Wygładzamy skórę i zmieniamy kształt sylwetki
Tutorial
Opracowanie: mauf, dawidosddl
Poziom trudności: średni
Jeśli chcemy nadać skórze na naszym zdjęciu gładki wygląd pozbawiony skaz, oraz dokonać korekty sylwetki, to możemy zrobić to przy pomocy GIMP-a. Dzięki zabiegom opisanym poniżej, możemy uzyskać efekt jak w folderze reklamowym.
Tutorial podzieliłem na dwie części:
W części pierwszej opiszę sposób wygładzenia skóry.
W części drugiej opiszę jak dokonać drobnych zmian sylwetki.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.11. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy Część 1 - Wygładzanie skóry 1. Otwieramy (
Plik -> Otwórz... [Ctrl+O]) zdjęcie, na którym będziemy pracować. Ja wybrałem to:
2. Korygujemy przy użyciu narzędzia
Klonowanie [C] wszystkie większe, bardziej widoczne defekty skóry, wypryski, przebarwienia, zbędne włosy wchodzące na twarz. Na zdjęciu poniżej zaznaczyłem takie miejsca.
3. Następnie przy pomocy
Odręczne zaznaczanie obszarów [F] zaznaczamy z grubsza obszar skóry, który będziemy wygładzać.
4. Duplikujemy warstwę
Tło (
Warstwa -> Duplikuj warstwę [Shift+Ctrl+D]), odwracamy zaznaczenie (
Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]) i je czyścimy (
Edycja -> Wyczyść [Delete]), a następnie je usuwamy (
Zaznaczenie -> Nic [Ctrl+Shift+A]). Powinniśmy otrzymać taki układ:
5. Teraz pracujemy na warstwie
kopia: Tło. Wybieramy:
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa..., ustawiamy
Promień rozmycia: 20x
20px i potwierdzamy. Możemy użyć też
Filtry -> Rozmycie -> Selektywne rozmycie Gaussa... z
Maksymalną deltą: 50, i
Promieniem rozmycia: 5-10. Da nam to bardziej naturalny wygląd, twarz przestanie wyglądać sztucznie.
6. Teraz użyjemy
Gumki [Shift+E]. Wymazujemy wszystko to, co powinno pozostać ostre: włosy, brwi, oczy, usta, dziurki nosa, oraz niektóre linie charakterystyczne dla rysów twarzy np. linia brody, która po rozmyciu zlewa się z szyją. Pamiętajmy aby zrobić to dokładnie. Najlepiej użyć miękkich pędzli o różnych wielkościach. Powinniśmy otrzymać warstwę jak na poniższym obrazku.
A całe zdjęcie powinno wyglądać tak:
Cień nad brwiami powstały po rozmyciu usuwamy przy pomocy
Klonowania [C].
7. Można by na tym już zakończyć, ale twarz wygląda jakby była odlana z wosku. Zmieńmy to! Duplikujemy (
Warstwa -> Duplikuj [Shift+Ctrl+D]) warstwę
kopia: Tło i przerabiamy ją na czarno-białą za pomocą
Kolory -> Desaturacja (klikamy
OK). Okno warstw powinno wyglądać tak:
8. Teraz pracujemy na warstwie
kopia: kopia: Tło. Dodajemy szum (
Filtry -> Szum -> Szum HSV...) o wartościach:
Wstrzymanie: 8
Odcień: 180
Nasycenie: 0
Wartość: 90Generalnie szum musi być bardzo drobny.
9. Pozostajemy nadal na warstwie
kopia: kopia: Tło. Używamy
Filtry -> Zniekształcenia -> Wytłoczenie o wartościach:
Funkcja: Wytłoczenie
Azymut: 0
Wzniesienie: 20
Głębia: 4 10. Ustawiamy
Tryb warstwy: Miękkie światło, a
Krycie: 20%. A oto efekt końcowy (po lewej przed wygładzeniem, a po prawej po wygładzeniu):
Cześć 2 - Poprawa sylwetki 1. Do zabiegów, które zaraz wykonamy dobrze jest przygotować zdjęcie tak, aby było pozbawione tła (zostaje sama osoba) lub aby tło było jednolite, bez jakichkolwiek wzorków. Ja dalej będę pracował na tym samym zdjęciu. Do zmiany kształtu użyjemy narzędzia deformowania (
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie...) o parametrach:
Typ deformacji: Przesunięcie
Promień deformacji: 15
Stopień deformacji: 0,10
Dwuliniowy
Nadpróbkowanie adaptywnie
Maksymalna głębia: 2
Próg: 2,00Aby wprowadzić zniekształcenie/korektę należy kliknąć LPM na obrazku w lewej górnej części okna i trzymając wciśnięty przycisk myszy przesunąć nim w kierunku, w którym chcemy zniekształcić fragment obrazu. Takie działanie wymaga trochę wprawy, ale po kilku próbach daje się to zrobić. Okno deformacji da się powiększyć na cały ekran i podgląd jest wtedy dużo lepszy. Na zdjęciu zaznaczyłem jakich korekt i w jakim kierunku dokonałem.
Korygujemy teraz oczy, brodę i lewą kość policzkową.
2. Ustawiamy
Promień deformacji: 30 i
Stopień deformacji: 15. Poprawiamy prawy bark.
3. Ustawiamy
Promień deformacji: 30-50 i poprawiamy włosy.
4. Używając narzędzia
Zaznaczenie prostokątne [R] zaznaczamy dolną część obrazu. Chodzi o to, żeby zniekształceniu nie uległa górna część obrazu.
5. Ponownie wybieramy
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie... i ustawiamy
Promień deformacji: 100. Klikając w okolicach dekoltu przeciągamy kursorem w dół. Jeśli korekta jest za mała, to możemy ten ruch powtórzyć 2,3 razy lub zwiększyć
Stopień deformacji.
Koniec
Miłego GIMP-owania