Wektorowe zwijki
Tutorial
Witam. W końcu udało mi się "nabić" piętnaście postów i mogę napisać tutorial. Jest to mój pierwszy tutorial, jaki kiedykolwiek napisałem. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Ale do rzeczy. Jest to tylko tłumaczenie tutoriala, oryginał znajduje się
na DeviantArcie. W mojej wersji dodałem sporo rzeczy, które nie są objaśnione w oryginale, przez co jako początkujący użytkownik Inkscape'a miałem trochę trudności. No, ale mam nadzieję, że z moim tutorialem nie będzie żadnych problemów, więc do dzieła!
Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.45. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Oczywiście zakładam, że masz już uruchomionego Inkscape'a. Za pomocą
narzędzia do rysowania Krzywych Beziera ,
[Shift+F6] narysuj sobie jakąś ładną krzywą (niezamkniętą). Ja dla przykładu narysowałem taką:
2. Na razie pozostawmy naszą krzywą w spokoju. Teraz musimy narysować wzór dla naszej zwijki. Im wzory chudsze, tym nasza zwijka będzie chudsza, im wzory grubsze - tym nasza zwijka będzie grubsza. Dwa podstawowe wzory wyglądają tak, ale oczywiście możesz z nimi po eksperymentować i zobaczyć jakie otrzymasz efekty:
3. Przejdźmy do trybu edycji węzłów naszego wzoru. W tym celu klikamy na narysowany przez nas wzór, a następnie wybieramy
narzędzie do edycji węzłów [F2]. Teraz musimy zaznaczyć wszystkie węzły. Robimy to tak samo, jakbyśmy zaznaczali ikonki na pulpicie. Węzeł zaznaczony ma kolor niebieski, niezaznaczony - szary. Upewniamy się, że wszystkie węzły zostały zaznaczone i przechodzimy do kolejnego punktu.
4. Nadeszła kolej na dodanie węzłów, które nadadzą płynności naszej zwijce. Aby dodać węzły klikamy na przycisk
Dołącza nowe węzły do zaznaczonych segmentów , znajdujący się na panelu u góry. Operację tę należy powtórzyć kilkukrotnie, aż nasz wzór będzie miał ok.
250 -
300 węzłów. Oczywiście można dodać ich więcej. Im więcej, tym większa płynność, ale też większe obciążenie dla naszego komputera. Informację o ilości aktualnych węzłów znajdziemy w pasku statusu (to ten na samym dole okna programu):
5. Po raz kolejny upewniamy się, że mamy zaznaczone wszystkie węzły. Teraz przyciskamy klawisz
[Shift] i klikamy na naszą krzywą. Powinniśmy mieć zaznaczone dwa obiekty. Jeśli tak mamy, wchodzimy w
Effects -> Wygeneruj ze ścieżki -> Pattern along Path.
6. W nowo otwartym oknie zmieńmy ustawienia na takie:
- Copies of the pattern: Single, stretched
- Deformation type: Snake
- Space between copies, Normal offset, Tangential offset: 0,0
Zahaczenie "ptaszka" przy opcji
Duplicate the pattern before deformation spowoduje, że nasz wzór przed wykonaniem skryptu zostanie duplikowany i będzie mógł zostać wykorzystany np. przy nadawaniu takiego samego efektu kolejnej krzywej. Kiedy już wszystko pozaznaczamy pozostaje nam kliknąć
OK i zaczekać, aż Inkscape zakończy przetwarzanie skryptu.
7. Powinniśmy otrzymać nowy obiekt, wystarczy go odpowiednio wypełnić i gotowe. Przy wykorzystaniu zwijek można otrzymać bardzo ciekawe efekty, na zakończenie daję mój efekt końcowy:
Koniec
Proszę wytknąć mi każdy błąd, każdą literówkę i najmniejsze przeoczenie. Ach, i prosiłbym oczywiście o oceny tutoriala.
Miłej zabawy i pozdrawiam.