Animacja obiektu (bez GAP)
Opracowanie: Rysiek!!
Poziom trudności: średni
Zauważyłem na forum bardzo wiele zapytań odnośnie wykonywania animowanego motyla, który będzie potrafił poruszać swoimi skrzydełkami, więc postanowiłem napisać tutorial, który wytłumaczyłby jak wykonać animację na podstawie obrazu. Mój obraz bazowy:
Tutorial napisany w wersji GIMPa 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Otwórz obraz przeznaczony do edycji. Dodaj nową przezroczystą warstwę, i umieść ją pod obrazem w oknie warstw.
2. Następnie zaznaczamy tło, w moim przypadku tło jest śnieżnobiałe więc nie mam problemu z szybkim bezbolesnym zaznaczenie. Lecz jeśli tło jest bardziej złożone, powinieneś użyć
Szybkiej Maski lub
Narzędzia Ścieżek. Następnie skasuj tło, powinieneś również dodać nową warstwę, i wypełnić ją kolorem, aby pełniła rolę tła. Chwilowo zmień jej widoczność (wyłącz ją)
3. Aby zrobić animację poruszających się skrzydeł, musimy je rozdzielić. Najpierw zaznaczę przy pomocy szybkiej maski prawe skrzydełko i oderwę je (
Zaznaczenie->Oderwij), następnie lewe w ten sam sposób. Uwaga, lewe skrzydło było pierwotnie zasłonięte prawym, dlatego po jego usunięciu będzie spora luka w lewym skrzydle, koniecznie zaklej ją by wyglądała realistycznie (Klonowanie)
4. Mamy już trzy warstwy ,
Tło, Tułów[/i],
Skrzydło Lewe[/i],
Skrzydło Prawe[/i]). Duplikujemy każdą z tych warstw i umieszczamy według tej samej kolejki co pierwotne. Okno warstw przedstawia się tak
5. Przesuwamy lekko skrzydełka (każde w inną stronę) przy użyciu narzędzia
Perspektywa. Duplikujemy drugi (wyższy) zestaw
4 warstw i umieszczamy go wyżej niż poprzedni, podobnie jak wcześniej robiliśmy z duplikacją pierwszego zestawem. Przekształcamy warstwy 3 zestawu podobnie jak wcześniej przekształcaliśmy zestaw 2, znów pociągając elementy w tym samym kierunku.
6. Powtarzamy kroki dopóki nasz ostatni (
5-
10) zestaw nie będzie miał poziomo ułożonych skrzydeł (płaskich, prawie niewidocznych) jak na poniższym rysunku
7. Wtedy łączymy zestawy czterech warstw i powstaje nam 5-10 warstw.
8*. Numerujemy warstwy, nazywając je cyframi od 0 wzwyż. Następnie duplikujemy i układamy je tak żeby tworzyły symetrie (jedynie warstwy 0 nie dupikujemy).
9. Optymalizujemy dla formatu GIF. (
Filtry->Animacja->Optymalizuj dla formatu GIF). Możemy podglądnąć naszą animacje przy użyciu (
Filtry->Animacja->Playback) Dostaniesz nowe okno z zoptymalizowaną animacją.
10. Pamiętamy aby ustawić szybkość wszystkich warstw na
50ms. Tylko
0[/i] ma mieć prędkość animacji równą
1500ms. (Szybkość animacji jest w nawiasach w nazwie warstwy).
11. Zapisujemy jako gif i...
Koniec*-punkt 8 nieobowiązkowy, jednakże jego wykonanie daje efekt Jo-Jo (animacja wraca do poprzedniej wartości poprzez cofnięcie klatek)
Mój efekt:
Miłego Gimpowania