Wygładzamy skórę i zmieniamy kształt sylwetki
Tutorial
Opracowanie: mauf
Poziom trudności: średni
Jeśli chcemy nadać skórze gładki wygląd pozbawiony skaz oraz dokonać korekty sylwetki, to możemy zrobić to przy pomocy GIMP-a. Dzięki zabiegom opisanym poniżej możemy uzyskać efekt jak w folderze.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Wybieramy dowolne zdjęcie twarzy. Ja wybrałem to:
2. Przy pomocy narzędzia
Klonowanie [C] korygujemy wszystkie większe, bardziej widoczne defekty skóry, wypryski, przebarwienia, zbędne włosy zakrywające twarz.
Na zdjęciu poniżej zaznaczyłem takie miejsca.
3. Następnie przy pomocy narzędzia
Odręczne zaznaczanie obszarów [F] zaznaczamy obszar skóry, który będziemy wygładzać.
4. Duplikujemy warstwę
[Shift+Ctrl+D],
odwracamy zaznaczenie
[Ctrl+I] i
czyścimy [Delete], a następnie
usuwamy zaznaczenie
[Ctrl+Shift+A]. Powinniśmy otrzymać taki układ:
5. Zaznaczamy (
Zaznaczenie -> Wszystko) warstwę
kopia: Tło i wybieramy: (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...). Ustawiamy promień rozmycia na
20px.
6. Teraz wybieramy
Gumkę [Shift+E] i wymazujemy wszystko to co powinno pozostać: ostre włosy, brwi, oczy, usta, dziurki nosa, oraz niektóre linie charakterystyczne dla rysów twarzy np. linia podbródka, która po rozmyciu zlewa się z szyją. Pamiętajmy, aby zrobić to dokładnie. Najlepiej użyć miękkich pędzli o różnych wielkościach.
Powinniśmy otrzymać warstwę jak na poniższym obrazku:
7. Po pracy z gumką nasze zdjęcie powinno wyglądać tak:
8. Duplikujemy warstwę
kopia: Tło i stosujemy na niej
Desaturację (
Warstwa -> Kolory -> Desaturacja). Tak powinno wyglądać okienko z warstwami:
9. Przechodzimy na warstwę
kopia: kopia: Tło i dodajemy
szum (
Filtry -> Szum -> Szum HSV). Ustawiamy wszystko tak jak na obrazku poniżej:
10. Pracujemy nadal na warstwie
kopia: kopia: Tło. Z menu wybieramy:
Filtry -> Zniekształcenia -> Wytłoczenie. Ustawiamy wszystko tak jak poniżej:
12. Na koniec ustawiamy
tryb warstwy na
Miękkie światło, a
krycie na około
20%. Łączymy wszystkie warstwy (
Obraz -> Połącz widoczne warstwy) [Ctrl+M].
A oto efekt końcowy (po lewej przed wygładzeniem, a po prawej po wygładzeniu):
13. Teraz postaramy się poprawić lekko sylwetkę. Wybieramy zdjęcie, które chcemy poprawić. Do zmiany kształtu sylwetki, użyjemy
deformowania (
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie). Parametry takie jak na obrazku poniżej:
Podpowiedź: dla tych, którzy nie znają tego narzędzia, podpowiem, że aby wprowadzić zniekształcenie/korektę, należy kliknąć LPM (Lewy Przycisk Myszy) na obrazku w lewej części okna i trzymając wciśnięty przycisk myszy, przesunąć nim w kierunku, w którym chcemy zniekształcić fragment obrazu. Takie działanie wymaga trochę wprawy, ale po kilku próbach daje się to zrobić. 14. Na zdjęciu zaznaczyłem jakich korekt i w jakim kierunku dokonałem.
15. Z parametrami z punktu pierwszego korygujemy oczy, brodę, lewą kość policzkową.
16. Zwiększamy
Promień deformacji do
30, a
Stopień deformacji do
15 i przesuwamy prawy bark.
17. Regulując
Promień deformacji pomiędzy
30 a
50 przesuwamy włosy.
Podpowiedź: punkty od 15 do 17 możemy wykonać za jednym podejściem lub podzielić na trzy osobne korekty. 18. Używając narzędzia
Zaznaczenie obszarów prostokątnych [R] zaznaczamy dolną część sylwetki.
19. Otwieramy okno
deformacji (
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie).
Promień deformacji ustawiamy na około
100 i klikając w okolicach dekoltu przeciągamy kursorem w dół.
Podpowiedź: jeśli korekta jest za mała, to możemy ten ruch powtórzyć 2, 3 razy lub zwiększyć Stopień deformacji. Koniec
Powodzenia i miłego GIMPowania.