Komputer dla grafika który bawi się rastrem w gimpie, to niestety nie jest prosta sprawa, bo jak na razie GIMP nie dorobił się porządnego wsparcia dla akceleracji OpenGL (wystarczy dać rozmycie w ruchu zoom na obrazie szablonu a3 z paskiem na połowie by wiedzieć o czym mówię - można spokojnie zaprosić znajomych na kawę) i pracując w nim lepiej dać więcej na ram, ewentualnie dysk SSD, bo inne komponenty nam i tak wiele nie pomogą (wspomniany filtr korzysta z jednego wątku procesora więc mimo iż mam i7 to działa to równie wolno jak na procesorach 3-4 linie do tyłu).
Przy Photoshopie czy nawet Kricie mamy już inną parę kaloszy, oba mają solidną akceleracje i zapuszczenie dowolnego filtru trwa maks parę sekund
W tych programach już ewentualna rozbudowa rozszerzy się nam o kartę graficzną która ma wsparcie dla OpenCL (nie warto na to żałować geldu) i wielowątkowy procesorek, acz z tym drugim też nie ma co wariować, bo to karta graficzna ma mielić, ja bym poszedł w kierunku i5 + Radeonek model z niskiego highendu + 8gb RAM-u i dysk SSD (albo 2xHDD w RAID0) Taki zestaw powinien nieźle hulać jeśli nie będziemy żydzić na płycie głównej i na najtańszym RAM-ie
Do 3d trzeba już się zabrać z pinionżkiem, to tak na szybko: SSD + HDD + i7 + 2xNvidia w SLI / 2xRadek w CrossFire + wuchta RAM-u (w zasadzie im więcej tym lepiej, tu nie ma co oszczędzać, bo renderowanie pożre wszystko co znajdzie)