Stylizowana baśniowa mapka
Tutorial
Opracowanie: asifalittlezonked
Poziom trudności: trudny
Witam!
Pierwowzór tego tutoriala powstał na prośbę
soda2 w wątku
mapa średniowieczna. Mapa miała być utrzymana w stylu tapety
"Planet Earth - Inversed" stworzonej przez
Vlada Gerasimova (info podrzucił
Cakper - wielkie dzięki).
My jednak będziemy tworzyć fikcyjne kontynenty.
Tutorial skierowany jest do średnio zaawansowanych użytkowników GIMP-a, znających interfejs przynajmniej na poziomie podstawowym i mających choćby niewielkie pojęcie o pracy ze ścieżkami (w razie czego polecam doskonały poradnik na naszym forum -
Ścieżki - Projektowanie i modyfikacja).
Do wykonania tutorialu potrzebne nam będą dwa desenie: jeden z paczki "Falki" umieszczonej w załączniku na końcu tutorialu, drugi z paczki
Textures pochodzącej ze strony
http://psychobob.xepher.net/screentonez/#.deviantart.com. Należy je pobrać, wypakować i wkleić do folderu
patterns GIMP-a (w Windows XP domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns).
W załączniku znajdują się także
pędzle, które ściągamy i wypakowujemy do folderu
brushes (w Windows domyślnie C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brushes).
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Włączamy
GIMP-a i tworzymy nowy obraz:
Plik -> Nowy... [Ctrl+N] o dowolnych rozmiarach. Mój ma
700x700 px.
2. Dodajemy nową przezroczystą warstwę i nazywamy ją
Ląd podstawa.
3. Wybieramy lasso, czyli
Odręczne zaznaczanie obszarów [F], wybieramy mu tryb
Dodaje do bieżącego zaznaczenia i rysujemy kształty naszych lądów tak jak na obrazku poniżej - kontury mogą być poszarpane. W tym trybie możecie spokojnie zaznaczać duże obszary po kawałku.
Możecie też namalować lądy pędzlem czy innym sposobem, a później kliknąć PPM na warstwie w
oknie warstw (
Warstwy, Kanały, Ścieżki) i dać
Kanał alfa na zaznaczenie.
4. Kiedy już zaznaczyliśmy wszystko:
Zaznaczenie -> Przekształć na ścieżkę. Usuwamy zaznaczenie
Zaznaczenie -> Nic [Shift+Ctrl+A]. Następnie bierzemy
Ścieżka na zaznaczenie [Shift+V] (
Okno warstw -> Zakładka Ścieżki -> czerwony kwadracik w rzędzie na dole). W ten sposób uzyskamy ładniejsze kontury naszych kontynentów.
5. Na warstwie
Ląd podstawa wypełniamy zaznaczenie kolorem - ja użyłam
#6A3819, ale oczywiście wybór należy do Was. Kasujemy zaznaczenie
[Shift+Ctrl+A]. Duplikujemy tę warstwę i kopię nazywamy
Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność
Lądu podstawy.
6. Teraz zrobimy rzeki. Jeśli kogoś to nie interesuje, może opuścić punkty
6-17. Myślę jednak, że warto je zrobić
Dodajemy
nową przezroczystą warstwę. Wybieramy narzędzie
Ścieżki {B} i rysujemy rzeki - na razie te, które na mapie będą najszersze. Żeby rozpocząć nową ścieżkę (rzekę), przytrzymujemy
Shift i stawiamy węzeł.
Wskazówka: po dodaniu każdego punktu nie puszczajcie od razu przycisku myszy, tylko przytrzymując go przesuńcie kursor nieco w bok. Spowoduje to równe rozciągnięcie uchwytów ścieżki i da ładne zakręty bez ostrych załamań.
7. Teraz przeprowadzimy dziwną operację - przedłużymy ścieżki poza ląd. W tym celu klikamy na końcowy punkt ścieżki w ujściu każdej rzeki i dodajemy kilka nowych zaczepów, podobnie jak na obrazku (nie stawiajcie zaczepów na lądzie). Później wyjaśnię, o co chodzi.
8. Zastanówmy się, jakiej dokładnie szerokości mają być rzeki. Wybieramy pędzel
Circle (nie
Fuzzy) o odpowiadającym nam rozmiarze. U mnie -
Circle 5. W
Narzędziówce na palecie narzędzia rozwijamy menu
Dynamika pędzla i klikamy w
Nacisk: Rozmiar (
Siła 100% - to te kreseczki z prawej podobne do paska głośności). Inne opcje powinny być odznaczone.
9. Zacznijmy teraz rysować po ścieżkach. Wybrane ustawienia spowodują, że powstałe z tego linie będą się zwężać na obu końcach. Dlatego przedłużyliśmy rzeki, żeby zwężenie nie wypadło w ujściach, co wyglądałoby dziwnie:
10. Dla przejrzystości wybieramy kolor biały i przechodzimy do
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki... Zaznaczamy
Rysuj narzędziem,
Narzędzie do rysowania: Pędzel, zaznaczamy
Emuluj dynamikę pędzla i klikamy
Rysuj.
Oto wynik (wyłączyłam na chwilę widoczność
Tła):
11. Brzegi rzek są trochę zbyt równe. Poprawimy to filtrem
Filtry -> Zniekształcenia -> Falowanie. Mamy w nim podgląd, można go powiększyć poprzez rozciągnięcie okna, więc zachęcam do pobawienia się ustawieniami. Ja wybrałam takie jak na poniższym obrazku (dałam filtr dwa razy).
"Utrzymaj możliwość kafelkowania" zaznaczcie tylko wtedy, kiedy np. ucina kawałek rzeki przy krawędzi obrazu. Po tej opcji może się pojawić kilka białych plamek, które trzeba usunąć.
12. Dorysujemy kilka mniejszych rzek, a tym większym przydałyby się dopływy. Narysujemy je również ścieżkami. Dodajemy
Nową warstwę, tworzymy odpowiednie ścieżki i znów przedłużamy je w ujściach rzeczek do morza lub dużych rzek podobnie jak na przykładzie poniżej (nie "wleźcie" na inne dopływy). Następnie zmniejszamy rozmiar pędzla (wedle uznania, byle większy niż
1 px - u mnie
Circle 3 w skali
0,70 - rozmiar pędzla zmieniamy nawiasami kwadratowymi
[ ] lub suwakiem w Narzędziówce) i idziemy do
Edycja > Rysuj wzdłuż ścieżki, ustawienia takie jak w punkcie
10.
13. Znów włączamy filtr
Falowanie i dobieramy ustawienia. Moje to:
Ułożenie: poziome, Typ fali: Sinus, Częstotliwość 23, Amplituda 1, Przesunięcie fazowe 0.Wymazujemy gumką niepotrzebne odcinki lub wycinamy Lassem.
14. Jeśli chcemy dodać jeszcze cieńsze potoki, rysujemy je ścieżkami, ale nie przedłużamy tak jak poprzednich. Potem
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i zaznaczamy
Rysuj linię, szerokość
1 px.
15. W ujściach rzek dorobimy kilka odnóg, żeby powstały delty. Rysujemy je ścieżkami. (Jeśli ktoś ma pewną rękę, może nie bawić się w ścieżki i zrobić to małym pędzelkiem).
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki i dajemy takie ustawienia (można zmienić szerokość linii):
Dorzucamy jeszcze parę odnóg i powtarzamy rysowanie po ścieżce, tym razem linią
1 px.
16. Czas na poprawki kosmetyczne. Najpierw łączymy wszystkie warstwy z rzekami w jedną i nazywamy
Rzeki. Potem klikamy PPM na warstwie
Ląd podstawa i wybieramy
Kanał Alfa na zaznaczenie. Odwracamy zaznaczenie
Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]. Wracamy na warstwę
Rzeki i czyścimy (
Delete). Odznaczamy (
[Shift+Ctrl+A]). Bierzemy mały pędzelek
Circle Fuzzy i wygładzamy nim "ostre kanty" przy ujściach rzek i dopływów. Gumkujemy wszystkie fragmenty rzek, które nie powinny znaleźć się na lądzie.
17. Teraz na
Rzekach bierzemy
Kanał Alfa na zaznaczenie, przechodzimy na warstwę
Ląd rzeki i wciskamy
Delete. Wyłączamy widoczność
Rzek. Kasujemy zaznaczenie
[Shift+Ctrl+A]. Powinniśmy uzyskać ląd z wyciętymi rzekami.
18. Dla bezpieczeństwa duplikujemy warstwę
Ląd rzeki. Wyłączamy widoczność oryginalnej warstwy
Ląd rzeki i przechodzimy na jej kopię (GIMP ją nazwał
Kopia: Ląd rzeki). Przeprowadzamy na niej
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości. W okienku
Mapowanie wypukłości (na górze) wybieramy z listy tę samą warstwę, na której wykonujemy filtr, czyli
Kopia: Ląd rzeki.
Typ mapowania: Liniowy. Co do reszty ustawień - znów proponuję eksperymentowanie. Powiększamy sobie okno filtru razem z podglądem, i kombinujemy - chodzi mniej więcej o taki efekt jak poniżej: wyraźnie wypukłe obszary, ale nie o przesadnie kontrastowych krawędziach.
Oto opcje, których będziemy używać:
Azymut (odpowiada za kierunek padania światła),
Wzniesienie (określa intensywność światła, a raczej szerokość jasnych krawędzi),
Głębia (określa "wysokość" mapowanego obszaru). Moje ustawienia:
Azymut 102, Wzniesienie 20, Głębia 21.
19. Rozmywamy ląd
Rozmyciem Gaussa o
1 px (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa).
20. Tło wypełniamy kolorem naszego lądu (u mnie był to
#6A3819).
21. Po długich bojach mamy już wypukłą mapkę, ale trzeba ją jeszcze upiększyć. Najpierw nadamy lądom teksturę za pomocą
Plazmy. W tym celu bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie
Kopia: Ląd rzeki, tworzymy nową warstwę, nazywamy ją
Ląd chmury i zmieniamy jej tryb na
Pokrywanie. Idziemy do
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma i zwiększamy
Turbulencje - u mnie do
3,3. Naciskając
Nowe ziarno, poszukajcie "chmurek" o jak największym kontraście.
22. Po zastosowaniu Plazmy ukrywamy na chwilę zaznaczenie
[Ctrl+T]. Przechodzimy do
Kolory -> Desaturacja i sprawdzamy, która opcja nam najbardziej odpowiada. Ja wybrałam
Jasność. Kasujemy zaznaczenie
[Shift+Ctrl+A]. Zmniejszamy krycie warstwy np. do
55. Zachęcam do wypróbowania innych trybów warstwy.
23. Zajmiemy się teraz nakładaniem deseni. Nad
Tłem utwórzmy nową warstwę
Woda deseń. W GIMP-ie otwieramy okno deseni i odświeżamy je (ikonka na pasku na dole okna). Zaznaczamy nasz deseń (wzięłam falki2b.png
) i wypełniamy nim warstwę (
Edycja -> Wypełnij deseniem [Ctrl+;]). Zmieniamy tryb i krycie wedle uznania (u mnie
Mnożenie, krycie
55).
24. Bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie z warstwy
Kopia: Ląd rzeki (przypominam: w
oknie warstw PPM na danej warstwie i
Kanał alfa na zaznaczenie) i dodajemy nad nią nową warstwę
Ląd deseń. Wypełniamy którymś z deseni ściągniętych w paczce, ja wybrałam ten (ps2.gif):
Zmieniamy tryb warstwy np. na
Pokrywanie, krycie np. na
40.
25. Zróbmy ciemniejszą otoczkę wokół naszych ziem. Na warstwie
Ląd podstawa bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie, dodajemy nad nią nową warstwę
Cień 1 i zmieniamy jej tryb na
Mnożenie. Zwiększamy zaznaczenie (
Zaznaczenie -> Powiększ...) o
20 i wypełniamy kolorem naszego lądu. Kasujemy zaznaczenie i stosujemy
Rozmycie Gaussa -
60 px. Zmniejszamy krycie np. do
60.
26. Znów pobieramy zaznaczenie z kanału alfa na warstwie
Ląd podstawa i tworzymy nad nią warstwę
Cień 2, z trybem
Mnożenie. Powiększamy zaznaczenie o
3, odznaczamy i rozmywamy
Gaussem o
10. Wszystko wygląda na razie tak:
27. Możemy teraz dodać drogi i miasta. Co do tych drugich, w internecie można znaleźć wiele pędzli z różnymi symbolami, nietrudno też stworzyć własne kształty. Ograniczeń praktycznie nie ma; ja jednak podam przepis tylko na te symbole, które sama zrobiłam. Zaczynamy od dodania nowej warstwy na samej górze stosu, którą nazywamy
Pędzel. Bierzemy
Zaznaczenie eliptyczne [E] i w jego opcjach zaznaczamy
Wygładzaj oraz
Stały: Proporcje. Robimy nieduże kółeczko (moje -
23x23 px). Wybieramy jakiś kolor, najlepiej jasny (mój to
#E4D48E) i wypełniamy kółko.
28. Zmniejszamy zaznaczenie o
2 px (
Zaznaczenie -> Zmniejsz...) i czyścimy
Delete. Znów zmniejszamy, np. o
4 px, i wypełniamy. Kasujemy zaznaczenie. Idziemy do
Warstwa -> Przytnij warstwę. Dzięki temu warstwa wykadruje się dokładnie do rozmiaru naszego kółka. Zaznaczamy na niej wszystko
[Ctrl+A] i kopiujemy
[Ctrl+C]. Likwidujemy zaznaczenie.
29. Bierzemy
Pędzel i w palecie narzędzia w
Narzędziówce klikamy w jego miniaturkę, wywołując okienko z pędzlami. Jedziemy na początek listy i widzimy tam nasze kółko. Wybieramy je.
Wyrzucamy warstwę
Pędzel i dodajemy nową,
Miasta. Teraz możemy swobodnie rozmieszczać metropolie tudzież kurorty. Pamiętajcie o wygodnym zmniejszaniu pędzla za pomocą nawiasu
[. (Ja użyłam też
Circle 9 i
5).
30. Czas na szlaki turystyczne i handlowe. Dodajemy nową warstwę
Drogi. Bierzemy
Ścieżki i łączymy miasta szlakami - najpierw tworzymy największe.
Na obrazku poniżej zmieniłam kolor miast, żeby ścieżki były lepiej widoczne.
31. Drogi gotowe? Przechodzimy do
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki... i zaznaczamy
Rysuj linię, szerokość np.
3 px. Klikamy na
Styl linii i z menu
Początkowe ustawienie kreski wybieramy
Zwykłe punkty. Teraz trochę je zmodyfikujemy. W okienku
Wzór kreski mamy nasz wzór rozmieszczony na skali. Jest podzielona na małe pola, które wypełniamy lub czyścimy, klikając na nie, i w ten sposób zmieniamy wzór. Na rysunku poniżej macie pokazane, które okienka wypełniłam:
Na warstwie
Miasta bierzemy kanał alfa na zaznaczenie i powiększamy o
4 px. Wracamy na warstwę
Drogi i wciskamy
Delete. Usuwamy zaznaczenie.
32. Na nowej warstwie rysujemy ścieżkami kolejne drogi, potem
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki z ustawieniami
Rysuj linię, szerokość
2 px, wzór ten sam co wcześniej. Bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie z
Miast, powiększamy zaznaczenie o
4, czyścimy
Delete na tej warstwie z nowymi drogami. Następnie
Kanał alfa z
Dróg, powiększamy o
2, wracamy na nieszczęsną nową warstwę i
Delete. Kasujemy zaznaczenie. Łączymy tę warstwę z
Drogami (w oknie warstw klikamy na niej PPM i
Połącz w dół).
33. Tworzymy następną warstwę i jeszcze kilka dróg. Następnie
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki:
Rysuj linię, szerokość
1 px, tym razem wybierzmy jednak normalne
Zwykłe punkty. Tak samo bierzemy
Kanał alfa z
Miast oraz
Dróg, powiększamy zaznaczenia i czyścimy na nowo dodanej warstwie podobnie jak w poprzednim punkcie. Łączymy ją z
Drogami.
34. Dodajemy kolejną warstwę, o nazwie
Droga morska. Ścieżkami wyznaczamy trasy dla statków.
Wybieramy nasz kolor lądu, wracamy do
Edycja -> Rysuj wzdłuż ścieżki, ustawiamy
Rysuj linię, szerokość
3 px i ponownie stosujemy własny wzorek z pkt. 31.
35. Efekt tych działań jest dość jaskrawy, zaraz temu zaradzimy.
Miastom zmieniamy krycie na np.
80 i rozmywamy je
Rozmyciem Gaussa o
0,5 px (po prostu wpisujemy w okienku taką wartość).
Drogom ustawiamy tryb
Połączenie ziarna.
Drogę morską rozmywamy
Gaussem o
1 px i zmieniamy jej tryb na
Przesiewanie.
36. Teraz dodamy powyższym elementom parę bajerów.
Na
Miastach bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie. Pod nimi tworzymy nową warstwę
Miasta cień. Powiększamy zaznaczenie o
5 i wypełniamy kolorem lądu. Zmieniamy tryb na
Mnożenie, krycie np. na
60. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy cień
Gaussem o
10.
Na
Drogach bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie. Pod nimi tworzymy nową warstwę
Drogi cień. Powiększamy zaznaczenie o
2 i wypełniamy kolorem lądu. Tryb na
Mnożenie, krycie np. na
73. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy
Gaussem o
10.
Teraz
Kanał alfa bierzemy z
Drogi morskiej i pod nią dodajemy nową warstwę,
Droga morska cień. Powiększamy zaznaczenie o
2 i wypełniamy kolorem lądu. Tryb na
Mnożenie, krycie zostawiłam
100%. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy
Gaussem o
6.
Efekt:
37. Dorzucimy też trochę krzaczków. Bierzemy
Pędzel i otwieramy okno wyboru pędzli. Szukamy ściągniętego zestawu, w razie czego odświeżamy widok. Wybieramy sobie pędzel, na razie któreś z drzew. Suwakiem zmieniamy mu
Odstęp, około
100 powinno być dobrze. Teraz przechodzimy do Narzędziówki i opcje pędzla ustawiamy tak, jak na rysunku (
Nacisk: Rozmiar,
Losowość: Rozmiar,
Drganie: Liczność ok.
2).
Losowość sprawi, że rozmiar pędzla będzie się sam nieco zmieniał w trakcie malowania, a
Drganie "rozrzuci" nam drzewa na boki.
Wszystko przygotowane? Dodajemy więc na górze warstwę
Pędzle1 z trybem
Mnożenie i znów wybieramy kolor lądu. Malujemy drzewka, nie puszczając klawisza myszy. Pamiętajcie, że drzew mamy trzy rodzaje, więc nie powinny stać zbyt gęsto, żeby obrazek był czytelny. W ogóle przy malowaniu zalecam umiar. Ostrzegam też, że podane ustawienia nie są "najlepszym przepisem na uzyskanie idealnego lasu", a GIMP może czasem uparcie sadzić krzaczory nie tam, gdzie chcemy. Wtedy można zmienić
Liczność lub
Odstęp, a w niektórych miejscach najlepiej po prostu postawić pojedyncze drzewo samemu, korona nam z głowy na pewno nie spadnie.
Na tej samej warstwie dorzucamy jeszcze góry i trawkę z ustawieniami pędzla jak wyżej. Ja dołożyłam też mosty, ale Wy możecie oczywiście zrobić je na osobnej warstwie i np. przesunąć pod
Drogi. Duplikujemy
Pędzle1, żeby były ciemniejsze.
38. Wokół drzew i gór zrobimy lekką jaśniejszą poświatę. Z
Pędzli1 bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie i pod nimi dodajemy warstwę
Pędzle1 cień. Wypełniamy naszym brązem, likwidujemy zaznaczenie i rozmywamy
Gaussem o
10-12 px. Duplikujemy warstwę, zmieniamy tryb kopii na
Przesiewanie i minimalnie zmniejszamy krycie, np. do
95.
39. Możemy też umieścić na mapce kilka budynków. Znajdujemy odpowiednie pędzle i dodajemy warstwę
Pędzle2 z trybem
Mnożenie. Stawiamy chałupy (kolor wciąż ten sam) i duplikujemy warstwę. Ja zmieniłam kopii krycie na
30. Jeśli chcecie zrobić poświatę, powtórzcie dla
Pędzli2 poprzedni punkt, ja z niej zrezygnowałam.
40. Teraz wrzucimy coś do morza. Dodajemy nową warstwę
Pędzle3, tryb
Mnożenie i malujemy pędzlami o morskiej tematyce. Duplikujemy warstwę, możemy zmniejszyć krycie kopii, np. do
80. Z niej lub z
Pędzli3 bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie i znów robimy pod spodem nową warstwę,
Pędzle3 cień. Powiększamy zaznaczenie o
2, wypełniamy brązem. Możemy zmniejszyć troszkę krycie, np. do
90. Kasujemy zaznaczenie.
41. Przydałoby się też przebarwić mapkę w paru miejscach. Nad
Kopia: Ląd rzeki dodajemy nową warstwę
Plamy jasne i Lassem (
Zaznaczeniem odręcznym) (można też zwykłym pędzlem) rysujemy na lądzie kilka nieregularnych plam. Wypełniamy naszym etatowym brązem, kasujemy zaznaczenie i rozmywamy
Gaussem o np.
30. Zmieniamy tryb na
Przesiewanie. Idziemy na warstwę
Kopia: Ląd rzeki i bierzemy z niej
Kanał alfa na zaznaczenie. Wracamy do naszych plam, odwracamy zaznaczenie
[Ctrl+I] i czyścimy. Zmieniamy
Plamom krycie np. na
30 (na rysunku poniżej krycie 100%).
42. Nad
Plamami jasnymi tworzymy warstwę
Plamy b. jasne. Lassem robimy następne, mniejsze łaty na poprzednich. Kasujemy zaznaczenie, rozmywamy
Gaussem o ok.
30, przycinamy plamki do powierzchni lądu tak jak w poprzednim punkcie. Tryb znów na
Przesiewanie, krycie np. na
55. Na rysunku macie pokazany przybliżony rozmiar plam.
43. Dodajemy warstwę, nazywamy
Plamy b.b. jasne i robimy w ten sam sposób kolejne plamki, wielkości mniej więcej jak zaznaczenia na przykładzie poniżej. Tryb na
Przesiewanie, krycie
100%.
44. Dodajemy trzy nowe warstwy:
Plamy ciemne,
Plamy b. ciemne i
Plamy b.b. ciemne. Tworzymy łaty tak jak powyżej, tym razem jednak ustawiamy im tryb
Mnożenie. Krycie: u mnie -
Plamy ciemne 23,
Plamy b. ciemne 50,
Plamy b.b. ciemne 100.
45. Teraz podrasujemy morze. Nad warstwą
Woda deseń tworzymy nową,
Woda chmury. Przechodzimy do
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma i zwiększamy turbulencje do ok.
2. Zatwierdzamy i idziemy do
Kolory -> Desaturacja (u mnie w oparciu o
Jaskrawość). Zmieniamy tryb warstwy na
Pokrywanie, a krycie jak nam pasuje (ja mam
35%).
46. Dodajemy kolejną warstwę,
Morze szum. Idziemy do
Filtry > Szum > Szum RGB. Odznaczamy
Powiązany szum oraz
Niezależny RGB, a wszystkie suwaki ustawiamy na maksimum i klikamy OK. Potem rozmywamy warstwę
Gaussem o
0,5. Ustawiamy jej jakiś ciekawy tryb i krycie (u mnie
Wypalanie,
30%).
47. To niewiarygodne, ale zbliżamy się do końca. Możecie już teraz posłać młodsze rodzeństwo do sklepu po fajerwerki. Tylko niech nie ważą się ich sami odpalać po drodze! Wy tymczasem napiszecie nazwy miast i poprawicie jeszcze kilka szczegółów. Najpierw przechodzimy na najwyższą warstwę i bierzemy narzędzie
Tekst [T]. Podpisujemy miasta, używając tego samego koloru, którym rysowaliśmy drogi (u mnie był to #E4D48E). Ja pisałam czcionką Trajan Pro Bold. Później łączymy wszystkie warstwy tekstowe w jedną zwykłą o nazwie
Tekst.
48. Jeśli chcemy podpisywać rzeki, będziemy musieli wstawić tekst na ścieżkę. Najpierw napiszmy sobie nazwę rzeki tuż obok miejsca, w którym ma się znaleźć (w Narzędziówce ustawiamy
Justowanie na
Wyrównanie do lewej, żeby nam się wstawiło na początek ścieżki). Następnie narysujmy ścieżkę przylegającą do rzeki - mniej więcej długości napisu (byle nie krótszą). Zróbcie raczej (a nawet zdecydowanie) łagodne zakręty. Potem wybierzcie znów narzędzie
Tekst i kliknijcie na swój napis (u Was ścieżka przestanie być widoczna).
Teraz w Narzędziówce naciskamy
Tekst za ścieżką. Zrobiła się ścieżka w kształcie napisu? O to chodziło. W
oknie warstw przechodzimy do zakładki
Ścieżki, wybieramy
Ścieżka na zaznaczenie i ikonką oka
wyłączamy widoczność ścieżki. Na warstwie
Tekst wypełniamy zaznaczenie tym samym kolorem co inne nazwy. Kasujemy zaznaczenie. Możemy wyrzucić warstwę tekstową z nazwą rzeki.
49. Robimy cień za tekstem: na warstwie
Tekst bierzemy
Kanał alfa na zaznaczenie, pod nią dodajemy nową warstwę
Tekst cień. Powiększamy zaznaczenie o
3 i wypełniamy naszym brązem (tym od lądu). Zmieniamy tryb warstwy na
Mnożenie i rozmywamy
Gaussem o
10.
50. Przed Wami ostatni punkt. Co prawda nie najkrótszy, ale wolność już blisko... Przyjrzyjcie się jeszcze raz swojej mapce, tym razem krytycznie. Może warto by było coś rozjaśnić, przyciemnić, trochę wysubtelnić? Może gdzieś wystaje poza ląd jakaś rozmyta plama, albo kolory są nieodpowiednie? Wiele rzeczy uda Wam się poprawić za pomocą zmiany trybu czy krycia różnych warstw. Czasem dobrze jest wypróbować kilka opcji, nawet tych, które wydają nam się zupełnie bez sensu. Poniżej lista moich pedantycznych poprawek:
Zduplikowałam warstwę
Kopia: Ląd rzeki i na duplikacie ustawiłam tryb
Dzielenie, krycie
5%.
Zduplikowałam
Pędzle3 cień i zmieniłam kopii tryb na
Przesiewanie, krycie
20%.
Zduplikowałam warstwę
Tekst, napisom na kopii zmieniłam kolor na swój kolor lądu (w oknie warstw zaznaczyłam
Blokowanie i wypełniłam warstwę brązem), ustawiłam tryb na
Pokrywanie, krycie
65.
Koniec
I to już wszystko. Brawo, dobrnęliście do końca! Mam nadzieję, że bez większych problemów udało Wam się stworzyć własną baśniową mapkę, i że jesteście bogatsi o kilka Gimpowych trików. Do widzenia i wesołego GIMP-owania życzę