Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1] 2  Wszystkie
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Realistycznie wyglądające oko  (Przeczytany 83743 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Hasia
Użytkownik

Reputacja: 39 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.10
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 495
Galeria Użytkownika


Czasami nie jestem sobą


Zobacz profil WWW
« : 06.07.2011, 00:06:28 »

Realistycznie wyglądające oko
Tutorial

Opracowanie: hasia
Poziom trudności: trudny





Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że malowanie jest sprawą bardzo indywidualną i może zdarzyć się tak, że nie zgodzicie się ze wszystkim co tu napisałam. Oczywiście, mogę się mylić, jestem tylko człowiekiem, ale mam szczerą nadzieję, że poradnik ten okaże się wam choć odrobinę pomocny. Wszystkie czynności starałam się opisać w taki sposób, aby osoby, które dopiero zaczynają przygodę z digital paintingiem, mogły sobie poradzić.
Tutorial ten zawiera dodatkowo kilka porad traktujących o kolorach i ustawieniach narzędzi oraz ukaże pokrótce w jaki sposób możemy uzyskać fakturę skóry.
Podczas tworzenia tego poradnika korzystałam z palety mismuestras.aco, jeżeli nie posiadacie tej palety w swoim GIMP-ie, to możecie ją pobrać z załącznika. Za referencję posłużyła mi fotografia znaleziona w internecie.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.11 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Szkic.

Tworzymy nowy obraz.Plik -> Nowy... [Ctrl+N]. W moim przypadku jest to format A5 w orientacji poziomej. Tło wypełniamy kolorem zbliżonym do koloru ciała. Ja użyłam koloru #DDBEB3. Następnie tworzymy nową warstwę Warstwa -> Nowa warstwa... [Shift+Ctrl+D]. Możemy ją sobie nazwać np. Szkic. Rysujemy na niej kontury naszego oka. Mój szkic jest bardzo pobieżny.

Rys.1


Lime Point 2. Pierwsze kolory.

Zanim przejdziemy do malowania muszę was trochę pomęczyć teorią. Musicie pamiętać, że oko, gałka oczna jak sama nazwa wskazuje, jest kulą i dlatego wszystkie światła i cienie na naszym oku muszą układać się jak na kuli. A powieki są to fałdy skórne, które ją osłaniają. My widzimy tylko część z tęczówką. Spójrzcie na schemat poniżej, może nie jest najpiękniejszy, ale obrazuje mniej więcej jak to wygląda.
Rys.2


Cieniując nasze oko musimy uważać aby kształtu tej kuli, gdzieś nie zapodziać, co zdarza się naprawdę często.

Kiedy szkic mamy już gotowy możemy już zacząć nakładać pierwsze kolory. Tworzymy nową warstwę i ustawiamy ją poniżej warstwy ze szkicem. Teraz potrzebny będzie nam duży, okrągły i twardy Pędzel Pędzel[P]. Ja użyłam Circle 17. Krycie pędzla ustawiamy na ok 40 - 50%, Rozmiar mojego pędzla wynosił 5,35, lecz później zmieniał się w zależności od tego co malowałam. Ogólnie rozmiar i krycie pędzla są wartościami, które bardzo często ulegają zmianie. Ustawiając je musimy kierować się wyczuciem. Dalej w Dynamice pędzla, w opcjach dotyczących Nacisku, zaznaczamy Krycie(Opcja przydatna jedynie dla posiadaczy tabletów). Pozostałe opcje pozostawiamy nie zaznaczone. Tak ustawionym pędzelkiem nanosimy pierwsze kolory, zaznaczając od razu skąd pada światło. Do cieni na powiekach użyłam średnio nasyconego brązu wpadającego w fiolet. Zagięcie powieki zaznaczyłam podobnym kolorem. Do świateł użyłam bardzo jasnego pomarańczu. Cień pod okiem zaznaczyłam fioletem o bardzo małym nasyceniu. Oko malowałam błękitami wpadającymi w szarość a tęczówka mojego oka będzie niebieska. Te barwy posłużą mi jako baza i będą przeważać właśnie w tych miejscach.
Powinno wyjść wam coś takiego:

Rys.3


Lime Point 3. Wygładzanie.

Teraz wygładzimy trochę nasz rysunek. Zmieniamy pędzel na miękki, w moim przypadku był to Circle Fuzzy 19. Pobierając kolor z naszego obrazka [Ctrl+ klikniecie] zamalowujemy wyraźne ślady pędzla, łagodząc w ten sposób przejścia między kolorami. Malując często spoglądajmy na naszą referencję. Osoby mniej wprawione w malowaniu oraz użytkownicy myszek mogą delikatnie pomóc sobie narzędziem Rozsmarowywanie  Rozmazywanie {S} z zmniejszonym do 50% Kryciem i Tempem.
Zredukujemy teraz krycie warstwy z naszym szkicem. Małym pędzelkiem delikatnie zaznaczcie ważne krawędzie. Po tym całkowicie wyłączcie widoczność warstwy, klikając na ikonkę  Widoczność warstwy w oknie warstw. Zwróćcie uwagę, że powieki mają pewną grubość, postarajcie się to pokazać.

Rys.4


Lime Point 4. Tęczówka.

Teraz zajmiemy się tęczówką. Tworzymy nową warstwę. Zmniejszamy rozmiar naszego pędzelka (rozmiar możemy z łatwością zmieniać przy pomocy Nawiasów kwadratowych [ i ]) i malujemy cienkie linie wychodzące ze źrenicy naszego oka.

Rys.5



Pośrodku tęczówki malujemy ciemniejszą nieregularną obwódkę.

Rys.6


Następnie, jasnym odcieniem naszej tęczówki tworzymy cienkie przeplatające się ze sobą linie.

Rys.7


Bardzo jasnym kolorem(ale nie całkiem białym) z kryciem ustawionym na ok. 15% dopracowujemy szczegóły naszej tęczówki.

Rys.8


Następnie utwórzcie nową warstwę, Tryb ustawcie na Miękkie światło( tego trybu krycia warstwy użyjemy jeszcze nieraz w tym tutorialu). Jesnym kolorem będziemy rozjaśniać, a ciemnym analogicznie przyciemniać niektóre miejsca na tęczówce. Żeby jeszcze bardziej urozmaicić nasze oko, utwórzmy nową warstwę, tym razem w trybie Kolor i domalujmy różne przebarwienia.

Rys.9


Lime Point 5. Białko oka

Chcąc nadać więcej realizmu naszemu oku, musimy oprócz tęczówki zadbać również o szczegóły naszego białka. Na pewno zauważyliście na nim lekkie czerwone przebarwienie w okolicy wewnętrznego kącika oka. Jeżeli przyjrzycie się temu z bliska ujrzycie w tym miejscu skupisko bardzo drobnych żyłek. Namalujcie je na osobnej warstwie, bardzo malutkim pędzelkiem o minimalnym kryciu. Jeżeli żyłki wydadzą się wam zbyt intensywne, zawsze możecie zmniejszyć krycie warstwy.

Rys.10
 


Lime Point 6. Skóra

Na osobnej warstwie namalujmy drobne zmarszczki i nierówności. Użyjcie do tego małego pędzelka. Najpierw malujcie ciemne kreski potem tuż przy nich jasne. Zbyt wyraźne kreski lekko smużymy lub rozmywamy narzędziem Rozmywanie  Rozmycie-wyostrzenie [Shift+U]. W razie potrzeby regulujemy krycie warstwy.

Rys.11


Teraz pokażę wam jak w prosty sposób namalować pory na skórze. W tym celu tworzymy nową warstwę. Wybieramy sobie mały miękki pędzelek, krycie ustawiamy na ok. 30%, Odstęp na jakieś 40%. Włączamy Drganie a liczność ustawiamy na ok. 4,00. Wybieramy jakiś bardzo jasny kolor i malujemy liczne plamki na skórze. Duplikujemy warstwę Warstwa -> Duplikuj warstwę. Przechodzimy na warstwę pod spodem. Z menu wybieramy Kolory -> Inwersja. Teraz narzędziem Przesuwanięcie  Przesuwanie [M] przesuwamy odrobinę warstwę tak jak pada światło. Tryb warstwy zmieniamy na Miękkie światło, rozmywamy Rozmyciem Gaussa Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa... z parametrami ustawionymi na 15%. Ustawiamy odpowiadającą nam przeźroczystość warstwy. Gumką  Gumka [Shift+E] wycieramy miejsca, w których cień jest za mocny lub niepotrzebny. Wyłączamy Drganie i zmniejszamy z powrotem Odstęp naszego pędzla.

Rys.12


Tworzymy nową warstwę na niej twardym, małym pędzelkiem malujemy mocniejsze światła na skórze. Rozmywamy je miejscami.

Rys.13


Po dodatkowych poprawkach moja skóra wygląda tak:

Rys.14


Lime Point 7. Rzęsy.

Malowaniu rzęs musicie poświęcić trochę czasu, ponieważ źle namalowane potrafią zepsuć cały efekt. Utwórz nową warstwę (rzęsy zawsze malujcie na osobnej warstwie). Teraz potrzebny nam będzie mały pędzelek o lekko rozmytych brzegach. Może być taki:

Rys.15


Ustawcie krycie pędzla na ok. 60%. Odstęp powinien być nie duży, w granicach 1-5. Zaznaczcie opcję Przyrostowe. Posiadacze tabletu mogą dodatkowo zaznaczyć opcję Rozmiar w ustawieniach Nacisku.
Teraz przyjrzyjcie się jak rosną rzęsy. Nie rosną one sztywno jedna obok drugiej, tylko zbijają się one w małe grupki. Malujcie rzęsę jedna po drugiej, dokładnie obserwując w którą stronę się układają. Domalujcie gdzieniegdzie jaśniejsze włoski.  Nie śpieszcie się. Kilka rzęs rozmyjcie lekko na końcach.
Aby namalować cień rzucany przez rzęsy, utwórzcie nową warstwę, zmieniając jej tryb na Miękkie światło i jakimś ciemnym odcieniem skóry, przy pomocy miękkiego pędzla namaluj cienie na powiekach. Utwórz następną warstwę z takim samym trybem i jakimś ciemnym odcieniem niebieskiego namaluj cień na gałce ocznej.

Rys.16


Lime Point 8. Refleksy świetlne.

Utwórz nową warstwę. Tym samym pędzelkiem, którym robiliśmy rzęsy, namalujcie bardzo jasnym kolorem refleksy świetlne na oku. Możecie je trochę rozmyć na brzegach. Ja na koniec poprawiłam kilka drobnych rzeczy i domalowałam kawałek brwi.

Nasz efekt końcowy:

Rys.17


Lime Point Koniec



Jeżeli dotrwaliście do końca tego tutoriala, to możecie być z siebie zadowoleni, ponieważ namalowanie realistycznego oka naprawdę nie jest proste. Mam nadzieję, że poradnik się podobał. Miłego malowania!



* załącznik.zip (0.73 KB - pobrany 1205 razy.)
« Ostatnia zmiana: 10.10.2011, 22:19:54 wysłane przez INSEKT » Zapisane

Sigpro
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika

Sigpro


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 01.11.2011, 16:42:58 »

Witam dziękuje pięknie za wspaniały tutorial- załączam jak mi wyszło Uśmiech daleko do oryginału ale i tak się ciesze że efekt jest zadowalający:) tym bardziej że nie mam
tableta a wszystko robiłem za pomocą touchpada więc rzęsy nie wyszły mi tak jak chciałem.Pozdrawiam


* szkic małe oko net.jpg (73.91 KB, 450x317 - wyświetlony 4738 razy.)
Zapisane
Kenora
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 14
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 12.11.2011, 17:05:31 »


Moje Język Może nie jest idealne, ale chyba w miarę dobrze wyszło Mrugnięcie
Zapisane

Weronis
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 12.11.2011, 20:35:33 »

Jak na jedne z moich pierwszych dzieł , te oczy wyszło ładnie.
Rzęsy oczywiście mnie nie zadowalają ,ale po 4 godzinach pracy mam to oko !  Chichot


Zapisane
Thi
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 33
Galeria Użytkownika

Thi


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 19.12.2011, 19:18:56 »

@Weronis bliki (światełka na oku) nie układają się symetrycznie na obydwu oczach. Tzn. to że światło na lewym oku jest po prawej, nie oznacza że na prawym oku, ma byc po lewej (powinno być też po prawej) Język Oto kilka przykładowych fotek z google:
http://1.bp.blogspot.com/_BE-bA2rMB2A/S_95ChLxkoI/AAAAAAAACkY/nhomvPWhJII/s1600/brown+eyes.jpg
http://c.universalscraps.com/files/en/eyes.tears/eyes_tears_132.jpg
Zapisane
shwungistka
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

shwungistka


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 25.12.2011, 01:42:01 »

Do ideału mu sporo brakuje, ale mimo wszystko jestem z niego zadowolona. To jest moja pierwsza praca rysowana na tablecie.
1,5 h pracy. Sporo niedociągnięć ale do oka chyba podobne  Mrugnięcie
Zapisane
Thi
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 33
Galeria Użytkownika

Thi


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 30.12.2011, 17:58:47 »

shwungistka dolne rzęsy nie powinny wychodzić od samego oka, jest kilka milimetrów odstępu między okiem a linią rzęs. Popatrz do lustra.
Zapisane
wiktoria2001197
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 29
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 19.01.2012, 10:32:14 »

Szkic robilaś aerografem?
Zapisane
wiktoria2001197
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 29
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 19.01.2012, 12:25:32 »

Pff..Najbardziej się starałam nad szkicem po chciałam żeby mi wyszedł taki sam jak u ciebie Hasiu,no i taki wyszedł! : D
Miałam najwiekszy problem z rzesami,ale jak sie ogarnełam i skupiłam to wyszły
Pracowałam nad okiem ponad 2 godziny ; )

Oto moja praca-



Uploaded with ImageShack.us
Zapisane
Piotreq00
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 1.*
Licencja: Copyright
Wiadomości: 6
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 09.02.2012, 16:41:20 »

    Witam!
 Tutorial świetnie opisany, wszystko jest na rzeczy można się bardzo szybko nauczyć malować  oko jak z reala Uśmiech
 Tutaj dorzucam swoją pracke, niestety nie wyszła idealnie lecz to moje początki z DP, mam dopiero 12 lat więc wszystko przede mną, mimo to wskazówki mile widziane Uśmiech
http://imageshack.us/photo/my-images/580/moje1oko.png/
-pozdrawiam, i gratulacje dla autora.
Zapisane

Fuzja
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 1.*
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 23.02.2012, 21:35:10 »

Specjalnie założyłam konto, żeby się pochwalić :D Jestem mega zadowolona, no może kształt tęczówki i rzęsy nie do końca, ale co tam :) Wzorowałam się w każdym szczególe, no i parę godzinek mi to zajęło, bardzo dziękuje za tutorial ! :)


* oczętko.jpg (116.88 KB, 595x420 - wyświetlony 3561 razy.)
Zapisane
zuzaa67890
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 23.08.2012, 23:04:37 »

Moja praca nie ma prawie nic wspólnego z tutorialem Uśmiech 2
Trochę zrobione na odczep (pół godziny Chichot)  , ale jest !


* ocko2.PNG (59.74 KB, 250x209 - wyświetlony 2256 razy.)
Zapisane
Ivrinn
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika

Ivrinn


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 05.03.2013, 21:06:20 »

Cześć. Pomocy! Wedle zaleceń dotrwałam do przedostatniego etapu realizacji Twojego tutoriala i o zgrozo jakie te rzęsy są problematyczne Uśmiech Nie wiem czy wyrażę się jasno, ale jak namalować je tak żeby była jedna gładka kreska? Jak rysuję, to mam takie przeskoki, rysuje po pikselach... i robi się taka poszarpana rzęsa - kreska zamiast gładkiej cieniutkiej linii. Próbowałam zmieniać opcje w pędzlach ale nic nie pomaga... Nie wiem czy widać o co mi chodzi Mrugnięcie Jest gdzieś w Gimpie opcje ustawiania mocy nacisku na tablecie?

Rozmiar obrazu - 519x363 px (akurat tak przycięłam) 100 ppi.
Używam tabletu do rysowania.


* 15652165498.jpg (30.2 KB, 519x363 - wyświetlony 2243 razy.)
Zapisane
Hasia
Użytkownik

Reputacja: 39 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.10
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 495
Galeria Użytkownika


Czasami nie jestem sobą


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : 05.03.2013, 22:05:25 »

Strasznie malutki ten obrazek jak na dp o takim poziomie szczegółowości. 100 ppi to też, moim zdaniem za mało. Dla porównania moje oko malowane było na obrazie o rozmiarach 2480x1754 przy 300ppi. Myślę, że to jest główny powód poszarpanej linii. W GIMP-ie jak najbardziej jest funkcja malowania ze zmiennym naciskiem. Jak do tej pory działał twój tablet? Malowałaś bez nacisku? Jeżeli go nie ma to sprawdź w Preferencjach->Urządzenia wejściowe->Skonfiguruj dodatkowe urządzenia wejściowe, czy masz tam ustawione w ten sposób:
Przy nazwie twojego tabletu, X-1 Y-2, Nacisk-3. A tryb ustawiony na Ekran. Jeżeli wszystko jest ok, to ustaw dynamikę pędzla tak jak w poradniku:
Cytuj
Ustawcie krycie pędzla na ok. 60%. Odstęp powinien być nie duży, w granicach 1-5. Zaznaczcie opcję Przyrostowe. Posiadacze tabletu mogą dodatkowo zaznaczyć opcję Rozmiar w ustawieniach Nacisku.
Do malowania wybierz miękki pędzel, jego odstęp też możesz zmniejszyć.

« Ostatnia zmiana: 05.03.2013, 23:01:22 wysłane przez Hasia » Zapisane

Strony: [1] 2  Wszystkie
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPDigital PaintingWątek: Realistycznie wyglądające oko
Skocz do: