Kolorowanie szkicu. Efekt ilustracji
Tutorial
Opracowanie: Hasia
Poziom trudności: średni
Tutorial ten jest przykładem jednego ze sposobów w jaki możemy pokolorować nasz szkic. Do jego wykonania potrzebna jest przynajmniej podstawowa znajomość GIMP-a, więc na przykład jeśli nie wiesz co to jest
Tryb krycia warstwy to powinieneś najpierw zapoznać się z
FAQ. W poradniku tym znajdziecie kilka ciekawych (moim zdaniem) trików ułatwiającym kolorowanie. Tutorial ten pisałam z myślą o początkujących "cyfrowych malarzach", którzy dopiero co zaczynają obcowanie z kolorami i poniekąd mogą nie radzić jeszcze sobie z dobieraniem kolorów podczas cieniowania, więc metoda, którą zastosowałam w tym tutorialu to takie trochę pójście na łatwiznę, ale mam nadzieję, że ci bardziej doświadczeni wybaczą mi te "skróty".
Podczas robienia tej pracy korzystałam wyłącznie z jednego pędzla (
3_Charcoal_110) i własnej palety. Pędzel i paleta są do pobrania w załączniku do tutoriala. Będzie też potrzebna tekstura starego papieru, ta z której korzystałam także do pobrania z załącznika.
Jeżeli ktoś ma ochotę to może wykorzystać szkic (bez tła) z tutoriala. Do pobrania, jak nie trudno się domyśleć, z załącznika.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8.2 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Przygotowanie szkicuOtwieramy plik z naszym
szkicem. Może to być szkic z przeźroczystym lub białym tłem.
Tryb warstwy ustawiamy na
mnożenie.
Tak wygląda mój szkic. Jest na białym tle.
2. Podkład z teksturyOtwieramy naszą
teksturę.
Plik->Otwórz jako warstwy.... Ustawiamy jak nam się wydaje, że będzie najładniej. W razie potrzeby skalujemy, odbijamy itp. Jeśli tekstura wystaje poza obraz wybieramy
Warstwa->Dopasuj wymiary warstwy do obrazu.Dla bezpieczeństwa duplikujemy warstwę. Wyłączamy widoczność jednej tekstury, niech nam nie przeszkadza, ale będzie w pogotowiu. Teraz narzędziem
Rozjaśnianie/Przyciemnianie [Shift+D] zaznaczymy na warstwie z teksturą jak pada światło. Będziemy to robić rozjaśniając i przyciemniając odpowiednie miejsca. Jak pada światło musicie ustalić sami, zdając się na wyczucie lub referencję. W tym miejscu opiszę jak to robiłam na swoim rysunku. Opis ten da wam ogólne pojęcie jak to robić, lecz musicie pamiętać, że kroki które zastosowałam u siebie nie zawsze tak samo sprawdzą się w przypadku innego rysunku, dlatego może tak być, że będzie potrzeba je trochę zmodyfikować, a więc nie trzymajcie się sztywno tych reguł.
Najpierw rozjaśniłam miejsca gdzie miało być łagodne rozproszone światło. W tym celu narzędzie
rozjaśnianie ustawiłam na
tryb półtony. Następnie zaznaczyłam półcienie, narzędziem do
wypalania z zakresem
półtonów. Kolejny krok to wzmocnienie świateł. Narzędzie zmieniłam z powrotem na tryb rozjaśniania, tyle że już z zakresem
światła.
Krycie narzędzia ustawiamy na około
50%.
Ekspozycję na około
30. Tak ustawionym narzędziem rozjaśniłam miejsca mocniejszego światła.
Ponownie zmieniłam tryb narzędzia na
wypalanie, a zakres na
cienie. Zwiększyłam krycie i ekspozycję narzędzia i przyciemniłam jeszcze nie które miejsca.
Tak wyglądał mój obrazek i okno warstw.
Kolejny krok to nadanie naszej teksturze błękitno-szarego odcienia. Tworzymy warstwę. Wypełniamy ją
Kubełkiem [Shift+B] na niebiesko.
Tryb warstwy ustawiamy na
Kolor lub
Barwa (zależy, co bardziej się wam spodoba).
Krycie warstwy zmniejszamy tak aby niebieski kolor nie był za mocny (no chyba, że chcecie inaczej). Teraz łączymy warstwę z kolorem z pocieniowaną teksturą wybierając
Połącz w dół. Możemy to zrobić klikając
PPM na warstwie lub
Warstwa-> Połącz w dół.
Tak to wyglądało u mnie.
3. Twarz. Kolor bazowy i cieniowanie.Utworzyłam nową warstwę. Jej tryb ustawiłam na
mnożenie.
Pędzlem [P] o
całkowitym kryciu kolorem zbliżonym do koloru ludzkiej skóry zamalowałam twarz i szyję. Kolorem lekko różowym zaznaczyłam usta. Nie rozpisuję się jakich dokładnie kolorów użyłam ponieważ nie będzie to przecież istotne dla kogoś kto koloruje np. pieska.
Następnie utworzyłam nową warstwę, jej
tryb ustawiłam na
miękkie światło. Teraz jasnym kolorem, pędzlem o zmniejszonym kryciu rozjaśniłam miejsca świateł.
Znowu utworzyłam nową warstwę o
trybie miękkie światło. Tylko tym razem ciemnym kolorem malowałam miejsca cieni.
Uznałam, że światłocień jest jeszcze za słaby. Dlatego utworzyłam kolejną warstwę o
trybie miękkie światło. Przyciemniłam i rozjaśniłam jeszcze te miejsca, które według mnie tego potrzebowały np. czoło i ucho(wiem,że prawie nie widać różnicy, ale co tam...)
4. Kolorowanie włosów i ubrania.Na nowej warstwie o
trybie mnożenie, pokolorowałam włosy. Nie bawiłam się w cieniowanie ich na osobnej warstwie, tylko w większości nałożyłam kolory od razu. Przy okazji dodałam trochę kolorów na twarz i podmalowałam oczy.
Na kolejnej warstwie o
trybie mnożenie nałożyłam kolory bazowe na resztę postaci. Robiłam to
pędzlem o
całkowitym kryciu.
Następnie, tak jak poprzednio utworzyłam nową warstwę o
trybie miękkie światło, w celu nałożenia światłocienia. Cieniujemy tak jak w przypadku twarzy. Jasne kolory-światło, ciemne-cienie. Warto wiedzieć, że kolory ciepłe dają ciepłe światła lub cienie, kolory zimne dają analogicznie światła lub cienie o barwie zimnej.
Na osobnej warstwie dodałam szczegóły. Ciemniejsze wzory na hanboku malowałam na warstwie o
trybie mnożenie. Kwiaty na dekolcie malowałam już na warstwie o
trybie zwykłym.
Kolejny krok to pomalowanie tła. Stworzyłam nową warstwę, krycie dałam na
mnożenie. Ustawiłam ją nad warstwą z pocieniowaną teksturą i pokolorowałam
pędzlem o dużym rozmiarze i
kryciu nie przekraczającym
60%. W tym momencie uznałam, że twarz mojej Koreaneczki jest za bardzo "opalona", więc przeszłam na warstwę z kolorem bazowym i przy pomocy
Barwy i nasycenia(
Kolory->Barwa i nasycenie) Zmieniłam jej odcień na jaśniejszy.
5. Barwienie szkicu.Ten punkt nie jest konieczny, ale ja lubię tak robić.
Przejdź na warstwę ze szkicem. Jeżeli ma białe tło to użyj opcji
Kolory-Zamiana koloru w alfę. Domyślnie będzie to biały. Teraz zablokuj przeźroczystość warstwy ze szkicem. Zrobisz to klikając na okienko z szachownicą, na zdjęciu wskazane czerwoną strzałką.
Teraz możesz pędzlem zmieniać odcień swojego szkicu. Będzie wtedy wyglądał subtelniej.
6. Rzeczy kosmetyczne i inne "upiększenia".W tym miejscu przychodzi czas na różne "upiększenia" naszego rysunku.
Ja postanowiłam dodać błękitne przebarwienia na moim obrazku. W tym celu stworzyłam nową warstwę.
Tryb zmieniłam na
kolor.
Pędzlem nakładałam na obrazek niebieski kolor w miejscach gdzie chciałam go przebarwić. Aby uzyskać łagodne rozmyte granice pomagałam sobie narzędziem
Rozsmarowywanie . Jeżeli wydaje ci się, że kolor niebieski jest za intensywny to zawsze możesz zmniejszyć krycie warstwy.
Tak to wygląda w przypadku twarzy:
A tak na całym obrazku:
Na koniec dodałam jeszcze warstwę z gradientem w trybie kolor na bardzo małym kryciu i dodałam kilka nieznacznych jaśniejszych świateł oraz zmieniłam lekko włosy.
Efekt końcowy:
Koniec
Uff... Mam nadzieję, że dotrwaliście do końca
. Dziękuję wszystkim za uwagę. Przyjemnego kolorowania
Hasia.