Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Prosty, nieizometryczny pixel art  (Przeczytany 58235 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
werag
Użytkownik

Reputacja: 3 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.8
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 100
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« : 30.01.2010, 21:13:49 »

Prosty, nieizometryczny pixel art
Tutorial

Opracowanie: Nightka, Skwara96, werag
Poziom trudności: średni





Pixel art wykonuje się zwykle ołówkiem Circle (01). W tej dziedzinie grafiki stosuje się małą paletę kolorów (256-kolorowa paleta GIF). Jest to tworzenie obrazów "piksel po pikselu", bez używania automatycznych funkcji oraz filtrów. Dzielimy go na na izometryczny i nieizometryczny. Izometryczny rysuje się pod kątem około 26.565 stopni, a nieizometryczny pod dowolnym. Prace powinno zapisywać się w formatach PNG bądź GIF (standardem jest GIF), ponieważ format JPG znacznie pogarsza jakość obrazka. Niniejszy tutorial skupia się na metodzie rysowania nieizometrycznego pixel artu.

Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Lineart

Lime Point 1. Tworzymy nową warstwę i rysujemy ołówkiem Ołówek [N] o kolorze czarnym #000000 kontury pracy. Jako przykładem posłużymy się gruszką.



Lime Point 2. Teraz poprawiamy kontury, tak by linia miała tylko 1px szerokości. Możemy użyć na przemian gumki Gumka [Shift+E] i ołówka Ołówek [N] lub obszary, które mają być wymazane zamalowujemy na biało, a później zaznaczamy według koloru (narzędzie Zaznaczenie według koloru Zaznaczenie wg koloru [Shift+O] i usuwamy zaznaczenie za pomocą klawisza [Delete]. Dopracowujemy przy tym kształt lineartu.



Orange Point 2.1 Jeśli chcemy, by jakaś nierówna linia była prosta, „segmenty” powinny być jednakowej długości, bądź w powtarzającym się układzie.




Orange Point 2.2 Jeśli chcemy utworzyć łuk lub zaokrąglenie, rysujemy poziomą linię o długości 5px. O jeden piksel w dół rysujemy dwie linie po 3px po obu stronach tak, aby stykały się rogami z poprzednią. Według tej samej zasady dorysowujemy następne: 2px i 1px. Potem możemy ciągnąć łuk dalej, rysując linie pionowe. Jeśli łuk ma być mniejszy/większy, stosujemy inne wartości.



Lime Point Kolorowanie i cieniowanie

Lime Point 3. Narzędziem Wypełnienie Wypełnienie kubełkiem [Shift+B] z ustawieniami: Uwzględniany obszar: Podobne kolory, zaznaczoną pozycją Z obszarami przeźroczystymi, Próg: 0, wypełniamy lineart wybranymi przez siebie kolorami.



Lime Point 4. Wybieramy kierunek światła, jakie będzie padało na nasz obiekt. Żeby było łatwiej, narysowaliśmy słoneczko z padającymi promieniami.



Lime Point 5. Teraz musimy zrobić najprostszą „szachownicę”. Służy ona do tego, żeby uzyskać barwy pośrednie wykorzystując małą paletę kolorów.



Lime Point 6. Mamy już jakieś przejście, ale to jeszcze nie wygląda najlepiej. Dlatego dodajemy piksele położone w innych odległościach niż przedtem. W ten sposób uzyskamy jeszcze więcej kolorów pośrednich, lub wrażenie płynnego przejścia pomiędzy nimi.



Orange Point 6.1 Na większych powierzchniach nie powinniśmy ustawiać „szachownicy” poziomo lub pionowo. Najlepiej ją troszkę zniekształcić.


Orange PointZaawansowany dithering

Orange Point Większe elementy oraz kolory o większym kontraście przy podstawowej „szachownicy” mogą nie wyglądać tak, jakbyśmy tego chcieli. Należy wtedy bardziej ją zróżnicować. Dla przykładu użyjemy dwóch kolorów o większym kontraście, tak by było wyraźnie widać, w jaki sposób są rozłożone piksele.



Orange Point Na środku pomiędzy kolorami tworzymy zwyczajną szachownicę.



Orange Point Przy krawędziach rysujemy nieco inny wzór tak, aby powstałe trzy części były mniej-więcej równe.



Orange Point Od tego kroku będziemy zajmowali się tylko połową obrazu, drugą modyfikujemy tak samo, używając tylko odwrotnych kolorów. Po lewej, w pierwszym rzędzie błękitnych pikseli, usuwamy co czwarty jasny punkt, czasem co trzeci lub co piąty, w miarę nieregularnie. To samo powtarzamy też w drugim rzędzie w ten sposób, by nie powstawały duże „dziury”. Około piątego rzędu (dla naszego obrazka; jeśli ma być większy lub mniejszy, należy odpowiednio dobrać odległość) usuwamy jasne piksele rzadziej, dalej w jeszcze większych odstępach. W miejscu bliskim granicy z następną szachownicą tylko kilka. Z lewej strony krawędzi stawiamy kilka losowo rozmieszczonych pikseli, im bardziej w lewo, tym rzadziej.



Orange Point Po lewej stronie krawędzi ze środkowym deseniem stawiamy jasne piksele tak, aby łączyły inne rogami. Rozmieszczamy je nieregularnie, czasem łącząc ze sobą trzy punkty, czasem zakręcając. Przesuwając się w lewą stronę zmniejszamy ich liczbę. Wzór może, a nawet powinien częściowo wchodzić na poprzedni.



Orange Point Po prawej stronie krawędzi z środkową szachownicą w podobny sposób jak w czwartym kroku stawiamy ciemne punkty, które w efekcie tworzą ciemne romby. Nie powinny one tworzyć siatki i trzeba część z nich postawić także na granicy z poprzednim wzorem. Posuwając się w prawo znów zmniejszamy ich ilość.



Orange Point A tak wygląda to z uzupełnioną drugą stroną.



I w widoku 100%.



Lime Point 7. Kontur kolorujemy na ciemniejszy i mniej nasycony odcień od koloru wypełniającego.



Lime Point 8. Dodamy małe urozmaicenie. Tworzymy nową warstwę, nazywamy Dziura i rysujemy na niej małe kółko gdzieś na środku naszej gruszki kolorem #55451f. Kolorem #342a13 rysujemy kontur kółka. Jaśniejszym i ciemniejszym odcieniem koloru #55451f cieniujemy tak, by kółko sprawiało wrażenie dziury w gruszce. Zależy to od światła na nią padającego. Na przykładzie dziura kieruje się do dołu, więc jest jaśniejsza w górnej części.



Lime Point 9. Rysujemy na nowej warstwie wychodzącą z powstałej dziury gąsieniczkę. Można znaleźć dla inspiracji zdjęcia różnych gatunków, ale generalnie składa się z kilkunastu segmentów u nas długich na 2-4px. Wypełniamy ją kolorem (w tym przypadku zielonym #95dd28). Cieniujemy, dodając od odpowiedniej strony linię o szerokości 1px. Na tak małej powierzchni nie musimy używać szachownicy. Możemy dodać jakiś wzór (u mnie ciemnozielone kropki po bokach).



Lime Point 10. Teraz na tej części dziury, na której jest jaśniejsza (widać przeciwległą ściankę) kontur zmieniamy na kolor #ffecc1. Przyciemniamy i rozjaśniamy fragmenty konturów na całym obrazku, zgodnie z kierunkiem padania światła.



Lime Point 11. Dodajemy cień gąsienicy. Pobieramy narzędziem Pobranie kolorów Narzędzie do pobierania koloru [O] najciemniejszy odcień z gruszki (ale nie z konturu) i przyciemniamy, zmniejszając parametr wartość o około 20. Dorysowujemy cień zgodnie z kierunkiem padania światła stosując zwykłą szachownicę na 2-3px.



Orange PointAntyaliasing

Jeśli na obrazie mamy np. pochylony (izometryczny) tekst czy inny skomplikowany wzór który wychodzi zbyt kanciasto, warto użyć antyaliasingu, inaczej wygładzania.

Orange Point Dobieramy barwę pośrednią pomiędzy kolorem wygładzanego elementu a kolorem tła, na którym ten element się znajduje. Na przykładzie kolorem tła będzie #333333, a kolorem napisu #FFFFFF, więc pośredni to #999999.

Orange Point Stawiamy pojedyncze piksele na „zagłębieniach” krawędzi, tak jak na ilustracji:



Po lewej z wygładzaniem, po prawej bez wygładzania.

Orange Point Przy tekście o grubości 1px (stosowanym np. przy emotikonach) uzupełniamy barwą pośrednią przy kantach i zaokrągleniach.



Lime Point Koniec



To tylko przykłady, zachęcamy oczywiście do tworzenia kształtów wychodzących poza naszą przykładową gruszkę.

Pamiętajcie, w pixel arcie liczy się w dużej mierze cierpliwość i zapał do pracy. Miłego GIMPowania.


« Ostatnia zmiana: 01.05.2010, 19:43:12 wysłane przez INSEKT » Zapisane
BBcodek
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 5
Galeria Użytkownika

BBcodek


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 05.05.2010, 21:17:59 »

Fajny Tutorial lecz mi wyszło tak jak ty masz podobnie.
Ale jak ktoś na gimpie się nie zna to tego niestety nie zrboi oto mój efekt :
Zapisane
OKTS'a
Użytkownik

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 93
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 07.05.2010, 21:59:52 »


 Smutny
Zapisane

ReX™
Użytkownik

Reputacja: -6 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 764
Galeria Użytkownika


*O*


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 08.05.2010, 10:28:58 »

Dobrze opisany tutorial. Tutaj moja [stara] praca:
Zapisane

michallek110
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 11
Galeria Użytkownika

michallek110


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 15.05.2010, 07:51:17 »

Fajny tutorial, ale chyba znalazłem w nim błąd. Światło w dziurze ma być na odwrót, po prawej ma być cień. Jeżeli światło pada z prawej strony to rzuca tej dziurze cień Chichot

PS: Nie znam się na tym zbyt dobrze, ale przynajmniej tak mi się wydaje.
Zapisane

doktorToksiq
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 1
Galeria Użytkownika

doktorToksiq


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 21.08.2010, 11:41:11 »

zgadzam się z poprzednikiem światło w dziurze powinno być na odwrót do światła na gruszce.

no to może moje dwa. Chichot
Zapisane
BZab
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 9
Galeria Użytkownika

BZab

Nie będę się rozpisywał


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 06.11.2011, 13:39:04 »

Nie powiem.. - całkiem niezłe...
A o to me dzieło (1,5 h roboty), pierwszy pixelart (trochę skopałem)
Zapisane


Fajny mam podpis?
Nic mi się nie chce...
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aTutorialeTutorialeGIMPRóżneWątek: Prosty, nieizometryczny pixel art
Skocz do: