Generowanie renderu planety
Tutorial
Tutaj wpisujemy małe wprowadzenie do tutoriala - informacje dla użytkownika odnośnie
efektu końcowego (np. jeśli tłumaczymy zagraniczny tutorial, to tutaj umieszczamy informacje
o oryginale). Dodatkowo możemy umieścić własne przemyślenia (np. co nas zainspirowało
do napisania tutoriala lub kto nas o to poprosił).
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Otwieramy nowy obraz o wymiarach
3000x
3000px.
2. Wypełniamy obraz czarnym(
#000000) kolorem za pomocą narzędzia
wypełnienie kubełkiem [Shift+B].
3. Tworzymy nową, przezroczystą warstwę (
Warstwa -> Nowa warstwa) i nazywamy ją
Powierzchnia.
4. Z menu wybieramy:
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma. Zaznaczamy opcję
wylosuj, turbulencje ustawiamy na
4,0.
5. Z menu wybieramy:
Kolory -> Desaturacja, następnie:
Kolory -> Barwienie i ustawiamy wszystko tak, jak na screenie poniżej.
6. Wybieramy:
Filtr -> Odwzorowania -> Stwórz bezszwowy.
7. Tworzymy kolejną, przezroczystą warstwę (
Warstwa -> Nowa warstwa) i nazywamy ją
Chmury.
8. Z menu wybieramy:
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma. Tym razem
turbulencję ustawiamy na
2,5.
9. Ponownie stosujemy
desaturację(
Kolory -> Desaturacja).
10. Teraz z menu wybieramy:
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie. Korzystając z opcji
Zwinięcie PWZ i Zwinięcie ZWZ staramy się uzyskać rezultat podobny do tego, który widzimy na screenie poniżej.
11. Tworzymy dwie nowe warstwy i nazywamy je kolejno
odwzorowanie 1,
odwzorowanie 2.
12. Aktywujemy warstwę
odwzorowanie 1. Z menu wybieramy:
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury...
Zaznaczamy opcję:
Wylosuj oraz
Kafelkowe,
Szczegóły ustawiamy na
15.
13. Przechodzimy na warstwę
odwzorowanie 2. Powtarzamy operację z punktu 12.
[Ctrl+F]. Tryb warstwy ustawiamy na
Różnica. W menu warstw klikamy
PPM(prawy przycisk myszy) na nazwie warstwy i wybieramy
połącz w dół.
14. Na powstałej warstwie stosujemy
inwersji (
Kolory->Inwersja).
15. Przesuń powstałą warstwę tuż nad
Tło.
16. Przechodzimy na warstwę
chmury i wybieramy z menu:
Filtry -> Odwzorowania -> Odwzorowanie obiektu.
17. W zakładce
Opcje, zmieniamy
Obiekt docelowy na
sfera, zaznaczamy
Przezroczyste tło. Głębie ustawiamy na
5.
18. W zakładce
Światło,
Typ źródła światła ustawiamy na
bez światła.
19. Zakładkę
Materiał zostawiamy bez zmian.
20. W zakładce
Ułożenie ustawiamy wszystkie opcję tak, jak na screenie poniżej.
21. Przechodzimy na warstwę
Powierzchnia i powtarzamy ten sam proces
[Ctrl+F].
22. Przechodzimy na warstwę
odwzorowanie 1 i używamy tego filtru jeszcze raz
[Shift+Ctrl+F].
23. W zakładce
Ułożenie suwak "z" przesuwamy na
0,91. Dzięki tej operacji otrzymana sfera będzie większa od pozostałych.
24. Powinniśmy uzyskać taki efekt:
25. Wybieramy
zaznaczenie eliptyczne [E] i przeciągamy linie, trzymając jednocześnie
Ctrl i
Shift tak, jak widać na screenie.
26. Tworzymy nową warstwę(
Warstwa -> Nowa warstwa) i nazywamy ją
Cień.
27. Wypełniamy wcześniejsze zaznaczenie kolorem czarnym(
#000000)
28. Usuwamy zaznaczenie(
Zaznaczenie -> Brak)
29. Z menu wybieramy:
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa, promień rozmycia ustawiamy na
500px.
30. Wyłączamy widoczność warstwy
odwzorowanie.
31. Wybieramy
zaznaczenie eliptyczne. Trzymając klawisz
Shift przeciągamy linie od prawego dolnego rogu do lewego górnego.
32. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
podświetlanie.
23. Odwracamy zaznaczenie(
Zaznaczenie -> Odwróć i wypełniamy je białym kolorem(
#FFFFFF). Usuwamy zaznaczenie(
Zaznaczenie->Brak)
34. Z menu wybieramy:
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa, zmieniamy rodzaj na
IIR. Promień rozmycia ustawiamy na
50px.
35. Przechodzimy na warstwę
Powierzchnia, w menu warstw klikamy na nią
PPM(Prawy Przycisk Myszy) i wybieramy
kanał alfa na zaznaczenie. Odwracamy zaznaczenie(
Zaznaczenie -> Odwróć).
36. Wybieramy warstwę
Podświetlenie. Czyścimy zaznaczenie (
Edycja -> Wyszyść). Powinniśmy uzyskać coś takiego, jak na poprzednim screenie.
37. Tworzymy nową warstwę(
Warstwa -> Nowa warstwa) i nazywamy ją
Rozproszenie.
38. 24. 24. 24.Wyśrodkowany obrazek z efektem końcowym
Koniec
Znowu tekst autora. Jego uwagi, wskazówki lub inne.
Zakończenie i pożegnanie. Zazwyczaj autorzy kończą tutorial czymś w stylu "Miłego GIMPowania.
" itp.
p.s Później wykadruje screeny.