Słomiany Tekst
Tutorial
Opracowanie:
wiktor94Poziom trudności:
Trudny
Dzięki temu stworzysz ciekawy efekt słomianego napisu. Pokażę kilka sztuczek. Radziłbym zwracać uwagę, na niektóre piksele oraz kombinować z ustawieniami ekranu. Najlepiej jest też robić na dużych rozmiarach (na przykład 1920x1200). Stock, którego użyłem, jest zbyt mały, ale przy dobrym szukaniu w Google lub kombinowaniu z łączeniem obrazków (przy tych rozmiarach i tak może się to nie udać bo słoma będzie zbyt mała) dacie radę. To jest tutorial napisany na podstawie tutoriala z psdtuts.com. Pisząc go chciałem pokazać, że Photoshop nie różni się od GIMP-a niczym wielkim. Pamiętajmy, że w GIMP-ie inną drogą też się da. XCF w załączniku. Nie będę tłumaczył oczywistych rzeczy, poziom trudności jest trudny, więc nie radziłbym się brać od razu za niego bez zapoznania się z innymi tutorialami. Myślę, że wiele się nauczycie, a mianowicie uzyskiwanie efektu 3d, foto-manipulacji, co to jest CM (Clipping Mask) oraz wiele innych rzeczy. Warto by było się zapoznać z tymi tutorialami na początek:
Materiały:Czcionka: Swiss 924BT, (nie podam linka do pobrania bo było by to nie legalne - czcionka jest płatna. (Jak poszukacie w Google znajdziecie za free)
Stocki: [link] [link] [link] [link] [link] [link]W razie problemów proszę nie zadawać pytań w tym wątku, ani mi na PW czy GG bo najprawdopodobniej pomocy nie udzielę. Tak więc pomoc znajdziecie w tym dziale lub przerabiając inne tutoriale z łatwiejszym poziomem:
Tutorial służy
tylko do edukacji, więc nie wchodzą w grę żadne kopie lub filmy bez mojej zgody.
Licencja CC-NC-BY-SATutorial napisany w wersji GIMP 2.6.5 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Tworzymy nowy obraz o rozmiarach
600x
375px. Od tego momentu wygląd, a raczej kolor zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz ustawić jakiś ponury lub żywy kolor. Wszystko zależy od Twojej kreatywności. Tak więc
kolor pierwszoplanowy ustawiłem na
#e7cc80,a
kolor tła #c99f26. Wybieramy narzędzie
Gradient [L].
Kształt: Promienisty. Mniej więcej ustawiamy myszkę na
204,
100(na innych rozmiarach też się powinno udać w tych współrzędnych, z dodatkowymi 0-ami) i przeciągamy linię tak aby gradient wyszedł jak na screenie. Teraz powtórzymy ten krok ale z kolorami
#e9bb88 i
#dc923f. Tryb warstwy tego gradientu na
Tylko jaśniejsze, krycie bez zmian. Warstwy nazwałem:
Tło 1 i
Tło2 2. Wklejamy do naszego obrazu tą:
[link] teksturę. Tryb warstwy ustawiamy na
Pokrywanie. Nazwa warstwy:
Tekstura 1 3. Powtarzamy krok
2 z drugą teksturą, którą nazwałem
Tekstura 2 . Na dodatek z duplikowałem teksturę
Tekstura 1 i ustawiłem nad
Teksturą 2. Tryb taki jak zwykle, czyli
Pokrywanie.
4. Teraz wybieramy
Zaznaczenie eliptyczne [E]. Rogi zaznaczenia ustawiamy tak, aby pasowały do rogów obrazu. Teraz odwracamy zaznaczenie:
Zaznaczenie -> Odwróć... [Ctrl+i] Na nowej warstwie zaznaczenie wypełniamy kolorem
czarnym, usuwamy zaznaczenie i przechodzimy do
Filtry - Rozmycie... -> Rozmycie Gaussa. Parametry na ok
120px. Tryb warstwy na
Pokrywanie.
5. Kopiujemy warstwę z cieniem i ustawiamy na samą górę (ta co właśnie zrobiliśmy). Tryb warstwy
Zwykły, krycie
23,6. Znowu duplikujemy i ustawiamy krycie na
55,7. Warstwy nazwałem kolejno
Cień1-3 6. Teraz ożywimy to wszystko. Ustawiamy kolor na
#4b3309. Na nowej warstwie (
Kolor 1, pędzlem
Circle Fuzzy 19 o skali maksymalnej, malujemy jak na obrazkju poniżej:
7. Tryb warstwy
Kolor 1 ustawiamy na
Twarde światło,
Krycie: 59,6. Duplikujemy warstwę
Kolor 1, zmieniamy nazwę na
Kolor 2,
Tryb: Miękkie Światło,
Krycie: 41,2. A o to nasz efekt (tak powinno wyglądać nasze tło i warstwy):
8. Z tym i przyszłym krokiem nie powinieneś mieć problemów, nie jest on też także super ważny, więc możecie nagiąć zasady takie jak ułożenie napisu, rozmiar czy samą czcionkę. Wszystko zależy od Was... Tak więc ustawiamy prowadnice w punkcie
300,
187,5 (jak się pomylicie o 3 - 6 nic się nie stanie). W tym kroku użyłem czcionki
Swiss924 BT z rozmiarem
122px.
Hinting pozostawiłem zaznaczony (bez tego napis się rozmywa i jest nie równy), jak i opcję
Wygładzaj - bez tego mamy poszarpany napis. Te ustawienia jak już pisałem nie mają większego znaczenia, bo nie mają większego wpływu na efekt końcowy. Gotowy tekst przeciągamy do środka prowadnic (lepiej aby opcja
Widok -> Przyciągaj do prowadnic była włączona, pomaga to trochę - szczególnie w tym przypadku, po tym kroku już nie będzie raczej potrzebna).
9. Ten krok posłuży nam tylko do pomocy. Do pracy wstawiamy nasz stock ze słomą i ustawiamy pod warstwę z tekstem. Krycie tekstu według własnego uznania.
10. W tej chwili nadszedł dość nużący i długi w wykonaniu jak dla mnie i pewnie dla Was punkt. Głównie tutaj będziecie mieli wątpliwości do tego, czy efekt jest dobry, czy jest inaczej. Nie ma powodów do obaw, w kolejnych punktach to poprawimy, ważniejsze jest to aby zrobić ten.
To co zrobimy w tym momencie, to przykład wykorzystania Clipping Mask (CM -
Zastosowanie profesjonalnych efektów w sygnaturze/rady dla początkujących v0.5). Tak więc przejdźmy do konkretów: Dla każdej literki powinna istnieć warstwa ze stockiem. W tym celu przy każdym rozpoczęciu wyodrębniania literki wcześniej musimy z duplikować warstwę ze stockiem. W konkrety jak otworzyć stock, czy zeskalować, już nie będę wchodził (patrz poziom trudności i wstęp)... Wybieramy narzędzie
Ścieżki [B ]. Przy tym punkcie się nie starałem. Nierówności czyli boki liter są zrobione w zupełności przypadkowo, momentami są za duże i jest ich za dużo ale jak już napisałem - zostawimy to do poprawienia. Gdy już zaznaczymy kształty, to robimy prostą czynność:
Zaznaczenie -> Ze ścieżki [Shift + V], (w przypadku wewnętrznej części litery pomijamy tą część czynności)
Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl + I] i klikamy
Delete lub
Edycja -> Wyczyść na warstwie ze z duplikowanym stockiem. Po skończeniu wszystkich liter, Nasz efekt powinien wyglądać następująco:
11. Wyłączamy wszystkie warstwy, oprócz warstw z tekstem (wyłącznie CM). Wchodzimy w
Edycja -> Kopiuj widoczne, Wracamy do momentu zanim wyłączyliśmy wszystkie warstwy oprócz CM (
[Ctrl + Z]).
Edycja -> Wklej [Ctrl + V]. W ten sposób mamy nasz tekst w jednej formie. Nazwa warstwy:
Skopuj widoczne. Niżej obrazek przedstawia, jak jedna warstwa powinna wyglądać bez tła:
12. Na warstwie
Skopuj widoczne klikamy
Kanał alfa na zaznaczenie, tworzymy nową warstwę
Edycja tekstu, wchodzimy w
Edycja -> Wypełnij kolorem pierwszoplanowym [Ctrl+] - kolory domyślne, aczkolwiek nie mają znaczenia, ważne by były widoczne.
13. W tym punkcie poprawimy wszystkie dotychczasowe błędy w kształcie tekstu. A więc
Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie z podstawowym tekstem
STRAW.
Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+ I], i narzędziem
Gumka [Shift + E] wymazujemy nadmiar "igieł" lub słomy - kto jak woli : ). Pikseli, aż tak strasznie nie będzie widać ew. zakryjecie je jakimś dodatkiem. Mi wyszło tak. Liczę na waszą kreatywność. :-) Warstwę nazwałem
Skopuj widoczne. Obie wyłączamy.
14. Z warstwy
Skopuj widoczne Kanał alfa na zaznaczenie, Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]. Z aktywnym zaznaczeniem kopiujemy warstwę
Skopuj widoczne, zmieniamy nazwę na
Skopuj widoczne - tekst 2 i wyczyszczamy nadmiar słomy:
Edycja -> Wyczysć [Delete]. Zaznaczenie usuwamy.
15. Teraz na warstwie
Skopuj widoczne PPM -> Kanał alfa na zaznaczenie, tworzymy nową warstwę i wypełniamy kolorem
6a4400. Tryb warstwy:
Połączenie ziarna Krycie:
32,2. Nazwę warstwy dałem
Korekta kolorów.
16. Jak widać, na zrzucie wyżej, napis ma trochę jaśniejszych punktów. Duplikujemy warstwę
Korekta kolorów i zmieniamy na
Korekta kolorów - gumowanie. Czyli na z duplikowanej warstwie zamazujemy (
Gumka [Shift + E] fragmenty które są w porządku na zrzucie wyżej (czyli te dobre kolorowo...). Mi wyszło tak:
17. Teraz skopiujemy widoczny tekst (Nazwa jaką będzie nosiła warstwa w .xcf-ie:
Skopiuj widoczne - GM 1 - w rezultacie powinniśmy mieć 2. Jedna do mapowania wypukłości druga na potem, czyli duplikujemy skopiowane) jak w punkcie
14. tyle, że aktualny. Kolejno stosujemy mapowanie wypukłości z parametrami poniżej (
Filtry -> Odwzorowania -> Mapowanie wypukłości). Tworzymy duplikat warstwy (którą właśnie nazwałem)
Mapowanie wypukłości 1 i zmieniamy na
Mapowanie wypukłości 2. Teraz ustawiamy warstwę
Skopiuj widoczne - GM 1 (Krycie:
51,0) nad
Mapowanie wypukłości 2. Duplikujemy
Skopiuj widoczne - GM 1 (zmieniłem końcówkę na 2) i ustawiamy krycie na
37,3. I oto nasz efekt:
18. Jeszcze skopiujemy widoczny tekst (tak jak w punkcie
14.). Nazwa:
Skopiuj widoczne - tekst, mapowanie wypukłości.
19. Aby poprawić brzydkie fragmenty, skopiowałem jedną z kopii tekstu i wymazałem miejsca, w których wszystko jest ok. (Technika ta sama jak w punkcie
16.)
20. Teraz rzucimy trochę cienia, aby wszystko wyglądało bardziej realistycznie. :-)
Filtry -> Światło i cień -> Rzucanie cienia. Krycie na
80, a parametry
X,
Y na
3 lub
4. Klikamy
OK (na aktywnej warstwie
Skopiuj widoczne - tekst, mapowanie wypukłości).
21. Kopię warstwy
Skopiuj widoczne - GM 1 przesuwamy o
4px w prawo i ok.
2px w dół. Im więcej tym gorzej bo efekt 3d będzie się psuł. Krycie warstwy
Drop Shadow chwilowo zmieniłem.
22. O tym punkcie się nie da wiele powiedzieć. Wsadziłem tu owady jakie mi się skojarzyły z polem. Co do pasikonika poprawiałem kolory. Gdy już go wytniecie i zeskalujecie, aktywujecie warstwę z nim potem
PPM -> Kanał alfa na zaznaczenie i na nowej warstwie wypełniacie zielonym kolorem po czym krycie warstwy najlepiej na
Pokrywanie. To jest dość nużący punkt, bo długo się go wykonuje, ale warto. Szczerze mówiąc, niec hciało mi się dodawać cienia tym robakom (hehe).
23. Wyłączamy wszystkie warstwy związane z tekstem. Powinno pozostać samo
tło. Wchodzimy w
Edycja -> Skopiuj widoczne, potem
Filtry -> Uwydatnianie -> Wyostrzanie. Siłę proponuję ok.
25 - 40px. Czyli wedle uznania. Krycie warstwy
Drop Shadow na ok.
88.
24. To tyle.
Na koniec dodałem napis od Siebie. Nasz efekt końcowy powinien wyglądać tak:
Koniec
W razie wątpliwości proponowałbym zajrzeć do pliku .xcf
. Miłego GIMP-owania życzę i pozdrawiam - wiktor94.
Tutorial prezentuje wykonanie bardzo ciekawego efektu 3d napisu zrobionego na podstawie Clipping Masku.