Opracowanie:
WulfgarPoziom trudności:
średniC1:
C2:
C3:
Tutorial będzie miał tak naprawdę 3 wyniki, które postaram się wam opisać dokładniej. Będą to:
C1: Nowy, metalowy tekst;
C2: Lekko zardzewiały metalowy tekst;
C3: Zdezelowany tekst.
Tutorial postaram się podzielić tak, abyście od samego początku wiedzieli który z wyników robicie.
Niestety jedną z wad poradnika jest to, że trudno osiągnąć jest ładny efekt na okrągłej czcionce. Na tekscie nieraz pojawiają się "zmarszczki", które trzeba ręcznie usunąć, co postaram się również opisać.
W tutorialu użyłem czcionki Metal Lord, którą dodaje do załączników.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy A. Przygotowanie napisu do mapowania wypukłości 1. Tworzymy nowy obraz o długości troszkę większej niż napis i dużo większej wysokości. Tło musi być większe abyśmy mogli sobie wybrać odpowiednie miejsce do zastosowania mapowania wypukłości (ale o tym będzie dalej). Ja stworzyłem obraz o wielkości
640x
400px.
2. Teraz tworzymy napis. Ustawiamy wielkość (w moim przypadku jest to
100px) oraz wybieramy czcionkę, jaką ma być ten napis stworzony (u mnie
Metal Lord). Położenie napisu nie jest na razie zbyt istotne.
3. Na warstwie tekstowej zaznaczamy
Blokowanie kanału alfa.
4. Jako kolor pierwszoplanowy ustawiamy kolor
#FFFFFF, a jako kolor tła
#000000. Wybieramy narzędzie
Gradient [L]. Kształt gradientu zmieniamy na
Rozlany (dół) i przeciągamy nim po naszym tekście. Powinniśmy otrzymać taki efekt:
5. Teraz wybieramy
Filtry -> Uwydatnianie -> Wyostrzanie... i
Ostrość ustawiamy na
50. Powtarzamy jeszcze raz tę samą czynność za pomocą skrótu
[Ctrl+F].
6. Nasza mapka jest już prawie gotowa. Jak widzimy jednak widać na niej pewne niedoskonałości. To one są właśnie przyczyną "zmarszczek", o których pisałem we wstępie. Im więcej różnego typu skośnych/okrągłych linii, tym więcej będzie tych niedoskonałości. Musimy więc się ich jakoś pozbyć. W tym celu użyjemy narzędzia
Rozsmarowywanie {S}.
Pędzel ustawiamy na
Circle (01), powiększamy sobie napis i zaczynamy wymazywanie. Gdy zakończymy mamy już gotowy podkład do mapowania wypukłości:
B. Przygotowanie tła 1. Mamy napis. Teraz musimy przygotować coś, co będzie choć troszkę przypominać metal. Wyłączamy widoczność
warstwy z napisem i przechodzimy na warstwę
Tło.
2. Przechodzimy do
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury... i tworzymy takie ustawienia:
Ziarno losowości: Wylosuj;
Szczegóły: 15;
Rozmiar X: 2,0;
Rozmiar Y: 2,0; 3. Po wygenerowaniu się na naszym tle chmur przechodzimy do
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie "w ruchu".... Ustawienia:
Typ rozmycia: Liniowy;
Długość: 80;
Kąt: 45; 4. Teraz przechodzimy do
Filtry -> Szum -> Szum RGB.... Tam odznaczamy
Niezależny RGB i klikamy
OK.
5. Ponownie używamy filtru
Rozmycie "w ruchu"... z ustawieniami z pkt
3. Powinniśmy otrzymać coś takiego:
6. Jak widzimy mamy już coś co przypomina metal. Jest on jednak troszkę dziwny. Musimy nadać mu lekki połysk. W tym celu używamy
Filtry -> Światło i cień -> Efekty świetlne.... Przechodzimy do zakładki
Materiał i zaznaczamy opcje
Metaliczny. Z lewej strony na miniaturce niebieską kropkę przeciągamy mniej więcej na środek. Suwaków nie ruszamy, bądź ustawiamy je zgodnie z własnymi upodobaniami. Ja je zmieniłem w taki sposób:
Jaskrawość: 0,18;
Jasność: 0,62;
Lśnienie: 0,88;
Błysk: 27,00;Nasze tło jest już gotowe:
Teraz musicie wybrać, który efekt was interesuje. Wszystkie trzy zaczynamy od tego momentu.
C1. Nowy, metalowy tekst 1. Wracamy na warstwę z tekstem. Włączamy jej widoczność i narzędziem
Przesunięcie [M] układamy napis w odpowiednim miejscu naszego tła. Pobieramy
Kanał alfa na zaznaczenie, po czym odwracamy je (zaznaczenie)
[Ctrl+I] i wracamy na warstwę
Tło. Czyścimy zaznaczenie
[Delete]. Pozbywamy się go
[Shift+Ctrl+A]. Wyłączamy widoczność warstwy z tekstem. Przed oczami mamy coś takiego:
2. Przechodzimy do:
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości i tam obieramy następujące ustawienia:
Mapowanie wypukłości: Tutaj wybieramy warstwę tekstową;
Typ Mapowania: Liniowy;
Wzmocnij ciemne kolory: tak;
Wzniesienie: 39;
Głębia: 5;
Poziom przeźroczystości: 15; 3. Nowy, metalowy tekst gotowy:
C2. Lekko zardzewiały, metalowy tekst 1. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Rdza. Umieszczamy ją nad warstwą
Tło. Nowa warstwę wypełniamy za pomocą:
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma... z następującymi ustawieniami:
Ziarno losowości: Wylosuj;
Turbulencje: 2,0; 2. Za pomocą
Zaznaczenia według koloru [Shift+O] z ustawieniem progu na 50 i dodawaniem do bieżącego zaznaczenia czyścimy [Delete] cześć wygenerowanej plazmy. W miejscach gdzie zostanie plazma będzie w przyszłości rdza.
3. Włączamy
Blokowanie kanału Alfa na warstwie
Rdza i wypełniamy ja kolorem
#000000. Wyłączamy jej widoczność.
4. Przechodzimy na warstwę
Tło i uruchamiamy
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości... z ustawieniami:
Mapowanie wypukłości: tutaj wybieramy warstwę
Rdza;
Wzmocnij ciemne kolory: tak;
Wzniesienie: 39;
Głębia: 5;
Poziom przeźroczystości: 66;Dzięki temu na naszym tle pokazały się zaczątki rdzy.
5. Wracamy na warstwę
Rdza i włączamy jej widoczność. Sprawdzamy, czy nadal mamy zablokowany kanał alfa. Jeżeli tak, to wypełniamy warstwę kolorem
#ed6a00.
6. Idziemy do:
Filtry -> Szum -> Szum RGB.... Odznaczamy
Niezależny RGB, a wszystkie wartości (prócz Alfa) ustawiamy na
0,50.
7. Duplikujemy warstwę
Rdza i ustawiamy
tryb krycia na
Wypalanie. Natomiast tryb krycia kopii zmieniamy na
Mnożenie. Łączymy warstwy ze sobą za pomocą
[Ctrl+M]. Oto efekt:
8. Wracamy na warstwę z tekstem. Włączamy jej widoczność i narzędziem
Przesunięcie [M] układamy napis w odpowiednim miejscu naszego tła. Pobieramy
Kanał alfa na zaznaczenie, po czym odwracamy je (zaznaczenie)
[Ctrl+I] i wracamy na warstwę
Tło. Czyścimy zaznaczenie
[Delete]. Pozbywamy się go
[Shift+Ctrl+A]. Wyłączamy widoczność warstwy z tekstem. Przed oczami mamy coś takiego:
9. Przechodzimy do
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości i tam obieramy następujące ustawienia:
Mapowanie wypukłości: Tutaj wybieramy warstwę tekstową;
Typ Mapowania: Liniowy;
Wzmocnij ciemne kolory: tak;
Wzniesienie: 39;
Głębia: 5;
Poziom przeźroczystości: 15; 10. Lekko zardzewiały, metalowy tekst gotowy:
C3. Zdezelowany tekst 1. Tutaj możemy wykorzystać tło, które udało nam się stworzyć w punktach od
1. do
8. w rozdziale
C2. Lekko zardzewiały, metalowy tekst. Pamiętajmy jednak, że na naszym zdezelowanym tekście musi być odpowiednio dużo rdzy. Nie może to być jednak sama rdza. Po wycięciu tekstu z tła otrzymałem taki efekt:
2. Wybieramy
Gumkę [Shift+E] i za pomocą pędzla
Circle (03) strzępimy brzegi liter tak, aby wyglądały na pokruszone przez upływ czasu:
3. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Rdza2. Bierzemy
Kanał Alfa na zaznaczenie z warstwy z wytartym przed chwilą tekstem i wracamy na warstwę
Rdza2. Ustawiamy kolor pierwszoplanowy na
#000000. Następnie wybieramy narzędzie
Gradient, ustawiamy typ gradientu na
Pierwszoplanowy na przezroczystość oraz kształt na
Promienisty. Tak przygotowanym narzędziem i zaznaczeniem wykonamy prawdziwe spustoszenie w naszym napisie. Zaznaczamy czarnymi kołami miejsca w których rdza jest najbardziej widoczna:
4. Teraz wybieramy
Szum RGB..., odznaczamy
Niezależny RGB, a wszystkie wartości, prócz Alfa, ustawiamy na
1,00.
5. Warstwę
Rdza2 łączymy z naszą warstwą tekstową przygotowaną w rozdziale
A. Przygotowanie napisu do mapowania wypukłości. Nasza warstwa przygotowana w
A. powinna teraz wyglądać tak:
6. Wracamy na warstwę
Tło i przechodzimy do
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości i tam wybieramy następujące ustawienia:
Mapowanie wypukłości: Tutaj wybieramy warstwę tekstową;
Typ Mapowania: Liniowy;
Wzmocnij ciemne kolory: tak;
Wzniesienie: 39;
Głębia: 5;
Poziom przeźroczystości: 15; D. Generowanie cienia 1. Aby napis był troszkę bardziej rzeczywisty przechodzimy do
Filtry -> Światło i cień -> Rzucanie cienia... i tworzymy następujące ustawienia:
Przesunięcie X: 3;
Przesunięcie Y: 3;
Promień rozmycia: 10;
Kolor: #000000
Krycie: 80;
Koniec
I to naprawdę już KONIEC.
Tutorial lekko zakręcony, ale mam nadzieję, że nie jest kosmicznie trudny.
Miłego GIMPowania!