Dolina - obraz aerografem malowany
Tutorial
Opracowanie: þevel
Poziom trudności: trudny
W tym tutorialu postaram się pokazać, jak w miarę wydajny i prosty sposób namalować klimatyczny obraz przedstawiający majestatyczną dolinę. Namalowanie średniej jakości obrazu może zająć kilka godzin. A więc jeśli uważasz siebie za leniucha, nawet nie próbuj tego malować - tak dla Twojego dobra. Na początek polecam przeczytać pierwszą część [
tego tutoriala], czyli taki wstęp do sprawnego używania pędzli. Dynamiczna zmiana wielkości pędzli przyspieszy pewnie pracę.
Na końcu posta znajdziesz przykładowe efekty końcowe. Tobie powinno wyjść coś podobnego
Komfort pracy poprawia instynktowna znajomość podstawowych skrótów klawiszowych do wywołania narzędzi. Przypomnij je sobie.
Dodatkowe zasoby: zalecane pędzle (w załączniku posta)
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.2. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
1. Stwórz
nowy obraz. Ja preferuję wymiary
1240x
1754px, czyli połowa z
A4 (
300dpi). Takie obrazy wymagają dosyć sporego dopracowania, toteż najlepiej maluje się na dużych rozmiarach, później się skaluje do bardziej przystępnych dla odbiorców
2. Stwórz trzy nowe,
przezroczyste warstwy:
trzeci plan,
drugi plan,
pierwszy plan. Oczywiście, umieść
pierwszy plan na wierzchu. Na nim za pomocą
narzędzia do zaznaczania odręcznego [F] ustal wstępny kształt pierwszoplanowych skał, najpierw z jednej strony - później trzymając
[Shift], naprzeciwko. Postaraj się nie przesadzać z komplikacją struktury. Stok góry powinien być mniej stromy na dole, tak aby było możliwe osadzenie na nim jakichś obiektów (drzew, budynków). Zaznaczenie wypełnij
czarnym kolorem. Zrezygnuj z zaznaczenia. Powtórz czynności dla pozostałych
warstw-planów:
3. Czas zająć się tłem. Na początku ustal linię horyzontu za pomocą
lassa, nie musi być idealnie prosta.
Wypełnij [Shift+B] zaznaczenie szarym kolorem, ja wybrałem
#a0a0a0.
Odwróć zaznaczenie i wypełnij je jaśniejszym kolorem, np.
#e8e8e8. Zrezygnuj z zaznaczenia. Możesz sobie teraz pozwolić na ekspresyjną bazgraninę na niebie pędzlami z załącznika ^-^ Użyj aerografu z kryciem ok.
40, dynamicznie zmieniając kolory
[X] -
biały i
czarny. Postaraj się jak najbardziej uwydatnić strukturę chmur, a także naznaczyć lekkie światło (u mnie ciągnie się pionowo pośrodku). Dla korekty stosuj
rozsmarowywanie .
4. Teraz warto urozmaicić nieco taflę wody. Stwórz nową, przezroczystą warstwę tuż nad tłem. Używając dużego
pędzla [P] o kryciu
100, naznacz odbicia skał (kolorem
czarnym) w wodzie i odbłyski światła (kolorem
białym).
Rozsmaruj delikatnie granice między kolorami. Pamiętaj, że odbicia skał powinny być nieco jaśniejsze niż same skały. Tworząc odbicie światła, staraj się nadać perspektywę. Gdy już uzyskasz efekt podobny do tego poniżej po lewej, zajmij się falami. Oczywiście, nie będzie to żaden sztorm, tylko takie drobne drgania na wodzie, które możesz uzyskać, malując poziome krechy
aerografem [A] o kryciu ok.
30. Użyj
miękkiego pędzla. Na jaśniejszym tle maluj na
czarno, na ciemniejszym - na jasno. Staraj się jednak zachować wcześniej naznaczone obszary kolorów. Ten etap może długo potrwać. Jeśli zdarzy Ci się namalować jakąś krzywą krechę w stosunku do pozostałych, zniweluj ją, używając
rozsmarowywania w poziomie. W krytycznym przypadku możesz odwzorować taflę wody przy pomocy
tego tutoriala na realistyczną wodę.
5. Zajmij się odwzorowaniem struktury skał. Zacznij od pierwszego planu, tak najłatwiej. Na
warstwie z pierwszym planem zamień
kanał alfa na zaznaczenie (
Warstwa -> Przezroczystość -> Kanał alfa na zaznaczenie). Staraj się teraz nakreślić delikatny
światłocień, w tym celu namaluj
pędzlem o kryciu
100 kreski w miejscach, które są najbardziej oświetlone. W moim przypadku są to wewnętrzne stoki gór. Za pomocą
rozsmarowywania zniweluj różnice między kolorami i nadaj bardziej 'okrągły' kształt skałom. Nie bój się przybliżać, dopracuj niekóre szczegóły. Gdy to już zrobisz, możesz urozmaicić strukturę gór. Utwórz nową, przezroczystą warstwę (nazwij ją
tekstura) nad
pierwszym planem. Jeśli masz dalej aktywne zaznaczenie z początku punktu, przejdź do
Filtry -> Renderowanie -> Chmury -> Plazma.... Stwórz chmury o turbulencjach
7 i dowolnym ziarnie losowości. Dokonaj
desaturacji (
Warstwa -> Kolory -> Desaturacja). Ustaw
tryb warstwy na
miękkie światło. Skoryguj
jasność i
kontrast. Jak będzie wszystko w porządku, połącz w dół warstwę
tekstura. Czynności z pkt.
5 powtórz dla wszystkich planów.
Poniższe trzy kroki są opcjonalne. To, czy je wykonasz czy nie, zależy od specyfikacji obrazu i ogólnego wyczucia gustu. 6. Czas na umieszczenie pewnych obiektów na obrazie. W moim przypadku będą to drzewa iglaste. Stwórz nową, przezroczystą warstwę nad pierwszym planem. Powiększ podgląd obrazu do
200%. Nanoszenie drzew zacznij od
pierwszego planu, oczywiście. Narysuj za pomocą aerografu o kryciu ok.
60 pionową kreskę na brzegu jeziora, najlepiej jeśli będzie się zwężała do góry (patrz niżej po lewej). Następnie domaluj poziome gałęzie, nie muszą być skomplikowane. Ważne, aby zapełnić względnie przestrzeń wokół pnia. Drzewo nie powinno być całkowicie czarne. W ramach korekty jasności użyj białego aerografu o niskim
kryciu. Czynności powtórz dla całego obrazu.
7. Pozwól niektórym zamieszkać na tych pięknych wzgórzach. Można domalować budynki, jeśli tylko znajdzie się jakieś miejsce
Warto się zastanowić, w jakim
rzucie namalować budynek. Polecam tworzenie w
dimetrii, jak wygląda - możesz spojrzeć na rysunek poniżej. Stwórz nową, przezroczystą warstwę - nad pierwszym planem. Przygotuj trzy odcienie szarości, na przykład (w kolejności od najjaśniejszego):
#b3b3b3,
#777777 i
#4b4b4b. Zacznij od namalowania prostokąta pędzlem o kryciu
100 w najciemniejszym odcieniu. Zależnie od położenia budynku, domaluj najjaśniejszą ścianę boczną i płaski dach. Powstałą kostkę możesz dowolnie modelować poprzez drobne modyfikacje ścian. Ważne, aby zachować prawidłowy światłocień. Po wstępnym wymodelowaniu budynków, zamień
kanał alfa na zaznaczenie i stwórz nową, przezroczystą warstwę. Następnie przejdź do
Filtry -> Szum -> Rozproszenie HSV i zastosuj z domyślnymi wartościami. Zmień tryb warstwy na
miękkie światło i
połącz ją w dół. Aerografem o niskim kryciu domaluj szczegóły.
8. Warto nadać Twojej pracy kolorów. Stwórz nową warstwę tuż nad
tłem.
Wypełnij ją pionowo
gradientem [L] kolorów
#78a4ec (u góry) i
#b9d8ed. Ustaw
tryb krycia warstwy na
pokrywanie. Przejdź do
warstwy z pierwszym planem - zmień
kanał alfa na zaznaczenie, a dla kolejnych planów -
Warstwa -> Przezroczystość -> Dodaj do zaznaczenia. Stwórz nową warstwę i umieść nad wszystkim planami. Wypełnij ją kolorem gleby, w moim przypadku jest to
#a28b5a. Czynności możesz powtórzyć dla wszystkich obiektów, stosując inne kolory, oczywiście.
Na koniec można poprawić
kontrast,
jasność, a także zastosować
wyostrzanie o niewielkich wartościach.
Koniec
Żeby nie zaśmiecać - link do innej pracy z tutoriala:
[link]Wszyscy umrzecie, pozdro dla kumatych