Na tego tutka trafiłem dość dawno i nawet zabrałem się za tłumaczenie. Niestety w owym czasie moja znajomość GAP była bardzo słaba i odłożyłem go na „półkę”. Może też przestraszył mnie wstęp autora, iż nie jest to tutorial dla początkujących, a może rozmiar tuta, a może... A propos rozmiaru, okazało się iż nie jest ten tut aż tak długi jak myślałem. Moje są obszerniejsze.
O spolszczenie poprosił mnie
Cakper. Odkurzyłem więc robocze tłumaczenie, a właściwie początek przekładu, i zabrałem się do pracy. Muszę się też przyznać, że sam jeszcze nie przerobiłem poniższego podręcznika. Tłumaczenie więc, można by powiedzieć, będzie odbywało się „na żywo”. Uzbrój się w cierpliwość i śledź postępy.
I jeszcze jedno. Efekt końcowy zależy od wybranego obrazu wyjściowego. Mój jest trochę gorszy ale nie chciałem dublować animacji fence-posta. Zauważyłem to dopiero pod koniec pracy z tutkiem. Trudno musi już tak pozostać.
Oryginalna animacja:
Twój cel:
Oryginał pochodzi ze stron
deviantARTAutor:
fence-postProgram:
GIMP 2.2.x i dodatek
GAP (GIMP Animation Package)Stopień trudności: Średni (dla osób obeznanych z GAP nie koniecznie)
Linki do
GAP i nie tylko.
Etap pierwszy - tworzenie obrazu wyjściowego
1. Wybierz obraz, który będziesz animować.
Mój wygląda tak:
Oczywiście troszkę trzeba go wykadrować.
2. Jeśli masz już otwarty obraz w Gimpie to wybierz narzędzie
Zaznaczanie obszarów prostokątnych (R).
3. W zakładce
Opcje narzędzia z rozwijanego menu wybierz
Stałe proporcje i ustaw
Szerokość na
220 pikseli a
Wysokość na
135 pikseli. Założyłem, że animacja będzie miała rozmiar 220 x 135 pikseli, więc zaznaczenie powinno mieć takie właśnie proporcje aby przy skalowaniu obrazu wyjściowego nie zdeformować go.
4. Zaznacz interesujący cię obszar obrazu.
5. Z menu
Obraz wybierz
Kadruj obraz. Efekt powinien być mniej więcej taki:
6. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Brak (Shift+Ctrl+A).
7. Duplikuj warstwę
Tło.
8. Aktywuj warstwę
Tło i z menu
Warstwa wybierz
Kolory -> Desaturacja.
9. Przejdź do warstwy
Kopia: Tło.
10. Wybierz narzędzie
Tworzenie i modyfikowanie ścieżek (B).
11. Obrysuj usta:
12. W zakładce
Opcje narzędzia kliknij w
Edycja.
13. Zmodyfikuj ścieżkę aby wyglądała tak:
14. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Ze ścieżki (Shift+V).
15. Z tego samego menu wybierz
Odwróć (Ctrl+I).
16. Następnie w tym samym menu wybierz
Zaokrągl.
17. W oknie dialogowym ustaw
10 pikseli i kliknij
Ok.
18. Z menu
Edycja wybierz
Wyczyść (Ctrl+K).
19. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Brak (Shift+Ctrl+A).
20. Teraz z menu
Obraz wybierz
Skaluj obraz.
21. Ustaw żądany rozmiar obrazu.
Szerokość 220 pikseli i
Wysokość 135 pikseli, i kliknij
Skaluj.
22. Zapisz plik pod dowolną nazwą w formacie XCF. Mój obraz to
usta.xcf , a wygląda tak:
Etap drugi - przygotowanie plików animacji
23. Pierwsza czynność jaką musisz wykonać to utworzenie folderu na potrzeby animacji. Nazwij go np.
pliki_animacji.
24. Otwórz nowy przezroczysty obraz o wymiarach
220 x 135 pikseli.
25. Zapisz go w folderze
pliki_animacji pod nazwą
animacja_000001.xcf.
Nie używaj w nazwach folderu i pliku polskich znaków diakrytycznych. Dodatek GAP ich nie rozpoznaje i wyświetla komunikaty o błędach.
26. Z menu
Video wybierz
Duplicate Frames....
27. W oknie dialogowym w opcji
N razy (N-times) wpisz
219 i kliknij
Ok. Da ci to w efekcie 220 klatek animacji. Liczba klatek ma być równa szerokości obrazu w pikselach.
28. Teraz przejdź do obrazu
usta.xcf i połącz ze sobą widoczne warstwy.
29. Dodaj dwie nowe warstwy.
30. Jedną wypełnij białym, a drugą czarnym kolorem.
31. Nadaj im odpowiednio nazwy:
biała maska i
czarna maska.
32. Zapisz plik nie zamykając go. W zakładce
Warstwy powinno to wyglądać tak:
Etap trzeci – animowanie obrazów
33. W oknie obrazu
animacja_000001.xcf wybierz
Video -> Move Path....
34. W oknie
Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
Tło z obrazu
usta.xcf.
35. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
36. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point).
Wpis w opcji
Aktualny punkt (Current Point) powinien zmienić się z
[ 1] z [ 1] ([ 1] of [ 1]) na
[ 2] z [ 2] ([ 2] of [ 2]).
37. Zaznacz
Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu
Preview.
38. Pod
Aktualny punkt (Current Point) są współrzędne
X i
Y. Współrzędną
X ustaw na
-219.
39. Jeśli chcesz sprawdzić poprawność animacji to kliknij w przycisk
Podgląd animacji (Anim Preview).
40. W oknie dialogowym ustawień podglądu kliknij od razu
Ok. Otworzą się dwa okna. Podgląd animacji i plik tymczasowy bez nazwy.
41. Obejrzyj animkę i zamknij oba okna nie zapisując obrazu tymczasowego.
Prawidłowa animka wygląda tak:
42. Jeśli wszystko jest w porządku kliknij
Ok w oknie
Ścieżka ruchu (Move Path).
43. Nadszedł czas aby przyciąć wszystkie klatki do szerokości jednego piksela. Wybierz więc z menu
Video opcję
Frames Crop....
44. W oknie dialogowym
Crop Video Frames (all) kliknij najpierw w symbol skalowania proporcjonalnego
aby wyglądał tak:
.
45. Następnie w opcji
New width (Nowa szerokość) wpisz
1 i kliknij w
Ok.
46. Teraz musisz rozciągnąć wszystkie ramki do szerokości
220 pikseli. W tym celu z menu
Video wybierz
Frames Scale....
47. W oknie dialogowym
Scale Video Frames (all) kliknij najpierw w symbol skalowania proporcjonalnego.
48. W opcji
New width (Nowa szerokość) wpisz
220 i kliknij w
Ok.
Poniżej podgląd trzech plików z folderu
pliki_animacji :
animacja_000001.xcf animacja_000100.xcf animacja_000200.xcf49. Teraz ponownie dodasz warstwę
Tło z obrazu
usta.xcf do swojej animacji. Wybierz
Move Path... z menu
Video w pliku
animacja_000001.xcf.
50. W oknie
Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
Tło z obrazu
usta.xcf.
51. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
52. Zaznacz
Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu
Preview.
53. Twoim celem jest dodanie powyższej warstwy pomiędzy
Tło i
Tło#1 we wszystkich klatkach animacji. Przesuń więc suwak
Stos warstw (Layerstack) na pozycję
1 i kliknij w
Ok. Suwak znajduje się w dolnej, prawej części okna
Ścieżka ruchu (Move Path).
W zakładce
Warstwy ma to wyglądać tak:
Teraz kolej na dodanie masek do klatek animacji. Gap nie pozwala na bezpośrednie dodanie masek do poszczególnych warstw animacji, ale przy pomocy narzędzi w które GAP jest wyposażony uda ci się to osiągnąć. Maski mają na celu stopniowe przysłanianie warstw
Tło#1 i jednoczesne odsłanianie warstw
Tło#2 w poszczególnych klatkach animki.
54. W obrazie
animacja_000001.xcf z menu
Video wybierz
Move Path....
55. W oknie
Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
czarna maska z obrazu
usta.xcf.
56. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
57. Zaznacz
Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu
Preview.
58. Kliknij
Ok w oknie
Ścieżka ruchu (Move Path). Spowoduje to dodanie czarnej, statycznej warstwy do wszystkich klatek animki na samym szczycie stosu warstw.
59. Teraz dodasz białą, animowaną maskę. Otwórz okno
Ścieżka ruchu (Move Path).
60. W rozwijanym menu opcji
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
biała maska z obrazu
usta.xcf.
61. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
62. Zaznacz
Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu
Preview.
63. Teraz kliknij w przycisk
Dodaj punkt (Add Point).
Wpis w opcji
Aktualny punkt (Current Point) powinien zmienić się z
[ 1] z [ 1] ([ 1] of [ 1]) na
[ 2] z [ 2] ([ 2] of [ 2]).
64. Pod
Aktualny punkt (Current Point) są, znane ci już, współrzędne
X i
Y. Współrzędną
X ustaw na
220.
65. Podejrzyj animację klikając w
Podgląd animacji (Anim Preview) w oknie
Ścieżka ruchu (Move Path).
66. W oknie dialogowym
Animowany podgląd ścieżki ruchu (Move Path Animated Preview) w opcji
Anim Preview Mode zaznacz
Exect object on frames i kliknij
Ok. Otworzy się okno podglądu gdzie możesz obejrzeć animkę i obraz bez nazwy.
67. Zamknij oba, przed chwilą otwarte okna nie zapisując obrazu.
68. Jeśli wszystko wygląda jak na podglądzie poniżej to kliknij
Ok w oknie
Ścieżka ruchu (Move Path).
Podgląd animki:
Wyjściowe warstwy dla utworzenia masek masz już gotowe. Maska jednak musi składać się z jednej warstwy. Połączysz teraz białe i czarne warstwy w jedną.
69. W oknie pliku
animacja_000001.xcf z menu
Video wybierz
Frames Modify....
70. W oknie
Modyfikacja ramek ( Frames Modify) sprawdź czy masz zaznaczoną opcję
Pattern is a list of layerstack numbers.
71. W okienku
Layer Pattern wpisz
0-1. Dlaczego „0-1”? Dodatek GAP numeruje warstwy poczynając od zera i od góry stosu warstw. Ponieważ chcesz połączyć najwyższą warstwę z warstwą poniżej, odpowiednio musisz wpisać ich numery. Warstwa
biała maska ma numer
0, a
czarna maska numer
1.
72. W tym samym oknie kliknij w
Operacja (Function) i z rozwijanego menu wybierz
Merge Layers -> Merge layer(s) clipped to image.
Teraz z warstwy
czarna maska utworzysz właściwą maskę dla warstwy.
73. Z menu
Video ponownie wybierz
Frames Modify....
74. W oknie
Modyfikacja ramek ( Frames Modify) sprawdź czy masz zaznaczoną opcję
Pattern is a list of layerstack numbers.
75. W okienku
Layer Pattern wpisz
1. Nr 1 odpowiada warstwie, na którą chcesz nałożyć maskę.
76. Kliknij w
Operacja (Function) i z rozwijanego menu wybierz
Layer Mask -> Copy layermask from layer above.
77. Kliknij
Ok w oknie
Modyfikacja ramek ( Frames Modify).
Warstwa
czarna maska jest już zbędna. Usuniesz ją przy pomocy narzędzia
Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete). Nie da się cofnąć tej operacji, wykonuj więc dokładnie trzy kolejne punkty tutoriala.
78. Z menu
Video wybierz
Frames Layer Delete....
79. W oknie dialogowym
Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete) ustaw opcje jak na rysunku poniżej:
80. Kliknij w
Ok w oknie
Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete).
Animacja jest prawie gotowa. Teraz utworzysz animowany obraz w formacie GIF.
Etap czwarty – tworzenie pliku animacji
81. Z menu
Video wybierz
Frames to Image....
82. W oknie dialogowym
Ramki do obrazu (Frames to Image) ustaw opce jak na poniższym rysunku:
83. Kliknij w
Ok w oknie
Ramki do obrazu (Frames to Image). Powstanie nowy obraz bez nazwy.
84. W oknie przed chwilą utworzonego obrazu z menu
Filtry wybierz
Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie kolejny obraz bez nazwy.
85. W dopiero co utworzonym obrazie przesuń warstwę
frame_000220 (41ms)(combine) na sam dół pod warstwę
frame_000001 (41ms)(combine). W zakładce
Warstwy klikasz LPP żądana warstwę i przytrzymując przycisk ciągniesz ją na samo dno stosu warstw.
86. Modyfikuj nazwę warstwy zmieniając wpis
frame_000220 (41ms)(combine) na
frame_000220 (1000ms)(combine), co spowoduje wyświetlanie tej klatki przez jedną sekundę.
87. Zapisz plik pod dowolną nazwą w formacie GIF pamiętając o zaznaczenie opcji
Zapisz jako animację w oknie eksportu.
Gratulacje, dotarłeś(aś) do końca.
K71