Pomyślałam sobie, że skoro to taki wątek faktycznie od kuchni, to czemu by nie pogłębić tego tematu bardziej...
Dzisiaj opowiem Wam trochę o swojej przestrzeni roboczej, programach których używam, stronach z materiałami z których korzystam itd. Myślę, że zacznę od rzeczy najbardziej podstawowych, względnych dla każdego użytkownika.
--- Miejsce Pracy - Biurko ----Nie wiem jak Wam, ale mnie osobiście brakuje dobrych biurek na naszym rynku. A jeśli nawet są, to przekraczają cenę tysiąca złotych. Dlatego ja mam biurko "przerabiane"
Zamiast podstawki pod monitor jest rozszerzona podstawka pod laptopa. Biurko jest poszerzone o kawałek płyty meblowej na której stoi monitor i lampa. Bolączką biurek dostępnych na rynku jest też absurdalnie mała półka na klawiaturę - nie wiem jak można zakładać, że wygodnie jest komuś trzymać jedną rękę niżej a drugą wyżej. Toteż to również zmieniłam w swoim biurku (to było już trochę trudniejszym wyzwaniem :> )
tak tak, tam na monitorze, to scena z aktualnej gry bez tytułu :>
Jako element wyposażenia mogę też polecić kota. Kota to zawsze dobra rzecz. Oczywiście nie będzie Wam przeszkadzał w pracy, a wręcz przeciwnie - będzie zagrzewał do walki. Równie użyteczne są też inne modele domowych pożeraczy wszystkiego takie jak psy, szczury, wszelkiej maści gryzonie itd.
Tu jeszcze jedno zdjęcie z mojego wcześniejszego pokoju
https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/20120918_101323.jpgKilka ciekawostek odnośnie tego co widać na zdjęciach:
- Biała tablica - to jeden ze sposobów na moją motywację. Wypisuję na niej osoby, które zrobiły coś, co moim zdaniem zasługuje na uznanie. Kiedy mam strasznego lenia, to patrzę sobie na ta tablicę i zastanawiam się, czy aby na pewno warto się poddawać. Oprócz twórców gier, na mojej tablicy znajdują się też inne nazwiska z dziedziny nauki (fizyka) a nawet ktoś taki jak Niki Lauda, którego podziwiam za to, że nie poddał się po ciężkim wypadku. Oczywiście, nie on jeden się nie poddał, ale akurat on jeden jest u mnie na tablicy.
- Popcorn - popcorn jest dobry. Niektórzy przerabiają kawę na kod, a ja przerabiam popcorn na vertexy. Popcorn prażony w strumieniu gorącego powietrza bez tłuszczu jest przy okazji zdrowy! Tylko że solić też go nie wolno jeśli ma być zdrowy...i wiecie co? Po roku upartego wciągania takiego suchego popcornu zaczyna on być prawdziwym przysmakiem mimo początkowej niechęci!:)
--=Sprzęt=--W różnych wątkach często widzę jak ludzie pytają o tablety, myszy, komputery...co trzeba mieć żeby być "profesjonalistą"? Moim zdaniem nie tak wiele.
Dostałam dofinansowanie do swojej firmy dwa lata temu i zaopatrzyłam się faktycznie w lepszy sprzęt, ale przed tym czasem zdarzało się, że moim komputerem do pracy był Netbook MSI Wind U100, To taka mała popierdziawka z ekranem 10 cali. Dzięki Linuxowi miał odrobinę więcej siły (nie był niepotrzebnie przymulony przez system) i naprawdę zdarzało się, że czasem to była moja jedyna maszyna do pracy. Jak ktoś uparty, to i samą myszą namaluje arcydzieło! :>
No ale zobaczmy czego tam obecnie używam :
--- > Laptop - Dell Inspirion 5520 w wersji z dopakowanym ramem (specjalność x-komu)
Szczegóły tutaj -
https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how10.png Dla osób Lubiących pingwiny od razu powiem, że ten laptop z Windowsem się nie lubi. Ale z Linuxem baaaardzo
---> Mysz - logitech G9x
---> Tablet graficzny - Tablet Wacom Intuos5 Touch M
--> Aparat - Sony CyberShot hx100v - tekstury robię sama. Dobrze jest mieć czym je robić
Do tego oczywiście urządzenia z Androidem, ale warto wspomieć tylko o jednym...
-> Note 10.1 - dlaczego warto wspominać? Bo to jest fajna rzecz
Dużo na nim szkicuję, rysuję koncepty i plany. Na nim też powstaje nudny komiks o Kivano :>
www.gimpuj.info/index.php/topic,61816.0.html--== Środowisko Pracy ==--Ubuntu z KDE. Gimp, Inkscape, Blender.
Kiedyś nauczyciel (gdy akurat robiłam kurs z grafiki) powiedział mi.... bez maca i Adobe nigdy nie będziesz grafikiem.
Postanowiłam udowodnić mu, że nie sprzęt i program czyni z człowieka grafika.
A do maków po dwóch latach użytkowania została mi niestety tylko uraza...
Dodatkowo narzędziami, bez których nie potrafię żyć jest:
- Dolphin - dobrze skonfigurowany program do przeglądania plików to szybsza praca!
- kdenlive - do montowania filmów
- Zeegaree - program do zarządzania czasem. 25 minut pracy 5 minut przerwy. Też autorstwa Polaka
Niestety dostępny tylko w ubuntu store.
- Kazam - program do zgrywania pulpitu. Pozwala zgrywać tylko kilka klatek na sekundę co jest zbawienne przy nagrywaniu koszmarnie długich materiałów które na koniec i tak są przyspieszone o 800%...
- KeyMon - prosty programik wyświetlajacy aktualnie wciśnięte klawisze. Używam podczas nagrywania screencastów.
-- Porządek Pracy--Zniechęcają Was opowieści o tym, że ktoś zaczął grę ale nie dał rady skończyć? Cóż... jednym z naprawdę ważnych czynników, jest porządek. Serio. Oczywiście, dobra organizacja to nie wszystko czego potrzebujesz, żeby ukończyć grę, ale z pewnością to może pomóc.
--> Naprawdę dobrze jest mieć jakiś zeszyt projektowy. W nim możesz bezkarnie bazgrać, zapisywać myśli, rysować dzielić się sam ze sobą swoimi spostrzeżeniami. Oczywiście też i tutaj trzeba pamiętać o porządku. Przyda się system oznaczania zadań jako tych w trakcie, ukończonych oraz o wysokim priorytecie. Różnokolorowe spinki przydadzą się do oznaczania miejsca w zeszycie. Nasze zeszyty widać tutaj:
http://youtu.be/r3S65G_4QbA?list=UU-cI31-hPGcPfl-HUh2meVQ--> Trello - to jeden z przykładów naprawdę dobrej aplikacji do zarządzania projektem. W dodatku można pracować nad zadaniami i udostępniać je pozostałym osobom z zespołu! :>
pod tym linkiem moje trochę ubogie trello:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/168518/PKB%20kurs/how11.png--> Google Docs - tu chyba nie trzeba zbyt wiele tłumaczyć. Możliwość wspólnego edytowania dokumentów to czasem błogosławieństwo! Poza tym to dobre miejsce na ...na przykład listę ludzi, do których trzeba napisać gdy gra zostanie już ukończona.
---> struktura katalogów. - na początek...zabierz sobie prawa do możliwości zapisania czegokolwiek na pulpicie. Serio.
Od samego początku wszystko powinno mieć swoje miejsce i być dobrze przemyślane. Kiedy zaczynam pracę nad grą zanim postawię pierwszą kreskę, pierwszy znaczek - układam i nazywam katalogi.
U mnie to najczęściej wygląda tak:
"Katalog z grą"a wewnątrz:
- elementy w grze
- ui 2D
- inspiracje
- Materiały promocyjne
- how? - (tu zbieram materiały potrzebne do zmontowania na sam koniec filmiku "how it;s made" - zrzuty ekranu, filmy itd)
Potem przykładowo w katalogu "elementy w grze" mam:
- lamp
- chest
- desk itp
A wewnątrz każdego katalogu jest:
- texture
- blend
W przypadku katalogu z materiałami promocyjnymi wygląda to przykładowo tak:
- ikona
- baner
--== Przydatne materiały ==-- A na koniec coś, co się przydaje każdemu twórcy gier :>
Muzyka! I to darmowa do komercyjnego zastosowania. Oczywiście ładnym gestem jest mimo wszystko wpłacić coś na rzecz twórcy
ale po kolei...
---
www.nosoapradio.us - strona z krótkimi motywami muzycznymi. Świetnie nadają się do gier i jako tło muzyczne do wszelkiego rodzaju prezentacji i filmów reklamowych.
--- w jamendo.com - tutaj nie każda muzyka jest darmowa do komercyjnego wykorzystania. Ale mam tam upatrzonych trzech twórców:
->
www.jamendo.com/pl/artist/340121/zero-project->
www.jamendo.com/pl/artist/5721/2inventions->
www.jamendo.com/pl/artist/353807/lukhashPrzy czym ciekawostka...dwaj ostatni to Polacy!
Czasem się zdarza, że jednak zabraknie mi jakiś tekstur, wtedy szczęścia szukam tutaj:
- >
texturelib.com
A moje tekstury znajdziecie tutaj:
->
kivano-texture.blogspot.com nie jest ich zbyt wiele...no ale to kolejnych kilka zdjęć z którymi można robić co się komu żywnie podoba