Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Ruch obiektu po ścieżce przy użyciu GAP.  (Przeczytany 12444 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Silterss
Emeryt

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8 + GAP
JID: silterss@jabbim.com
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 654
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 19.07.2010, 21:52:44 »

Ruch obiektu po ścieżce przy użyciu GAP.
Tutorial

Opracowanie: Silterss
Poziom trudności: ?

Wstawiony i wyśrodkowany obrazek efektu końcowego




        Na forum jest wiele tutoriali na animacje, w których użyto GAP-a. Jednego tylko mi brakowało. Ruchu po ścieżce. Nikt na PFUG-u chyba nie zgłębił GAP-a w wystarczającym stopniu, by taki przewodnik utworzyć. Poza tym sam GAP dla wielu jest prawdopodobnie zbyt trudnym, by zająć się tworzeniem animek przy jego pomocy, a co tu mówić o pisaniu tutoriali, a tak naprawdę, jak każdy „program”, wymaga poznania. Tak, nawiasem mówiąc, GAP, nazywany przez wszystkich dodatkiem do GIMP-a, nie jest niczym innym jak zestawem pluginów i skryptów ułatwiających tworzenie animacji.

        Początkowo tutorial miał dotyczyć animowania tekstu po zadanym torze, który wyznaczała utworzona ścieżka. W międzyczasie podczas dyskusji nad propozycją tutoriala wyłonił się pomysł, iż warto napisać poradnik traktujący ogólnie pojętą animację obiektów po dowolnie narysowanej linii.

        Na początek postaram się wytłumaczyć jak działa animacja po ścieżce, pokazując to na przykładzie ruchu statycznego elementu. W dalszej części połączę ruch z obrotem, uzależnionym od kształtu ścieżki, co będzie istotnym elementem prawidłowego wykonania animacji przedstawionej na wstępie tutoriala. Następnie pokażę jak dodać do nowej animacji ruchomy obiekt, by ostatecznie przejść do animowania po torze tekstu.

        Kilka wykonywanych w poradniku czynności będzie miało sens tylko w przypadku zastosowanych przeze mnie ścieżek, które umieściłem w załączniku.

        Chcę też, aby poniższy poradnik trafił do jak największej liczby użytkowników GIMP-a. W tym celu wskazówki w nim zawarte będą przedstawione tak jakby było to pierwsze spotkanie z GAP-em, ale nie będę rozwodził się nad podstawowymi pojęciami dotyczącymi pracy z GIMP-em.

        Na koniec wstępu kilka słów na temat instalacji GAP-a. Dla użytkowników Linuksa nie powinna ona sprawiać trudności. Większość dystrybucji ma gotowe paczki w repozytoriach. Wystarczy wyszukać je przy pomocy programu do obsługi pakietów czy konsoli. Inaczej ma się sprawa z posiadaczami „jedynie słusznego systemu”, a takich jest niestety większość, dla których jedyną kopalnią oprogramowania jest DP, gdzie nadal jest wersja 2.4 (DP schodzi na psy). To dla was kochani wyznawcy oprogramowania z Redmond link do instalatora GAP-a i to nawet spolszczonego. Bierzcie i zasysajcie: GAP pod okienka po polsku, wersja 2.6.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy



Część pierwsza - animowanie statycznego obiektu po linii łamanej
Sposób pierwszy

Lime Point 1.  Otwórz nowy obraz o rozmiarze 400x400px z białym tłem. Plik -> Nowy

Lime Point 2.  Stwórz nowy katalog/folder na potrzeby animacji w dowolnym miejscu dysku o nazwie np. animacja i zapisz w nim obraz pod dowolną nazwą utworzoną według wzoru: nazwa_0001.xcf. Na potrzeby tutoriala zapisałem plik pod nazwą anim1_0001.xcf w katalogu/folderze anim1, menu Plik -> Zapisz jako... [Shift+Ctrl+S].

        Kilka słów o katalogu/folderze i tworzeniu nazw plików animacji. Osobny katalog/folder jest Ci potrzebny ze względu na to, iż GAP w trakcie tworzenia animacji zapisuje każdą klatkę jako osobny plik xcf. Swego czasu GAP nie tolerował liter charakterystycznych dla naszego języka, zarówno w ścieżce dostępu, jak i w nazwie plików animacji. Powiem szczerze, sam dowiedziałem się o tym, dopiero pisząc niniejszy poradnik. Chciałem wywołać komunikat o błędzie, aby pokazać, że GAP nie lubi „ogonków”, a tu takie miłe zaskoczenie. Nie wiem czy to zasługa polskiej wersji GAP-a, czy samego GIMP-a, ale cieszy, że możemy już nazywać pliki animacji w ojczystym języku z zachowaniem zasad ortografii. Przetestowane zarówno na Linuksie, jak i Windowsie. Linux to Kubuntu 10.4, a winda to XP Home Edition SP3.

        Fragment nazwy pliku „0001” jest potrzebny dla właściwej numeracji poszczególnych klatek.

Lime Point 3.  Z menu Video wybierz Duplikowanie klatek... i w oknie dialogowym Duplikowanie klatek (1/1) przesuń suwak N razy: w prawo aż w okienku „cyfrowym” na prawo od suwaka wyświetli się 49. Równie dobrze możesz od razu wpisać tam liczbę 49. Kliknij przycisk OK. W ten sposób otrzymasz 50 klatek animacji.


Lime Point 4.  Utwórz nowy obraz o wymiarach 50x50px. Aktywuj narzędzie Wypełnienie kubełkiem Wypełnienie kubełkiem [Shift+B]. W karcie Opcje narzędzia zaznacz Deseń, a z rozwijanego menu wyboru deseni wybierz Warning! . Wypełnij obraz deseniem  i zapisz pod nazwą obiekt_1.xcf. Nie zamykaj okna obrazu.

x                     











Utworzony obiekt:



Lime Point 5.  Przejdź do okna z obrazem anim1_0001.xcf i przy pomocy narzędzia Ścieżki Ścieżki {B} narysuj dowolną krzywą, zaczynając od lewej krawędzi obrazu. Będzie to Twój początek toru ruchu animowanego obiektu.

        Aby obiekt animowany wjeżdżał spoza obszaru animacji, a nie pojawiał się na niej nagle, warto pierwszy i ostatni węzeł ścieżki wyciągnąć poza granice obrazu. W tym celu powiększ płótno obrazu do 450x450px. Menu Obraz -> Wymiary płótna... . W oknie Ustawienie wymiarów płótna obrazu ustaw Wysokość i Szerokość na 450px. Kliknij przycisk Wyśrodkuj i Zmień rozmiar . Ustaw pierwszy i ostatni węzeł ścieżki na granicy płótna.

        Należy Ci się wyjaśnienie, dlaczego akurat 450px. Otóż dla potrzeb tworzonej animacji „Uchwyt” (co to „Uchwyt” wytłumaczę dalej) będzie umieszczony pośrodku animowanego obiektu. Ponieważ obiekt ma wymiary 50x50px musisz go przesunąć poza krawędź animacji o połowę jego szerokości, czyli 25px. Powiększając obraz o 50px i wyśrodkowując, otrzymasz płótno większe od każdej z granic animacji właśnie o 25px.



        Jeśli chcesz wykorzystać tę samą ścieżkę w innej animacji, to wyeksportuj ją, a jeśli nie, przejdź od razu do pkt 6.

        W tym celu w karcie Ścieżki kliknij PPM na miniaturę ścieżki i z rozwiniętego menu kontekstowego wybierz Eksportuj ścieżkę....

        W tym miejscu muszę wspomnieć o dziwnym zachowaniu GIMP-a przy eksportowaniu ścieżek. W przypadku gdy rysowałeś ścieżkę np. od lewej do prawej, to GIMP podczas eksportu zapisze ją odwrotnie. Ostatni punkt ścieżki zapisze jako pierwszy. Widać to doskonale podczas tworzenia animacji w oknie Ścieżka ruchu. Po zaimportowaniu wcześniej zapisanej ścieżki GAP ustawi animowany obiekt na jej końcu. Dobrze jest więc po wyeksportowaniu skasować ścieżkę w karcie ścieżek. Zaimportować zapisaną ścieżkę i wyeksportować ją ponownie. Pamiętaj, aby ponownie skasować i zaimportować ścieżkę w obrazie, nad którym obecnie pracujesz.

Lime Point 6.  Wykonaj operację przycięcia płótna do warstwy. Obraz -> Dopasuj płótno do warstw i zapisz obraz.

Lime Point 7.  Z menu Video wybierz Ścieżka ruchu.... Otworzy się nowe okno, gdzie możesz sterować animacją. Co Cię będzie interesować w oknie Ścieżka ruchu w tej części tutoriala? Już spieszę wyjaśnić.

        Zakładka Wybór źródła, a w niej kolejno trzy rozwijane menu: Obraz źródłowy, Tryb kroku, Uchwyt.

        Sekcja Aktualny punkt, a w niej szczególnie opcja Klatka kluczowa.

        Przyciski z sekcji Edycja punktów kontrolnych: Chwyć ścieżkę Poprzedni punkt , Następny punkt , Pierwszy punkt, Ostatni punkt, Obrót do ścieżki, Otwórz, Zapisz, oraz suwaki Od klatki i Do klatki. (Właściwie suwaki Od klatki i Do klatki pojawią się pod koniec tutka.)

        Okienko podglądu, a pod nim trzy funkcje: Ścieżka, Kursor i Odświeżanie.

        Przyciski: Anuluj , Podgląd animacji i oczywiście Ok .

Kliknij miniaturę, by zobaczyć pełny podgląd okna Ścieżka ruchu.


Lime Point 8.  W przypadku gdy w rozwijanym menu Obraz źródłowy widzisz miniaturę obiektu, który chcesz animować, wydawałoby się, że wszystko jest w porządku i można przejść do dalszych czynności. Niestety tak nie jest. Musisz jeszcze zająć się opcją Tryb kroku i jej rozwijanym menu.

        W momencie, kiedy masz otwarty, poza obrazem anim1_0001.xcf, tylko jeden obraz, ten, który chcesz użyć jako obiekt animowany i ma on tylko jedną warstwę, możesz nie przejmować się opcją Tryb kroku i pozostawić ją domyślną, czyli Pętla. Może się jednak zdarzyć, że masz otwartych kilka obrazów lub obraz, w którym jest obiekt przeznaczony do animowania i ma on kilka warstw, a chcesz animować tylko jedną. Wtedy Tryb kroku ustaw na Brak. „Oczywista oczywistość”, że jeśli w menu Obraz źródłowy jest miniatura inna od obiektu animowanego, należy je rozwinąć i wybrać właściwy obraz.
        Zwróć uwagę na nazwę, jaka widnieje obok miniatury. Składa się ona z nazwy obrazu obiekt_1.xcf, myślnika i cyfry 2, slasha /,nazwy warstwy Tło oraz myślnika i cyfry 5. Przyznaję się bez bicia, że nie mam zielonego pojęcia, do czego służą liczby po myślnikach. Są one nadawane w niezrozumiały dla mnie sposób, znany chyba tylko autorom GAP-a. Cyfry po myślnikach w twoim oknie Ścieżka ruchu... mogą być inne.

Lime Point 9.  Zaznacz opcję Odświeżanie pod okienkiem podglądu, by zobaczyć animowany obiekt.

Lime Point 10.  Przejdź do rozwijanego menu Uchwyt i wybierz Środek.

           Obiecałem napisać co to Uchwyt i jak go używać. Poniższa animacja, na której możesz zobaczyć, jak obiekt animowany zmienia miejsce położenia względem punktu uchwytu, zależnie od wybranej opcji z rozwijanego menu Uchwyt, powinna wszystko wyjaśnić. Wiedząc jednak, że słowo pisane do niektórych przemawia lepiej niż obrazki, to skreślę jeszcze kilka słów.

           GAP daje Ci możliwość wyboru pięciu punktów, które będą zakotwiczone na ścieżce ruchu. Możesz chwycić animowany obiekt za każdy z rogów: Lewy górny, Lewy dolny, Prawy górny i Prawy dolny jak również za punt środkowy obrazu Środek. Miejsce uchwytu jest oznaczone czerwoną kropką, za której widoczność odpowiada opcja Ścieżka pod okienkiem podglądu.

           Dla lepszego odwzorowania miejsca uchwytu umieściłem go w środku animacji. To ten czerwony punkt w miejscu Kursora. Kursor to te przecinające się linie na obrazie podglądu.



Lime Point 11.  W sekcji Edycja punktów kontrolnych kliknij przycisk Chwyć ścieżkę. W okienku podglądu pojawiła się narysowana wcześniej ścieżka, z której został utworzony tor ruchu dla twojego obiektu, a sam obiekt został przeniesiony na jej początek. Klikając w przyciski nawigacyjne (pierwszy, ostatni, następny czy poprzedni punkt) możesz zobaczyć, jak obiekt będzie zmieniał swoje położenie, pojawiając się na kolejnych węzłach ścieżki.

Lime Point 12.  Kliknij przycisk Podgląd animacji. Otworzy się okno Animowany podgląd ścieżki ruchu z domyślnymi opcjami. Ciebie interesuje w tej chwili tylko suwak Skala podglądu. Przesuń go na 100 i kliknij Ok.


           Utworzony zostanie nowy obraz Bez nazwy i otworzy się okno Animowanie Playbacku: Bez nazwy, w którym możesz po kliknięciu przycisku Odtwarzaj zobaczyć jak będzie wyglądała animacja i jak zauważysz, ruch obiektu nie jest jednostajny. Pokonywanie odcinków pomiędzy kolejnymi węzłami ścieżki odbywa się z różną prędkością, a to dlatego, iż GAP ustawił każdy odcinek ścieżki z taką samą liczbą klatek.



           Wytłumaczę teraz jak to działa.

           Twoja ścieżka składa się z czterech odcinków o różnej długości, a animacja ma 50 klatek. GAP podzielił więc 50 klatek przez 4 odcinki co daje wynik 12,5 klatki na każdy odcinek. Zaokrąglił ten wynik do 13 klatek na pierwszym i trzecim odcinku, i do 12 na pozostałych. Skoro każdy odcinek ścieżki jest pokonywany przez obiekt, przyjmijmy, że w równej liczbie klatek, to niestety ruch obiektu nie może być płynny.

           Jak tego uniknąć? Jest na to bardzo prosty sposób. GIMP posiada takie narzędzie jak Miarka [Shift+M]. Kilka kolejnych punktów pokaże Ci jak przy jej pomocy stworzyć animację z jednostajnym ruchem obiektu.

Lime Point 13.  Zamknij obraz Bez nazwy, okno Animowanie Playbacku: Bez nazwy i przejdź do obrazu anim1_0001.xcf.

Lime Point 14.  Powiększ wymiary płótna tak jak w pkt 5 i wybierz narzędzie Miarka. Kliknij narzędziem w pierwszy węzeł ścieżki LPM, jednocześnie go przytrzymując i przeciągnij do drugiego węzła. W dolnej części okna obrazu zobaczysz dane pomiaru. Zapisz je sobie. W moim przypadku pierwszy odcinek ścieżki ma długość 87,4px. Dla zwiększenia precyzji pomiaru możesz na węzłach ścieżki ustawić prowadnice.



Lime Point 15.  Teraz przyda Ci się znajomość matematyki. Po zmierzeniu wszystkich czterech odcinków zsumuj je, by określić długość całej ścieżki. Ścieżka użyta w tutorialu ma długość 615,6px, a jej poszczególne odcinki kolejno: 87,4, 203,3, 148,7 i 176,2px. Podziel całkowitą długość ścieżki przez liczbę klatek animacji. 615,6 : 50 = 12,2312. Wynik ten to odległość pokonywana przez obiekt na jedną klatkę. W tym momencie musisz jeszcze ustalić ostatnią klatkę dla każdego węzła ścieżki osobno.

           Wiadomo, że pierwszy węzeł ścieżki, do którego zakotwiczony będzie obiekt, znajduje się w pierwszej klatce animacji, a ostatni w pięćdziesiątej. Tak więc obliczenia wykonujemy dla pozostałych trzech. Aby ustalić klatkę dla drugiego węzła ścieżki, podziel długość pierwszego odcinka przez odległość pokonywaną przez obiekt na jedną klatkę. Dla trzeciego podziel sumę długości pierwszych dwóch odcinków, a dla trzeciego sumę długości trzech.

           Ustawiając w kalkulatorze zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku, otrzymałem kolejno:
Drugi węzeł: 87,4 : 12,3127,1
Trzeci węzeł: [ 87,4 + 203,3 ] : 12,31223,61
Czwarty węzeł: [ 87,4 + 203,3 + 148,7 ] : 12,31235,69

           Zaokrąglij wyniki w górę. Otrzymasz 8 klatkę dla drugiego węzła ścieżki, 24 dla trzeciego i 36 dla czwartego.

Dla wzrokowców



Uwaga: Pamiętaj, aby po zakończonych pomiarach przyciąć płótno do warstwy i dla bezpieczeństwa zapisz obraz.

Lime Point 16.  Wróć teraz do okna Ścieżka ruchu. Kliknij przycisk Następny punkt. W podglądzie zobaczysz obiekt zakotwiczony na drugim węźle ścieżki:



           W sekcji Aktualny punkt pojawi się wpis [2] z [5] i uaktywni się opcja Klatka kluczowa i wpisanym tam domyślnie zerem, które oznacza brak kluczowej klatki animacji. Wpisz tam, jak wynikło z poprzednio wykonanych obliczeń, cyfrę 8 i zatwierdź Enterem.



           Podobnie postępujesz przy kolejnych węzłach. Klikasz na Następny punkt wpisujesz żądany numer klatki kluczowej, zatwierdzając Enterem. Wrócę jeszcze do tej kwestii w dalszej części tutoriala i pokażę Ci inny sposób na określenie klatek kluczowych.

Lime Point 17.  Możesz teraz obejrzeć swoją animkę, klikając w Podgląd animacji, aby przekonać się czy wygląda prawidłowo. Jeśli jesteś pewny(a), że nie popełniłeś(aś) żadnego błędu to kliknij od razu Ok. Warstwa z obiektem zostanie dopisana do poszczególnych klatek animacji.



           Dla odwzorowania różnic między animacją gdzie obiekt na każdym odcinku porusza się w jednakowej liczbie klatek a tą z dodanymi klatkami kluczowymi, stworzyłem poniższą animację, zmniejszając liczbę klatek do 10 na sekundę. Obiekt czarno-żółty to ten z ruchem jednostajnym, a po desaturacji z różnymi prędkościami.



           Co bardziej dociekliwi zarzucą mi, że i tak nie uzyskałem ruchu idealnie jednostajnego, ale po pierwsze: różnice w prędkości są niezauważalne, po drugie: jest to do osiągnięcia, ale wymaga sporego nakładu pracy polegającej na dodatkowych obliczeniach i edycji punktów kontrolnych, jak i pewnych zmian w czasie wyświetlania klatek.

Lime Point 18.  Wypadałoby pozbyć się jeszcze białego tła, którego użyłem dla lepszej widoczności ścieżki. Jeśli nie chcesz usuwać tła z animacji, przejdź od razu do pkt21.

          Uwaga: Tej operacji nie da się cofnąć!

           Z menu Video wybierz Usuwanie warstw w klatkach..., a w nowo otwartym oknie dialogowym suwak Stos warstw ustaw na 1.

           W tym miejscu muszę wyjaśnić jak GAP liczy warstwy. Spójrz na obraz anim1_0001.xcf, a właściwie na jego kartę Warstwy. Widać tam dwie warstwy: Tło i Tło#1. Numeracja warstw zaczyna się od góry i cyfry 0. Warstwa Tło#1 to 0, a Tło to 1.

           Kliknij Ok w oknie Usuwanie warstw w klatkach.

           Jeśli chcesz użyć bezpieczniejszego pozbywania się tła, to pomiń pkt18 i pkt19.

Lime Point 19.  W celu stworzenia finalnego obrazu animacji przeznaczonego do zapisania w formacie gif z menu Video wybierz Obraz z klatek.... Otworzy się okno Obraz z klatek, a w nim, w opcji Nazwa bazowa klatki zmień nazwę z frame_[######] (41ms) na frame_[######] (41ms) (replace).

           Utworzony zostanie nowy obraz Bez nazwy, przejdź do niego i zapisz go jako gif, pamiętając by w oknie Eksport pliku zaznaczyć opcję Zapisz w postaci animacji. Klikasz na Eksportuj. Powinno pojawić się okno z ostrzeżeniem:



kliknij w nim przycisk Kadruj, a w kolejnym oknie dialogowym o nazwie Zapisz jako GIF klikasz Ok i gotowe.

           W tym miejscu wyjaśnię jeszcze, jak została skonstruowana nazwa bazowa klatki.

           Część frame_ możesz dowolnie edytować, to tylko nazwa kolejnych warstw w końcowym gifie. Zmień np. na klatka nr lub nie rób z tym nic. Fragment [######] pozwala na właściwe ponumerowanie klatek. Jedyne co możesz tutaj zrobić to zmienić ilość hash-y. W przypadku niniejszego poradnika gdzie ilość klatek animacji jest wyrażona liczbą dwucyfrową, możesz zmniejszyć ich liczbę do dwóch. Fragment (41ms), jak zapewne się domyślasz, to czas wyświetlania poszczególnych klatek. Przy czterdziestu jeden milisekundach to około dwudziestu czterech klatek na sekundę. Dopisana część (replace) określi sposób wyświetlania poszczególnych klatek w gifie. Replace to nic innego jak zastąp, czyli każda kolejna klatka będzie zastępować poprzednią, jak w filmie. Jest to jedyny sposób na właściwe wyświetlanie animacji pozbawionej tła.

Lime Point 20.  W celu stworzenia finalnego obrazu animacji bez tła przeznaczonego do zapisania w formacie gif z menu Video wybierz Obraz z klatek.... Otworzy się okno Obraz z klatek, a w nim, w opcji Nazwa bazowa klatki zmień nazwę z frame_[######] (41ms) na frame_[######] (41ms) (replace). Zaznacz opcję Wyłączenie warstw tła: i kliknij Ok.

           Utworzony zostanie nowy obraz Bez nazwy, przejdź do niego i zapisz go jako gif, pamiętając by w oknie Eksport pliku zaznaczyć opcję Zapisz w postaci animacji. Klikasz na Eksportuj i w tym momencie pojawi się okno ostrzeżenia z pkt 19 gdzie klikasz na Kadruj, a w kolejnym oknie dialogowym o nazwie Zapisz jako GIF klikasz Ok i gotowe.

Lime Point 21.  W celu stworzenia finalnego obrazu animacji bez usuwania tła przeznaczonego do zapisania w formacie gif z menu Video wybierz Obraz z klatek.... Otworzy się okno Obraz z klatek.

           Po kliknięciu Ok utworzony zostanie nowy obraz Bez nazwy i w jego oknie wybierz Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie kolejny obraz, który będzie finalną animacją. Zapisz go w formacie gif pamiętając, aby w oknie Eksport pliku zaznaczyć opcję Zapisz w postaci animacji, a dopiero potem kliknij Eksportuj. W oknie Zapisz jako GIF klikasz w Zapisz i gotowe.

Lime Point 22.  Pozamykaj wszystkie obrazy.




           To był sposób dla cierpliwych. Teraz kolej na przyspieszenie procesu tworzenia animacji. Nie będę ukrywał, że występują przy nim pewne „błędy” wynikające z konstrukcji GAP-a.



Sposób drugi

Lime Point 23.  Otwórz obraz obiekt_1.xcf i anim1_0001.xcf.

Lime Point 24.  W obrazie anim1_0001.xcf usuń warstwę Tło#1.

Lime Point 25.  Zapisz obraz anim1_0001.xcf pod nazwą anim2_0001.xcf w katalogu/folderze anim2.

Lime Point 26.  Zduplikuj klatki jak w pkt 3.

Lime Point 27.  W oknie obrazu anim2_0001.xcf wybierz z menu Video opcję Ścieżka ruchu....

Lime Point 28.  W oknie Ścieżka ruchu przytrzymując klawisz Shift kliknij Chwyć ścieżkę. Pamiętaj, aby Uchwyt ustawić na Środek. Możesz także zaznaczyć opcję Odświeżanie.

           Twoja przechwycona ścieżka w okienku Podgląd okna Ścieżka ruchu będzie wyglądać tak:



           Podgląd animacji wywołany opcją Podgląd animacji w oknie Ścieżka ruchu powinien wyglądać jak poniżej:



Lime Point 29.  Jeśli efekt pracy Cię zadowala, zapisz animację wg pkt 18-22.

Lime Point 30.  Pozamykaj wszystkie obrazy.

Końcowy efekt po przycięciu wysokości:





           Obiecałem wykazać, iż sposób drugi jest niedokładny, jeśli chodzi o odwzorowanie zadanej ścieżki ruchu. W przypadku niniejszego poradnika i wykorzystaniu stworzonej przeze mnie ścieżki zawartej w załączniku, błąd występuje tylko w jednym miejscu animacji i jest tak niewielki, że trudny do wychwycenia ludzkim okiem. Niemniej warto się przyjrzeć problemowi.

           Wszystko zależy od kształtu ścieżki i położenia jej węzłów, a także ilości klatek animacji. Im ostrzejsze kąty narysowanej ścieżki i mniejsza liczba klatek animacji, tym błąd będzie widoczniejszy.

           W moim tutorialu przesunięciu ulega tylko węzeł 3 ścieżki (patrz obraz z pkt 15) i tylko o 1 piksel w pionie i 2 w poziomie. Pomijam już fakt, że obiekt, w niektórych klatkach od 9 do 35 jest przesunięty o jeden lub dwa piksele w pionie, lub poziomie w stosunku do animacji wykonanej pierwszym sposobem.

           W przypadku każdej ścieżki warto jest wykonać animację obydwoma sposobami i porównać, która wygląda lepiej.

           Na poniższej animacji, już na etapie przechwytywania ścieżki, widać wyraźne różnice między obydwoma sposobami wyznaczania toru ruchu obiektu. Użyłem tu ścieżki o ostrzejszych kątach i zmniejszyłem liczbę klatek do trzydziestu. Sposób drugi spowodował spłaszczenie toru na jego wierzchołkach.




Część druga - animowanie statycznego obiektu po łuku

           Tutaj sprawa jest dużo prostsza. Przechwytywanie ścieżki będzie się odbywało tylko jednym sposobem.

           Mam też nadzieję, że będąc pilnym uczniem, przerobiłeś(aś) pierwszą część tutka, więc pomijam tak oczywiste ruchy, jak chociażby ustawianie węzłów krańcowych ścieżki na granicy powiększonego płótna obrazu.

           Nie będę też opisywał gdzie znajdują się wymienione już wyżej opcje GAP-a itp.

Lime Point 31.  Utwórz nowy obraz o wymiarach 400 x 400px i białym tle. Zapisz go pod nazwą anim3_0001.xcf w katalogu/folderze anim3.

Lime Point 32.  Duplikuj obraz 49 razy.

Lime Point 33.  Utwórz na obrazie łukowatą ścieżkę.

           Na przykład taką:



           Możesz zapisać swoją ścieżkę, eksportując ją wg sposobu pokazanego w pkt 5.

Lime Point 34.  Otwórz obraz obiekt_1.xcf i wróć do obrazu anim3_0001.xcf.

Lime Point 35.  Otwórz okno Ścieżka ruchu.

Lime Point 36.  Przytrzymaj klawisz Shift i kliknij przycisk Chwyć ścieżkę.

Lime Point 37.  Ustaw Uchwyt na Środek możesz też włączyć opcję Odświeżanie.

           Jeśli chcesz, to wygeneruj podgląd animacji.

Lime Point 38.  Jeśli efekt pracy Cię zadowala, zapisz animację wg pkt 18-22.

Końcowy efekt po przycięciu wysokości:



           Muszę w tym miejscu poruszyć jeszcze jedną kwestię.

           Jak zapewne zauważyłeś(aś) po przechwyceniu ścieżki utworzonych zostało 49 punktów kontrolnych, a nie tak jak w przypadku linii łamanej wyznaczającej tor ruchu, 50. Taka przypadłość GAP-a. Nie ma to większego znaczenia dla wykonania poprawnej animacji.



Część trzecia - animowanie statycznego obiektu z jednoczesnym obrotem uzależnionym od kształtu ścieżki

           Obrót względem ścieżki dużo lepiej wygląda przy użyciu łukowego toru ruchu, tak więc użyję tu ścieżki z drugiej części poradnika.

Lime Point 39.  Możesz stworzyć nowy obraz o wymiarach 400 x 400 px z białym tłem lub użyć obrazu anim3_0001.xcf.

           W przypadku gdy używasz obrazu anim3_0001.xcf to usuń z niego warstwę Tło#1.

Lime Point 40.  Zapisz obraz pod nazwą anim4_0001.xcf w katalogu/folderze anim4 i pamiętaj o duplikowaniu tak aby otrzymać 50 klatek animacji.

           Jeśli tworzyłeś(aś) nowy obraz to utwórz na nim dowolną łukowatą ścieżkę.

Lime Point 41.  Zapewne pamiętasz o powiększeniu płótna obrazu i ustawieniu krańcowych węzłów ścieżki na granicy płótna.

           W przypadku zastosowania obrotu animowanego obiektu względem toru ruchu należy pierwszy i ostatni węzeł ścieżki ustawić dalej niż 25 px od granicy warstwy stanowiącej tło animacji. Przy użyciu obiektu z obrazu obiekt_1.xcf weź pod uwagę jego przekątną mającą wymiar w przybliżeniu 35 px i w takiej właśnie odległości od granic obszaru animacji ustaw krańcowe węzły ścieżki. Z drugiej strony patrząc, w wyżej przytoczonym przykładzie, węzły krańcowe ścieżki pozostawione w odległości 25 px mają mały wpływ na prawidłowy wygląd animacji. Wszystko zależy od kształtu i wymiarów animowanego obiektu. Tak więc warto jest w tym miejscu poeksperymentować z różnymi obiektami, aby zrozumieć jak daleko wyciągać węzły krańcowe ścieżki poza obszar wykonywanej animacji.

Lime Point 42.  Otwórz teraz okno Ścieżka ruchu, a w nim w opcji Uchwyt ustaw Środek, zaznacz, jeśli chcesz, opcję Odświeżanie pod okienkiem podglądu. Kliknij przycisk Chwyć ścieżkę przytrzymując jednocześnie klawisz Shift, następnie kliknij przycisk Obrót do ścieżki.

           Możesz wygenerować podgląd animacji, aby obejrzeć efekt. Jeśli Cię zadowala to w oknie Ścieżka ruchu kliknij przycisk Ok jednocześnie zamykając okna playbacku i wygenerowanej animki.

Lime Point 43.  Utwórz animację przy pomocy Obraz z klatek... i zapisz ją wg pkt 18-22.

Końcowy efekt po przycięciu wysokości:





Część czwarta - animowanie ruchomego obiektu po wyznaczonym torze
Tworzenie animowanego obiektu
Sposób pierwszy


Lime Point 44.  Utwórz nowy obraz bez tła o wymiarach 200x200px.

Lime Point 45.  Wybierz Zaznaczenie -> Wszystko [Shift+A], następnie z menu Obraz wybierz Prowadnice -> Nowa prowadnica z Zaznaczenia. Ustaw jeszcze jedną pionową prowadnicę w połowie szerokości obrazu.

Lime Point 46.  Zaznacz lewą połowę obrazu i wypełnij czerwonym #ff0000 kolorem. Odwróć zaznaczenie i wypełnij białym #ffffff kolorem. Usuń zaznaczenie.

Lime Point 47.  Zmniejsz warstwę do wymiarów 50x50px. Skopiuj warstwę i cofnij operację skalowania.

Lime Point 48.  W karcie Desenie wybierz Schowek (50x50) i przy pomocy narzędzia Wypełnienie kubełkiem wypełnij deseniem obraz. Otrzymasz wynik jak na załączonym obrazie:



Lime Point 49.  W karcie Warstwy zrób dwuklik na nazwie warstwy i zmień Tło na #1 zatwierdzając Enterem i duplikuj warstwy do uzyskania 41.

           Jeśli kiedyś duplikowałeś(aś) warstwy to wiesz, jak nazywane są kolejne. kopia: Tło, kopia: kopia: Tło, kopia: kopia: kopia: Tło itd. Powyższy zabieg ma na celu uniknięcie tworzenia coraz dłuższej nazwy kolejnych warstw, które w tym przypadku nazywane będą numerycznie: #2, #3, #4 itd.

           Wspomnę jeszcze o tym, że przed członem #1, można wstawić dowolną nazwę warstwy co spowoduje nazywanie kopii wg wzoru: dowolna nazwa #x, gdzie x to numer kolejnej warstwy.



           W dalszej części poradnika użyjesz Filtruj wszystkie warstwy... z menu Filtry w celu stworzenia obracającej się kuli przy pomocy filtra Odwzorowanie obiektu. Nawiasem mówiąc, bardzo przydatna funkcja do tworzenia złożonych animacji.

           Przykłady można zobaczyć w tutorialach Kalejdoskop w drugiej odsłonie, czyli obracamy animację lub Awatar: kalejdoskop na sześcianie.

           Jedna rzecz jest tylko nie potrzebna w tych przykładach. Zamiast wykonywać obliczenia matematyczne dotyczące położenia odwzorowania poszczególnych warstw, można stworzyć o jedną warstwę więcej niż zamierzona liczba klatek końcowej animacji, zastosować w/w operację i usunąć ostatnią warstwę.



Lime Point 50.  Użyj wspomnianego wyżej filtrowania wszystkich warstw. Filtry -> Filtruj wszystkie warstwy....

Lime Point 51.  W oknie Select Filter for Animated Aply (coś chyba poszło nie tak z tłumaczeniem GAP-a) w opcji Szukaj: wpisz map. Kliknij przycisk Znajdź według nazwy. Zaznacz w okienku dostępnych filtrów plug_in_map_object (Odwzorowanie obiektu) i kliknij przycisk Zastosuj zmienne wartości.

Lekko poprzycinałem zrzut okna (był zbyt szeroki).


Lime Point 52.  Otworzy się okno Odwzorowanie na obiekt z domyślnie aktywną zakładką Opcje. W sekcji Opcje główne z rozwijanego menu Obiekt docelowy wybierz Sfera. Zaznacz też Przezroczyste tło.

Lime Point 53.  Przejdź teraz do zakładki Ułożenie i w sekcji Obrót ustaw parametr Y na -180. Kliknij Ok.

Lime Point 54.  Pierwsza warstwa przyszłej animacji zostanie odwzorowana na kulę i otworzy się okno Zastosowanie filtra animacji, w którym klikasz na przycisk Kontynuuj.

Lime Point 55.  Ponownie otworzy się okno Odwzorowanie na obiekt. Przejdź do zakładki Ułożenie i ustaw parametr Y w sekcji Obrót na 180. Kliknij Ok.

Lime Point 56.  Ponownie otworzy się okno Zastosowanie filtra animacji (wyglądające nieco inaczej niż poprzednie), w którym klikasz na przycisk Kontynuuj.

Lime Point 57.  Usuń ostatnią 41 warstwę obrazu. Z menu Obraz wybierz Przytnij obraz i przeskaluj do rozmiarów 50x50px.

           Jeśli zetknąłeś się z tutorialem nossa Wirująca kula (z użyciem GAP) to zauważysz, że podczas tworzenia obracającej się kuli część klatek się powtarza i dla prawidłowo wyglądającej animacji nie zachodzi potrzeba obrotu obiektu o 360º. W przypadku tekstury użytej w niniejszym tutorialu wystarczy obrót o 90º. Śmiało więc możesz usunąć warstwy od numeru 11 do 41. Uzyskasz w ten sposób 10 klatek, przez co animacja będzie lżejsza.

           Dlaczego od 11 warstwy i skąd się wzięła liczba 90?

           Przyjrzyj się dokładnie warstwom w utworzonym obrazie. Zauważysz, że warstwa #11 jest taka sama jak #1.

           Teraz spójrz na obraz w pkt 48. Został on wypełniony teksturą o szerokości 50px, co stanowi jedną czwartą szerokości obrazu. Podziel 360º na 4, a uzyskasz 90º.

           Przejdź teraz do drugiego sposobu tworzenia ruchomego obiektu.
           


Tworzenie animowanego obiektu
Sposób drugi


Lime Point 58.  Powtórz czynności z pkt 44 do pkt 49 z tą różnicą, że duplikujesz warstwy do uzyskania 11.

Lime Point 59.  Powtórz czynności z pkt 50 do pkt 53 ale parametr Y ustaw na 0.
 
Lime Point 60.  Teraz kolej na pkt 54 i pkt 55. Parametr Y z pkt 55 ustaw na 90, a nie jak wyżej 180.

Lime Point 61.  Wykonaj czynności do pkt 57 usuwając 11 warstwę.

Lime Point 62.  Zapisz obraz pod nazwą obiekt_2.xcf.



Animowanie ruchomego obiektu po wyznaczonym torze


Lime Point 63.  Utwórz nowy obraz z białym tłem o wymiarach 400x400px i zapisz pod nazwą anim5_000001.xcf w katalogu/folderze anim5.

Lime Point 64.  Duplikuj klatki do uzyskania 100.

Lime Point 65.  Utwórz na obrazie dowolną ścieżkę. Moja wygląda tak:



Lime Point 66.  Otwórz okno Ścieżka ruchu..., a w nim ustaw:
- w zakładce Wybór źródła w rozwijanym menu Obraz źródłowy ustaw warstwę #1,
- w rozwijanym menu Tryb kroku z w/w zakładki wybierz Pętla,
- w tej samej zakładce jest jeszcze opcja Uchwyt, rozwiń jej menu i wybierz Środek.

Lime Point 67.  Przechwyć ścieżkę, klikając na przycisk Chwyć ścieżkę pamiętając o wciśniętym klawiszu Shift.

Lime Point 68.  Przy włączonym odświeżaniu pod okienkiem Podgląd ujrzysz w nim to, co poniżej:



Lime Point 69.  Jeśli chcesz, wygeneruj podgląd animacji i w przypadku zadowalającego wyniku w oknie Ścieżka ruchu kliknij Ok.

Lime Point 70.  Opisywanymi wyżej sposobami wygeneruj obraz z klatek i zapisz go w formacie Gif.

Lime Point 71.  Gotowa animacja bez tła powinna wyglądać mniej więcej tak:



Lime Point 72.  Pozamykaj wszystkie obrazy.



Część piąta - animowanie tekstu po wyznaczonym torze
Obraz wyjściowy i ścieżka


Lime Point 73.  Utwórz nowy obraz o wymiarach 600x300px z czarnym tłem.

Lime Point 74.  Zapisz go pod nazwą anim6_000001.xcf w katalogu/folderze anim6.



           Aby łatwiej Ci było rysować ścieżkę, po której będzie poruszał się tekst, warto jest utworzyć kilka prowadnic. W tym celu wykorzystaj plugin GAT Tools. Wtyczka jest opisana w artukule  Prowadnice pod kontrolą część piąta, skąd możesz ją też pobrać. Artykuł został opublikowany na gimptools.pl. Polecam wersję spolszczoną rejestrującą się w menu Obraz, gdyż do niej właśnie będę się odnosił poniżej.



Lime Point 75.  Z menu Obraz wybierz Prowadnice -> Narzędzie prowadnic -> Dowolne prowadnice i w oknie dialogowym wtyczki puthon-fu-GimpAtelier_tools_003DE w opcji Pozycje poziomych prowadnic wpisz 0, 35, 50%, 265, 100%, a w opcji Pozycje pionowych prowadnic 0, 185, 50%, 415, 100%.



Lime Point 76.  Teraz narysuj ścieżkę jak na rysunku poniżej. Cyfry oznaczają kojne węzły ścieżki.


Prawidłowo ustawione prowadnice i wyjściowa ścieżka.



Lime Point 77.  Mając aktywne narzędzie Ścieżki postaraj się ustawić kursor pośrodku obrazu. (Pozycja 300 x 150px. Możesz kontrolować położenie kursora, spoglądając na dolny pasek okna obrazu. W jego lewej części wyświetla się aktualna pozycja kursora.) Przytrzymaj LPM i przeciągnij ścieżkę do przecięcia się środkowej poziomej prowadnicy i pionowej ustawionej na pozycji 415px.

Lime Point 78.  Chwyć czwarty węzeł ścieżki i ustaw go na pozycji drugiego węzła. Ponownie ustaw kursor na środku obrazu, chwyć ścieżkę i przesuń kursor do miejsca przecięcia się środkowej poziomej prowadnicy i pionowej ustawionej na pozycji 185px. Dzięki temu otrzymasz prawie „idealny” okrąg.

Proces tworzenia okręgu na ścieżce:



           Jak wiadomo „prawie” robi wielką różnicę. Zajmij się więc teraz dopasowaniem ścieżki do okręgu.

Lime Point 79.  Przy pomocy narzędzia Zaznaczenie eliptyczne, pomiędzy prowadnicami pionowymi na pozycjach 185 i 415px a poziomymi na pozycjach 35 i 265px utwórz okrągłe zaznaczenie. Dopasuj okrągły fragment ścieżki do okręgu wyznaczonego przez zaznaczenie. Usuń zaznaczenie.

Fragment okrągłego odcinka ścieżki przed i po dopasowaniu.



Podobnie musisz postąpić z pozostałymi ćwiartkami okręgu.


           Teraz należy wyciągnąć pierwszy i ostatni węzeł poza obraz. Warto więc byś już teraz wiedział(a) jaki tekst chcesz animować i jakiej czcionki użyjesz. Tekst użyty w tutorialu to „gimpuj.info”, a czcionka to nasza forumowa, czyli Opal Thin o rozmiarze 50px.



Lime Point 80.  Aktywuj narzędzie Tekst. Ustaw czcionkę na Opal Thin, rozmiar na 50px, a kolor na #96b22c.

Lime Point 81.  Wpisz w obrazie tekst „gimpuj.info” i przy pomocy narzędzia Miarka zmierz najszerszą literę, w tym przypadku „m”. Wynik to 31px. Usuń warstwę z tekstem.

Lime Point 82.  Aby uzyskać równe marginesy płótna po obu stronach obrazu, powiększ płótno o 32px. Pamiętaj o wyśrodkowaniu obrazu względem powiększanego płótna.

Lime Point 83.  Aby wyciągnąć pierwszy i ostatni węzeł ścieżki na granice płótna zachowując poziom pierwszego i ostatniego odcinka ścieżki ustaw dwie pionowe prowadnice na granicach płótna. Przesuń węzły ścieżki do skrzyżowania przed chwilą utworzonych prowadnic z poziomą prowadnicą ustawioną na pozycji 265px.

Podgląd edycji ostatniego węzła ścieżki



Lime Point 84.  Dopasuj płótno do warstwy i usuń wszystkie prowadnice. Zapisz obraz.



Przygotowanie tekstu

Lime Point 85.  Utwórz nowy obraz pozostawiając domyślny rozmiar. Wpisz w nim żądany tekst tak aby każda litera stanowiła osobną warstwę. Ustawienia czcionki jak w pkt 80.

Lime Point 86.  Usuń warstwę Tło. Duplikujące się litery są zbędne, usuń więc także warstwę i#1.

Lime Point 87.  Nie jest Ci potrzebny tak duży obraz z tekstem. Przy pomocy narzędzia Wyrównanie [Q] ustaw wszystkie litery w dowolnym rogu obrazu. Z menu Obraz wybierz Dopasuj płótno do warstw. Ponownie użyj narzędzia Wyrównanie i wyśrodkuj wszystkie litery względem pionu.



           W tym miejscu wybiegnę trochę do przodu. Animując tekst po utworzonej dopiero co ścieżce i używając opcji Obrót do ścieżki GAP zacznie od ustawienia liter obróconych o 180º. Tak więc należy wszystkie litery tekstu obrócić właśnie o 180º przed rozpoczęciem dalszej pracy.
           Pomimo że obrót o 180º nie powoduje błędów na obrazie, to pamiętaj, iż narzędzie obracania w GIMP-ie nie jest doskonałe. Lepiej jest odbić cały obraz w pionie, a kolejno w poziomie. Da to ten sam efekt co obrót. Przy okazji masz pewność, że litery się nie pokrzywią.



Lime Point 88.  Z menu Obraz -> Przekształcenie wybierz Odbij poziomo a następnie Odbij pionowo lub Obróć o 180º.

Lime Point 89.  Zapisz obraz pod nazwą tekst.xcf. Nie zamykaj obrazu.



Animowanie tekstu

Lime Point 90.  Przejdź do obrazu anim6_000001.xcf.

Lime Point 91.  Wybierz Video -> Duplikowanie klatek.... Przyjąłem, że każda litera będzie animowana w stu pięćdziesięciu klatkach i średnio co dwie, trzy klatki kolejna litera. Da to animację o około stu osiemdziesięciu klatkach. W okienku Duplikowanie klatek w opcji N razy w polu numerycznym wpisz 179 i zatwierdź klikając Ok.

Lime Point 92.   Wybierz Video -> Ścieżka ruchu. Znasz już zapewne dobrze okno Ścieżka ruchu. Podam więc parametry ustawień be zagłębiania się w szczegóły.

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą g
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 1
           - suwak Do klatki - 150

Lime Point 93.  Przytrzymując klawisz Shift kliknij Chwyć ścieżkę. Puść klawisz Shift. Następnie kliknij Obrót do ścieżki.

Lime Point 94.  Wygeneruj podgląd animacji i dokładnie mu się przyjrzyj. Zauważysz wspomnianą wcześniej niedoskonałość obrotu GIMP-a. W klatkach od 1 do 35 i od 116 do 150 litera ”g” jest lekko skrzywiona. Poniżej zobrazowanie różnic między prawidłowo wyglądającą literą  a tymi uzyskanymi w animacji po dokonaniu obrotu o 180º.

Fragment klatki z zakresu 1 - 35
                   
Fragment klatki z zakresu 116 - 150
 
                   

           Jedynym wyjściem z tej sytuacji jest zmiana obrotu w klatkach od 1 do 35 ze 180º na 181º, a w klatkach od 116 do 150 na 541º z 540º. Są na to dwa sposoby. Pierwszy jest niewygodny i żmudny. Polega na edycji kąta obrotu w opcji Obrót z zakładki Skala i przekształcenie. Czynność tą należy powtórzyć siedemdziesiąt razy, klikając w przycisk Następny punkt i wprowadzając odpowiednie zmiany obrotu.

           W kolejnych krokach tutoriala pokażę Ci szybszy sposób edycji kąta obrotu. Ma on jeszcze jedną zaletę. Pozwala na uniknięcie edycji kąta obrotu przy animowaniu kolejnych liter.

Lime Point 95.  Zamknij okno Animowanie playbacku: Bez nazwy i okno obrazu Bez nazwy utworzonego podczas generowania podglądu animacji, nie zapisuj go.

Lime Point 96.  W oknie Ścieżka ruchu kliknij przycisk Zapisz w sekcji Edycja punktów kontrolnych. Otworzy się okno Zapis punktów ścieżki do pliku. Domyślnym katalogiem/folderem zapisu będzie anim6, czyli katalog/folder, w którym są umiejscowione obrazy xcf potrzebne do utworzenia animacji. Domyślną nazwą pliku z punktami będzie anim6.path_points. Kliknij Ok.



           Plik anim6.path_points ma postać tekstową i daje się edytować dowolnym programem do edycji tekstu. Osobiście do tak małych plików używam Kate, domyślnego edytora dla środowiska KDE systemu Linux. Pod Gnome, jak zapewne wszystkim użytkownikom Lina wiadomo, to Gedit. Okienkowcy mogą to zrobić w Notatniku, sam jednak, jak już jestem zmuszony pracować na Windzie, używam Notepad ++.



Lime Point 97.  Otwórz plik anim6.path_points w Twoim ulubionym edytorze.

           Popatrz na poniższy fragment pliku anim6.path_points.

Kod:
# GAP file contains saved Move Path Point Table
0  149  # current_point  points
# x  y   width height opacity rotation feather_radius number_of_optional_params [8 perspective transform factors] [rel_keyframe]
0616 0265  100.000 100.000 100.000 180.000   0.000   00
0607 0265  100.000 100.000 100.000 180.000   0.000   00
(...)
0298 0265  100.000 100.000 100.000 183.170   0.000   00
(…)
0302 0265  100.000 100.000 100.000 536.830   0.000   00
(…)
0002 0265  100.000 100.000 100.000 540.000   0.000   00
-007 0265  100.000 100.000 100.000 540.000   0.000   00

           Zamień wszystkie wpisy 180.000 na 181.000 i wszystkie 540.000 na 541.000. Aby nie robić tego „na piechotę”, co mogłoby być tak samo nużące, jak sposób pierwszy, użyj do tej czynności opcji „hurtowej” zmiany tekstu. Każdy z edytorów coś takiego posiada. Nie będę tu tego tłumaczył, bo po pierwsze, to tut o grafice, a nie edytorach tekstu, po drugie nie chce mi się. Oczywiste jest, że po wprowadzonych zmianach musisz zapisać plik.

Lime Point 98.  Zamknij edytor tekstu i wróć do okna Ścieżka ruchu. Kliknij przycisk Otwórz w sekcji Edycja punktów kontrolnych. Uruchomione zostanie okno Wczytywanie punktów ścieżki z pliku. W dole okna ujrzysz wybrany plik. Jeśli jest to anim6.path_points to klikasz Ok.

Lime Point 99.  W oknie Ścieżka ruchu klikasz Ok.

Lime Point 100.  Dla litery ”i” parametry w oknie Ścieżka ruchu wyglądają tak:

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą i
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 3
           - suwak Do klatki - 152

Lime Point 101.  Klikasz Otwórz w sekcji Edycja punktów kontrolnych. W oknie Wczytywanie punktów ścieżki z pliku przy założeniu, że w dole okna masz wybrany plik anim6.path_points klikasz Ok. W oknie Ścieżka ruchu klikasz Ok.

Lime Point 102.  Dla kolejnych liter parametry wyglądają następująco:

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą m
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 6
           - suwak Do klatki - 155

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą p
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 10
           - suwak Do klatki - 159

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą u
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 13
           - suwak Do klatki - 162

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą j
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 15
           - suwak Do klatki - 164

           - Obraz źródłowy - warstwa z kropką
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 16
           - suwak Do klatki - 165

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą i
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 17
           - suwak Do klatki - 166

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą n
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 19
           - suwak Do klatki - 168

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą f
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 21
           - suwak Do klatki - 170

           - Obraz źródłowy - warstwa z literą o
           - Tryb kroku - Brak
           - Uchwyt - Środek
           - suwak Od klatki - 24
           - suwak Do klatki - 173



            W tym momencie możesz już wyeksportować animację przy pomocy opcji Obraz z klatek. Przy dwudziestu czterech klatkach na sekundę praktycznie nie widać niedociągnięć w odległościach pomiędzy poszczególnymi literami. Niemniej, jednak jeśli przyjrzysz się pojedynczym klatkom zauważysz, że tekst nie wygląda dobrze. Chodzi mi o odstępy między literami. Nie znalazłem zadowalającego rozwiązania, ale pewne poprawki udało się wprowadzić.

            Na początek zwróć uwagę na odstępy między literą i oraz m, a także między m i p.
Lime Point 103. 

Lime Point 104. 

Lime Point 105. 

Lime Point 106. 

Lime Point 107. 

Lime Point 108. 

Lime Point 109. 

Lime Point 110. 

Lime Point 111. 

Lime Point 112. 

Lime Point 113. 

Lime Point 114. 

Lime Point 115. 

Lime Point 116. 

Lime Point 117. 

Lime Point 118. 

Lime Point 119. 

Lime Point 120. 

Lime Point 121. 




Wyśrodkowany obrazek

Lime Point Koniec






« Ostatnia zmiana: 26.12.2012, 22:28:25 wysłane przez Silterss » Zapisane

daredevil
Gość
« Odpowiedz #1 : 08.04.2013, 07:03:03 »

z punktu 3 gdzie siedzi video w wersji 2,6?
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialePropozycje i prośby o tutorialeFabryka tutoriali (Moderator: davlasq)Wątek: Ruch obiektu po ścieżce przy użyciu GAP.
Skocz do: