Opracowanie: Nieznany Autor
Poziom trudności: łatwy
Efekt Finałowy:
Ten tutorial jest kolejną lekcją która ma charakter artystyczny i ma za zadanie pokazać metody pracy w programie GIMP przy pomocy których można uzyskać pożądane efekty . Praktycznie na każdym poziomie naszej pracy jest wskazana własna inwencja twórcza która najprawdopodobniej będzie przyczyną uzyskania własnych lepszych efektów ostatecznych
Tutorial napisany w wersji GIMPa 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Pracę zaczynamy od utworzenia nowego dokumentu o rozmiarach
640 x
480 px . Tło zostawmy w spokoju i stwórzmy nową warstwę
Warstwa -> Nowa warstwa [Shift+Ctrl+N] o nazwie "BG" , następnie ustawmy kolory : czarny jako kolor pierwszoplanowy , natomiast #263757 jako kolor tła i wypełnijmy warstwę
"BG" gradientem [L] z ustawieniami domyślnymi , ciągnąc myszkę w dolnej części dokumentu w kierunku takim jak to zostało przedstawione na ilustracji 1 .
2. 2. Tworzymy nową warstwę
Warstwa -> Nowa warstwa , nazywamy ją
"gwiazdy 1" , następnie wlewamy do niej czarny kolor
Wypełnienie Kubełkiem [Shift+B] i wypełniamy ją szumem
Filtry -> Szum -> Rozproszenie HSV Jak na rysunku poniżej:
3. Teraz wybierzmy
Warstwa -> Kolory -> Poziomy , ustawimy następujące wartości Jak na rysunku poniżej:
Aby otrzymać przezroczystość warstw usuniemy szybko kolor czarny narzędziem
Zaznaczanie obszarów według kolorów [Shift + O] , ustawmy opcje według ilustracji ZOWK i kliknijmy prawym przyciskiem myszy gdziekolwiek na czarnym obszarze na warstwie "gwiazdy 1" , następnie wciskamy kolejno kombinację klawiszy : ( Ctrl + k ) wyczyść i ( Ctrl + Shift + A ) - brak zaznaczenia i ustawiamy na zakończenie tego punktu przezroczystość ( Krycie ) warstwy na 25 do 30%.
ILUSTRACJA ZOWK
4. W tym punkcie powtórzymy czynności wykonane w poprzednim kroku z drobnymi różnicami . Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
"gwiazdy 2" , następnie wlewamy do niej czarny kolor
[Shift+b] i wypełniamy ją szumem filtrem
Filtry -> Szum -> Rozproszenie HSV z następującymi ustawieniami :
wstrzymanie - 3 , odcień - 0 , nasycenie - 0 , wartość - 120 . Teraz wybierzmy
Warstwa -> Kolory -> Poziomy i ustawmy następujące wartości :
Wybór czarnego punktu (1) - 100 , środkowy punkt 1,00 , wybór białego punktu (3) - 107 i zatwierdźmy ustawienia wciskając OK , aby otrzymać przezroczystość warstw usuniemy szybko kolor czarny narzędziem
Zaznaczanie obszarów według kolorów [Shift + o] , ustawmy opcje według ilustracji 2 (u góry) i kliknijmy LPM gdziekolwiek na czarnym obszarze na warstwie "gwiazdy 2" , następnie wciskamy kolejno kombinację klawiszy :
[Delete] wyczyść i
[Ctrl + Shift + A] - brak zaznaczenia i ustawiamy przezroczystość ( Krycie ) warstwy na 50 do 55% . Na chwilę obecną powinniśmy uzyskać efekt podobny do ilustracji przedstawionej poniżej .
5.W kolejnym kroku "domalujemy" imitację słabego blasku mniejszych gwiazd na niebie . Standardowo tworzymy nową warstwę , oczywiście jak zwykle na najwyższym poziomie warstw o nazwie
"blask 1" ,
wybieramy Pędzel [P]] i z zakładki narzędziowej wybieramy pędzel:
Circle Fuzzy (07) z domyślnymi ustawieniami. Następnie wybierzmy jako kolor pierwszoplanowy biały i dla wygody oraz precyzyjniejszej pracy powiększmy nasz obrazek o 400% . Teraz namalujmy klikając punktowo pędzlem , kilkanaście bądź więcej ( kilkadziesiąt ) kropek na warstwie
"blask 1" na punktach imitujących gwiazdy starając się je umieścić centralnie na "gwiazdce" ( pikselu ) , rozrzucając je w miarę równomiernie na całej warstwie w sposób taki jak pokazuje to ilustracja 3a i 3b . Po czym rozmywamy warstwę filtrem
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa ustawiając promień rozmycia poziomo i pionowo : 4 , oraz na zakończenia zmieniamy przezroczystość warstwy na około 20 % .
3a
3b
6. Teraz powtórzymy poprzedni krok z drobnymi różnicami . Tworzymy nową warstwę o nazwie
"blask 2" , wybieramy Pędzel[P] i z zakładki narzędziowej wybieramy pędzel: Circle Fuzzy (13) ze standardowymi ustawieniami. Następnie wybierzmy jako kolor pierwszoplanowy biały i dla wygody oraz precyzyjniejszej pracy powiększmy nasz obrazek o 400% . Teraz namalujmy klikając punktowo pędzlem , o około 50% mniej kropek niż w poprzednim kroku , na warstwie
"blask 1" na punktach imitujących gwiazdy starając się je również umieścić centralnie na "gwiazdce" , rozrzucając je w miarę równomiernie na całej warstwie w sposób taki jak pokazuje to ilustracja 3a i 3b . Po czym rozmywamy warstwę filtrem
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa ustawiając promień rozmycia poziomo i pionowo 6 , oraz na zakończenia zmieniamy przezroczystość warstwy na około 25 % .
7. W kolejnym przedostatnim kroku postaramy się namalować prostą symulację drogi mlecznej . Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
"droga mleczna" , po czym dodajemy chmury filtrem
filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury z następującymi ustawieniami :
Szczegóły : 2 , Rozmiary X-0,9 Y-10,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone . Teraz poprawmy kontrast warstwy przez wybranie
Warstwy -> Kolory -> Jasność i kontrast wstawiając następujące wartości : j
jasność : 10 , kontrast : 20 , oraz zmieniamy tryb warstwy na Rozjaśnianie . Na zakończenie tego punktu , jeszcze zamaskujmy zbędne obszary warstwy w następujący sposób : wybieramy
Warstwa -> Maska -> Dodaj maskę warstwy z początkową maską warstwy Biała ( bez przezroczystości ) , ustawiamy jako kolor pierwszoplanowy biały natomiast jako kolor tła wybieramy kolor czarny , po czym wybieramy narzędzie Wypełnianie gradientem koloru [L] z ustawieniami takimi:( kolor pierwszoplanowy na kolor tła, Zaznaczamy Dithering ) i maskujemy naszą warstwę "droga mleczna" , ciągnąc lewym przyciskiem myszki w kierunku strzałki która jest narysowana na ilustracji pod punktem . W tym punkcie należy zwrócić uwagę na efekt uzyskany przed zamaskowaniem naszej warstwy , przy odrobinie fantazji manipulując ustawieniami w filtrze jednolite chmury możemy uzyskać efekt mniej lub bardziej zachmurzonego nieba .
BONUS Moglibyśmy Już skończyć ale zrobimy jeszcze mgławice. (chętni)
Na zakończenie tego tutka wykonamy na szybko dwie bardzo proste mini mgławicę . Tworzymy nową warstwę o nazwie
" mgławica 1 " , malujemy na niej chmury filtrem
filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Jednolite chmury z następującymi ustawieniami :
Szczegóły - 1 , Rozmiary około X-11,0 Y-11,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone , po czym wybierzmy
Warstwa -> Kolory -> Poziomy i ustawmy następujące wartości ( obok ikonek kroplomierza ) :
Wybór czarnego punktu - 110 , środkowy punkt 1,00 , wybór białego punktu - 140 . Teraz wybierzmy narzędzie
różdżki czyli Zaznaczanie sąsiadujących obszarów [z] z ustawieniami: Wygładzaj, Z Obszarami przezroczystymi, próg: 5,0. Wciskamy klawisz
Shift [zaznaczanie wielokrotne] zaznaczamy cztery małe obszary białe na warstwie (wybieramy co chcemy). Następnie jeszcze raz stwórzmy nową warstwę na najwyższym poziomie w zakładkach warstw ( tak jak zawsze do tej pory to robiliśmy ) , oczywiście nazywamy ją
" mgławica 1 " , wypełniamy ją kolorem #2d4a7e używając
narzędzia kubełka[Shift+B] , usuwamy zaznaczenie wciskając kombinację klawiszy Ctrl + Shift + A , rozmywamy ją Gaussem z opcjami Promień rozmycia X i Y około 25 i na zakończenie zmieniamy Tryb warstwy na Przesiewanie i przezroczystość na 30% . Efekt jaki uzyskaliśmy w tym punkcie wykonując dotychczasowe czynności można uzyskać również przy pomocy większego okrągłego pędzla , malując na warstwie obszary symulujące mgławice , ja niestety nie miałem takiego który by odpowiadał moim potrzebom dlatego zdecydowałem się nie iść krótszą drogą . Aby zakończyć naszą pracę , dodajmy jeszcze jedną nową warstwę
" mgławica 2 " , dodajmy do niej chmury filtrem
Filtry > Renderowanie > Chmury > Jednolite chmury z następującymi ustawieniami :
Szczegóły - 1 , Rozmiary : X-16,0 Y-16,0 , pozostałe ustawienia pozostawiamy wyłączone i zmieńmy tryb warstwy na Rozjaśnianie . Jeszcze na chwilę wybierzmy warstwę
" mgławica 1 " , zaznaczmy ją
Warstwa > Przezroczystość > Kanał alfa na zaznaczenie i wracamy z powrotem do warstwy
" mgławica 2 " , odwracamy zaznaczenie wciskając kombinację klawiszy
[Ctrl + I] , usuwamy niepotrzebne obszary na warstwie
[Ctrl + Shift + A] i dla poprawienia ostatecznego efektu wybierzmy jeszcze korekcję
Warstwa > Kolory > Poziomy i wpiszmy wartość od 235 do 220 w polu Wybór białego punktu (prawa ikonka kroplomierza) .
Koniec
Uwaga: Nie musicie Stosować takich samych ustawień poziomów jak ja.
Życzę wam Miłego GimPowania...
PS: Dołączam Plik xcf aby każdy mógł Zobaczyć ustawienie Warstw itp.