Rysowanie budynków
Tutorial
W tym tutorialu nauczycie się tworzyć więzienie: rozpoczynając od czarno-białych konturów, przez dodawanie kilku małych szczegółów i zakończone kolorowaniem. Element jest tworzony z perspektywy
lotu ptaka.
Pamiętaj, by na bieżąco zapisywać tworzone elementy pracy, gdyż nawet najlepszy program może się zaciąć w najmniej spodziewanym momencie
a po co przez utratę dużej części pracy denerwować się i robić od nowa.
Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Utwórz nowy obraz o dowolnych rozmiarach. Domyślną warstwę nazwij
zarys - otwierasz okno warstw
[Shift+Ctrl+L], klikasz 2 razy na nazwę warstwy, widzisz
Layer1, po czym wpisujesz
zarys i zatwierdzamy klawiszem
[Enter].
2. Na
kartce rysujemy za pomocą narzędzia
Pióro [Shift+F6] podstawę budynku z wysokiej perspektywy. Do rysowania kształtów więzienia możesz używać pióra o szerokości konturu
4,5px (otwieramy okno
Wypełnienie i kontur [Shift+Ctrl+F], wchodzimy w zakładkę
Styl konturu i w miejscu szerokość wpisujemy
4,5). Warto też rysować wszystkie elementy mając zaznaczona tam opcję
Połączenie: zaokrąglone oraz
Zakończenie: Zaokrąglone.
Okno stylu konturu powinno więc wyglądać tak:
Wygładzi to krawędzie, przez co unikniemy niedoskonałości.
Narysowany czworokąt, jak również inne elementy, o których mowa będzie później, możemy poprawiać za pomocą narzędzia
Edycja węzłów [F2].
Tak mniej więcej ma wyglądać nasza podstawa budynku:
3. Teraz tym samym narzędziem rysujemy ogólny kształt budynku.
Zacznij od postawienia sufitu. Możesz to zrobić
duplikując podstawę i po linii pionowej umieścić ją nieco nad pierwszą.
Połącz krawężniki podstawy z krawężnikami sufitu za pomocą linii pionowych, otrzymasz w ten sposób sześciokąt.
Usuń niepotrzebne węzły, by twój sześciokąt wyglądał jak budynek. Usuń 2 tylne, dolne krawędzie podstawy oraz tylną krawędź ściany budynku.
Sposób wykonania tych czynności przedstawiony został poniżej:
4. Narysuj drzwi z zagłębieniem do środka na wschodniej ścianie oraz okno na zachodniej. Dorysuj w oknie 2 prostokątne kraty.
5. Zaznacz wszytko
[Ctrl+A] i przekształć na ścieżki
Ścieżka -> Obiekt na ścieżkę lub
[Shift+Ctrl+C].
6. Powiększ budynek tak, by ujrzeć wszystkie ścieżki okna dokładnie. Usuń niepotrzebne węzły powstałe przy rysowaniu. W tym celu po zaznaczeniu odpowiedniego węzła klikamy
Usuń zaznaczone węzły . Dostosuj szerokość, wysokość i rozmieszczenie na ścianie każdej ścieżki okna.
Okno: Główne zarysy okna niech zostaną grubsze, natomiast szerokość konturu kraty zmniejsz do
2px.
Zaokrąglanie krat: W tym celu zaznacz jedną z nich narzędziem
Edycja węzłów, następnie ustaw kursor pomiędzy dwoma dolnymi węzłami (powinna pojawić się ręka) i przeciągnij w dół, uformuj w ten sposób półkole (przedstawia to animacja). Zrób to samo z drugą kratą. Wypełnij je białym kolorem, dzięki temu będą
na wierzchu. Okno powinno wyglądać mniej więcej tak:
Drzwi: Usuń linie w dolnej krawędzi ściany, pod drzwiami, tak by drzwi były zagłębione. Sposób wykonania:
Za pomocą pióra i edycji węzłów dodamy naszym drzwiom średniowiecznego wrażenia. Następnie narysuj deski na drzwiach tak. Do pionowych desek najlepiej użyć szerokości konturu o wartości
2,5px, do poziomych
3,5px oraz
2px dla ich zarysów głębokości.
7. Kontynuuj dodawanie szczegółów na całym budynku, dopóki nie będziesz zadowolony z wyniku.
Cegły na budynku: Wpierw narzędziem
Kaligrafia [Ctrl+F6] narysuj część pęknięte, po czym stwórz jedną cegłę o równej wysokości,
duplikuj ją tyle razy, by zapełnić część ściany i układaj cegły obok siebie utrzymując odstęp około
1px. Cegły, które wyjdą za linię kaligraficzną narzędziem
Edycja węzłów skróć i dopasuj.
Takie
oskrobane części ściany możesz dodać również w innych miejscach, np. w lewym dolnym rogu budynku:
Pęknięcia: Piórem narysuj wielokąty tak, aby wyglądały jak kontury pęknięcia. Wypełnij je czarnym kolorem. Możesz je dodać w narożnikach okna, w rogach ściany bądź na dachu, według uznania. Przykładowe pęknięcia:
Zamek w drzwiach: Ostatnim elementem szkicowania całości będzie stworzenie zamku w drzwiach. Narzędziem
Pióro rysujesz blaszkę i kłódkę z dziurką z pomocą poznanych wcześniej technik. Postaraj się, by twój zamek wyglądał mniej więcej tak:
Powiększ kłódkę i usuń niepotrzebne węzły, by oczyścić i uprościć rysunek.
8. Zarys jest gotowy. Można go używać tak jak jest, czarno-biały, bądź przejść do następnych punktów i pokolorować go.
Ogólny wygląd więzienia w skali
70%:
9. Otwórz okno warstw
[Shift+Ctrl+L] i
zablokuj warstwę
Zarys naciskając na otwartą kłódkę
, zrobi się w ten sposób zamknięta.
Stwórz nową warstwę:
Warstwa -> Nowa Warstwa i nazwij ją
Kolor.
10. Przy pomocy narzędzia
Pióro, najcieńszą jego szerokością (najlepiej
0,100px, po zakończeniu rysowania i poprawieniu możesz ustawić nawet na
0,000px) narysuj wielokąt zamknięty, który będzie otaczał ścianę zachodnią. Rysuj po wcześniej narysowanych zarysach budynku czarnym kolorem, tak aby nie było to widoczne. Narysuj teraz również obrys okna. Zaznacz oba wielokąty, po czym zróżnicuj:
Ścieżka -> Różnica [Ctrl+-]. Uzyskasz dzięki temu jedną ścieżkę wyglądającą następująco:
11. Wypełnij tak powstałą ścieżkę gradientem liniowym,
Wypełnienie i kontur [Shift+Ctrl+F] -> Wypełnienie -> Gradient liniowy kolorem
RGBA:
#00002338 - naciśnij przycisk
Edytuj, w okienku edycji gradientu wpisz w miejsce kolor RGBA numer koloru, czyli wcześniej podany:
#00002338 oraz ustaw
krycie na
80%. Następnie ustaw linię gradientu narzędziem
Gradient , tak jak przedstawia screen zaczynając od lewego dolnego narożnika okna, a kończąc nieco przed prawym dolnym rogiem budynku.
12. Powtórz ten proces dla pozostałych powierzchni, według własnego uznania.
Cegły: Można to zrobić na dwa sposoby, jednak szybciej będzie, jak przejdziemy z powrotem na warstwę
zarys i ją
odblokujemy, po czym zaznaczymy wszystkie cegły z jednego pęknięcia i skopiujemy. Wejdź ponownie na warstwę
kolor blokowując warstwę
zarys i wklej cegły na poprzednie w taki sposób, by je pokrywały, ustawiając szerokość konturu na
0px. Teraz możesz użyć narzędzia
Gradient - pokoloruj wszystkie cegły na raz. Drugim sposobem byłoby obramowywanie i kolorowanie każdej cegły z osobna, jednak nie będziemy się w to bawić. Proponuję do cegieł użyć tego koloru RGBA:
#AC3A21C8. Ustaw odpowiednie krycia dla koloru oraz kierunek gradientu.
Dzięki temu sposobowi kolorowania luki między cegłami pozostają białe. Powtórz to samo z pozostałymi zbiorami cegieł.
Okno: Wnętrze okna wypełnij kolorem:
#5F4327FF, natomiast kraty:
#282828FF.
Drzwi: Wszystkie deski możesz naraz pokolorować, użyj koloru:
#5A3116FF.
Kłódka: Sama kłódka na złoto:
#B19703FF, części metalowe natomiast kolorami:
#676767FF i
#5C4646FC.
13. Dodaj cień. Narysuj wielokąt na warstwie
zarys, tak jak na rysunku i wypełnij go
czarnym kolorem, usuń kontur. Zaznacz ten wielokąt i przesuń go na spód za pomocą przycisku
, by był pod innymi ścieżkami.
Dodaj rozmycie o wartości
5.0 oraz krycie (przezroczystość) ustaw na
132.
14. Twój budynek jest już gotowy, poniżej efekt końcowy:
Można również usunąć krawędzie, wtedy nasz budynek będzie wyglądał następująco:
Jednak proponuję pozostawić w efekt końcowy pierwszej wersji.
Na koniec nie zostaje nam nic innego jak tylko cieszyć się z efektu po przerobieniu tego nie trudnego, ale wymagającego dużo pracy tutoriala.
Możemy zapisać naszą pracę w formacie
PNG. Aby to uczynić, należy włączyć konwersację do formatu
PNG [Ctrl+Shift+E], wpisujemy nawę pracy i zatwierdzamy.
Koniec
Spróbujcie stworzyć inne budynki i elementy w stylu RPG. Miłego Inkscape'owania życzę i powodzenia w dalszych sukcesach
Zapraszam do obejrzenia
innych prac w tym stylu.