Napisy w sygnaturach
Poradnik
Opracowanie: INSEKT
Często nie jest dla nas problemem zrobienie ciekawej sygnatury, lecz dopasowanie do niej ładnego, komponującego się z całością napisu. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Wykorzystywanie bajeranckich czcionek często mija się z celem, a w rzeczywistości podstawowa czcionka plus nieskomplikowane operacje dają nam satysfakcjonujące rezultaty. Ważne jest tylko, by całość ładnie się zgrywała i nie przeszkadzała, a jedynie podkreślała efekt.
Należy również pamiętać, że nigdy nie uda nam się wykonać podobającego się wszystkim napisu. Są przecież gusta i guściki. Mnie na przykład wystarcza fakt, że wykonany napis podoba się mnie samemu.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy Za chwilę zaprezentuję kilka różnych efektów na kilku różnych sygnaturach. Będę się starał je zróżnicować, zatem mam nadzieję, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.
Będę również się starał na bieżąco udzielać przydatnych wskazówek, które pomogą w przyszłości uniknąć komentarzy w stylu "napis ssie".
Przykład pierwszySygnatura, której użyję:
1. Bardzo często używanym i dającym dobre efekty sposobem jest tworzenie napisu wypełnionego teksturą ściągniętą z jakiegoś miejsca z naszej sygnatury. Za chwilę pokażę, jak można wykorzystać tą operację, aby stworzyć napis prosty, acz ciekawy, który będzie siedział w naszej sygnaturze, ale nie będzie niepotrzebnie odciągał uwagi obserwatora od pierwszego planu naszego tagu.
Proszę ten przykład czytać bardzo uważnie! Drobny błąd może spowodować otrzymanie zupełnie innego efektu końcowego.Zaczynam od wypisania jakiegoś słowa - ja tutaj wpiszę
DSTRY (od "destroy"), bo patrząc na tego gościa nic innego nie przychodzi mi do głowy, a nie chcę używać drętwych słów w stylu "cyborg" itp. Użyłem czcionki
Epoxy History, kolor:
biały, rozmiar:
20px, odstęp między literami:
-2.0.
2. No dobrze, mam warstwę tekstową. Aby uzyskać teksturę z wybranego przeze mnie miejsca (napisu nie umieściłem przypadkowo, chcę ogarnąć trochę płomienia) wykonuję następujące czynności: pobieram
kanał alfa z warstwy tekstowej (
PPM na warstwie -> Kanał alfa na zaznaczenie), duplikuję
[Shift+Ctrl+D] Tło (w moim przypadku jest nim sygnatura, na której właśnie pracuję), odwracam
[Ctrl+I] moje zaznaczenie (czyli kanał alfa warstwy tekstowej) i na duplikacie
Tła wycinam
[Delete] z zaznaczenia. Wyłączając widoczność pozostałych warstw otrzymałem takie coś:
3. Utworzoną na samym początku warstwę tekstową
przesuwam [M] o
1px w dół oraz
2px w prawo. Dokonuję
inwersji koloru (
Kolory -> Inwersja) oraz umieszczam ją
pod warstwą z naszą teksturą. Wygląda to tak:
4. Następnie łączę ze sobą (
PPM na warstwie -> Połącz w dół) teksturę napisu wraz z jego cieniem, który przed chwilą utworzyłem, uzyskując w ten sposób jedną warstwę. Na tle sygnatury prawie w ogóle jej nie widać, a więc przesuwam
[M] ją kilka pikseli w dół oraz w lewo. Tak to wygląda:
Nieczytelne? Wiem, i co z tego? Kto powiedział, że ten napis ma być czytelny?
Napisy wcale nie muszą być czytelne, to tylko kwestia gustu. Przykład drugiSygnatura, której użyję:
1. Dobrze jest zacząć pracę nad napisem już wcześniej, nie pozostawiać go na sam koniec. Można wtedy lepiej dopracować jego zgranie z resztą sygnatury. Ta sygnatura będzie na koniec wyglądać inaczej, a to dlatego, że pierw stworzę napis, a potem jeszcze będę całość dopieszczał.
Zaczynam od wypisania teksty zwykłym
Serifem. Na dwóch warstwach piszę większym rozmiarem oraz kolorem seledynowym słowa
Burning oraz
Tree. Łączę je ze sobą, a następnie narzędziem do rozsmarowywania
{S} o niepełnym kryciu (
<100) wymazuję w niektórych miejscach.
2. Utworzoną właśnie warstwę tekstową duplikuję
[Shift+Ctrl+D], duplikat rozmazuję gaussem (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...) wartością około
5px.
3. W ten sam sposób wykonuję pod spodem jeszcze jeden, mniejszy napis:
4. I jeszcze jeden, tym razem z moim podpisem:
5. Następnie na samym wierzchu mojego stosu warstw tworzę dwie nowe warstwy, ciemno zieloną i pomarańczową. Każdej z nich ustawiam tryb krycia na
Pokrywanie.
6. Zarówno napis jak i cała sygnatura nabrały nowych kolorów:
7. A kombinując z trybami warstw, możemy zmienić nie tylko wygląd naszej sygnatury, ale także uatrakcyjnić nasz napis:
Również z najzwyklejszych czcionek można stworzyć ciekawe napisy. Czasami nawet klasyczne fonty są wskazane, bo mogą np. pasować do tematyki sygnatury.
Przykład trzeciSygnatura, której użyję:
1. Czasem przy prostych czcionkach możemy sobie pozwolić na duże rozmiary. Zacznijmy od wyjaśnienia paru ważnych rzeczy. Tło pod napisami
musi być zróżnicowane silnymi kontrastami, lecz kontrastujące elementy nie mogą być zbyt blisko siebie, gdyż wtedy napis stanie się nieczytelny. W tym przypadku dobre będą lekko "vectorowe" C4D oraz oczywiście vectory i splattery w tle. Możemy je wykorzystać nakładając u dołu rendera, a także na nim. Czyli kłania nam się wcześniejsze zdanie INSEKTa:
Dobrze jest zacząć pracę nad napisem już wcześniej, nie pozostawiać go na sam koniec. Można wtedy lepiej dopracować jego zgranie z resztą sygnatury.
2. Fontem
rez tworzę napis. Musi być duży i gruby, ale bez przesady. W każdym razie zbyt długie napisy nie wchodzą w grę - najlepiej jeden, w miarę krótki, wyraz.
Stosuję wyłącznie kolor
biały oraz rozmiar
90px. Możemy oczywiście również poustawiać poszczególne litery według naszego uznania.
3. Następnie ustawiam i obracam napis tak, aby ładnie nam się komponował.
4. Duplikuję napis, duplikat napisu ustawiam pod warstwą z napisem. Na kopii stosuję:
Kolory -> Inwersja i przesuwam o parę pikseli w dół (i ewentualnie w bok).
5. Łączę (
PPM na warstwie -> Połącz w dół) warstwę napisu z kopią -
krycie ustawiam na
Różnica.
6. Duplikuję warstwę i
krycie duplikatu zmieniam na
Miękkie światło. Jeszcze przesunąłem lekko duplikat dla uzyskania poniższego efektu:
7. Możemy jeszcze zmiękczyć całość kolorami. Ja użyłem:
Edycja -> Skopiuj widoczne [Ctrl+Shift+C] i wkleiłem jako
nową warstwę.
Duplikuję i stosuję:
Kolory -> Odwzorowania -> Odwzorowanie gradientu z kolorami:
- Pierwszoplanowy: #b5c8c4
- Tło: #9780c4
Krycie ustawiam na
50%, tryb na
Suma. Ewentualnie całość można jeszcze delikatnie wyostrzyć.
Powyżej również inny efekt - ta sama sygnatura (drobne różnice). Jak widać napis zachował się nieco inaczej, a jednak pasuje.
Koniec
Mam nadzieję, że moje rady w jakimś stopniu Wam pomogły. A tutaj jeszcze kilka innych przykładów sygnatur z ładnie dobranymi napisami, na których możecie się wzorować:
Oraz kilka ciekawych, wybranych przeze mnie czcionek:
Na koniec przytoczę wszystkie moje rady z tutoriala:
- Bardzo często używanym i dającym dobre efekty sposobem jest tworzenie napisu wypełnionego teksturą ściągniętą z jakiegoś miejsca z naszej sygnatury.
- Napisy wcale nie muszą być czytelne, to tylko kwestia gustu.
- Dobrze jest zacząć pracę nad napisem już wcześniej, nie pozostawiać go na sam koniec.
- Również z najzwyklejszych czcionek można stworzyć ciekawe napisy.
- I jeszcze jedno. Czcionka Dark Crystal wcale nie jest taka fajna, jak Wam się może zdawać!
Życzę miłej zabawy.