Przeglądarka Fraktali w GIMP-ie
Poradnik
Opracowanie: Hinadira
Poziom trudności: średni
Ten poradnik ma na celu pokazanie, jak korzystać z GIMP-owej Przeglądarki Fraktali, która aż kipi od skomplikowanych nazw i tajemniczych suwaków z liczbami.
Nie ukrywam, że moja metoda poznawania Przeglądarki przypominała klikanie wszystkiego i patrzenia co się stanie. Myślę jednak, że pomimo tego okaże się on pomocny.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.7. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Aby wiedzieć jak zrobić własny fraktal, trzeba najpierw wiedzieć
czym jest. Ogólnie rzecz biorąc, fraktale składają się z mniejszych i podobnych wersji siebie (które też składają się z pomniejszonych wersji siebie), więc powiększanie fraktala w celu zobaczenia "elementu podstawowego" na nic się nie zdadzą (w końcu dochodzimy do pojedynczych pikseli).
2. Tworzymy nowy obraz
[Ctrl+N] i wybieramy rozmiar (najlepiej kwadratowy - inaczej obraz wyjdzie rozciągnięty). Ja wybrałam
400x400px. Otwieramy przeglądarkę
Filtry -> Rendrowanie -> Przeglądarka Fraktali. Powinno nam wyskoczyć takie okno.
3. U góry widzimy trzy zakładki:
Parametry, Kolory, Fraktale. Zgodnie z zasadą, żeby zaczynać od rzeczy najprostszych, klikamy na zakładkę
Fraktale. Powinna nam wyskoczyć taka lista:
Jeśli nie używałeś przeglądarki wcześniej, jest spis fraktali zrobionych przez twórców GIMP-a (można tu zapisywać też swoje). Chcąc jakiś zobaczyć, klikamy na niego i wciskamy
Zastosuj. Wtedy w lewym górnym rogu obrazek się zmienia - przedstawia teraz wybrany fraktal. Klikając
LPM, przytrzymując, przesuwając i puszczając, możemy powiększyć interesujący nas fragment.
Poniżej są przyciski. Nazwy
Powiększ i
Pomniejsz mówią chyba same za siebie.
Cofnij cofa nasze ostatnie działanie, a
Ponów jest jego logiczną odwrotnością.
Jeśli nie podoba nam się jakiś fraktal, klikamy opcję
Usuń. Opcja
Odśwież pozwala nam wybrać fraktal z folderu, jak i odświeża spis.
Opcji
Odśwież podgląd używamy, gdy nie mamy podglądu w czasie rzeczywistym.
4. W tej zakładce już chyba wszystko jest jasne, więc wybieramy zakładkę
Kolor. Powinno nam się pokazać to:
Po kolei:
Liczba Kolorów Nie ma sensu powiększać tej wartości, ponieważ monitor i tak jej nie wyświetli (chyba że macie jakiś super-hiper-high-tech). Zmniejszanie tej wartości zmniejsza ilość kolorków.
Wygładzanie loglog Po prostu wygładza prążki, które mogą się pojawić na fraktalach. Czasem jednak po jego użyciu wokół fraktala pojawia się brzydki efekt halo.
Gęstość Kolorów Sprawa jest prosta - wybieramy stężenie barw.
Funkcja Koloru Program stosuje funkcje (tak, te matematyczne) do określenia, gdzie dany kolor ma się znajdować. Jeśli nie mieliście w szkole lekcji o funkcjach trygonometrycznych, to przeczytanie
strony w Wikipedii niewiele wam da, ale zawsze można spróbować. Wyjaśniając bez matematycznego bełkotu mogę powiedzieć, że w funkcji
Sinus kolor w pełni natężenia znajduje się na jednym stopniu złożoności. W stronę mniejszego stopnia złożoności (większych elementów) jest coraz słabszy, a w stronę większej złożoności (mniejszych elementów), jak i w "tle" utrzymuje się ze zmniejszonym stężeniem.
Cosinus, podobnie jak
Sinus, również znajduje się na jednym stopniu złożoności (jednak nie w tym samym co
Sinus). Słabnie w miarę zwiększania i zmniejszania się złożoności. W przeciwieństwie do
Sin nie wywołuje "tła".
Brak oznacza, że program nie korzysta z funkcji, i cały fraktal jest pokolorowany.
Dobrze znana
Inwersja odwraca kolor (nawet jeśli nie ma Gęstości).
Tryb Koloru Oczywiście nie musimy się bawić tymi kolorkami, tylko możemy wybrać interesujący nas gradient. Po prostu klikamy ikonę gradientu, wybieramy typ w menu i z
Zgodnie z powyższym ustawieniem zmieniamy na
Wykorzystanie aktywnego gradientu do obrazu.
Wszystko zrozumiałe? Jeśli tak to przechodzimy do najtrudniejszej części.
5. Wybieramy zakładkę
Parametry. Powinniśmy widzieć takie samo menu jak na początku.
Paramerty Fraktala - opiszę je w kilku punktach.
Suwaki z napisami
Lewo,
Prawo,
Góra i
Dół służą do zaawansowanego powiększania fraktala. Im wartość mniejsza, tym obrazek bardziej rozciągnięty w daną stronę. Żeby było coś widać, jedna wartość powinna być dodatnia w stosunku do jej przeciwnej. Np. jeśli
Lewo byłoby -1,05, to
Prawo powinno być 1,05. Oczywiście
Prawo mogło by być 0,63, ale wtedy nasz fraktal byłby nienaturalnie rozpięty. Jeśli odwrócimy wartości (np.
Prawo zmienimy na - 2,08, a
Lewo na 2,08) to fraktal się odwróci (oczywiście tak samo jest z
Góra i
Dół).
Suwak
Iteracje decyduje o ilości widocznych szczegółów. Im większe zbliżenie, tym więcej Iteracji.
Przyznam, że suwaki
CX i
CY były ciężkim orzechem do zgryzienia. Zmieniają one kształt fraktala i obroty elementów względem siebie. Źle ustawione sprawiają, że fraktal jest nieciekawą, jednolitą plamą. W polskich fraktalach (Sierpińskim i Mandelbrocie) mają stałą wartość.
Otwórz pozwala nam wybrać jeden z poprzednich, zapisanych Fraktali.
Resetuj wczytuje dane automatycznie włączającego się na początku fraktala (oprócz typu).
Zapisz zapisuje aktualny fraktal.
6. Typy fraktali:
| | |
Man'o'War | Lambda | Sierpiński |
Koniec
Mam nadzieję, że mój poradnik okazał się pomocny. Miłego Gimpowania
P.S. Nie pytajcie się mnie, jak zrobiłam moje fraktale. To moja słodka tajemnica. <aniolek>