Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: [POPRAWA] Animowany błysk  (Przeczytany 3288 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Silterss
Emeryt

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8 + GAP
JID: silterss@jabbim.com
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 654
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 28.12.2012, 23:21:45 »

Animowany błysk
Tutorial

Oryginał: dawno zniknął z sieci
Opracowanie: fencepost
Tłumaczenie: kifer71
Poprawa: Silterss
Poziom trudności: Łatwy

animacja z GIMP-a 2.6
         
animacja z GIMP-a 2.8




          Wziąłem się za tego tutka na prośbę Kuby - Połysk na obrazku . Efekt nie jest może oszałamiający, ale tut pokazuje jak się do tego zabrać. Eksperymentuj z szerokością "błysku", ilością warstw, i czasem ich wyświetlania w animacji, a twoje wyniki będą lepsze.

          Wzorowałem się na tutorialu New and Improved Animated Highlight, którego autorem jest Fencepost. Niestety nie jest on już dostępny w sieci.

          Tutorial będzie opisywał dwa sposoby tworzenia animacji. Pierwsza część dotyczy GIMP-a w wersji 2.6, co nie znaczy, że nie da się jej zastosować w 2.8, jedynie nazwy narzędzi mogą być inne. Druga pokaże nowe podejście do tworzenia animacji oparte o funkcję grupowania warstw dostępną w 2.8.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. i 2.8 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy



Część pierwsza - GIMP 2.6
Etap pierwszy – tworzenie warstw

Lime Point 1.  Otwórz nowy obraz o wymiarach 160x60px i czarnym #000000 tłem i zapisz jako animowany błysk.xcf.

Lime Point 2.  Narzędziem Powiększenie Zoom (L) powiększ widok do 300% (trzy kliknięcia na obrazie), będzie Ci wygodniej pracować.

Lime Point 3.  Wybierz narzędzie Tekst Narzędzia tekstowe (T) i w karcie Opcje narzędzia ustaw parametry tekstu.

  • Czcionka : Arial Black
  • Rozmiar: 50px
  • Kolor: #96b22c



Lime Point 4.  Wpisz na obrazie tekst PFUG.

Lime Point 5.  Narzędziem Wyrównanie (Q) wyśrodkuj warstwę PFUG, następnie dopasuj jej wymiary do obrazu Warstwa -> Dopasuj wymiary warstwy do obrazu .

Lime Point 6.  Zapisz obraz.

          Pamiętaj! Zapisuj obraz co jakiś czas, by nie utracić wyników pracy np. przez niespodziewaną awarię programu czy systemu.

Lime Point 7.  Dodaj nowa warstwę i nazwij ją błysk #1.

Lime Point 8.  Wybierz Obraz -> Konfiguruj siatkę . Ustaw następujące parametry:

  • Styl linii: Przecięcia (krzyżyki)
  • Kolor: czerwony #ff0000
  • Odstępy
         - Szerokość 5px
         - Wysokość 5px

Reszta bez zmian



Lime Point 9.  Ustaw kolor pierwszoplanowy na biały #ffffff.

Lime Point 10.  Teraz włącz widoczność siatki i przyciąganie do siatki. Obie funkcje: Włącz siatkę i Przyciągaj do siatki znajdziesz w menu Widok.

Lime Point 11.  Mając aktywną warstwę błysk #1 wybierz narzędzie Gradient Gradient (L).

Lime Point 12.  W karcie Opcje narzędzia ustaw parametry gradientu:

  • Gradient: Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość
  • Kształt: Dwuliniowy

Reszta bez zmain



Lime Point 13.  Przeciągnij gradient od trzeciej kolumny widocznej siatki o 10px w prawo do piątej kolumny siatki.

          Podgląd z okna obrazu przy powiększeniu 300%:



          Efekt w obrazie powinien wyglądać tak:



Lime Point 14.  Przytnij warstwę błysk #1. Warstwa -> Przytnij warstwę.

          Warstwa ma teraz wymiary 19x60px, aby wygodniej się ją animowało warto powiększyć jej szerokość do 20px.

Lime Point 15.  Przeskaluj warstwę błysk #1 wybierając Warstwa -> Skaluj warstwę . W oknie dialogowym skalowania odznacz skalowanie proporcjonalne. To ten łańcuszek na prawo od szerokości i wysokości. Ma być rozerwany. W opcji Szerokość wpisz 20 i kliknij przycisk Przeskaluj.

Lime Point 16.  Narzędziem Przesunięcie Przesuwanie (M) ustaw warstwę błysk #1 tak by jej prawa krawędź stykała się z lewą krawędzią obrazu. Najlepiej odwzoruje to zrzut okna obrazu.





          By otrzymać w miarę płynną animację, warstwę błysk #1 należy przesuwać co 5 pikseli w prawo. Tak więc w kolejnych krokach należy duplikować wspomnianą warstwę i przesuwać o 5 pikseli w prawo każdą jej kopię, aż do momentu, gdy ostatnia kopia, swą lewą krawędzią będzie stykać się z prawą krawędzią obrazu. Można też dokonać obliczeń ile razy należy zduplikować warstwę, a następnie przesuwać jej kopie w żądane miejsce. Wygodniejszy, moim zdaniem jest sposób pierwszy i to on zostanie przedstawiony w dalszej części tutoriala.



Lime Point 17.  Duplikuj warstwę błysk #1. Otrzymasz nową warstwę o nazwie błysk #2. Przy pomocy narzędzia Przesunięcie (M) przemieść ją o 5px w prawo. Teraz kolejna duplikacja i przesunięcie nowej kopii o pięć pikseli i tak aż do uzyskania trzydziestu siedmiu warstw z błyskiem.

Lime Point 18.  W karcie Warstwy kliknij PPM na warstwę PFUG i z rozwiniętego menu wybierz Kanał alfa na zaznaczenie .

Lime Point 19.  Z menu Zaznaczenie wybierz Odwróć (Ctrl+I).

Lime Point 20.  W karcie Warstwy zaznacz warstwę błysk #1 i wyczyść zaznaczenie Edycja -> Wyczyść (Delete). Wykonaj tę operację na wszystkich warstwach z błyskiem i usuń zaznaczenie. Zaznaczenie -> Brak (Shift+Ctrl+A).

Lime Point 21.  Teraz połącz tekst z tłem. PPM w karcie warstw kliknij na warstwę PFUG i z rozwiniętego menu wybierz Połącz w dół .

Lime Point 22.  Zmień nazwę warstwy Tło na tekst #1 i duplikuj ją.

Lime Point 23.  Nową warstwę tekst #2 przesuń pod warstwę błysk #2 i duplikuj ją.

Lime Point 24.  Nową warstwę tekst #3 przesuń pod warstwę błysk #3 i duplikuj ją, i tak aż do uzyskania trzydziestu siedmiu warstw z tekstem.

          W karcie warstw wygląda to następująco:



Lime Point 25.  Połącz wszystkie warstwy błysków z warstwami tekstu. Kliknij PPM na warstwę błysk #1 i z rozwiniętego menu wybierz Połącz w dół. Następnie wykonaj tę czynność na warstwie błysk #2 i tak aż do warstwy błysk #37



Etap drugi – okreslenie prędkości animacji

Lime Point 26.  Wybierz Filtry -> Animacja -> Odtwórz. W oknie Animowanie Playbacku kliknij przycisk Start. Animacja będzie się odtwarzać. Jej prędkość to dziesięć klatek na sekundę. Jeśli chcesz przyspieszyć odtwarzanie, kliknij przycisk szybkości i z rozwiniętego menu wybierz odpowiednie przyspieszenie.



          Animacja wyświetlana z prędkością dziesięciu klatek na sekundę.





          Widać wyraźnie, że animacja jest zbyt wolna. Można ją przyspieszyć wyświetlając większą ilość klatek na sekundę. Niestety, o ile dobrze będzie wyglądać w GIMP-ie, to już w przeglądarce ilość klatek zostanie zredukowana do dziesięciu na sekundę. Jedynym sposobem na przyspieszenie jest redukcja ilości klatek. Możesz eksperymentować z ilością usuwanych klatek. Ja postanowiłem pozostawić co trzecią.



Lime Point 27.  Usuń zbędne warstwy, pozostawiając te z numerami: 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 31, 34, 37.

          Podgląd z karty warstw.





Etap trzeci – optymalizacja i zapis do gif



          By plik wynikowy nie miał zbyt dużej wagi warto go przed zapisem do formatu gif zoptymalizować.



Lime Point 28.  Wybierz Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie nowy obraz bez nazwy. We wszystkich nazwach warstw zobaczysz dodany czas i tryb wyświetlania.



Lime Point 29.  W nowym obrazie wybierz Obraz -> Tryb -> Indeksowany. Otworzy się okno dialogowe Konwersja do trybu indeksowanego. Ustawienia domyślne są jak najbardziej prawidłowe. Kliknij w przycisk Konwertuj .

Lime Point 30.  Zapisz obraz wybierając Plik -> Zapisz jako (Shift+Ctrl+S). W oknie dialogowym Zapis obrazu w polu Nazwa wpisz animacja.gif i kliknij przycisk Zapisz.

Lime Point 31.  W oknie dialogowym Eksport pliku zaznacz W postaci animacji i kliknij przycisk Eksportuj. W kolejnym oknie Zapisz jako GIF kliknij przycisk Zapisz i gotowe.





Część druga - GIMP 2.8
Etap pierwszy – tworzenie warstw

Lime Point 32.  Otwórz nowy obraz o wymiarach 160x60px i czarnym #000000 tłem i zapisz jako animowany błysk.xcf.

Lime Point 33.  Narzędziem Powiększenie Zoom (L) powiększ widok do 300% (trzy kliknięcia na obrazie), będzie Ci wygodniej pracować.

Lime Point 34.  Wybierz narzędzie Tekst Narzędzia tekstowe (T) i w karcie Opcje narzędzia ustaw parametry tekstu.

  • Czcionka : Arial Black
  • Rozmiar: 50px
  • Kolor: #96b22c



Lime Point 35.  Wpisz na obrazie tekst PFUG.

Lime Point 36.  Narzędziem Wyrównanie (Q) wyśrodkuj warstwę PFUG, następnie dopasuj jej wymiary do obrazu Warstwa -> Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu .

Lime Point 37.  Zapisz obraz jako animacja.xcf.

          Pamiętaj! Zapisuj obraz co jakiś czas, by nie utracić wyników pracy np. przez niespodziewaną awarię programu czy systemu.

Lime Point 38.  Dodaj nowa warstwę i nazwij ją błysk #1.

Lime Point 39.  Wybierz Obraz -> Skonfiguruj siatkę . Ustaw następujące parametry:

  • Styl linii: Przecięcia (krzyżyki)
  • Kolor: czerwony #ff0000
  • Odstępy
         - Szerokość 5px
         - Wysokość 5px

Reszta bez zmian



Lime Point 40.  Teraz włącz widoczność siatki i przyciąganie do siatki. Obie funkcje: Wyświetlanie siatki i Przyciąganie do siatki znajdziesz w menu Widok.

Lime Point 41.  Ustaw kolor pierwszoplanowy na biały #ffffff.

Lime Point 42.  Mając aktywną warstwę błysk #1 wybierz narzędzie Gradient Gradient (L).

Lime Point 43.  W karcie Opcje narzędzia ustaw parametry gradientu:

  • Gradient: Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość
  • Kształt: Dwuliniowy

Reszta bez zmain



Lime Point 44.  Przeciągnij gradient od trzeciej kolumny widocznej siatki o 10px w prawo do piątej kolumny siatki.

          Podgląd z okna obrazu przy powiększeniu 300%:



          Efekt w obrazie powinien wyglądać tak:



Lime Point 45.  Przytnij warstwę błysk #1. Warstwa -> Automatycznie przytnij warstwę.

          Warstwa ma teraz wymiary 19x60px, aby wygodniej się ją animowało warto powiększyć jej szerokość do 20px.

Lime Point 46.  Przeskaluj warstwę błysk #1 wybierając Warstwa -> Skaluj warstwę . W oknie dialogowym skalowania odznacz skalowanie proporcjonalne. To ten łańcuszek na prawo od szerokości i wysokości. Ma być rozerwany. W opcji Szerokość wpisz 20 i kliknij przycisk Przeskaluj.

Lime Point 47.  Narzędziem Przesunięcie Przesuwanie (M) ustaw warstwę błysk #1 tak by jej prawa krawędź stykała się z lewą krawędzią obrazu. Najlepiej odwzoruje to zrzut okna obrazu.

          Fragment okna obrazu z prawidłowo ustawioną warstwą błysk. Widok przy powiększeniu 300%:



Lime Point 48.  Zmień nazwę warstwy PFUG na PFUG #1 i nazwę warstwy Tło na Tło #1.

Lime Point 49.  W karcie Warstwy utwórz nową grupę warstw, klikając ikonę folderu.



Lime Point 50.  Zmień nazwę grupy na klatka #1 i umieść w niej wszystkie warstwy zachowując ich pierwotną kolejność.



Lime Point 51.  W karcie warstw aktywuj grupę klatka #1 i duplikuj ja klikając ikonę duplikacji .

Lime Point 52.  Rozwiń grupę klatka #2 i aktywuj warstwę błysk #2. Przesuń ją narzędziem Przesunięcie (M) o 5px] w prawo.

Lime Point 53.  W karcie warstw aktywuj grupę klatka #2, duplikuj ją i w nowej grupie klatka #3 przesuń warstwę błysk #3 o 5px] w prawo.

Lime Point 54.  Postępuj analogicznie z kolejnymi grupami, aż do otrzymania 37 grup.



          W tym momencie już możesz podejrzeć animację, co da Ci pewność, że nie popełniłeś(aś) błędu w trakcie duplikowania grup i przesuwania warstw z błyskiem.



Lime Point 55.  Wybierz Filtry -> Animacja -> Odtwarzanie. W oknie odtwarzania powinno to wyglądać jak niżej:



Lime Point 56.  W grupie warstw klatka #1 aktywuj warstwę PFUG #1 i kliknij na nią PPM, a z menu kontekstowego wybierz Kanał alfa na zaznaczenie .

Lime Point 57.  Z menu Zaznaczenie wybierz Odwróć (Ctrl+I).

Lime Point 58.  W karcie Warstwy zaznacz warstwę błysk #1 i wyczyść zaznaczenie Edycja -> Wyczyść (Delete). Wykonaj tę operację na wszystkich warstwach z błyskiem w każdej z grup i usuń zaznaczenie. Zaznaczenie -> Brak (Shift+Ctrl+A).



Etap drugi – określenie prędkości animacji

Lime Point 59.  Wybierz Filtry -> Animacja -> Odtwórz. W oknie Animowanie Playbacku kliknij przycisk Start. Animacja będzie się odtwarzać. Jej prędkość to dziesięć klatek na sekundę. Jeśli chcesz przyspieszyć odtwarzanie, kliknij przycisk szybkości i z rozwiniętego menu wybierz odpowiednie przyspieszenie.





          W odróżnieniu od poradnika w wersji 2.6, tutaj postanowiłem przyspieszyć animacje dwukrotnie. Pamiętając, iż przeglądarki wyświetlają w większości animacje z prędkością dziesięciu klatek na sekundę, nie zmieniałem czasu wyświetlania, a usunąłem zbędne klatki. Najlepiej w tym przypadku jest pracować na kopii pierwotnego pliku xcf.



Lime Point 60.  Zapisz kopię otwartego pliku xcf. Plik -> Zapisz kopię. Nadaj jej nazwę [animacja1.xcf/i].

Lime Point 61.  Otwórz plik animacja1.xcf.

Lime Point 62.  W karcie warstw usuń z obrazu grupy warstw o parzystych numerach. Animacja po tym zabiegu powinna wyglądać następująco:





Etap trzeci – optymalizacja i zapis do gif



By plik wynikowy nie miał zbyt dużej wagi warto go przed zapisem do formatu gif zoptymalizować.



Lime Point 63.  Wybierz Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie nowy obraz bez nazwy. We wszystkich nazwach warstw zobaczysz dodany czas i tryb wyświetlania.



Lime Point 64.  W nowym obrazie wybierz Obraz -> Tryb -> Indeksowany. Otworzy się okno dialogowe Konwersja do trybu indeksowanego. Ustawienia domyślne są jak najbardziej prawidłowe. Kliknij w przycisk Konwertuj .

Lime Point 65.  Zapisz obraz wybierając Plik -> Wyeksportuj (Shift+Ctrl+E). W oknie dialogowym Eksport obrazu w polu Nazwa wpisz animacja.gif i kliknij Wyeksportuj.

Lime Point 66.  W oknie Eksport obrazu jako GIF aktywuj opcję W postaci animacji i kliknij Wyeksportuj. Twoja animacja jest gotowa.



          Jakie korzyści płyną z użycia grupowania warstw w GIMP-ie 2.8? Otóż przede wszystkim masz większą kontrolę nad poszczególnymi klatkami animacji. Można np. dowolnie zmieniać kolorystykę tekstu czy błysku w dowolnym momencie tworzenia animacji, czy zmienić tło lub je usunąć.



Lime PointKoniec



animacja z GIMP-a 2.6
         
animacja z GIMP-a 2.8




          Życzę owocnej zabawy z animacjami w GIMP-ie.


« Ostatnia zmiana: 17.02.2013, 17:05:13 wysłane przez Silterss » Zapisane

Silterss
Emeryt

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8 + GAP
JID: silterss@jabbim.com
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 654
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 17.02.2013, 17:06:46 »

Do sprawdzenia. Po poprawieniu ewentualnych błędów dodam ikonę i opis do indeksu.
Zapisane

Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialePropozycje i prośby o tutorialeFabryka tutoriali (Moderator: davlasq)Wątek: [POPRAWA] Animowany błysk
Skocz do: