Opracowanie: Terrqge
Poziom trudności: średni
Witam.
W tym tutorialu zamierzam pokazać Wam uniwersalny sposób, na zrobienie dobrego userbara. Czasy się zmieniają, teraz nie wystarczy już jeden render i deseń.
Wszystko postaram się wytłumaczyć jak najprościej, jednak wymagana jest co najmniej podstawowa wiedza o narzędziach GIMP-a.
W załączniku znajdziecie czcionkę
Visitor TT2 (BRK).
Tutorial napisany jest na przykładzie userbara "Darksiders". Robiąc userbar możemy eksperymentować, nie wszystko musi być wg poradnika. Jest jednak kilka ściśle określonych dla userbarów zasad, których należy się trzymać (ale o tym później).
Wszystkie screeny pokazane są z już zrobioną ramką, my stworzymy ją na koniec.Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.7. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy Umiejscowienie stocków i renderów 1. Tworzymy nowy,
przezroczysty obraz
(Plik -> Nowy [Ctrl+N]) o wymiarach
350x
19px.
2. Następnie wchodzimy na
Google Grafika i wyszukujemy obrazy związane z tematem. Oczywiście, nie wszystko musimy brać z Google Grafika, wiele zależy od tematu. Jeśli np. robimy userbara na temat filmu, możemy odwiedzić galerię wybranej produkcji na
Filmweb. Jeśli temat dotyczy gry, to na portalach związanych z grami, itp.
3. Teraz ważny punkt, a mianowicie musimy odpowiednio
zeskalować [Shift+T] i umieścić nasze stocki. Na tło wklejamy część jakiegoś stocka, nie istotne jakiego, i tak w przyszłości zostanie w większości zasłonięty. U mnie wygląda to tak:
4 Następnie nakładamy resztę stocków/renderów. Kopiujemy i wklejamy kolejne, skalując je narzędziem
skalowanie [Shift+T]. Pamiętajmy o wciśniętym
[Ctrl], potem wymazujemy lekko krawędzie stocków, tak żeby wszystko ze sobą współgrało (rendery wycinamy
gumką [Shift+E] za pomocą pędzla
Circle Fuzzy). Tutaj nie podam pełnej instrukcji, trzeba mieć wyczucie, ja skalowałem odpowiednio od wysokości
20px, do nawet
100px. Pamiętajmy, aby zostawić miejsce na logo/logotyp wybranego tematu. Tak przedstawia się układ w moim przykładzie:
5. Naszym zadaniem zostaje wklejenie loga/logotypu danej gry, filmu, produktu itp. Szukamy logo w Google Grafika, a potem wycinamy krawędzie
gumką [Shift+E] za pomocą pędzla
Circle Fuzzy. Dla ułatwienia pracujemy na powiększeniu
300-
400%. Oczywiście możemy pokombinować z innymi sposobami wtopienia logo, możemy przyciąć same boki, zrobić lekką poświatę itp.
6. Ważna rzecz, a mianowicie wyostrzanie naszego userbara. Na początku należy stworzyć nową warstwę z widoku. W tym celu wchodzimy w
(Warstwa -> Nowa z widoku) a potem
(Filtry -> Uwydatnianie -> Wyostrzanie...) Tutaj, trudno określić jest dokładne wartości, w przykładzie ostrość ustawiłem na
30, choć czasem potrzeba nawet
50. Pamiętajmy, żeby nie pominąć tego punktu, jest bardzo ważny, userbary bowiem nie mogą być rozmyte. W razie potrzeby, jeśli coś wydaje nam się zbyt wyostrzone, zawsze można użyć narzędzia
Rozmywanie/Wyostrzanie [Shift+U] i rozmyć lub wyostrzyć niektóre elementy, np. logo.
Po wyostrzeniu nasz userbarek wygląda tak:
Mamy już podstawę userbara, teraz można zająć się wykończeniem.
Wykończenie 1. Teraz zajmiemy się wykończeniem userbara, w tym momencie ważną rolę gra światło i kolory. Każdy userbar będzie potrzebował innego światła, jaśniejszy mniej, a ciemniejszy (taki jak w przykładzie) więcej, czasem userbar jest tak jasny, że wystarczy jedno pociągnięcie gradientu, a światło i tak będzie zrównoważone. Jeśli chodzi o kolory, to userbar musi być nasycony, ale nie do przesady, tutaj musimy mieć poczucie estetyki.
2. Najpierw tworzymy nową warstwę
(Warstwa -> Nowa warstwa) [Shift+Ctrl+D] i przeciągamy
gradientem [L] dwuliniowym,
białym na
przezroczystość od środka do góry, tryb warstwy ustawiamy na
Miękkie światło, a krycie ok.:
50%, wymazujemy gradient z okolicy loga,
gumką [Shift+E] za pomocą pędzla
Circle Fuzzy.
3. Teraz rzecz podobna do poprzedniej, a mianowicie
gradientami promienistymi (
białymi na
przezroczystość) rozświetlamy renderki w sposób pokazany na screenie.
Tryb warstwy: Miękkie światło, krycie ok.
100%.
4. Następnie przeciągamy z góry na dół
gradient liniowy z kolorkami pasującymi do userbara,
Tryb warstwy: Wypalanie (zachęcam do kombinowania z innymi trybami), krycie ok.:
25%. Tak, jak w punkcie
2., możemy wymazać gradient z logo.
5. Możemy teraz rozświetlić lekko logo
gradientem promienistym o małym kryciu. Ja dodałem jeszcze kawałek jakiegoś stocka na pokrywaniu (również bardzo małym kryciu, np.
10-
15%).
6. Teraz zaznaczeniem eliptycznym robimy elipsę od lewego górnego rogu do prawego górnego rogu i wypełniamy je kolorem
białym. Krycie zmniejszamy do ok.
20-
30%. Po tej operacji możemy jeszcze się pobawić kontrastem i jasnością
(Kolory -> Jasność i Kontrast...).
7. Na koniec robimy napis i ramkę, napis piszemy czcionką
Visitor TT2 BRK (dostępna w załączniku) o rozmiarze
13, kolor:
biały. Następnie wybieramy
Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie z napisem
(PPM na warstwie tekstowej -> Kanał alfa na zaznaczenie) i zwiększamy zaznaczenie o
1px
(Zaznaczenie -> Zwiększ...). Teraz tworzymy nową warstwę
(Warstwa -> nowa warstwa) [Shift+Ctrl+D], wypełniamy ją
czarnym kolorem. Następnie warstwę z obramowaniem umieszczamy pod warstwą z napisem.
Pamiętajmy o tym, że napis musi być oddalony dokładnie
6px od każdej krawędzi userbara (włącznie z ramką). Pokazuje to ten screen:
Aby zrobić ramkę należy stworzyć nową warstwę
(Warstwa -> Nowa Warstwa) [Shift+Ctrl+N], następnie zaznaczyć wszystko
(Zaznaczenie -> Wszystko...) [Ctrl+A], zmniejszyć zaznaczenie o
1px
(Zaznaczenie -> Zmniejsz...), odwrócić je
(Zaznaczenie -> Odwróć...)[Ctrl+I] i wypełnić
czarnym kolorem.
Koniec
Mam nadzieje że ten tutorial was czegoś nauczył, pamiętajmy aby eksperymentować, nie wszystko musi być tak samo jak w tutorialu, każdy userbar zawsze będzie trochę inny.
Dla zainteresowanych stworzyłem także uproszczoną, wersję graficzną tutoriala, znajduje się ona
tutaj.
Miłego Gimp-owania.