Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aHyde zoneHyde parkWątek: Kilka pytań dotyczących Blendera
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Kilka pytań dotyczących Blendera  (Przeczytany 5143 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Adamos
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: theadam0s(znaczek o nazwie m-a-ł-p-a)jabbim.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 436
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 09.07.2010, 20:52:05 »

Ostatnio zaciekawiłem się Blenderem. Kupiłem sobie książkę, żeby mieć jakiś podręcznik pod ręką Uśmiech. Natomiast nurtuje mnie jedno pytanie - jak ustawić dokładną pozycję punktu? Przykładowo X - 1.000 Y - 1.000 Z - 2.500? Nigdzie nie potrafię tego znaleźć, Google też nie wypluwa mi stosownych odpowiedzi. Wiem, że nie jest to PFUB, jednak wiem też, że jest tu parę osób interesujących się tym tematem. Z góry - dzięki.
« Ostatnia zmiana: 10.07.2010, 14:19:39 wysłane przez Adamos » Zapisane

Gacko
Emeryt

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 635
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 09.07.2010, 22:06:11 »

W Blenderze 2.49b (2.5 nie ruszam, bo co chwila pod Linuxem mam jakieś krachy...) możesz to zrobić w prosty sposób Uśmiech

Zaznacz tego jednego Vertex'a w Trybie Edit Mode, następnie w w menu "Mesh" znajdujesz opcję "Transform Properities" (skrót do tego: n).
Tam możesz wprowadzać współrzędne tego wierzchołka/ów.

Miłego Blenderowania Mrugnięcie
Zapisane
mardraq
Użytkownik

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 202
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 09.07.2010, 22:16:26 »

I jeszcze tylko ustawiamy na tej samej zakładce globalny układ współrzędnych (GLOBAL). Jeżeli wybierzemy LOCAL, wtedy współrzędna punktu odnosi się do środka naszego obiektu (co nieraz się przydaje).  Uśmiech

Zapisane
Adamos
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: theadam0s(znaczek o nazwie m-a-ł-p-a)jabbim.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 436
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 10.07.2010, 11:40:35 »

Dzięki Dobrotek, za podanie nazwy narzędzia i jego skrótu. Bardzo się przydaje. A tobie Mardraq dziękuję za wytłumaczenie różnicy międzi GLOBAL a LOCAL. A teraz kolejne pytanie: jak przy renderowaniu zamienić to niebieskie tło na kanał alfa? W ogóle gdzie to niebieskie tło jest ustawione,
Zapisane

Gacko
Emeryt

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 635
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 10.07.2010, 11:54:26 »

Wchodzisz w zakładkę Materials (F5) obok tego masz ikonę a'la INSEKT w okularach - jest to zakładka "World Button" tam wystarczy kliknąć na to niebieskie i możesz sobie kolory skonfigurować. A kanał alfa - pojęcia nie mam... Może Mardraq będzie wiedział Mrugnięcie
Zapisane
mardraq
Użytkownik

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 202
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : 10.07.2010, 13:23:53 »

Aby wyrenderować obiekt z przeźroczystym tłem wciskamy F10.
1) Na zakładce Render zmieniamy SKY na PREMUL,
2) Na zakładce Format wybieramy format graficzny obsługujący przeźroczystość,
3) Na tej samej zakładce zmieniamy tryb renderu na RGBA.

I otrzymujemy render obiektu bez tła.



* alfa_blender_render.png (20.93 KB, 783x189 - wyświetlony 362 razy.)

* alfa.png (9.46 KB, 390x391 - wyświetlony 346 razy.)
Zapisane
Adamos
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: theadam0s(znaczek o nazwie m-a-ł-p-a)jabbim.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 436
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 10.07.2010, 14:19:19 »

Dzięki Ci wielkie!
Teraz kolejny problem. Jestem w trakcie robienia młotka http://www.blender.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=153&Itemid=9 z tego tutorialu. Jednakże, coś poprzestawiałem - nawet nie wiem co - i teraz widok z góry (numpad 7) wygląda tak:
http://www.imagebanana.com/view/ne358mca/zrzut_ekranu.png
a powinien (i z resztą przed chwilą tak wyglądał) wyglądać tak:
http://www.blender.pl/images/stories/tutoriale/mlotek/13.jpg
Wiecie może o co chodzi?
Edit: już sobie poradziłem, wystarczyło w menu view zmienić tryb na orthographic Uśmiech
« Ostatnia zmiana: 10.07.2010, 14:37:59 wysłane przez Adamos » Zapisane

Adamos
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: theadam0s(znaczek o nazwie m-a-ł-p-a)jabbim.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 436
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 10.07.2010, 15:16:18 »

Teraz kolejne pytanie, z tym że odpowiedź jest mi bardzo trudno znaleźć. Jak połączyć 2 scianki ze sobą? Jak widać, za ścianką po lewej, inne nie chcą "podążać". Natomiast po prawej jest prawidłowo, po przesunięciu ścianki inne dopasowują się do niej. Załącznik pokazuje:


* 08t64zrzut_ekranu-1.png (152.12 KB, 1280x1024 - wyświetlony 326 razy.)
Zapisane

mardraq
Użytkownik

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 202
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #8 : 10.07.2010, 16:10:48 »

O ile dobrze zrozumiałem chodzi Ci o to, że po przesunięciu ściany nie następuje przesunięcie wierzchołków ścian, które do tej pory wydawały się połączone?
Bywa, że w wyniku operacji extrude, pojawiają nam się dodatkowe wierzchołki. Wtedy warto zaznaczyć wszystkie wierzchołki (A) i na zakładce Mesh tools panelu Editing (F9) wybrać Rem Double.

EDYCJA POSTU

Podwójne wierzchołki pojawiają się również, gdy przy zaznaczonej krawędzi (wierzchołku, ścianie) naciśniemy klawisz (V)- bardzo pomocne narzędzie przy edycji siatki.
« Ostatnia zmiana: 10.07.2010, 16:27:13 wysłane przez Mardraq » Zapisane
Adamos
Użytkownik

Reputacja: 1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
JID: theadam0s(znaczek o nazwie m-a-ł-p-a)jabbim.pl
Licencja: Copyright
Wiadomości: 436
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 10.07.2010, 17:02:17 »

Kolejne podziękowania Uśmiech. Idąc dalej, pojawia się też kolejne pytanie: czy mogę zamiast ręcznego przesuwania kamery i podglądu czy "patrzy" ona pod odpowiednim kątem, po prostu ustawić ją na taką pozycję skąd aktualnie mam widok?
I jeszcze jedno - jak mogę dodać obiekt, który pod starą wersją Blendera dodawało się tak: Spacja/Add/Mesh/Tube?
Zapisane

mardraq
Użytkownik

Reputacja: 4 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.8
Licencja: Copyright
Wiadomości: 202
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : 10.07.2010, 18:10:24 »

Odpowiem odnośnie dodawania TUBE. SPACJA->ADD->MESH->CYLINDER  i odznaczasz Cap Ends (chyba o to chodzi).

Moje sterowanie kamerą polega na dodaniu w punkcie (0,0,0)- SHIFT+C- obiektu EMPTY. Zaznaczam kamerę, daję ALT+R (likwiduję obroty kamery). Zaznaczam z przyciśniętym SHIFT kamerę i EMPTY (w tej kolejności), daję CTR+T, wybieram opcje Old Track. Mam teraz kamerę powiązaną z obiektem EMPTY. Teraz CTR+0 i mam widok z kamery. W widoku kamery zaznaczam obiekt EMPTY, który mogę przesuwać uzyskując odpowiedni kadr. Jeszcze w opcjach kamery można regulować obszar widoku.
Reszta to już tylko własne próby.  Mrugnięcie
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aHyde zoneHyde parkWątek: Kilka pytań dotyczących Blendera
Skocz do: