1. Otwierasz obydwa zdjęcia w GIMP-ie jako warstwy obrazu w
16-bitowym trybie kolorów (w trybie 8-bitowym jest większe ryzyko powstania niepożądanych artefaktów podczas zmiany koloru)
2. Powielasz warstwę z jasnym, beżowym zlewem
3. Stosujesz
Kolory -> Desaturacja z trybem
średnim na warstwie z ciemnym zlewem (nazwijmy ją dla ułatwienia
warstwą C) i na
kopii warstwy z jasnym beżowym. W efekcie powinieneś mieć dwie warstwy w odcieniach szarości (jedną z jasnym i jedną z ciemnym zlewem) oraz jedną kolorową (z beżowym zlewem)
4. Na
warstwie C zaznaczasz dokładnie metalowy odpływ i odwracasz zaznaczenie, tak aby był zaznaczony cały zlew bez odpływu, po czym dopasowujesz jasność
warstwy C do zdesaturowanej kopii warstwy z jasnym zlewem za pomocą opcji
Krzywe kolorów:
Na powyższym zrzucie widać obie warstwy (wyżej po prawej jest ta z jasnym zlewem jako wzór jasności, do której dążę) i zastosowane przeze mnie ustawienia krzywych na
warstwie C. Starałam się wygiąć krzywą tak, aby rozjaśnić zlew zachowując kontrast i światłocień
5. Do kolorowej warstwy z beżowym zlewem dodajesz przezroczystość, po czym zaznaczasz i usuwasz okrągły odpływ, ponieważ przeszkadzałby podczas pobierania próbki koloru, o czym mowa w pkt.7
6. Na
warstwie C zaznaczasz dokładnie odpływ i odwracasz zaznaczenie, tak aby był zaznaczony cały zlew bez odpływu, bo ten musi pozostać szary. Warto też wcześniej usunąć białe tło - ja już się z tym nie bawiłam i się nieco zabarwiło
7. Stosujesz
Kolory -> Odwzorowania -> Barwienie próbek pobierając próbkę koloru z kolorowej warstwy z beżowym zlewem:
8. Dostosowujesz uzyskany odcień za pomocą
Kolory -> Barwa i nasycenie:
Na zrzucie widać dostosowywaną
warstwę C oraz warstwę z oryginalnie beżowym zlewem (powyżej z prawej), na kolorze której się wzoruję. Staram się tak ustawić suwaki, aby odcień koloru na dostosowywanej
warstwie C był jak najbardziej podobny do koloru beżowego zlewu
9. Jak można zauważyć na zrzucie z poprzedniego punktu, kolor udało się dopasować w jaśniejszych obszarach, ale cienie są bardziej różowe niż na zlewie, do którego kolorystyki staram się dopasować. Dlatego trzeba jeszcze na
warstwie C użyć opcji
Kolory -> Krzywe:
Najpierw (zrzut powyżej) zmniejszam nasycenie koloru czerwonego na cieniach (lewa strona krzywej to cienie, prawa to światła), a następnie odrobinę zwiększam nasycenie koloru zielonego (również na cieniach - zrzut poniżej):
Dzięki takim ustawieniom kolor cieni staje się mniej nasycony i mniej zaróżowiony, czyli taki, jak na zdjęciu do którego kolorystyki dążymy.
Oczywiście można to było zrobić na kilka innych sposobów, np. używając wyłącznie krzywych kolorów lub za pomocą krzywych i mieszania warstw. Dla mnie ten sposób był jakoś najwygodniejszy, dlatego go wybrałam
Niestety, tak silna zmiana koloru i jasności wymaga wprawy w manipulacji krzywymi kolorów, więc będziesz musiał to poćwiczyć. Polecam tutoriale:
https://www.gimpuj.info/index.php/topic,48744.0.htmlhttps://www.gimpuj.info/index.php/topic,64636.0.htmlWarto także zerknąć sobie na ten:
https://www.gimpuj.info/index.php/topic,31633.0.html - nie ma o krzywych, ale o zastosowaniu mieszania warstw do zmiany kolorystyki zdjęcia, więc także może się przydać przy takich projektach