Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeSzkoła rysowania (Moderator: Hasia)Wątek: Rysunek tradycyjny - Opracowanie
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Rysunek tradycyjny - Opracowanie  (Przeczytany 20848 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Typhon
Opiekun tutoriali

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 875
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 24.02.2012, 21:21:28 »

Rysunek tradycyjny
Czyli co, jak, gdzie i czym...

Opracowanie: Typhon



Witam w temacie poświęconym rysunkowi tradycyjnemu. Zapoznam Was tu pokrótce z podstawowymi narzędziami używanymi do przelewania wizji i pomysłów na papier i metodami, dzięki którym uefektywnisz owoce swojej pracy.



 Lime Point Ołówki

Ołówek tradycyjny - Pręt grafitu bądź kaolinu w najczęściej drewnianej oprawie.
Ołówek mechaniczny - Działa na podobnej zasadzie co długopis. Przez naciśnięcie końcówki wypychany jest grafitowy wkład.
Uchwyt "Kubuś" - Plastykowy lub metalowy uchwyt na grafit, albo węgiel.

Grafity w ołówkach rozpoczynają się od najtwardszych (10H) do najmiększych (8B). Miękkie grafity mają ciemniejszą, delikatniejszą i łatwiejszą do usunięcia kreskę niż ich twarde odmiany.

Gradacja:


Ołówki należy przechowywać w stosunkowo ciepłym, suchym miejscu. Duża wilgoć może zostać wchłonięta przez drewnianą oprawę, znacznie zmniejszając jej wytrzymałość. Utrudni to również jego późniejsze temperowanie. Niskie temperatury mogą osłabić grafit i uczynić go bardziej podatnym na złamania i pęknięcia, na przykład przy upadku.
Wkłady do ołówków mechanicznych należy trzymać w małych pudełeczkach. Zapobiegnie to łamaniu i kruszeniu się grafitu.

Polecani producenci:

Derwent, Faber-Castel, KOH-I-NOOR, Spectrum



 Lime Point Długopisy

Długopis - Jak wygląda długopis i jak zbudowany jest, to chyba każdy wie. Do jego największych zalet przy nauce rysunku jest fakt, że nie można go wymazać. Rysowanie długopisem wykształca umiejętności lepszego planowania pracy, oraz zakrywania ewentualnych błędów. Starczają one również na o wiele dłuższy czas niż ołówki. Mogą one służyć do tworzenia nawet fotorealistycznych ilustracji, jednak wymaga to opanowania bardzo wysokiego poziomu technicznego.
Wadą długopisów jest plamienie atramentem, gdy na kulce zbierze się odrobina zdrapanego przypadkiem papieru.



 Lime Point Rozcieranie

Tortillon - Ciasno zwinięty rulon cienkiego, szarego papieru z ostrą końcówką. Służy do precyzyjnego rozprowadzania grafitu.
Wacik - Doskonale nadaje się do rozcierania grafitu na większych powierzchniach.
Tkanina - Tu już trzeba eksperymentować. Podobno zamsz bardzo dobrze służy do rozcierania.





 Lime Point Gumki

Gumka kauczukowa - Twarde okazy szybko przecierają papier i zostawia na nim ruloniki z grafitem, które przy nieumiejętnym zgarnianiu mogą zostawić niepożądane ślady.
Gumka chlebowa - Najbardziej popularna gumka wśród rysowników. Grafit zbiera bezpośrednio do siebie i jest plastyczna. Można używać jej stosunkowo długo, jednak po wchłonięciu dużej ilości grafitu, gumka ta może zacząć zostawiać ślady. Nie należy zostawiać jej w brudnym środowisku i blisko włosów.
Gumka automatyczna - Działa na podobnej zasadzie do ołówka mechanicznego. Doskonała do robienia przebłysków i dodawaniu detalu.




 Lime Point Papier

Papier rysunkowy - Zwykły papier używany np. w drukarkach laserowych. Nadaje się do rysowania, jednak nie jest odporny na wielokrotne ścieranie.
Gramatura: 80-90g/m2

Papier techniczny - Jest twardszy i bardziej wytrzymały od zwykłego papieru rysunkowego, jednak jego powierzchnia jest mniej gładka.
Gramatura: 150-300 g/m2

Karton rysunkowy - Zdecydowanie najlepszy jako podkład do wszelkiego rodzaju narzędzi tradycyjnych. Gładka powierzchnia pozwala na dodawanie dużej ilości detali, zaś grubość i struktura umożliwiają nakładanie wilgotnych warstw bez falowania papieru.
Gramatura: 180-220 g/m2



 Lime Point Fiksatywy

Fiksatywa - Bezbarwny spray służący do zabezpieczenia gotowych rysunków wykonanych ołówkiem, węglem, kredą i pastelami.



Lime Point Powierzchnia robocza

Oświetlenie - Najważniejsza rzecz. Nie próbuj rysować po ciemku (i tak nic Ci z tego nie wyjdzie) albo w półmroku. Oczy bez odpowiedniego oświetlenia bardzo szybko się męczą, zwłaszcza przy rysowaniu, gdzie wzrok skupiony jest na punkcie stosunkowo niedalekim. Zwykła lampka wystarczy, jednak lampy kreślarskie są o wiele wygodniejsze i pozwalają swobodnie zmieniać kąt padania światła.
Dla osób praworęcznych, światło powinno padać z lewej strony, dla leworęcznych odwrotnie.

Porządek - Rysowanie w bałaganie jest bardzo nieprzyjemne. Mózg jest rozkojarzony przez wiele różnych, często kolorowych obiektów. Brak możliwości skupienia się na rysowaniu często wywołuje frustracje i poddenerwowanie. To z kolei negatywnie wpływa na pomysły i kreatywne podejście.

Jedzenie/picie - Dobrze jest mieć pod ręką coś do przegryzienia i popicia. Często przy natchnionym tworzeniu, nagłe oderwanie się od pracy może zniszczyć trwającą dotąd dobrą passę i chęci. Uważaj jednak, aby nie zabrudzić kartki okruszkami i płynami.




Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik po podstawach pomoże Wam solidnie przygotować sobie warunki do nauki rysunku Uśmiech Propozycje i rozszerzenia mile widziane.


Koniec



« Ostatnia zmiana: 25.02.2012, 22:51:02 wysłane przez Typhon » Zapisane

Slavko0999
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 26
Galeria Użytkownika

Slavko0999

Od kiedy pamiętam robię grafiki w gimpie.


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 11.06.2012, 17:30:46 »

 Lime Point Wow,piękny przewodnik.  Orange Point Wilber
Zapisane


marekpiotr1984
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 5
Galeria Użytkownika

marekpiotr1984


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 07.01.2013, 11:47:05 »

Na serio bardzo dobry post. Takich powinno być więcej i to zdecydowanie, bo jak dla mnie np to wielka pomoc.
Zapisane
HugoArtz
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 45
Galeria Użytkownika

HugoArtz

Hi, me is amateur designer.


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 23.03.2013, 16:12:03 »

Sporo się napracowałeś, i w końcu się dowiedziałem do końca o co chodzi z tymi białymi przebłyskami na kartce. Dzięki  laugh
Zapisane

HeroseK
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 26.03.2013, 16:34:44 »

No dziękuję . Dobrze , że nam w taki (a nie inny Język) sposób pomagasz . Uśmiech
Zapisane



Erviel
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 17.08.2014, 18:54:58 »

Masz prześliczne stanowisko pracy, jak z obrazka Uśmiech Lepiej nie pokazywać mojego, małej stajni Augiasza Uśmiech 2 albo moich kolan.Poradnik bardzo dobry, zwłaszcza dla poczatkujących. jeśli jeszcze rysujesz tradycyjnie to pochwal się swoimi pracami.
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeSzkoła rysowania (Moderator: Hasia)Wątek: Rysunek tradycyjny - Opracowanie
Skocz do: