Realistyczna tekstura drewna
Tutorial
Szukałem niedawno tutka, który pokazywałby sposób na utworzenie realistycznej tekstury drewna. Znalazłem tu jeden, lecz był on napisany co najmniej nieczytelnie. W jednym z komentarzy znalazłem link do tutorialu napisanego pod Photoshopa. Niby wszystko jest tam czytelne i nawet przy średniej znajomości funkcji GIMP-a można się domyślić co i jak zrobić.
Jednak postanowiłem przerobić go pod GIMP-a. Dlaczego? Po pierwsze - jest to dość ciekawy efekt, a trzeba go szukać po innych stronach. Po drugie - przy średniej znajomości nie powinno być problemów z adaptacją PS-a na GIMP-a. Jednak ktoś, kto dopiero zaczyna zabawę, problemy może już mieć. A tutorial jest naprawdę prosty i krótki. Niektóre fragmenty delikatnie zmieniłem, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.
Starałem się wszystko opisać tak, aby było jasne i czytelne. Jeśli jednak mi się to nie udało, to poszczególne etapy są przedstawione na obrazkach.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.2. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Otwieramy nowy plik:
Plik->Nowy... [Ctrl+N] o dowolnej wielkości. Ja pracowałem na
500x500px.
2. Wypełniamy warstwę (
Wypełnienie kubełkiem [Shift+B]) kolorem
#765838. Można wybrać inny, w zależności od tego, jaki kolor drewna chcemy uzyskać. Jednak jeśli jesteś początkujący i to twoja pierwsza próba z tą teksturą, to lepiej będzie, jeśli zastosujesz się
DOKŁADNIE do zaprezentowanych wskazówek.
3. Pracując cały czas na podstawowej warstwie. Dodajemy szum. Wchodzimy w
Filtry -> Szum -> Szum RGB....
Ustawiamy wartości:
- Czerwony: 0,64
- Zielony: 0,64
- Niebieski: 0,64
- Correlated Noise: wyłączone
- Niezależny RGB: wyłączone
Efekt:
4. Pozostajemy cały czas na tej samej warstwie. Wchodzimy w
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"....
Ustawienia:
- Typ rozmycia: Linear
- Długość: 45
- Kąt: 0
Efekt:
5. Jak pewnie zauważyliście po prawej stronie obrazka powstał brzydki brzeg. Usuniemy go poprzez zmianę wymiarów płótna. Wchodzimy w
Obraz -> Wymiary płótna.... Ustawiamy wielkość obrazu na
480x480px.
6. Dopasowujemy warstwę za pomocą opcji
Warstwa -> Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu.
7. Edytujemy jasność i kontrast uzyskanego tła (
Kolory -> Jasność i kontrast).
Ustawienia:
8. Teraz trzeba zrobić trochę "niedoskonałości" - sęki, krzywe słoje itp. Wchodzimy w
Filtry -> Zniekształcenia -> Faluj.... Ustawiamy poniższe wartości:
- Tryb: Rozmaż
- Amplituda: 5
- Faza: 0
- Długość fali: 15
9. Ponownie rozmywamy:
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu"...- Typ rozmycia: Linear
- Długość: 20
- Kąt: 0
10. Póki co, nasze sęki wyglądają mało realistycznie. Dlatego trzeba je nieco poprawić:
Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie... (nie
Faluj... jak poprzednio!):
- Opcje: Antyaliasing
- Ułożenie: Poziomo
- Krawędzie: Zawiń
- Typ fali: Sinus
- Częstotliwość: 60
- Amplituda: 95
- Phase shift: 0
11. Ostatni etap tworzenia sęków. Ponownie zniekształcamy otrzymany do tej pory efekt:
Filtry -> Zniekształcenia -> Przesunięcie...- Zaznaczamy: Przesuń poziomo
- Stopień przesunięcia: 45
Efekt:
12. Tworzymy nową, przeźroczystą warstwę (
Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+N])o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją
Chmury1.
13. Pozostając na warstwie
Chmury1 tworzymy chmury.
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury...- Ziarno losowości: Wylosuj
- Szczegóły: 1
- Rozmiar X: 4.0
- Rozmiar Y: 4.0
14. Teraz zmieniamy kolor pierwszoplanowy na
#7c5617, a kolor tła na
#000000. Następnie wypełniamy warstwę
Chmury1 gradientem. Robi się to tak:
Kolory -> Odwzorowania -> Odwzorowywanie gradientu.
Efekt powinien być taki:
15. Ustawiamy
tryb warstwy na
Wypalanie, a
krycie na
50%.
16. Tworzymy kolejną przeźroczystą warstwę o domyślnych rozmiarach. Nazywamy ją
Chmury2. Ponownie tworzymy na niej chmury z identycznymi ustawieniami jak poprzednio.
17. Ustawiamy kolory: pierwszoplanowy
#553b16, a kolor tła
#ffffff. Odwzorowujemy na warstwie
Chmury2 gradient analogicznie do
punktu 10. Tryb warstwy ustawiamy na
Mnożenie, krycie dajemy
50%.
Efekt:
18. Tworzymy kolejną warstwę, tym razem białą. Nazywamy ją
Szum.
19. Wchodzimy w
Filtry -> Szum -> Szum RGB....
Ustawienia:
- Czerwony: 0,96
- Zielony: 0,96
- Niebieski: 0,96
- Alfa: o
- Correlated Noise: wyłączone
- Niezależny RGB: wyłączone
Tryb ustawiamy na
Pokrywanie, krycie na
10%.
20. Tworzymy kolejną warstwę - przeźroczystą - o nazwie
Listwa. Za pomocą narzędzia do
zaznaczenia prostokątnego (skrót
[R]) odznaczamy cienki, pionowy pasek.
Wypełniamy go (narzędzie kubełka
[Shift+B]) kolorem czarnym.
Duplikujemy [Shift+Ctrl+D] warstwę.
Odwracamy kolory:
Kolory -> Inwersja i
przesuwamy (skrót
[M]) powstały w ten sposób biały pasek tak, aby znalazł się zaraz pod czarnym.
Łączymy warstwy (
PPM na warstwie
kopia:Listwa, wybieramy
Połącz w dół).
21. Rozmywamy
bardzo delikatnie warstwę
Listwa. Aby to zrobić, używamy:
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...Ustawienia:
- Typ rozmycia: RLE
- Promień rozmycia: 1,5
Tryb warstwy ustawiamy na
Miękkie światło.
22. Kopiujemy (duplikujemy) warstwę
Listwa kilka razy. Ja zrobiłem
dwie kopie. Następnie przesuwamy je w zależności od tego, jak grube deski chcemy stworzyć.
Koniec
To był mój pierwszy tutorial i, mam nadzieję, nie ostatni. Proszę o wszelkie uwagi. Gimpuj.info bardzo mi pomogło w starcie z GIMP-em, mam więc nadzieję, że teraz ja mogłem pomóc komuś.
Wszystkim życzę miłego GIMPowania, a początkującym przyjemnej nauki.
Pozdrawiam,
Jethro