Redukcja kolorów się nie sprawdza, bo zdjęcie jest kiepskiej jakości, światła i cienie mają wpływ na kolor plam w różnych miejscach materiału, do tego plamy są w bardzo zbliżonych odcieniach i słabo się od siebie odróżniają. Trzeba by na kopii
zwiększyć kontrast i użyć filtra:
Rozmycie -> Wybiórcze rozmycie Gaussa z odpowiednio dobranymi ustawieniami. Następnie zmienić otrzymane kolory zaznaczając każdy z osobna narzędziem do zaznaczania wg koloru
lub różdżką i wypełniając kubełkiem. Przy okazji wygładzisz krawędzie poszczególnych plam. Wystarczy, że przed wypełnieniem kolorem zmienisz zaznaczenie na ścieżkę i uzyskaną w ten sposób ścieżkę ponownie na zaznaczenie. Kolor do wypełnienia pobierzesz próbnikiem
z oryginalnej warstwy. W opcjach narzędzia do pobierania koloru można zaznaczyć, by pobierało uśredniony kolor z obszaru kilku pikseli. Aczkolwiek przy tak nierównomiernie oświetlonym zdjęciu zaznaczanie poszczególnych składowych wzoru nie będzie łatwe.
Znacznie większym wyzwaniem jest utworzenie z takiego zdjęcia tekstury bezszwowej. Filtr:
Odwzorowania -> Utwórz bezszwowo praktycznie do niczego się nie nadaje. Można go użyć, ale wymaga to ręcznych poprawek narzędziem
klonowanie :
http://www.gimpusers.com/tutorials/create-repeatable-seamless-textures. Z tego co kojarzę, istnieje jakiś skrypt do tworzenia takich tekstur, ale od zera, tzn. sam sobie tę teksturę malujesz. W przypadku tworzenia tekstury ze zdjęcia nie jestem pewna, czy cokolwiek się sprawdzi, chociaż w niektórych przypadkach można użyć wtyczki
Resynthesizer czy jakiegoś skryptu, który działa podobnie do filtra "Utwórz bezszwowo" jednak z pewnymi ulepszeniami:
http://gimpscripts.com/2013/08/rr-make-seamless/,
http://registry.gimp.org/node/25653.
Łatwiej byłoby tego typu teksturę stworzyć samemu używając filtra:
Renderowanie -> Chmury -> Jednolity szum. Aby otrzymany szum był powtarzalną teksturą wystarczy w oknie filtra zaznaczyć:
Kafelkowe. Później redukujesz kolory i postępujesz tak, jak napisałam na początku posta (pomijając rozmycie). Można także posłużyć się Balansem kolorów. Przykładowa tekstura, którą utworzyłam w ten sposób:
http://i.imgur.com/TwPrq0m.png. Tutorial:
http://rrossouw.deviantart.com/art/Finland-M05-Camo-Tutorial-184994393?q=boost:popular+in:gameart/2dgame+max_age:8h&qo=21 (akurat nie korzystałam z niego tworząc tę teksturę, ale technika podobna).
Są także skrypty do automatycznego tworzenia tego rodzaju tekstur, np.:
http://registry.gimp.org/node/24331, jednak identycznego wzoru za pomocą filtrów czy skryptów