Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPTłaWątek: Symulowanie fakturowanego papieru
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Symulowanie fakturowanego papieru  (Przeczytany 34920 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
ikkiz
Użytkownik

Reputacja: 8 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
JID: ikkiz@jabber.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 60
Galeria Użytkownika


ikkiz lycantropos


Zobacz profil WWW
« : 09.02.2008, 23:36:07 »

Symulowanie fakturowanego papieru
Tutorial

Opracowanie: ikkiz
Poziom trudności: średni





Uwaga: ten tutorial nie mówi o tym, jak zrobić, by gotowy obraz wyglądał jak rysunek na papierze. Opisałem tutaj, jak przygotować zaznaczenie, by rysowało się jak na papierze.

Programy pisane specjalnie do digital painting, takie jak Corel Painter, Artrage, openCanvas, potrafią symulować malowanie po ziarnistej fakturze lub jak kto woli wirtualnym chropowatym papierze.
GIMP nie ma takiego "ficzera", ale da się świetnie zasymulować takie coś za pomocą zaznaczenia, a dokładniej wklejenia odpowiedniej tekstury do szybkiej maski (quick mask).
Ale po kolei. Najpierw trzeba przygotować obrazek z teksturą.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Tworzymy nowy obrazek, powiedzmy 200x200px, może być mniejszy, ale warto pamiętać, by wysokość (która zaraz stanie się szerokością) dzieliła się przez 4 bez reszty. Dlaczego? O tym potem.

Lime Point 2. Wypełniamy Wypełnienie kubełkiem [Shift+B] go deseniem stripes.



Lime Point 3. Odwracamy obrazek o 90° (Obraz -> Przekształcenie -> Obróć o 90° w prawo).



Lime Point 4. Rozmywamy (Filtry -> Rozmycie -> Rozmywanie).

Lime Point 5. Wprowadzamy trochę chaosu (Filtry -> Szum -> Wyciosaj) i mamy taki efekt:



Lime Point 6. Jeszcze więcej chaosu (Filtry -> Szum -> Szum HSV).



Lime Point 7. Histogram powinien wyglądać tak jak poniżej, żeby papier zachowywał się prawidłowo.



Lime Point 8. Używamy filtru bezszwowego: (Filtry -> Odwzorowania -> Stwórz bezszwowy).
Gdy będziemy wypełniać większy niż deseń obszar, deseń zostanie powtórzony "kafelkowo" po lewej stronie i w dół, tyle razy ile będzie trzeba. Żeby nie było widać łączeń tych kafelek, gdzie kończy się jedna, a zaczyna druga, używamy właśnie tego filtru. Paski (prążki) tego papieru powtarzają się co 4 piksele, więc jeżeli szerokość nie będzie wielokrotnością 4, to filtr spowoduje utratę ostrości naszej tekstury na brzegach i efekt będzie odwrotny.

Lime Point 9. Zapisujemy obraz jako nazwa.pat w swoim folderze z deseniami.



Lime Point 10. Otwieramy właściwy obraz i klikamy [Shift+Q], by przejść w tryb szybkiej maski.



Lime Point 11. Na palecie deseni [Ctrl+Shift+P] klikamy przycisk Odśwież (guzik ze strzałeczkami) i wybieramy nasz nowy deseń.



Lime Point 12. Tym deseniem wypełniamy obraz (cały czas w trybie szybkiej maski).



Wyłączamy szybką maskę [Shift+Q].

Lime Point 13. Możemy teraz rysować jak w "painterze" z włączoną ziarnistością papieru. Oto przykład:



Lime Point 14. Skomplikowane zaznaczenie jakie powstanie po użyciu szybkiej maski może obciążać i spowalniać pracę programu. Szczególnie, jeśli ktoś pracuje na większej rozdzielczości. W takim wypadku zamiast szybkiej maski można wypełnić deseniem zwykłą maskę: PPM na warstwie, na której będziemy rysować (poniżej tej warstwy musimy mieć białe tło) i wybieramy z menu: Dodaj maskę warstwy. W okienku, które się pojawi zaznaczamy: Biała (bez przezroczystości) - jest to ustawienie domyślne. Aktywną (białe obramowanie maski w oknie warstw oznacza, że jest aktywna) maskę wypełniamy deseniem. Jeśli zamierzamy malować na wielu warstwach, to najlepiej dodać maskę na samym końcu, kiedy mamy już gotowy obrazek. Wystarczy utworzyć nową warstwę z widoku i do niej dodać maskę, a poniżej warstwy utworzonej z widoku dodać nową, białą warstwę.

Lime Point Koniec



Oczywiście najlepiej rysować na tablecie i w narzędziach ustawić sobie krycie na około 30%, ale za to tryb ustawić na przyrostowy.

Mam nadzieję, że się podobało. Szerzej wytłumaczona wersja tutoriala jest na mojej stronie:
http://ikkiz.pl/tutoriale/gimp-papier/
Zapraszam i życzę naturalnego rysowania.



Edit be@: Dopisałam punkt 14.
« Ostatnia zmiana: 13.02.2015, 03:48:47 wysłane przez be@ » Zapisane

tu zapraszam www.ikkiz.pl (rysuje golasy !)
urszula-kol
Nowicjusz

Reputacja: 2 Offline Offline

Wiadomości: 9
Galeria Użytkownika

urszula-kol


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 02.07.2011, 17:52:28 »

Dziękuję za ciekawą instrukcję.
Mój rysunek.
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPTłaWątek: Symulowanie fakturowanego papieru
Skocz do: