij
kartka-cień i umieść nad
kartka.
Następnie rozmyj
gaussem o promieniu
60px.
Całość powinna wyglądać tak:
13. Gnieciemy papier.
Teraz się trochę wyluzujesz, bo podobno gniecenie kartek koi zszarpane nerwy.
Zduplikuj warstwę
kartka.
Zablokuj kanał.
Zresetuj kolory. Wybierz
gradient liniowy i ustaw mu tryb na
różnicę. Poprzeciągaj na prawo, na lewo, po skosie na nowej warstwie by uzyskać wrażenie pogniecionej kartki. Ja po kilku próbach wykonałem takie coś:
Po kilku, bo Twoim następnym zadaniem jest odwzorować tą wypukłość.
Mianowicie: zaznacz warstwę
kartka i udaj się do
filtry -> odwzorowania -> mapowanie wypukłości.
Ja użyłem takich wartości:
Głębia z przedziału 2-4 powinna być odpowiednia.
Kliknij
OK i zobacz, czy efekt Cię satysfakcjonuje.
Efekt zależy od Ciebie, więc nie mogę Ci powiedzieć, jak masz machać myszką.
Przykładowo dla uzyskania takiego efektu:
stosowałem trzy razy
mapowanie wypukłości za każdym razem dodając nowych wygnieceń do
kartka-zgniot.
Kiedy skończysz z wygniataniem warstwy
kartka, zrób to samo z
zawijas-dół oraz
zawijas-góra.
Ja wykonałem to tak:
zawias-góra i
zawijas-góra-zgniot:
zawias-dół i
zawijas-dół-zgniot:
Pozostało nam już tylko pogniecenie bocznych zawijasów. Jednak w tym przypadku nie będziesz tworzył osobnych 7 warstw z zgniotami lecz połączysz zaznaczenia tak, by było ich
4.
Przykładowo dla
zawijas-dół-prawy01 oraz
zawijas-dół-prawy02 stworzysz zaznaczenie z
zawijas-dół-prawy01, który obejmuje również
zawijas-dół-prawy02.
Utworzysz warstwę
zawijas-dół-zgniot02 (lub 03, w zależności, czy zrobiłeś już lewą stronę, czy nie), a na niej stworzysz przyszłe wygniecenie, które odwzorujesz również na
zawijas-dół-prawy02.
Skomplikowane? Nie, tylko tak brzmi.
Cały pognieciony zwój u mnie wygląda tak:
14. Małe podsumowanie naszej dotychczasowej pracy.
Wykonałeś kawał dobrej roboty, ale jeszcze nie spoczywaj na laurach, choć możesz się odprężyć, bo będziemy robili już właściwie tylko proste rzeczy (a czy robiłeś tu coś trudnego?).
W ramach krótkiego podsumowania pokażę Ci rozkład warstw, które nawarstwiły się w naszym projekcie. Ale już za niedługo będzie ich zdecydowanie mniej.
Nazwy warstw czytaj kolumnami.
15. Jeszcze raz niszczymy...
Tym razem poszarpiemy nasze zawijasy. Tak, tak, już to widziałeś u mnie.
Więc ja pokażę jak to zrobić na jednym przykładzie, resztę wykonasz sam, w takiej ilości, jak będzie Ci odpowiadała.
Narysuj po prawej stronie dolnego zawijasa, takie zaznaczenie (jak zwykle – to tylko sugestia):
Zaznaczenie wyczyść na warstwach:
zawijas-dół-zabrudzenie02,
zawijas-dół i
zawijas-dół-cień. Niszcząc kartkę na górze lub na dole zawijasów, będziesz potrzebował dodatkowo wyczyścić zaznaczenie na warstwie
zawias-dół/góra-zabrudzenie01.
Mi po paru minutach wyszło to:
16. Dodajemy cień.
Uaktywnij warstwę
kartka i przejdź do
rzucanie cienia. Myślę, że takie wartości będą odpowiednie:
17. Redukujemy ilość warstw.
Wyłącz widoczność wszystkich, a włącz te, na które składa się
zawijas górny łącznie z
warstwą
zawijas-góra-zabrudznie01.
zawijas-góra-zabrudzenie02 zostaw w spokoju.
Teraz użyj
Połącz widoczne warstwy....
Warstwę
przytnij i nazwij ponownie
zawijas-góra.
Podobnie postąp z zawijasem dolnym.
18. Nakładamy teksturę.
Zrób zaznaczenie z
zawijas-dół i utwórz nową warstwę. Powinna ona znajdować się nad
zawijas-dół. Wypełnij to zaznaczenie teksturą, którą umieściłem w załączniku – nazywa się
paper005.gif.
Tryb warstwy ustaw na
wypalanie, a warstwę nazwij
zawijas-dół-papier.
Krycie warstwy ustaw na około
80%.
Pamiętaj:
zawijas-dół-papier powinien znajdować się pod
zawijas-dół-zabrudzenie02.
Wykonaj te same czynności dla
zawijas-góra i
kartka, z tym, że widoczność warstwy
kartka-papier ustaw na około
70%.
Po nałożeniu tekstury, mój zwój prezentuje się następująco:
Odcień warstwy
kartka może u Ciebie się trochę różnić, gdyż zależy to od odcieniu jaki zyskała
kartka po pognieceniu jej. Ale to nic nie szkodzi.
19. Zmieniamy odcień kartki.
Ten krok można spokojnie pominąć, gdyż to od nas zależy jaki odcień będzie miał zwój.
Ja po użyciu suwaków w
poziomy uzyskałem taki odcień:
20. Cieniujemy zwój.
Pora na dodanie cieniów do naszego zwoju. Zaczniemy od krawędzi.
W tym celu utwórz zaznaczenie z warstwy
kartka i stwórz nową warstwę nad nią, nazywając ją
kartka-cień01.
Obrysuj boki pędzlem o zmiękczonych krawędziach:
Zablokuj kanał alfa i wypełnij naszą teksturą.
Używając
rozjaśnienie/wypalenie wypal dość intensywnie nasze boki:
Aby dokonać tego szybciej ustaw
intensywność na ok.
70.
Odblokuj
kanał alfa i
rozsmaruj wypełnienie.
Jeszcze przypal gdzieniegdzie. Ja zmniejszyłem krycie warstwy do
60%.
Stwórz warstwę
kartka-cień02 nad
kartka-cień01 i kilku miejscach zrób plamy tą samą techniką jak przy krawędziach.
Następnie ponów te czynności nad dolnych i górnym zawijasem.
Całość u mnie prezentuje się tak:
21. Przypalamy...
Umieścimy jeszcze parę plam, które spowodują, że zwój będzie wyglądał na bardziej zniszczony.
Spójrz na rysunek:
Nad warstwą
kartka-papier stwórz warstwę
kartka-plamy.
Narysuj na niej plamy (
A).
Wypełnij naszą teksturą i delikatnie
rozmaż boki (
B).
Przypal mocno środek i lekko krawędzie (
C).
Ustaw tryb na
pokrywanie.
Podobnie postąp z zawijasem górnym i dolnym. Być może będziesz potrzebował zduplikować warstwę z plamą, bo efekt okaże się za słaby – zależy to bowiem jaki odcień ma papier.
Czasami można uzyskać ciekamy efekt, kiedy w obszarze, w którym znajduje się plama jest dużo wygnieceń, np.:
22. Kończymy...
Pewnie Cię już strasznie znudziłem, co?
Ale głęboki oddech i przeciągnij się, bo oto doszliśmy do końca....
TADAM...oto nasz rysunek, praca lub zakazany "(rezultat, wynik, obraz, praca, rysunek, itp.)":
23. Końcowe uwagi.
Nie przejmuj się, jeżeli uzyskasz inny efekt. Bardzo wiele zależy bowiem od poziomu wygnieceń i ustawień w
poziomach.
Spróbuj stworzyć inne zawinięcia, inaczej umieść plamy po przypaleniu.
Calii, która recenzowała tutorial, zasugerowała, że plamy powinny znajdować się w regularnych odstępach i być ujednolicone. Dlatego tak, ponieważ zwój mógł być przypalony w formie zwiniętej.
Pomimo, że tutorial był długi i wyczerpujący, wierzę, że komuś się przyda.
Jeżeli masz pomysł jak go rozwinąć, znalazłeś błąd, napisz.
Jeżeli wykona go choć jedna osoba, warto było go pisać.
Liczę więc na oryginalne prace, a więc...
Miłego GIMPowania!