Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1] 2 3 ... 7
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Stylizowana baśniowa mapka  (Przeczytany 163907 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
asifalittlezonked
Użytkownik

Reputacja: 6 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 280
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 18.03.2009, 22:21:08 »

Stylizowana baśniowa mapka
Tutorial

Opracowanie: asifalittlezonked
Poziom trudności: trudny





Witam!
Pierwowzór tego tutoriala powstał na prośbę soda2 w wątku mapa średniowieczna. Mapa miała być utrzymana w stylu tapety "Planet Earth - Inversed" stworzonej przez Vlada Gerasimova (info podrzucił Cakper - wielkie dzięki).

My jednak będziemy tworzyć fikcyjne kontynenty.
Tutorial skierowany jest do średnio zaawansowanych użytkowników GIMP-a, znających interfejs przynajmniej na poziomie podstawowym i mających choćby niewielkie pojęcie o pracy ze ścieżkami (w razie czego polecam doskonały poradnik na naszym forum - Ścieżki - Projektowanie i modyfikacja).
Do wykonania tutorialu potrzebne nam będą dwa desenie: jeden z paczki "Falki" umieszczonej w załączniku na końcu tutorialu, drugi z paczki Textures pochodzącej ze strony http://psychobob.xepher.net/screentonez/#.deviantart.com. Należy je pobrać, wypakować i wkleić do folderu patterns GIMP-a (w Windows XP domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns).
W załączniku znajdują się także pędzle, które ściągamy i wypakowujemy do folderu brushes (w Windows domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brushes).

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Włączamy GIMP-a i tworzymy nowy obraz: Plik -> Nowy... [Ctrl+N] o dowolnych rozmiarach. Mój ma 700x700 px.

Lime Point 2. Dodajemy nową przezroczystą warstwę i nazywamy ją Ląd podstawa.

Lime Point 3. Wybieramy lasso, czyli Odręczne zaznaczanie obszarów  Lasso [F], wybieramy mu tryb Dodaje do bieżącego zaznaczenia i rysujemy kształty naszych lądów tak jak na obrazku poniżej - kontury mogą być poszarpane. W tym trybie możecie spokojnie zaznaczać duże obszary po kawałku.
 Orange Point Możecie też namalować lądy pędzlem czy innym sposobem, a później kliknąć PPM na warstwie w oknie warstw (Warstwy, Kanały, Ścieżki) i dać Kanał alfa na zaznaczenie.


Lime Point 4. Kiedy już zaznaczyliśmy wszystko: Zaznaczenie -> Przekształć na ścieżkę. Usuwamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Nic [Shift+Ctrl+A]. Następnie bierzemy Ścieżka na zaznaczenie [Shift+V] (Okno warstw -> Zakładka Ścieżki -> czerwony kwadracik w rzędzie na dole). W ten sposób uzyskamy ładniejsze kontury naszych kontynentów.

Lime Point 5. Na warstwie Ląd podstawa wypełniamy zaznaczenie kolorem - ja użyłam #6A3819, ale oczywiście wybór należy do Was. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Duplikujemy tę warstwę i kopię nazywamy Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność Lądu podstawy.


Lime Point 6. Teraz zrobimy rzeki. Jeśli kogoś to nie interesuje, może opuścić punkty 6-17. Myślę jednak, że warto je zrobić Mrugnięcie
Dodajemy nową przezroczystą warstwę. Wybieramy narzędzie Ścieżki Ścieżki {B} i rysujemy rzeki - na razie te, które na mapie będą najszersze. Żeby rozpocząć nową ścieżkę (rzekę), przytrzymujemy Shift i stawiamy węzeł. Wskazówka: po dodaniu każdego punktu nie puszczajcie od razu przycisku myszy, tylko przytrzymując go przesuńcie kursor nieco w bok. Spowoduje to równe rozciągnięcie uchwytów ścieżki i da ładne zakręty bez ostrych załamań.


Lime Point 7. Teraz przeprowadzimy dziwną operację - przedłużymy ścieżki poza ląd. W tym celu klikamy na końcowy punkt ścieżki w ujściu każdej rzeki i dodajemy kilka nowych zaczepów, podobnie jak na obrazku (nie stawiajcie zaczepów na lądzie). Później wyjaśnię, o co chodzi.


Lime Point 8. Zastanówmy się, jakiej dokładnie szerokości mają być rzeki. Wybieramy pędzel Circle (nie Fuzzy) o odpowiadającym nam rozmiarze. U mnie - Circle 5. W Narzędziówce na palecie narzędzia rozwijamy menu Dynamika pędzla i klikamy w Nacisk: Rozmiar (Siła 100% - to te kreseczki z prawej podobne do paska głośności). Inne opcje powinny być odznaczone.


Lime Point 9. Zacznijmy teraz rysować po ścieżkach. Wybrane ustawienia spowodują, że powstałe z tego linie będą się zwężać na obu końcach. Dlatego przedłużyliśmy rzeki, żeby zwężenie nie wypadło w ujściach, co wyglądałoby dziwnie:


Lime Point 10. Dla przejrzystości wybieramy kolor biały i przechodzimy do Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki... Zaznaczamy Rysuj narzędziem, Narzędzie do rysowania: Pędzel, zaznaczamy Emuluj dynamikę pędzla i klikamy Rysuj.
Oto wynik (wyłączyłam na chwilę widoczność Tła):


Lime Point 11. Brzegi rzek są trochę zbyt równe. Poprawimy to filtrem Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie. Mamy w nim podgląd, można go powiększyć poprzez rozciągnięcie okna, więc zachęcam do pobawienia się ustawieniami. Ja wybrałam takie jak na poniższym obrazku (dałam filtr dwa razy).
 Orange Point "Utrzymaj możliwość kafelkowania" zaznaczcie tylko wtedy, kiedy np. ucina kawałek rzeki przy krawędzi obrazu. Po tej opcji może się pojawić kilka białych plamek, które trzeba usunąć.


Lime Point 12. Dorysujemy kilka mniejszych rzek, a tym większym przydałyby się dopływy. Narysujemy je również ścieżkami. Dodajemy Nową warstwę, tworzymy odpowiednie ścieżki i znów przedłużamy je w ujściach rzeczek do morza lub dużych rzek podobnie jak na przykładzie poniżej (nie "wleźcie" na inne dopływy). Następnie zmniejszamy rozmiar pędzla (wedle uznania, byle większy niż 1 px - u mnie Circle 3 w skali 0,70 - rozmiar pędzla zmieniamy nawiasami kwadratowymi [ ] lub suwakiem w Narzędziówce) i idziemy do Edycja > Rysuj wzdłuż ścieżki, ustawienia takie jak w punkcie 10.


Lime Point 13. Znów włączamy filtr Falowanie i dobieramy ustawienia. Moje to: Ułożenie: poziome, Typ fali: Sinus, Częstotliwość 23, Amplituda 1, Przesunięcie fazowe 0.
Wymazujemy gumką niepotrzebne odcinki lub wycinamy Lassem.


Lime Point 14. Jeśli chcemy dodać jeszcze cieńsze potoki, rysujemy je ścieżkami, ale nie przedłużamy tak jak poprzednich. Potem Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i zaznaczamy Rysuj linię, szerokość 1 px.


Lime Point 15. W ujściach rzek dorobimy kilka odnóg, żeby powstały delty. Rysujemy je ścieżkami. (Jeśli ktoś ma pewną rękę, może nie bawić się w ścieżki i zrobić to małym pędzelkiem).


 Orange Point Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i dajemy takie ustawienia (można zmienić szerokość linii):


 Orange Point Dorzucamy jeszcze parę odnóg i powtarzamy rysowanie po ścieżce, tym razem linią 1 px.


Lime Point 16. Czas na poprawki kosmetyczne. Najpierw łączymy wszystkie warstwy z rzekami w jedną i nazywamy Rzeki. Potem klikamy PPM na warstwie Ląd podstawa i wybieramy Kanał Alfa na zaznaczenie. Odwracamy zaznaczenie Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]. Wracamy na warstwę Rzeki i czyścimy (Delete). Odznaczamy ([Shift+Ctrl+A]). Bierzemy mały pędzelek Circle Fuzzy i wygładzamy nim "ostre kanty" przy ujściach rzek i dopływów. Gumkujemy wszystkie fragmenty rzek, które nie powinny znaleźć się na lądzie.


Lime Point 17. Teraz na Rzekach bierzemy Kanał Alfa na zaznaczenie, przechodzimy na warstwę Ląd rzeki i wciskamy Delete. Wyłączamy widoczność Rzek. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Powinniśmy uzyskać ląd z wyciętymi rzekami.

Lime Point 18. Dla bezpieczeństwa duplikujemy warstwę Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność oryginalnej warstwy Ląd rzeki i przechodzimy na jej kopię (GIMP ją nazwał Kopia: Ląd rzeki). Przeprowadzamy na niej Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości. W okienku Mapowanie wypukłości (na górze) wybieramy z listy tę samą warstwę, na której wykonujemy filtr, czyli Kopia: Ląd rzeki. Typ mapowania: Liniowy. Co do reszty ustawień - znów proponuję eksperymentowanie. Powiększamy sobie okno filtru razem z podglądem, i kombinujemy - chodzi mniej więcej o taki efekt jak poniżej: wyraźnie wypukłe obszary, ale nie o przesadnie kontrastowych krawędziach.
 Orange Point Oto opcje, których będziemy używać: Azymut (odpowiada za kierunek padania światła), Wzniesienie (określa intensywność światła, a raczej szerokość jasnych krawędzi), Głębia (określa "wysokość" mapowanego obszaru). Moje ustawienia: Azymut 102, Wzniesienie 20, Głębia 21.


Lime Point 19. Rozmywamy ląd Rozmyciem Gaussa o 1 px (Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa).

Lime Point 20. Tło wypełniamy kolorem naszego lądu (u mnie był to #6A3819).

Lime Point 21. Po długich bojach mamy już wypukłą mapkę, ale trzeba ją jeszcze upiększyć. Najpierw nadamy lądom teksturę za pomocą Plazmy. W tym celu bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie Kopia: Ląd rzeki, tworzymy nową warstwę, nazywamy ją Ląd chmury i zmieniamy jej tryb na Pokrywanie. Idziemy do Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma i zwiększamy Turbulencje - u mnie do 3,3. Naciskając Nowe ziarno, poszukajcie "chmurek" o jak największym kontraście.

Lime Point 22. Po zastosowaniu Plazmy ukrywamy na chwilę zaznaczenie [Ctrl+T]. Przechodzimy do Kolory -> Desaturacja i sprawdzamy, która opcja nam najbardziej odpowiada. Ja wybrałam Jasność. Kasujemy zaznaczenie [Shift+Ctrl+A]. Zmniejszamy krycie warstwy np. do 55. Zachęcam do wypróbowania innych trybów warstwy.


Lime Point 23. Zajmiemy się teraz nakładaniem deseni. Nad Tłem utwórzmy nową warstwę Woda deseń. W GIMP-ie otwieramy okno deseni i odświeżamy je (ikonka na pasku na dole okna). Zaznaczamy nasz deseń (wzięłam falki2b.png ) i wypełniamy nim warstwę (Edycja -> Wypełnij deseniem [Ctrl+;]). Zmieniamy tryb i krycie wedle uznania (u mnie Mnożenie, krycie 55).

Lime Point 24. Bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie z warstwy Kopia: Ląd rzeki (przypominam: w oknie warstw PPM na danej warstwie i Kanał alfa na zaznaczenie) i dodajemy nad nią nową warstwę Ląd deseń. Wypełniamy którymś z deseni ściągniętych w paczce, ja wybrałam ten (ps2.gif): Zmieniamy tryb warstwy np. na Pokrywanie, krycie np. na 40.


Lime Point 25. Zróbmy ciemniejszą otoczkę wokół naszych ziem. Na warstwie Ląd podstawa bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie, dodajemy nad nią nową warstwę Cień 1 i zmieniamy jej tryb na Mnożenie. Zwiększamy zaznaczenie (Zaznaczenie -> Powiększ...) o 20 i wypełniamy kolorem naszego lądu. Kasujemy zaznaczenie i stosujemy Rozmycie Gaussa - 60 px. Zmniejszamy krycie np. do 60.

Lime Point 26. Znów pobieramy zaznaczenie z kanału alfa na warstwie Ląd podstawa i tworzymy nad nią warstwę Cień 2, z trybem Mnożenie. Powiększamy zaznaczenie o 3, odznaczamy i rozmywamy Gaussem o 10. Wszystko wygląda na razie tak:


Lime Point 27. Możemy teraz dodać drogi i miasta. Co do tych drugich, w internecie można znaleźć wiele pędzli z różnymi symbolami, nietrudno też stworzyć własne kształty. Ograniczeń praktycznie nie ma; ja jednak podam przepis tylko na te symbole, które sama zrobiłam. Zaczynamy od dodania nowej warstwy na samej górze stosu, którą nazywamy Pędzel. Bierzemy Zaznaczenie eliptyczne Zaznaczenie eliptyczne [E] i w jego opcjach zaznaczamy Wygładzaj oraz Stały: Proporcje. Robimy nieduże kółeczko (moje - 23x23 px). Wybieramy jakiś kolor, najlepiej jasny (mój to #E4D48E) i wypełniamy kółko.

Lime Point 28. Zmniejszamy zaznaczenie o 2 px (Zaznaczenie -> Zmniejsz...) i czyścimy Delete. Znów zmniejszamy, np. o 4 px, i wypełniamy. Kasujemy zaznaczenie. Idziemy do Warstwa -> Przytnij warstwę. Dzięki temu warstwa wykadruje się dokładnie do rozmiaru naszego kółka. Zaznaczamy na niej wszystko [Ctrl+A] i kopiujemy [Ctrl+C]. Likwidujemy zaznaczenie.

Lime Point 29. Bierzemy Pędzel i w palecie narzędzia w Narzędziówce klikamy w jego miniaturkę, wywołując okienko z pędzlami. Jedziemy na początek listy i widzimy tam nasze kółko. Wybieramy je.


 Orange Point Wyrzucamy warstwę Pędzel i dodajemy nową, Miasta. Teraz możemy swobodnie rozmieszczać metropolie tudzież kurorty. Pamiętajcie o wygodnym zmniejszaniu pędzla za pomocą nawiasu [. (Ja użyłam też Circle 9 i 5).


Lime Point 30. Czas na szlaki turystyczne i handlowe. Dodajemy nową warstwę Drogi. Bierzemy Ścieżki i łączymy miasta szlakami - najpierw tworzymy największe.
 Orange Point Na obrazku poniżej zmieniłam kolor miast, żeby ścieżki były lepiej widoczne.


Lime Point 31. Drogi gotowe? Przechodzimy do Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki... i zaznaczamy Rysuj linię, szerokość np. 3 px. Klikamy na Styl linii i z menu Początkowe ustawienie kreski wybieramy Zwykłe punkty. Teraz trochę je zmodyfikujemy. W okienku Wzór kreski mamy nasz wzór rozmieszczony na skali. Jest podzielona na małe pola, które wypełniamy lub czyścimy, klikając na nie, i w ten sposób zmieniamy wzór. Na rysunku poniżej macie pokazane, które okienka wypełniłam:


 Orange Point Na warstwie Miasta bierzemy kanał alfa na zaznaczenie i powiększamy o 4 px. Wracamy na warstwę Drogi i wciskamy Delete. Usuwamy zaznaczenie.


Lime Point 32. Na nowej warstwie rysujemy ścieżkami kolejne drogi, potem Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki z ustawieniami Rysuj linię, szerokość 2 px, wzór ten sam co wcześniej. Bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie z Miast, powiększamy zaznaczenie o 4, czyścimy Delete na tej warstwie z nowymi drogami. Następnie Kanał alfa z Dróg, powiększamy o 2, wracamy na nieszczęsną nową warstwę i Delete. Kasujemy zaznaczenie. Łączymy tę warstwę z Drogami (w oknie warstw klikamy na niej PPM i Połącz w dół).


Lime Point 33. Tworzymy następną warstwę i jeszcze kilka dróg. Następnie Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki: Rysuj linię, szerokość 1 px, tym razem wybierzmy jednak normalne Zwykłe punkty. Tak samo bierzemy Kanał alfa z Miast oraz Dróg, powiększamy zaznaczenia i czyścimy na nowo dodanej warstwie podobnie jak w poprzednim punkcie. Łączymy ją z Drogami.


Lime Point 34. Dodajemy kolejną warstwę, o nazwie Droga morska. Ścieżkami wyznaczamy trasy dla statków.


 Orange Point Wybieramy nasz kolor lądu, wracamy do Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki, ustawiamy Rysuj linię, szerokość 3 px i ponownie stosujemy własny wzorek z pkt. 31.

Lime Point 35. Efekt tych działań jest dość jaskrawy, zaraz temu zaradzimy. Miastom zmieniamy krycie na np. 80 i rozmywamy je Rozmyciem Gaussa o 0,5 px (po prostu wpisujemy w okienku taką wartość). Drogom ustawiamy tryb Połączenie ziarna. Drogę morską rozmywamy Gaussem o 1 px i zmieniamy jej tryb na Przesiewanie.


Lime Point 36. Teraz dodamy powyższym elementom parę bajerów.
 Orange Point Na Miastach bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie. Pod nimi tworzymy nową warstwę Miasta cień. Powiększamy zaznaczenie o 5 i wypełniamy kolorem lądu. Zmieniamy tryb na Mnożenie, krycie np. na 60. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy cień Gaussem o 10.
 Orange Point Na Drogach bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie. Pod nimi tworzymy nową warstwę Drogi cień. Powiększamy zaznaczenie o 2 i wypełniamy kolorem lądu. Tryb na Mnożenie, krycie np. na 73. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy Gaussem o 10.
 Orange Point Teraz Kanał alfa bierzemy z Drogi morskiej i pod nią dodajemy nową warstwę, Droga morska cień. Powiększamy zaznaczenie o 2 i wypełniamy kolorem lądu. Tryb na Mnożenie, krycie zostawiłam 100%. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy Gaussem o 6.
Efekt:


Lime Point 37. Dorzucimy też trochę krzaczków. Bierzemy Pędzel i otwieramy okno wyboru pędzli. Szukamy ściągniętego zestawu, w razie czego odświeżamy widok. Wybieramy sobie pędzel, na razie któreś z drzew. Suwakiem zmieniamy mu Odstęp, około 100 powinno być dobrze. Teraz przechodzimy do Narzędziówki i opcje pędzla ustawiamy tak, jak na rysunku (Nacisk: Rozmiar, Losowość: Rozmiar, Drganie: Liczność ok. 2). Losowość sprawi, że rozmiar pędzla będzie się sam nieco zmieniał w trakcie malowania, a Drganie "rozrzuci" nam drzewa na boki.


 Orange Point Wszystko przygotowane? Dodajemy więc na górze warstwę Pędzle1 z trybem Mnożenie i znów wybieramy kolor lądu. Malujemy drzewka, nie puszczając klawisza myszy. Pamiętajcie, że drzew mamy trzy rodzaje, więc nie powinny stać zbyt gęsto, żeby obrazek był czytelny. W ogóle przy malowaniu zalecam umiar. Ostrzegam też, że podane ustawienia nie są "najlepszym przepisem na uzyskanie idealnego lasu", a GIMP może czasem uparcie sadzić krzaczory nie tam, gdzie chcemy. Wtedy można zmienić Liczność lub Odstęp, a w niektórych miejscach najlepiej po prostu postawić pojedyncze drzewo samemu, korona nam z głowy na pewno nie spadnie.
 Orange Point Na tej samej warstwie dorzucamy jeszcze góry i trawkę z ustawieniami pędzla jak wyżej. Ja dołożyłam też mosty, ale Wy możecie oczywiście zrobić je na osobnej warstwie i np. przesunąć pod Drogi. Duplikujemy Pędzle1, żeby były ciemniejsze.


Lime Point 38. Wokół drzew i gór zrobimy lekką jaśniejszą poświatę. Z Pędzli1 bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie i pod nimi dodajemy warstwę Pędzle1 cień. Wypełniamy naszym brązem, likwidujemy zaznaczenie i rozmywamy Gaussem o 10-12 px. Duplikujemy warstwę, zmieniamy tryb kopii na Przesiewanie i minimalnie zmniejszamy krycie, np. do 95.

Lime Point 39. Możemy też umieścić na mapce kilka budynków. Znajdujemy odpowiednie pędzle i dodajemy warstwę Pędzle2 z trybem Mnożenie. Stawiamy chałupy (kolor wciąż ten sam) i duplikujemy warstwę. Ja zmieniłam kopii krycie na 30. Jeśli chcecie zrobić poświatę, powtórzcie dla Pędzli2 poprzedni punkt, ja z niej zrezygnowałam.

Lime Point 40. Teraz wrzucimy coś do morza. Dodajemy nową warstwę Pędzle3, tryb Mnożenie i malujemy pędzlami o morskiej tematyce. Duplikujemy warstwę, możemy zmniejszyć krycie kopii, np. do 80. Z niej lub z Pędzli3 bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie i znów robimy pod spodem nową warstwę, Pędzle3 cień. Powiększamy zaznaczenie o 2, wypełniamy brązem. Możemy zmniejszyć troszkę krycie, np. do 90. Kasujemy zaznaczenie.


Lime Point 41. Przydałoby się też przebarwić mapkę w paru miejscach. Nad Kopia: Ląd rzeki dodajemy nową warstwę Plamy jasne i Lassem (Zaznaczeniem odręcznym) (można też zwykłym pędzlem) rysujemy na lądzie kilka nieregularnych plam. Wypełniamy naszym etatowym brązem, kasujemy zaznaczenie i rozmywamy Gaussem o np. 30. Zmieniamy tryb na Przesiewanie. Idziemy na warstwę Kopia: Ląd rzeki i bierzemy z niej Kanał alfa na zaznaczenie. Wracamy do naszych plam, odwracamy zaznaczenie [Ctrl+I] i czyścimy. Zmieniamy Plamom krycie np. na 30 (na rysunku poniżej krycie 100%).


Lime Point 42. Nad Plamami jasnymi tworzymy warstwę Plamy b. jasne. Lassem robimy następne, mniejsze łaty na poprzednich. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy Gaussem o ok. 30, przycinamy plamki do powierzchni lądu tak jak w poprzednim punkcie. Tryb znów na Przesiewanie, krycie np. na 55. Na rysunku macie pokazany przybliżony rozmiar plam.


Lime Point 43. Dodajemy warstwę, nazywamy Plamy b.b. jasne i robimy w ten sam sposób kolejne plamki, wielkości mniej więcej jak zaznaczenia na przykładzie poniżej. Tryb na Przesiewanie, krycie 100%.


Lime Point 44. Dodajemy trzy nowe warstwy: Plamy ciemne, Plamy b. ciemne i Plamy b.b. ciemne. Tworzymy łaty tak jak powyżej, tym razem jednak ustawiamy im tryb Mnożenie. Krycie: u mnie - Plamy ciemne 23, Plamy b. ciemne 50, Plamy b.b. ciemne 100.


Lime Point 45. Teraz podrasujemy morze. Nad warstwą Woda deseń tworzymy nową, Woda chmury. Przechodzimy do Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma i zwiększamy turbulencje do ok. 2. Zatwierdzamy i idziemy do Kolory -> Desaturacja (u mnie w oparciu o Jaskrawość). Zmieniamy tryb warstwy na Pokrywanie, a krycie jak nam pasuje (ja mam 35%).


Lime Point 46. Dodajemy kolejną warstwę, Morze szum. Idziemy do Filtry > Szum > Szum RGB. Odznaczamy Powiązany szum oraz Niezależny RGB, a wszystkie suwaki ustawiamy na maksimum i klikamy OK. Potem rozmywamy warstwę Gaussem o 0,5. Ustawiamy jej jakiś ciekawy tryb i krycie (u mnie Wypalanie, 30%).

Lime Point 47. To niewiarygodne, ale zbliżamy się do końca. Możecie już teraz posłać młodsze rodzeństwo do sklepu po fajerwerki. Tylko niech nie ważą się ich sami odpalać po drodze! Wy tymczasem napiszecie nazwy miast i poprawicie jeszcze kilka szczegółów. Najpierw przechodzimy na najwyższą warstwę i bierzemy narzędzie Tekst [T]. Podpisujemy miasta, używając tego samego koloru, którym rysowaliśmy drogi (u mnie był to #E4D48E). Ja pisałam czcionką Trajan Pro Bold. Później łączymy wszystkie warstwy tekstowe w jedną zwykłą o nazwie Tekst.

Lime Point 48. Jeśli chcemy podpisywać rzeki, będziemy musieli wstawić tekst na ścieżkę. Najpierw napiszmy sobie nazwę rzeki tuż obok miejsca, w którym ma się znaleźć (w Narzędziówce ustawiamy Justowanie na Wyrównanie do lewej, żeby nam się wstawiło na początek ścieżki). Następnie narysujmy ścieżkę przylegającą do rzeki - mniej więcej długości napisu (byle nie krótszą). Zróbcie raczej (a nawet zdecydowanie) łagodne zakręty. Potem wybierzcie znów narzędzie Tekst i kliknijcie na swój napis (u Was ścieżka przestanie być widoczna).


 Orange Point Teraz w Narzędziówce naciskamy Tekst za ścieżką. Zrobiła się ścieżka w kształcie napisu? O to chodziło. W oknie warstw przechodzimy do zakładki Ścieżki, wybieramy Ścieżka na zaznaczenie i ikonką oka Widoczność warstwy wyłączamy widoczność ścieżki. Na warstwie Tekst wypełniamy zaznaczenie tym samym kolorem co inne nazwy. Kasujemy zaznaczenie. Możemy wyrzucić warstwę tekstową z nazwą rzeki.


Lime Point 49. Robimy cień za tekstem: na warstwie Tekst bierzemy Kanał alfa na zaznaczenie, pod nią dodajemy nową warstwę Tekst cień. Powiększamy zaznaczenie o 3 i wypełniamy naszym brązem (tym od lądu). Zmieniamy tryb warstwy na Mnożenie i rozmywamy Gaussem o 10.


Lime Point 50. Przed Wami ostatni punkt. Co prawda nie najkrótszy, ale wolność już blisko... Przyjrzyjcie się jeszcze raz swojej mapce, tym razem krytycznie. Może warto by było coś rozjaśnić, przyciemnić, trochę wysubtelnić? Może gdzieś wystaje poza ląd jakaś rozmyta plama, albo kolory są nieodpowiednie? Wiele rzeczy uda Wam się poprawić za pomocą zmiany trybu czy krycia różnych warstw. Czasem dobrze jest wypróbować kilka opcji, nawet tych, które wydają nam się zupełnie bez sensu. Poniżej lista moich pedantycznych poprawek:
 Orange Point Zduplikowałam warstwę Kopia: Ląd rzeki i na duplikacie ustawiłam tryb Dzielenie, krycie 5%.


 Orange Point Zduplikowałam Pędzle3 cień i zmieniłam kopii tryb na Przesiewanie, krycie 20%.


 Orange Point Zduplikowałam warstwę Tekst, napisom na kopii zmieniłam kolor na swój kolor lądu (w oknie warstw zaznaczyłam Blokowanie i wypełniłam warstwę brązem), ustawiłam tryb na Pokrywanie, krycie 65.




Lime Point Koniec



I to już wszystko. Brawo, dobrnęliście do końca! Mam nadzieję, że bez większych problemów udało Wam się stworzyć własną baśniową mapkę, i że jesteście bogatsi o kilka Gimpowych trików. Do widzenia i wesołego GIMP-owania życzę Mrugnięcie




* falki.zip (1.98 KB - pobrany 3167 razy.)
* mapa1_pedzle.zip (22.13 KB - pobrany 3398 razy.)
« Ostatnia zmiana: 11.08.2010, 13:35:35 wysłane przez INSEKT » Zapisane
eminem-d12yo
Nowicjusz

Reputacja: 2 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

eminem-d12yo


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 04.04.2009, 13:04:47 »

Tutorial świetny i bardzo przejrzysty, pozwoliłem sobie dodać prostą różę wiatrów.
W paczce z brushami brakuje pędzla trawy.


« Ostatnia zmiana: 04.04.2009, 18:53:13 wysłane przez eminem-d12yo » Zapisane
Rax
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

Rax


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 05.04.2009, 14:56:27 »

http://images37.fotosik.pl/94/f7e2aa704eaa1ace.png
tutek świetny, ale faktycznie brakuje tej trawki
no i jeszcze jak zrobić różę też by się przydało Chichot sam jakoś wykombinowałem ale początkujący?


// Danyeru: Kolego. O mało nie zabiłeś mi łącza, a jakbym łączył się z GSM-a to zabiłbyś na pewno...
Jak chcesz pokazać tak wielką i, przede wszystkim, ciężką pracę to wstawiaj miniaturkę z linkiem!


// myślałem że jak w tutku jest dużo więcej fotek to i tak nie robi to wam różnicy Chichot bo się właśnie zastanawiałem czy dać link czy od razu... teraz będę wiedział Uśmiech
« Ostatnia zmiana: 08.04.2009, 06:47:46 wysłane przez Rax » Zapisane
asifalittlezonked
Użytkownik

Reputacja: 6 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 280
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 10.04.2009, 16:10:03 »

Cholercia, nie wiem, jak to się stało, że brakuje trawy  Smutny Przepraszam za niedopatrzenie. Postaram się niedługo dorzucić ten pędzel, na razie niestety nie mam możliwości.
Zapisane
kaylee
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 4
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : 12.04.2009, 22:37:45 »

Niektóre punkty pominęłam i napisów nie zrobiłam (przez lenistwo i brak pomysłów). Oto wynik:
http://www.gimpuj.info/replacement.png
« Ostatnia zmiana: 13.04.2009, 15:25:59 wysłane przez Ziomioslaw » Zapisane

ciken
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 5
Galeria Użytkownika

ciken


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 14.04.2009, 06:18:34 »

No tylko gdzie ten załącznik?
Zapisane
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : 14.04.2009, 08:33:01 »

Tuż pod pierwszym postem.
Zapisane

kasica6662
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 14
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 14.04.2009, 14:49:27 »

no skoro autor nie ma czasu wrzucić pędzli trawy to może ja zapodam??Język

http://www.speedyshare.com/683167537.html
Zapisane

Alkoholu potrzebuję bo bez niego źle się czuję...o.O


W dyngus zalania, nie tylko ubrania Mrugnięcie  c(:
Gercio
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 72
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 19.04.2009, 20:41:08 »

Między punktem 2, a punktem 5 są błędy.


// Danyeru: Ogarnij się człowieku. Tut z błędami nie wszedłby do indeksu.
« Ostatnia zmiana: 21.04.2009, 14:38:11 wysłane przez Danyeru » Zapisane
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #9 : 19.04.2009, 20:51:03 »

Jakie błędy?
Kolor nie jest zapisany tak: #6a3819?
A próbowałeś przerabiać ten tutorial?
Bo ja tak i te punkty są jak najbardziej zrozumiałe.
Zapisane

asifalittlezonked
Użytkownik

Reputacja: 6 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 280
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 21.04.2009, 13:52:11 »

kasica6662, dzięki za podrzucenie pędzli Uśmiech A tymczasem udało mi się zmienić plik w załączniku do tuta, mam nadzieję, że są tam już wszystkie potrzebne pędzle (trawa jest na pewno) Język
Gercio, co według Ciebie jest nie tak w tych punktach? Szczerze mówiąc żadnych błędów tam nie widzę Uśmiech
Zapisane
Kamiiru_
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 21
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 23.04.2009, 19:19:48 »

Tutorial pierwsza klasa, wielkie dzięki.  Uśmiech
Nawet taki trudny to nie jest, o ile uważnie czytasz każdy z punktów, a gdzie można to własną "inwecję" stosujesz... Chichot

Zapisane

liczner
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 2
Galeria Użytkownika

liczner


Zobacz profil
:)
« Odpowiedz #12 : 16.05.2009, 22:25:34 »

Bardzo dobrze stworzona instrukcja, jestem kompletnym amatorem, a dałem sobie ze wszystkim radę.  Cool

Zapisane
Arkina
Użytkownik

Reputacja: 3 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 39
Galeria Użytkownika


Dziadostwo ale cieszy


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : 17.05.2009, 16:18:47 »

Co zrobić, jak ktoś nie ma Emuluj dynamikę pędzla??  Smutny
Zapisane

Zapoznałam się z Regulaminem ^.^
Strony: [1] 2 3 ... 7
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPTłaWątek: Stylizowana baśniowa mapka
Skocz do: