Tekst 3D - dodatek do zdjęcia
Tutorial
Opracowanie: Typhon
Poziom trudności: średni
Grafiki, które są umieszczone na forum, są skalowane do rozmiarów
600x
[][][]px., aby wygodniej się przeglądało tutorial. W rzeczywistości pisząc ten tutorial pracuję na zdjęciu o wymiarach
2048x
1536px.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.7 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zdjęcie na którym pracujemy może nie jest szczególnie ładne, ale przedstawia w dobry sposób perspektywę obrazu ulicznego,
na którym najłatwiej pracować, głównie z powodów dużej ilości punktów odniesień i linii prostych.
Rozdział I - analiza perspektywyPerspektywa dotyczy każdego zdjęcia jakie kiedykolwiek zostało wykonane. Często ślady perspektywy nie są widoczne, bo zdjęcie zostało wykonane z bliska, pod specyficznym kątem, bądź obiekt fotografowany należy do niecodziennych, jak na przykład bryła, która na przestrzeni odległości zwiększa swoją wysokość.
Jeżeli chcecie być dokładni, rysujcie sobie podobną siatkę jako oddzielną warstwę i wzorujcie się na jej liniach, gdybyście byli niepewni rozmiarów.
1. Pozioma czerwona kreska jest tzw. liną horyzontu. Linia ta jest wyznacznikiem miejsca na zdjęciu bądź grafice, w którym wszystkie rzeczy o tej samej wysokości przecinają się we wspólnym punkcie. Najpopularniejsza w grafice linia horyzontu znajduje się na wysokości 1.75m, czyli na wysokości oczu. Jak dobrze można zauważyć, osoby będące na zdjęciu niewiele różnią się wzrostem, a linia horyzontu przecina ich twarze na wysokości oczu. Jest to najłatwiejsza metoda wyznaczenia tejże linii, zaraz po idealnie widocznym horyzoncie np. morza, bądź pustyni.
2. Pionowa czerwona kreska, która przecina w niektórych miejscach linę horyzontu dzieli obraz na moduły, w architekturze najczęściej na sześciany, z których najłatwiej cokolwiek skonstruować. Mam nadzieję, że dobrze widoczny jest kwadrat w prawej części obrazu. Jak ruszycie wyobraźnią i ustawicie sobie pionowe kreski na np. kwadracie, który wycina się z chodnika poprzez szarą kratownice, przetniecie te linie równoległymi do poziomu podstawy z uwzględnieniem perspektywy, na całym zdjęciu wyłonią się Wam szeregi sześciokątów..
3. Żółty punkt jest miejscem zbiegu linii głębokości.
4. Niebieskie linie są wstawione jedynie w celu uświadomienia głębokości obrazu.
Rozdział II - analiza światłocieniaŚwiatłocień jest bardzo ważnym elementem przy tworzeniu takiego napisu, ponieważ niewłaściwe ułożenie tonacyjne na obrazie, rzucenie niewłaściwego cienia sprawi, iż napis będzie wyglądał nierealnie, a z pewnością mniej realnie. Na zdjęciu zaznaczyłem kierunek cienia, w którym się układa oraz kilka końcowych punktów cienia, w celu całkowitego wyeliminowania prawdopodobieństwa popełnienia pomyłki.
Rozdział III - dodawanie napisu i jego edycja 1. Za pomocą narzędzia
Tekst [T] dodaj dowolny napis na obraz. Napis powinien być stosunkowo duży, aby w późniejszych etapach łatwiej się go obrabiało. Polecam grube, proste i wyraźne czcionki takie jak
Arial Bold,
Arial Heavy czy
Segoe UI Bold. Ja wybrałem
Segoe UI Bold o rozmiarze
250px.
2. Jeżeli wpisałeś już swój tekst, pomyśl, gdzie chciałbyś ustawić swój napis. Gdy dokonasz już tego wyboru, przesuń warstwę z napisem tak, aby róg tekstu dotykał miejsca, w którym ma się opierać. Domaluj sobie na warstwie z siatką kreskę wychodzącą od punktu zbiegu, która wyznaczy Ci kąt napisu. Ja narysowałem tą kreskę wyraźnym, fioletowym kolorem.
1. Aby ułatwić sobie rzutowanie perspektywy, wyrównaj granicę warstwy z tekstem do wysokości i szerokości tekstu. Na warstwie z napisem wybierz
Kanał alfa na zaznaczenie..., następnie użyj
Zaznaczenie -> Powiększ... o
1-
2 px.,
[Ctrl+Z],
[Ctrl+V].
2. Jeżeli nie zamierzasz pobierać tekstury z obrazu, a samodzielnie pokolorować napis wypełnij go teraz za pomocą gradientu tak, aby jaśniejszy kolor był na bardziej oświetlonej części tekstu.
3. Używając narzędzia
Perspektywy [Shift+P], wygnij napis tak, aby jego górna część mniej więcej stykała się z fioletową linią i kątem odpowiadała obranemu kierunkowi. Po wykonaniu tej czynności możesz dowolnie przesunąć ten napis po linii prowadzącej do punktu zbiegu. Ja przesunąłem ten napis pomiędzy filary w murku.
4. Wybierz warstwę, która zawiera tekst i naciśnij
[Ctrl+C w celu umieszczenia napisu jako pędzla w schowku. Utwórz nową warstwę, która znajdzie się pod warstwą z tekstem, wybierz
Pędzel [P], kliknij
[ w celu zmniejszenia trochę pędzla, kolor zmień na
czarny za pomocą opcji "
Użyj koloru gradientu", bo w inny sposób nie zmienisz koloru pędzla ze schowka i umieść napis gdzieś za napisem głównym. Proponuję, abyś ponownie namalował sobie prowadnice odwzorowując się na istniejących już wokół prostych. Mam nadzieję, że widzisz przestrzeń grubość murka, jaką sztucznie uzyskałem kilkoma kreskami.
5. Kliknij warstwę z czarnym napisem, pędzel zmień na niewielkie
Circle i zamaluj obraz tak, aby napis sprawiał wrażenie połączonego. Te same rogi napisu białego i czarnego łączysz razem.
Ważnym jest to, że pracujesz ciągle na warstwie z czarnym napisem! Pod żadnym pozorem ich na razie nie łącz.
6. Wytnij teraz z dowolnego miejsca na obrazie kawałek tekstury, który posłuży Ci do wypełnienia napisu. Gdy już go wytniesz, wyłącz widok wszystkich warstw poza napisem 3D i fragmentem tła, używając narzędzia
Perspektywy [Shift+P] dopasuj warstwę z teksturą do linii perspektywy, jej tryb zmień na
Mnożenie. Połącz tą warstwę z napisem i włącz widoczność
wszystkich warstw. Jako iż mój napis znajdował się na murku w miejscu, w którym był przysłaniany przez niektóre elementy, musiałem zmniejszyć krycie napisu, ostatecznie go dopasować i wymazać miejsca, w których coś na niego nachodziło.
7. Teraz wypełnisz kolorem czarną powierzchnię napisu, aby nadać mu realizmu. Wybierz narzędzie
Pobranie koloru {O}, kliknij na punkt, który odpowiada tonami na warstwie ze zdjęciem, po czym kliknij na warstwę z czarnym napisem, zaznacz
Blokuj kanał alfa i wypełnij kolorem. Następnie duplikuj warstwę z tekstem (z teksturą), wyłącz widoczność duplikatu, zaś oryginał stonuj używając
Kolory -> Jasność i kontrast... z wartościami ustawionymi na
0. Połącz szary napis z powierzchnią 3D.
8. Duplikuj napis 3D bez tekstury i wyłącz widoczność duplikatu. Narzędziem
Zaznaczenia według koloru [Shift+O] zaznacz część pseudo 3D i użyj
Filtry -> Szum -> Szum HSV..., aby mniej więcej otrzymać fakturę w tym wypadku kamienia.
9. Włącz widoczność duplikatu napisu, wybierz
Pędzel <pędzel> [P] i namaluj nieco ciemniejszym kolorem brzegi napisu.
Zaznaczeniem rozmytym {U} kliknij na dowolną powierzchnię napisu. Używając gradientu przezroczysto-czarnego wypełnij przestrzeń tak, aby efekt był podobny do tego, który jest poniżej.
Do powierzchni zaokrąglonych, takich jak wewnętrzne ścianki litery B najlepszy jest gradient promienisty.
10. Włącz widoczność warstwy tekstu z teksturą powierzchni 3D z szumami, którą ustaw nad warstwą z powierzchnią 3D z cieniem i pobaw się trochę trybami warstw. Ja tym razem użyłem trybu
Wypalanie. Dopasuj teraz za pomocą
Kolory -> Jasność i kontrast... lub
Kolory -> Odcień i nasycenie... swój napis do tła. Potem wystarczy już stonować zdjęcie, aby całość bardziej współgrała.
m
Koniec
Tak, wiem, że trochę krzywo jest miejscami. Błędy, które w komputerze dużo łatwiej popełnić niż na kartce, gdzie wszystko lepiej wychodzi
Łapy i gały wypadają po pisaniu tutoriala, więc efekty mają być dobre
Miłego 3D'owania