Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1] 2  Wszystkie
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Realistyczna tekstura drewna  (Przeczytany 84594 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Jethro
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 37
Galeria Użytkownika


Semper Fidelis


Zobacz profil WWW
« : 17.03.2009, 00:57:50 »

Realistyczna tekstura drewna
Tutorial

Oryginał: [Photoshop] Tekstura - drewniane deski by Anna Szymańska
Opracowanie: Jethro
Poziom trudności: łatwy





Szukałem niedawno tutka, który pokazywałby sposób na utworzenie realistycznej tekstury drewna. Znalazłem tu jeden, lecz był on napisany co najmniej nieczytelnie. W jednym z komentarzy znalazłem link do tutorialu napisanego pod Photoshopa. Niby wszystko jest tam czytelne i nawet przy średniej znajomości funkcji GIMP-a można się domyślić co i jak zrobić.
Jednak postanowiłem przerobić go pod GIMP-a. Dlaczego? Po pierwsze - jest to dość ciekawy efekt, a trzeba go szukać po innych stronach. Po drugie - przy średniej znajomości nie powinno być problemów z adaptacją PS-a na GIMP-a. Jednak ktoś, kto dopiero zaczyna zabawę, problemy może już mieć. A tutorial jest naprawdę prosty i krótki. Niektóre fragmenty delikatnie zmieniłem, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Starałem się wszystko opisać tak, aby było jasne i czytelne. Jeśli jednak mi się to nie udało, to poszczególne etapy są przedstawione na obrazkach.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.2. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Otwieramy nowy plik: Plik->Nowy... [Ctrl+N] o dowolnej wielkości. Ja pracowałem na 500x500px.

Lime Point 2. Wypełniamy warstwę (Wypełnienie kubełkiem Wypełnienie kubełkiem [Shift+B]) kolorem #765838. Można wybrać inny, w zależności od tego, jaki kolor drewna chcemy uzyskać. Jednak jeśli jesteś początkujący i to twoja pierwsza próba z tą teksturą, to lepiej będzie, jeśli zastosujesz się DOKŁADNIE do zaprezentowanych wskazówek.

Lime Point 3. Pracując cały czas na podstawowej warstwie. Dodajemy szum. Wchodzimy w Filtry -> Szum -> Szum RGB....



Ustawiamy wartości:
  • Czerwony: 0,64
  • Zielony: 0,64
  • Niebieski: 0,64
  • Correlated Noise: wyłączone
  • Niezależny RGB: wyłączone
Efekt:



Lime Point 4. Pozostajemy cały czas na tej samej warstwie. Wchodzimy w Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"....



Ustawienia:
  • Typ rozmycia: Linear
  • Długość: 45
  • Kąt: 0
Efekt:



Lime Point 5. Jak pewnie zauważyliście po prawej stronie obrazka powstał brzydki brzeg. Usuniemy go poprzez zmianę wymiarów płótna. Wchodzimy w Obraz -> Wymiary płótna.... Ustawiamy wielkość obrazu na 480x480px.



Lime Point 6. Dopasowujemy warstwę za pomocą opcji Warstwa -> Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu.

Lime Point 7. Edytujemy jasność i kontrast uzyskanego tła (Kolory -> Jasność i kontrast).


Ustawienia:
  • Jasność: -15
  • Kontrast: 30

Lime Point 8. Teraz trzeba zrobić trochę "niedoskonałości" - sęki, krzywe słoje itp. Wchodzimy w Filtry -> Zniekształcenia -> Faluj.... Ustawiamy poniższe wartości:
  • Tryb: Rozmaż
  • Amplituda: 5
  • Faza: 0
  • Długość fali: 15



Lime Point 9. Ponownie rozmywamy: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"...
  • Typ rozmycia: Linear
  • Długość: 20
  • Kąt: 0



Lime Point 10. Póki co, nasze sęki wyglądają mało realistycznie. Dlatego trzeba je nieco poprawić: Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie... (nie Faluj... jak poprzednio!):
  • Opcje: Antyaliasing
  • Ułożenie: Poziomo
  • Krawędzie: Zawiń
  • Typ fali: Sinus
  • Częstotliwość: 60
  • Amplituda: 95
  • Phase shift: 0



Lime Point 11. Ostatni etap tworzenia sęków. Ponownie zniekształcamy otrzymany do tej pory efekt: Filtry -> Zniekształcenia -> Przesunięcie...
  • Zaznaczamy: Przesuń poziomo
  • Stopień przesunięcia: 45



Efekt:


Lime Point 12. Tworzymy nową, przeźroczystą warstwę (Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N])o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją Chmury1.

Lime Point 13. Pozostając na warstwie Chmury1 tworzymy chmury.



Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury...
  • Ziarno losowości: Wylosuj
  • Szczegóły: 1
  • Rozmiar X: 4.0
  • Rozmiar Y: 4.0

Lime Point 14. Teraz zmieniamy kolor pierwszoplanowy na #7c5617, a kolor tła na #000000. Następnie wypełniamy warstwę Chmury1 gradientem. Robi się to tak: Kolory -> Odwzorowania -> Odwzorowywanie gradientu.
Efekt powinien być taki:



Lime Point 15. Ustawiamy tryb warstwy na Wypalanie, a krycie na 50%.



Lime Point 16. Tworzymy kolejną przeźroczystą warstwę o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją Chmury2. Ponownie tworzymy na niej chmury z identycznymi ustawieniami jak poprzednio.

Lime Point 17. Ustawiamy kolory: pierwszoplanowy #553b16, a kolor tła #ffffff. Odwzorowujemy na warstwie Chmury2 gradient analogicznie do punktu 10. Tryb warstwy ustawiamy na Mnożenie, krycie dajemy 50%.
Efekt:



Lime Point 18. Tworzymy kolejną warstwę, tym razem białą. Nazywamy ją Szum.

Lime Point 19. Wchodzimy w Filtry -> Szum -> Szum RGB....


Ustawienia:
  • Czerwony: 0,96
  • Zielony: 0,96
  • Niebieski: 0,96
  • Alfa: o
  • Correlated Noise: wyłączone
  • Niezależny RGB: wyłączone
Tryb ustawiamy na Pokrywanie, krycie na 10%.

Lime Point 20. Tworzymy kolejną warstwę - przeźroczystą - o nazwie Listwa. Za pomocą narzędzia do zaznaczenia prostokątnego Zaznaczenie prostokątne (skrót [R]) odznaczamy cienki, pionowy pasek.



Wypełniamy go (narzędzie kubełka [Shift+B]) kolorem czarnym. Duplikujemy [Shift+Ctrl+D] warstwę.



Odwracamy kolory: Kolory -> Inwersja i przesuwamy Przesuwanie (skrót [M]) powstały w ten sposób biały pasek tak, aby znalazł się zaraz pod czarnym.



Łączymy warstwy (PPM na warstwie kopia:Listwa, wybieramy Połącz w dół).



Lime Point 21. Rozmywamy bardzo delikatnie warstwę Listwa. Aby to zrobić, używamy: Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...


Ustawienia:
  • Typ rozmycia: RLE
  • Promień rozmycia: 1,5
Tryb warstwy ustawiamy na Miękkie światło.

Lime Point 22. Kopiujemy (duplikujemy) warstwę Listwa kilka razy. Ja zrobiłem dwie kopie. Następnie przesuwamy je w zależności od tego, jak grube deski chcemy stworzyć.



Lime Point Koniec



To był mój pierwszy tutorial i, mam nadzieję, nie ostatni. Proszę o wszelkie uwagi. Gimpuj.info bardzo mi pomogło w starcie z GIMP-em, mam więc nadzieję, że teraz ja mogłem pomóc komuś.

Wszystkim życzę miłego GIMPowania, a początkującym przyjemnej nauki. Uśmiech

Pozdrawiam,
Jethro


« Ostatnia zmiana: 06.06.2009, 11:50:12 wysłane przez Domaxi » Zapisane

The Few, The Proud, The Marines...
Semper Fi!


Jeśli oceniasz moją grafikę na 1 to napisz chociaż, co Ci się nie podobało, lub jakie błędy wpłynęły na taką decyzję. Cenię dobrą krytykę. Nie lubię krytykanctwa.
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : 12.04.2009, 22:49:47 »

No to będę pierwszy.
Tutorial jest fajny (dobrze opisany i efekt końcowy przydał mi się).

Moja praca:
Zapisane

mau110
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 1.*
JID: krzychu72@gmail.com
Licencja: Copyright
Wiadomości: 14
Galeria Użytkownika

mau110


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 18.04.2009, 20:25:40 »

bardzo fajny tutorial
2 pytania
1 jak dorobic do tego gwozdzie?
2 jak zrobic jeszcze pionowy podzial desek?
jestem newbie dlatego pytam
Zapisane
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 18.04.2009, 20:28:30 »

Co do 2. to zrób tak:
- najpierw zduplikuj warstwę z listwą,
- potem ją obróć (Narzędzie do obracania) o 90o.

A co do gwoździ to spróbuj jakieś znaleźć na google grafice albo jakiejś innej stornie, wytnij z tła i wklej na drewno, ale nie wiem, czy znajdziesz jakieś sensowne gwoździe.
Zapisane

mau110
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 1.*
JID: krzychu72@gmail.com
Licencja: Copyright
Wiadomości: 14
Galeria Użytkownika

mau110


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : 18.04.2009, 21:37:09 »

dziekuje Uśmiech
na ten sposob z obrotem warstwy sam wpadlem ale slabo wyglada - chyba cos z cieniowaniem jest nie tak
Zapisane
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : 18.04.2009, 21:39:26 »

To możesz narysować te listwy tylko, że zamiast w poziomie to w pionie.
Czasem przy obrocie jakość się psuje.
Zapisane

Jethro
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 37
Galeria Użytkownika


Semper Fidelis


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : 18.04.2009, 22:31:00 »

Jak masz punkt 20: zamiast poziomego zaznaczenia robisz poziome. Robiłem kiedyś pionowe dechy i wychodziło normalnie.
Zapisane

The Few, The Proud, The Marines...
Semper Fi!


Jeśli oceniasz moją grafikę na 1 to napisz chociaż, co Ci się nie podobało, lub jakie błędy wpłynęły na taką decyzję. Cenię dobrą krytykę. Nie lubię krytykanctwa.
Gercio
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 72
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 06.05.2009, 20:31:45 »

Bardzo dobry tutorial i to przydatny. Oto moja praca Mrugnięcie:
Trochę efekt chyba nie wyszedł ale za to postaram się poprawić tą pracę.

Zapisane
Jethro
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 37
Galeria Użytkownika


Semper Fidelis


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #8 : 07.05.2009, 10:20:39 »

Jak zwęzisz szczeliny między deskami, to będzie ok. Jeśli kanty nadal będą zbyt ostre, to możesz w punkcie 21 trochę bardziej rozmyć.
Zapisane

The Few, The Proud, The Marines...
Semper Fi!


Jeśli oceniasz moją grafikę na 1 to napisz chociaż, co Ci się nie podobało, lub jakie błędy wpłynęły na taką decyzję. Cenię dobrą krytykę. Nie lubię krytykanctwa.
Dragnor
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 7
Galeria Użytkownika

Dragnor


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 18.05.2009, 15:14:37 »

super tutorial ale się zatrzymałem w pkt.14 jak zmienić te kolory pierwszoplanowy i tła Zawstydzony wiem głupie pytanie ale jestem początkującym Chichot
Zapisane
Jethro
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 37
Galeria Użytkownika


Semper Fidelis


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : 18.05.2009, 15:35:33 »

Klikasz dwa razy na kolor pierwszoplanowy (lub tło- zależy, który zmieniasz). Wyskakuje Ci okienko, jak poniżej. Tam, gdzie masz zaznaczone wklejasz kod html koloru- podany w tutorialu (np. #7c5617). Akceptujesz i po sprawie Uśmiech

Zapisane

The Few, The Proud, The Marines...
Semper Fi!


Jeśli oceniasz moją grafikę na 1 to napisz chociaż, co Ci się nie podobało, lub jakie błędy wpłynęły na taką decyzję. Cenię dobrą krytykę. Nie lubię krytykanctwa.
Dragnor
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 7
Galeria Użytkownika

Dragnor


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 18.05.2009, 16:05:14 »

chodzi o dwa kwadraty w przyborniku?Co? jeżeli tak to przecież mi tylko zmienia kolor np.pędzla ale nie obrazu  Uśmiech
Zapisane
Qba_
Emeryt

Reputacja: 20 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: qba_@jid.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 2 627
Galeria Użytkownika


jogurt rlz!


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : 18.05.2009, 16:08:57 »

No i do tego służy ta funkcja Uśmiech.

Jak masz problemy z podstawowymi funkcjami GIMP-a to zapraszam to tego tutoriala: http://www.gimpuj.info/index.php/topic,16033.0.html.

Wiele się można z niego nauczyć.
Zapisane

Quess
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.2 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 4
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : 18.09.2009, 21:49:49 »

Ten tutorial jest super Duży uśmiech
Wszystko dokładnie opisane, a do tego jaki efekt końcowy!
Trochę podpracowałem brzegi, więc nadaje się również na deseń ;]





Całość dobrze się prezentuje gdy na samym początku, przed szumem RGB na jednolitym tle porobi się jakieś wzorki innymi odcianiami.

Zapisane
Strony: [1] 2  Wszystkie
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPTłaWątek: Realistyczna tekstura drewna
Skocz do: