Opracowanie:
WulfgarPoziom trudności:
średni
Witam.
Nie wiem czy wygląda na średniowieczny, ale na pewno przypomina proporzec.
Postaram się opisać tak, żeby nawet najmłodszy fan rycerstwa był w stanie zrobić taki sam u siebie na komputerku.
Pędzel, deseń oraz renderki których użyję dodam w załączniku.
Tutorial napisany na prośbę
Macka.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Jako kolor pierwszoplanowy ustawiamy
#902c3e, a jako kolor tła
#d7b076.
2. Tworzymy nowy obraz o wymiarach
100x
400px oraz wypełniamy go kolorem
#902c3e [Ctrl+,].
3. Tworzymy
nową warstwę i nazywamy ją
Ozdobniki. Na tej warstwie stworzymy złote ozdoby naszego proporca. Można więc ominąć kilka następnych punktów i stworzyć je (ozdoby) według własnego pomysłu. Pamiętajmy jednak, że mają to być faktycznie tylko ozdoby. Nie mogą więc zajmować dużo miejsca na całym proporcu.
4. Wypełniamy warstwę
Ozdobniki kolorem
#d7b076 [Ctrl+.]. Zaznaczamy całą warstwę
Zaznaczenie->Wszystko, [Ctrl+A]. Zmniejszamy zaznaczenie o
8px
Zaznaczenie -> Zmniejsz... i następnie czyścimy zaznaczenie
Edycja -> Wyczyść, [Delete]. Ponownie zmniejszamy zaznaczenie, ale tym razem o
1px i wypełniamy je kolorem
#d7b076. Jeszcze raz zmniejszamy zaznaczenie o
1px, ale tym razem czyścimy jego zawartość. W rezultacie powinniśmy otrzymać taką ramkę:
5. Ponieważ ozdobniki są raczej kwestią gustu jedynie zasugeruję pewne rozwiązania, które urealnią nam nasz proporzec. Najważniejszym jest, aby ozdoby nie zlewały nam się w jedna wielka plamę. Kształty powinny być oddzielone od siebie minimum pikselowym odstępem. O co mi chodzi zobaczycie na screenie poniżej. Aby tego dokonać najlepiej każdy nowy ozdobnik tworzyć na nowej warstwie, które później połączymy. Aby zrobić milimetrowy odstęp między ozdobami, klikamy prawym na warstwę z ozdobnikiem który chcemy oddzielić, następnie z menu kontekstowego wybieramy
Kanał alfa na zaznaczenie. Powiększamy zaznaczenie o
1px i następnie czyścimy je na warstwie która sie zlewa z naszym ozdobnikiem. Po ukończeniu prac nad ozdobnikami, klikamy na
obok warstwy
Tło i następnie łączymy widoczne warstwy
Obraz -> Połącz widoczne warstwy..., [Ctrl+M]. Po kilku minutach pracy otrzymałem coś takiego:
6. Duplikujemy warstwę
Obraz -> Duplikuj, , [Ctrl+D] Ozdobniki. Aktywujemy kopię i zaznaczamy
Blokowanie.
7. Teraz spróbujemy lekko "wytrzeć" nasze ozdoby, aby proporzec wyglądał na lekko sfatygowny. W tym celu na aktywnej warstwie
Ozdobniki używamy
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma... z losowym ziarnem oraz
Turbulencjami w okolicach
4,0:
8. Teraz wybieramy
Zaznaczanie według koloru, , [Shift+O], ustawiamy
Próg na
30 i przytrzymując
[Shift] klikamy w kilku miejscach naszych ozdób tak, aby zaznaczyć punkty w których będą one "wytarte". Przy czym tych miejsc nie może być zbyt wiele! Następnie czyścimy zaznaczenie (
[Delete]) na kopii jak i na warstwie
Ozdobniki. Rezygnujemy z zaznaczenia
Zaznacz -> Nic, [Shift+Ctrl+A].
9. Wypełniamy kopię warstwy
Ozdobniki kolorem
#d7b076, wyłączamy jej widoczność
i zmieniamy nazwę na "Backup". Będzie to nasza kopia, która przyda się jeszcze później:
10. Łączymy warstwę
Ozdobniki z warstwą
Tło poprzez prawoklik na warstwie z ozdobami i wybór
Połącz w dół.
11. Teraz zajmiemy się fakturą naszego proporca. Tworzymy nową warstwę, którą nazywamy
Faktura. I wypełniamy ją deseniem
paper005.gif (bądz inną podobną)
Wypełnienie kubełkiem [Shift+B].
12. Desaturujemy warstwę
Faktura Kolory -> Desaturacja... i uruchamiamy narzędzie
Krzywe Kolory -> Krzywe.... Ustawiamy jak na obrazku poniżej:
13. Przechodzimy na warstwę
Tło i wybieramy
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości. Ustawiamy jak na obrazku poniżej:
14. Wracamy spowrotem na warstwę
Faktura zmieniamy jej tryb na
Pokrywanie, a krycie na około
20%. Faktura gotowa:
15. Łączymy widoczne warstwy
[Ctrl+M].
16. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Plamy. Ustawiamy jej tryb na
Pokrywanie. Wybieramy narzędzie
Pędzel, , [P], zmieniamy skalę na
2,00 i przy pomocy
grounge_brush02, bądź innego grungowego pędzla, robimy na nowej warstwie plamy kolorem
#000000.
17. Łączymy widoczne warstwy
[Ctrl+M] 18. Duplikujemy warstwę
Tło. I nazywamy ja
Tło1.
Desaturujemy duplikat. Teraz przyda nam się warstwa
Backup. Klikamy na nią prawym i pobieramy
Kanał alfa na zaznaczenie. Następnie wracamy na na duplikat warstwy
Tło i odrywamy zaznaczenie
Zaznaczenie -> Oderwij, {Shift+Ctrl+L]. Z oderwanego zaznaczenia tworzymy nową warstwę
Warstwa -> Nowa warstwa..., [Shift+Ctrl+N]. Nazywamy ją
Tło2.
19. Uwidaczniamy warstwę
Backup.
20. Zmieniamy tryb warstw
Backup,
Tło2,
Tło1 na
Pokrywanie.
21. Chwilowo nasza złota farba jest zbyt żółta. Wracamy więc na warstwę
Tło2 i przechodzimy do narzędzia
Krzywe. Tam ustawiamy krzywą tak, aby nasze złoto zaczęło być złote. Jeżeli wyjdzie nam zbyt intensywne, możemy je zredukować zmieniając krycie warstwy
Backup oraz
Tło2. Ja ustawiłem je na odpowiednio:
50% i
75%:
22. Łączymy widoczne warstwy
[Ctrl+M].
23. Teraz troszkę zniszczymy krawędzie naszego proporca, aby wyglądał jeszcze bardziej staro. Pamiętajmy jednak jak zawsze, aby nie przesadzić z dziurami. Do postrzępienia dołu użyłem narzędzia
Ścieżki, [B ], a do boków
Gumki, , [Shift+E] Circle.
24. Gdy już wyczyścimy co nieco z naszego proporca, tworzymy nowa warstwę i nazywamy ją
Plamy. Pobieramy
Kanał alfa na zaznaczenie z warstwy
Tło. Wracamy na watstwę
Plamy i tam
Pędzlem z miękką końcówką malujemy brzegi wytartych dziur. Zmieniamy krycie warstwy na
80%. Łączymy nasze warstwy
[Ctrl+M]. Mniej więcej taki powinien być efekt naszej pracy:
Bez przyciemniania:
| | | | Z przyciemnianiem:
|
25. Jeszcze zostało nam jedynie lekkie uwypuklenie naszego sztandaru, żeby nie wyglądał tak płasko. W tym celu tworzymy
nową warstwę. Aktywujemy ją i przechodzimy do
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury....
Ziarno losowości losujemy dotąd, aż nasze chmury nie będą zbyt ciemne. Przykładowo mogą być takie jak na obrazku poniżej:
26. Za pomocą narzędzia
Krzywe zwiększamy kontrast między czernią, a bielą na naszej nowej warstwie.
27. Wybieramy warstwę
Tło i ponownie korzystamy z narzędzia
Mapowanie wypukłości:
28. Przenosimy warstwę z chmurami na samą górę, ustawiamy tryb na
Pokrywanie. Jeżeli nasz proporzec stał się zbyt jaskrawy, zmieniamy krycie warstwy wedle upodobań. Łączymy warstwy
[Ctrl+M].
Koniec
Mam nadzieję, że tutorial choć długi będzie zrozumiały dla wszystkich. Jeżeli coś jest niejasne, proszę o komentarze - poprawię.
Miłego GIMPowania.