Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aHyde zoneArchiwum[Archiwum] Pomocna dłoń - GIMPWątek: [ROZ] Jak stworzyć płynną animację "klatka po klatce" ?
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: [ROZ] Jak stworzyć płynną animację "klatka po klatce" ?  (Przeczytany 9826 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
HalfDeathShadow
Nowicjusz

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 13
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« : 03.05.2014, 20:35:11 »

Witajcie. Od pewnego czasu nie mogę uwolnić się od chęci stworzenia animacji. Niestety na zaawansowane programy takie jak Flash nie bardzo mnie stać. Postanowiłem że zrobię tą animację w dwóch środowiskach:

Środowisko 1 - Inkscape - Mam zamiar użyć go do tworzenia poszczególnych klatek animacji. Zdecydowałem się na Inka bo tworzę grafikę wektorową więc siłą rzeczy jest on dla mnie najwygodniejszy.

Środowisko 2 - GIMP - GIMP'a chcę użyć do złożenia wszystkich klatek i zapisania pliku wynikowego w formacie GIF (lub Flash zgodnie z poradnikiem który dzisiaj udało mi się znaleźć na forum i za który serdecznie dziękuję).

Aby sprecyzować - bo postawione przeze mnie pytanie jest dość ogólne - dodam że interesują mnie przede wszystkim informacje związane z ilością klatek, przejściami pomiędzy klatkami oraz z tym na co powinienem zwrócić szczególną uwagę już w samym GIMP'ie.

Kilka słów na temat tego co chcę animować. Jak ktoś widział mam w swoje galerii kilka prac na których znajduje się biały/granatowy jednorożec i mały fioletowo-zielony smok. Mam zamiar wykonać klatka po klatce animacje pocałunku tak aby w kadrze postaci były widziane od szyi w górę (minimum). Wynika z tego że animacja nie będzie jakoś "specjalnie szybka" mam tu na myśli to, że nie będę potrzebować sporej ilości różniących się klatek.

Jakich informacji poszukuje ?

1) Sugerowana ilość klatek na każdą sekundę animacji ? (Przypuszczam że 25-30-40 powinno wystarczyć)

2) Druga sprawa wynika trochę z powyższego pytania i tego co animuję - otóż - jeżeli założę przykładowo te 30 klatek na sekundę to przypuszczam że w ciągu sekundy tylko część klatek uniknie zmianie bo cześć klatek będzie po prostu kopią poprzedniej - chciałbym się dowiedzieć tak mniej-więcej - ile klatek z tych 30/1s będę musiał po prostu zrobić i ile razy będę musiał kopiować daną klatkę nim nastąpi przejście do następnej?

3) Trzecia rzecz dotyczy tych nazwijmy to "klatek pośredniczących". Załóżmy że znam już ilość tych klatek - powiedzmy że między jedną klatką a druga są 3 klatki. Mamy więc tak:

Klatka 1
Klatka pośrednicząca 1 (kopia klatki 1)
Klatka pośrednicząca 2 (kopia klatki 1)
Klatka pośrednicząca 3 (kopia klatki 1)
Klatka 2

Chciałbym wiec czy jeżeli zamiast kopiować klatkę 1 zrobię tak że:

Klatka 1
Klatka pośrednicząca 1 (klatka 2 o kryciu 25% nałożona na klatkę 1)
Klatka pośrednicząca 2 (klatka 2 o kryciu 50% nałożona na klatkę 1)
Klatka pośrednicząca 3 (klatka 2 o kryciu 75% nałożona na klatkę 1)
Klatka 2

Czy jeżeli zrobię tak to wówczas poprawię płynność animacji (zapewne kosztem jej ostrości) ?

Domyślam się, że dla kogoś kto zajmuje się animacją mój problem może być błahy i trywialny - cóż ja dopiero próbuję swoich sił na tym polu i będę bardzo wdzięczny za pomoc oraz wskazówki które pomogą mi dopiąć swego. Z góry dziękuję.
« Ostatnia zmiana: 19.06.2014, 09:48:55 wysłane przez be@ » Zapisane
Hasia
Moderator globalny

Reputacja: 39 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.10
Licencja: Copyright
Wiadomości: 1 495
Galeria Użytkownika


Czasami nie jestem sobą


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : 03.05.2014, 21:21:10 »

Sama nie zajmuję się animacją, ale nie ukrywam, że jakby czas pozwolił to chętnie zgłębiłabym jej techniki. Na deviancie jest pewna Polka, która robi bardzo dużo animacji. http://www.deviantart.com/art/Reunion-409375142 to link do jednej z jej animacji z pocałunkiem. Jak pobierzesz tego gifa, to po otwarciu w GIMP-ie będziesz mógł zobaczyć z czego się składa. Ogólnie warto przejrzeć jej galerię. Jak również analizować inne animacje, które znajdziesz czy to na da, czy w ogóle w sieci. To naprawdę wiele daje, kiedy przejrzysz sobie takiego gifa.
Dodam jeszcze, że długość wyświetlanej klatki możesz ustalać sam. To znaczy, że nie wszystkie muszą mieć taką samą długość wyświetlania, jeśli to Ci w czymś pomoże.
Zapisane

HalfDeathShadow
Nowicjusz

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 13
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 03.05.2014, 21:35:56 »

Sama nie zajmuję się animacją, ale nie ukrywam, że jakby czas pozwolił to chętnie zgłębiłabym jej techniki. Na deviancie jest pewna Polka, która robi bardzo dużo animacji. http://www.deviantart.com/art/Reunion-409375142 to link do jednej z jej animacji z pocałunkiem. Jak pobierzesz tego gifa, to po otwarciu w GIMP-ie będziesz mógł zobaczyć z czego się składa. Ogólnie warto przejrzeć jej galerię. Jak również analizować inne animacje, które znajdziesz czy to na da, czy w ogóle w sieci. To naprawdę wiele daje, kiedy przejrzysz sobie takiego gifa.
Dodam jeszcze, że długość wyświetlanej klatki możesz ustalać sam. To znaczy, że nie wszystkie muszą mieć taką samą długość wyświetlania, jeśli to Ci w czymś pomoże.

Serdecznie dziękuję, a co do GIFów to i owszem, kilka przejrzałem zanim napisałem tutaj, myślę że za jakiś tydzień (jak czas pozwoli) coś już spróbuję po-animować - bo póki co to będę się z samym GIMPem zaznajamiał jak tam się to wszystko definiuje.
Zapisane
HalfDeathShadow
Nowicjusz

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 13
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 14.05.2014, 15:25:22 »

Dodaje link do skończonej animacji gdyby ktoś był ciekaw Uśmiech

http://www.mediafire.com/view/61xvpd1o4j0gtjt/Kiss_animation.gif

W opisie pracy na dA znajdziecie link do pobrania plików SVG z klatkami animacji. Pliki są spakowane bo nie dałem rady pracować w jednym SVG (29 różnych klatek to za dużo jak na jeden plik)

Klatki robiłem tak że tło jest stałe czyli stanowi warstwę  która zawsze jest widoczna - natomiast warstwy z klatkami zawierają tylko postaci - dzięki czemu SVG ważą mniej i pracuje się wygodniej (ale to pojecie względne).
Próbowałem robić tak jak pisałem powyżej tzn. wstawiać klatki pośrednie z różnym rozmyciem. Skutek jest taki - jak ktoś chciałby robić animację w której nie wam na ostrości i płynności tylko chcecie zrobić coś jakby w "slow motion" lub chcecie osiągnąć efekt jak w filmach podczas spowolnionej retrospekcji to, to może się sprawdzić trzeba. Ciekawe efekty można by uzyskać gdyby mieniać czasy tych klatek pośredniczących na czasy krótsze niż tych klatek podstawowych i zalecałbym by te czasy klatek pośredniczących wynosiły 1/i *czas klatki podstawowej gdzie "i" to ilość klatek pośredniczących.
Co do animacji użyłem tam czasu wyświetlania klatki 50ms (20FPS/s). Animacje co prawda da się oglądnąć w 60FPS/s ale nie zalecam - bo będzie to za szybko - choć muszę przyznać że sam się zaskoczyłem jak bardzo to wpłynęło na płynność animacji (chodzi mi tu głównie o to, że mimo iż klatki nie były super dokładnie dopasowane to ilość "szarpnięć" animacji strasznie się redukuje przy tych 60 FPS/s).

Mam nadzieje że komuś te informacje się przydadzą. Pozdrawiam.

Temat można zamknąć moim zdaniem.
« Ostatnia zmiana: 14.05.2014, 23:52:50 wysłane przez HalfDeathShadow » Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aHyde zoneArchiwum[Archiwum] Pomocna dłoń - GIMPWątek: [ROZ] Jak stworzyć płynną animację "klatka po klatce" ?
Skocz do: