Słońce
Tutorial
Opracowanie: Kulok, Secondheartbeat
Poziom trudności: średni
Chciałbym poprawić nieco Tutorial napisany przez
Kulok.
http://dracul.kill.pl/~bielu/astronomia/slonce/00025.jpg <- Prawdziwe słońce też nie jest idealnie i nie posiada takich gładkich przejść z koloru na kolor więc proszę się nie czepiać (:
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Plik -> Nowy. Wymiary ustawiamy na
400x
400px, a wypełnienie wybieramy opcję
Przezroczyste.
2. Za pomocą
Zaznaczenia eliptycznego [E] rysujemy okrąg, który następnie wypełniamy kolorem
#ffffff albo jak kto woli kolorem
białym.
3. Używamy opcji
Kanał alfa na zaznaczenie na warstwie
Tło.
4. Tworzymy nową warstwę, którą nazywamy
POWIERZCHNIA. Na warstwie tej używamy
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma, a
Turbulencje ustawiamy na
6,4.
5. Warstwę
POWIERZCHNIA duplikujemy . Duplikat nazywamy
POWIERZCHNIA - 1.
6. Na warstwie
POWIERZCHNIA używamy
Kolory -> Barwienie z ustawieniami:
- Odcień: 0
- Nasycenie: 60
- Jasność: -10
6.1. Czynność tą powtarzamy na warstwie
POWIERZCHNIA - 1 lecz przy innych ustawieniach:
- Odcień: 55
- Nasycenie: 70
- Jasność: 5
7. Tryb krycia warstwy
POWIERZCHNIA - 1 ustawiamy na
Rozjaśnianie, zaś warstwie
POWIERZCHNIA zmieniamy tryb krycia na
Tylko ciemniejsze.
8. POWIERZCHNIA - 1 -> Połącz w dół -> POWIERZCHNIA -> Połącz w Dół.
9. Filtry -> Światło i cień -> Soczewka używamy na warstwie
Tło (Otoczenie bez zmian):
- Współczynnik Załamania Soczewki: 2
10. Duplikujemy naszą jedyną warstwę, stosujemy na niej
Kanał alfa na zaznaczenie, wybieramy
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa przy ustawieniu poziomu rozmycia na
20.
Tryb krycia do duplikowanej warstwy ustawiamy na
Przesiewanie, usuwamy zaznaczenie i łączymy obie warstwy z góry na dół.
11. Warstwę, którą właśnie otrzymaliśmy znów duplikujemy, przenosimy ją pod warstwę
Tło, używamy na niej
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa o mocy
20, aby uzyskać delikatną poświatę naszego słoneczka, która dodatkowo zniweluje widoczne piksele.
Warstwy łączymy ze sobą i skalujemy do rozmiaru
280x280px. Otrzymaną warstwę nazywamy
CENTRUM.
12. Warstwę, na której znajduje się zeskalowane Słońce, duplikujemy. Duplikat powiększamy do rozmiarów
480x480px, nazywamy go
POŚWIATA, centrujemy i ustawiamy pod warstwą
CENTRUM.
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie GaussaPoziom rozmycia:
używamy na naszym powiększonym Słońcu.
13. Pomiędzy warstwami
CENTRUM i
POŚWIATA tworzymy warstwę, którą nazywamy
BŁYSK. Następnie:
Filtry -> Światło i cień -> Supernowa.
Tryb warstwy
BŁYSK ustawiamy na
Wartość i łączymy ją z warstwą
POŚWIATA. Warstwę
CENTRUM łączymy z warstwą
POŚWIATA.
Nazwę otrzymanej warstwy zmieniamy na
SŁOŃCE.
14. Obraz -> Wymiary płótna.
Pod Słońcem tworzymy trzy warstwy, które nazywamy
WYBUCH - 1,
WYBUCH - 2 i
CZERŃ. Warstwę
Tło wypełniamy kolorem
czarnym.
15. Kolor pierwszoplanowy ustawiamy na
czerwony, a drugoplanowy na
żółty.
Zaznaczamy warstwę
WYBUCH - 1 i używamy na niej
Filtry -> Renderowanie -> Natura -> Płomień. Czynność tą powtarzamy również na warstwie
WYBUCH - 2.
JEDEN RENDEROWANY PŁOMIEŃ NA JEDNĄ WARSTWĘ.Paletę kolorów ustawiamy na
Gradient Użytkownika i zaczynamy renderować nasze płomienie.
Typy Wariacji, w których proponuję wybierać rendery:
Tutaj proponuję kombinować i próbować renderować płomienie, które będą wyglądały jak prawdziwe wybuchy.
Obie warstwy, na których mamy narysowane przez program płomienie, łączymy i duplikujemy. Tryb oryginału ustawiamy na
Rozjaśnienie, zaś duplikat ustawiamy pod oryginałem i używamy na nim
Filtry - Rozmycie -> Rozmycie Gaussa. Promień Rozmycia:
16. Wszystkie warstwy łączymy w kolejności:
kopia: WYBUCH - 2 -> Połącz w dół -> WYBUCH - 2 -> Połącz w dół -> SŁOŃCE -> Połącz w dół. Otrzymaną warstwę duplikujemy, ustawiamy ją nad warstwą pierwotną i zmieniamy jej tryb na
Wypalenie. Obie warstwy łączymy, wchodzimy w
Kolor -> Odcień i nasycenie, wybieramy barwę
Y, która jest kolorem
żółtym i zmieniamy jej odcień na kolor bardziej pomarańczowy.
Koniec
Polecam nazywanie warstw tak, jak nazywają się one w tutorialu, ponieważ używanie własnych nazw bądź nie zmienianie ich może spowodować potem ogólny chaos. Kolory oczywiście można dobierać samemu, nóż widelec a efekt będzie lepszy
Mam nadzieję, że to Słońce wygląda realnie, a przynajmniej jest komputerowym odpowiednikiem oryginału, który świeci nam w lato prosto w monitory uniemożliwiając przeglądanie
Gimpuj.info Mam nadzieję, że polepszony Tutorial, który pozwala nam stworzyć lepsze słońce przyda się wam nie tylko w teorii, ale również w praktyce.
Pozdrawiam,
SECONDHEARTBEAT
[/list]