Gwiezdne promienie
Tutorial
Opracowanie: be@
Poziom trudności: trudny
Tutorial napisany na prośbę użytkownika Buria:
http://www.gimpuj.info/index.php/topic,63276.0.html.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić. Jest nie tyle trudny, co dość długi i wymagający skupienia
Zaczynamy 1. Otwieramy nowy,
czarny obraz
[Ctrl+N] o wymiarach 700 x 700 px (wymiary są istotne!) i uruchamiamy filtr:
Światło i cień -> Błysk gradientowy.
Po otwarciu okienka z opcjami przechodzimy do zakładki:
Wybór i tworzymy nowy błysk klikając w przycisk:
Nowy. Nadajemy mu nazwę
Rays i potwierdzamy. Następnie klikamy w:
Edycja. Otworzy się kolejne okienko, w którym ustawiamy:
| Zakładka Ogólne: - Opcje rysowania poświaty: Krycie: 0 - Opcje rysowania promieni: Krycie 100 - Opcje rysowania dodatkowych błysków: Krycie 0 - Tryb rysowania pozostawiamy wszędzie bez zmian Zakładka Promienie: - Gradient promienisty: %white_grad - Gradient kątowy: %white - Gradient rozmiaru kątowego: %white - Rozmiar: 200 - Obrót: 3 - Obrót barwy: 0 - Liczba iskier: 10 - Grubość iskry: 1 |
Po zatwierdzeniu powyższych ustawień i zamknięciu okienka edycji przechodzimy do zakładki
Ustawienia:
| - Środek: Oś X i Y ustawiamy na 50% (trzeba zmienić jednostki z pikseli na procenty) - Promień: 150 - Obrót i Obrót barwy: 0 - Kąt i długość wektora: pozostawiamy wartości domyślne - Nadpróbkowanie adaptywne: zaznaczone - Maksymalna głębia: 5 - Próg: 0 |
Rysowanie błysku niestety trochę potrwa.
2. Stosujemy:
Kolory -> Poziomy. W okienku ustawień przesuwamy środkowy suwak na
0,30, pozostałe opcje zostawiając bez zmian.
3. Duplikujemy warstwę
[Shift+Ctrl+D] Tło i kopię skalujemy za pomocą:
Warstwa -> Skaluj warstwę do wymiarów
650 x
650 px. Ważne, aby po przeskalowaniu warstwa była na środku obrazu.
Nie używamy narzędzia skalowanie
z domyślnymi ustawieniami, bo warstwa się przemieści.
4. Zmieniamy tryb przeskalowanej warstwy na
Przesiewanie i obracamy
[Shift+R] o kąt
150 5. Duplikujemy obróconą warstwę i kopię skalujemy do wymiarów:
700 x
700 px oraz obracamy o kąt
100 6. Duplikujemy ostatnio obróconą warstwę i kopię skalujemy do wymiarów:
750 x
750 px oraz obracamy o kąt
160.
Docelowo powinny być 4 warstwy:
Tło oraz 3 przeskalowane i obrócone:
7. Stosujemy:
Obraz -> Spłaszcz obraz, a następnie:
Filtry -> Uwydatnianie -> Maska wyostrzająca z ustawieniami:
| Promień: 5 Rozmiar: 3 Próg: 0 | |
|
8. Wybieramy filtr:
Rozmycie -> Rozmycie w ruchu i zaznaczamy:
| Typ rozmycia: Powiększenie Środek rozmycia: domyślnie powinien być w centrum obrazu Rozmycie zewnętrzne: zaznaczone Długość: 80 | |
|
9. Po rozmyciu duplikujemy warstwę i tryb kopii zmieniamy na:
Suma:
Spłaszczamy obraz lub łączymy obie warstwy.
10. Duplikujemy warstwę
Tło, tryb kopii zmieniamy na
Przesiewanie i stosujemy na niej
Rozmycie w ruchu z ustawieniami:
| Typ rozmycia: Promienisty Kąt: 4 |
11. Barwimy rozmytą warstwę za pomocą:
Kolory -> Barwienie z parametrami:
| Barwa: 240 Nasycenie: 100 Jasność: 0 | |
|
12. Na warstwie
Tło stosujemy:
Kolory -> Balans kolorów z ustawieniami:
| Cienie: czerwony i zielony: 0, niebieski: 100 Półtony: niebieskozielony: -80, zielony: 0, niebieski: 20 Światła: niebieskozielony: -100, pozostałe kolory: 0 |
13. Spłaszczamy obraz i dodajemy nową,
czarną warstwę powyżej
Tła. Zmieniamy jej nazwę na
Poświata a tryb na:
Suma 14. W przyborniku ustawiamy kolor
biały jako pierwszoplanowy i wybieramy
gradient [L]:
| Gradient: Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość Kształt: Promienisty |
Na warstwie
Poświata przeciągamy gradientem dokładnie od centrum obrazu (pomocniczo można sobie ustawić prowadnice na 50% w poziomie i pionie) do końca zasięgu promieni.
Efekt (kliknij aby powiększyć): | | |
15. Wciąż na tej samej warstwie stosujemy:
Kolory -> Krzywe wyginając krzywą jak na zrzucie poniżej (w delikatne S, tak by dość mocno przyciemnić półtony i nieznacznie rozjaśnić najsilniejsze światła):
16. Barwimy poświatę za pomocą:
Kolory -> Balans kolorów z ustawieniami:
| Cienie: czerwony i zielony: 0, niebieski: 100 Półtony: niebieskozielony: -40, zielony: 0, niebieski: 30 Światła: niebieskozielony: -50, pozostałe kolory: 0 |
I spłaszczamy obraz
17. Stosujemy
Rozmycie w ruchu:
| Typ rozmycia: Powiększenie Rozmycie zewnętrzne: zaznaczone Długość: 20 | |
|
18. Wybieramy
gradient :
| Gradient: Flare Glow Angular 1 Kształt: Stożkowy (sym.) |
Dodajemy nową, przezroczystą warstwę powyżej
Tła i przeciągamy po niej wybranym wcześniej gradientem dokładnie od centrum obrazu do krawędzi.
19. Zmieniamy tryb warstwy z gradientem na
Pokrywanie i stosujemy:
Kolory -> Poziomy z ustawieniami:
| Kanał: Alfa Poziomy wejściowe: lewy, czarny suwak na 100, środkowy na 0,10 i prawy, biały na 230 Pozostałe wartości bez zmian |
20. Wciąż na tej samej warstwie dla wygładzenia stosujemy
Rozmycie w ruchu:
| Typ rozmycia: Powiększenie Rozmycie zewnętrzne: zaznaczone Długość: 20 | |
|
I gotowe (kliknij aby powiększyć): | | |
A tutaj efekt wykorzystany jako tło dla herbu:
Koniec
Mam nadzieję, że wystarczy Wam cierpliwości w dobrnięciu do końca. Starałam się dokładnie pokazać wszystko na zrzutach, więc każdy powinien sobie poradzić.
Opis i ikona do indeksu dodane (można zobaczyć podczas edycji).