Oto prosty tutek jak zrobić ikonkę żarówki w stylu Tango! znanym również z systemu operacyjnego Ubuntu Linux. Tutek na podstawie tego tutoriala
How to Create a Vector Light Bulb Icon with Inkscape. Stworzenie go nie zajmuje dużo czasu, a efekt jest ładny.
Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.46. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy Krok 1 Stwórz nowy obraz o wymiarach
48px na
48px. Inkscape domyślnie ustawia rozmiar A4, możesz go zmienić wchodząc w
Plik -> Właściwości dokumentu [Shift+Ctrl+D] i z wymienionych tam wymiarów wybierz
Icon 48x48. Teraz zmień kartę na
Siatki i utwórz nową
Siatkę prostokątną. Czasami będzie ci ona potrzebna. Aby ją było widać i odwrotnie, wejdź w
Widok -> Wyświetl siatkę [Shift+#]. Jako koloru tła użyj barwy
eeeeecff. Oczywiście nie musisz.
Krok 2 Teraz należy stworzyć mały okrąg w górnej części obrazka. Najlepiej przytrzymując przycisk
Ctrl, ponieważ narysujesz wtedy idealne koło. Zauważ, jak to ładnie wpasowuje się między liniami siatki. Wybierz teraz
Ścieżka -> Obiekt na ścieżkę [Shift+Ctrl+C]. Wypełnienie ustaw na nic, kontur na
czarny a grubość na
1.000.
Krok 3 Aby utworzyć zakrzywioną dolną część żarówki, wybierz narzędzie
Pióro [Shift+F6] i narysuj tak jak na dole, następnie używając opcji
Edycja węzłów, edytuj to tak jak na obrazku.
Krok 4 Połącz okrąg utworzony wcześniej z nową ścieżką trzymając wciśnięty klawisz
Shift i klikając na obiekty pojedynczo. Następnie kliknij menu
Ścieżka -> Połącz [Ctrl+K]. Oba obiekty są obecnie połączone w jedną i powinno wyglądać tak samo jak zdjęciu poniżej. Jest to pokazane w trybie
edycji ścieżki [F2].
Zwróć uwagę na dwa żółte diamenty wybrane powyżej. Trochę wyżej nich kliknij dwukrotnie
LPM tak by otworzyć nowe węzły tak jak poniżej. Pamiętaj by mieć cały czas włączony
edytor węzłów.
Wybierz węzeł na samym dole koła i naciśnij klawisz
[Delete]. Okrąg będzie nieco zmieniony. Wybierz teraz dwa węzły, które utworzyliśmy wcześniej i usuń ścieżki łączące je z wykorzystaniem
Rozdziel ścieżkę pomiędzy dwoma nie końcowymi punktami, który jest na pasku narzędzi.
Skutkiem tego jest żarówka z dwiema lukami w środkowej części.
Żeby to połączyć, zaznacz najpierw dwa lewe oddzielon
e węzły i użyj opcji
Połącz zaznaczone węzły końcowe, następnie postąp tak samo z drugą stroną.
Krok 5 Czas trochę pokolorować żarówkę. Kliknij
[Shift+Ctrl+F]. Wybierz okno
kontur a następnie ustaw
gradient liniowy. Następnie wybierz
Edycję i zmień kolory. Użyłem
729fcfff jako pierwszy i
3465a4ff jako drugi, ciemniejszy kolor.
Aby zmienić kierunek gradientów, przejdź w tryb
Edycji ścieżki [F2] i przeciągnij z prawego dolnego rogu do lewego górnego rogu, tak jak poniżej.
Otwórz okno które ostatnio otwierałeś
[Shift+Ctrl+F], wybierz kartę
wypełnienie i ustaw
gradient radialny. Jako kolor pierwszy użyłem
ffffff56 a jako drugi
729fcfe3. Można zauważyć, że kolor jest lekko przejrzysty. Ma to dać wrażenie, że żarówka jest wykonana z przezroczystego materiału.
Krok 6 Skopiuj to
[Ctrl+C] i wklej to w tej samej lokalizacji
[Ctrl+Alt+V]. Wypełnienie ustaw na
nic a kontur na
biały.
Teraz to pomniejsz tak, by było pod niebieskim konturem. Do tego użyj opcji
przenieś dynamicznie [Ctrl+J].
Teraz kliknij
[Shift+Ctrl+F] i w karcie
kontur ustaw
gradient liniowy tak jak na dole. Krycie na
73%.
Krok 7 Czas, aby utworzyć żarnika. Narysuj dwie linie blisko połowy żarówki używając
pióra. Kąt ich powinien przypominać kształt
V. Teraz użyj
gradient liniowy o kolorach
a8927aff do
ffffffff. Kliknij
[Shift+Ctrl+F], wejdź w kartę
Styl konturu i zmień
Zakończenie na
Zaokrąglone.
Więc jeszcze raz wybierz narzędzie
pióro i narysuj cztery punkty między
V. Kolor ustaw na
biały. Następnie przeciągnij ścieżki łączące każdy punkt w dół.
Za pomocą
pióra narysuj prostokąt beza dołu w dolnej części żarówki. Następnie przeciągnij górną ścieżkę w górę, aby powstał mały łuk.
Kliknij
[Shift+Ctrl+F] i kolor konturu zmień na
d0bfacff. Następnie wybierz kartę
wypełnienie i wybierz
gradient liniowy z
ffffffff do
ffffff00. W oknie
powtarzanie zmień ustawienie na
odbicie. Gradient przeciągnij jak na zdjęciu. Krycie zmień do około
50%.
Krok 8 Zaznacz niebieski kontur. Kopiuj
[Ctrl+C] i wklej go na to samo miejsce
[Ctrl+Alt+V]. Kolor wypełnienia na
ffc803ff. To będzie miły żółty blask przypominający kolor żarowego światła. Kontur ustaw na
nic.
Teraz ustaw
gradient radialny, a krycie zmień na
26%.
Następnie narysuj taki okrąg i obróć go mniej więcej o
45°. Krycie zmień na
37%. Kolor ustaw na
biały.
Krok 9 W końcowej części żarówki jest metalowa śruba. Utwórz prostokąt podłączony do dołu szkła żarówki. Przejdź do
Ścieżka -> Obiekt na ścieżkę [Shift+Ctrl+C]. To sprawia, że można edytować ten kształt.
Przeciągnij teraz górną i dolną ścieżkę na zewnątrz. Będzie to sprawiało efekt 3D.
Teraz mając włączoną
edycję węzłów, kliknij dwukrotnie
LPM w miejsca pokazane niżej.
Teraz te węzły przenieś bardziej do środka i przeciągając ścieżki zrób coś takiego:
Barwę konturu zmień na
d59600ff a wypełnienie ustaw na
gradient liniowy.
Powtarzanie zmień na
odbicie. Kolory na
ffd543ff i
ffeca9ff. Linię gradientu ustaw tak jak poniżej.
Teraz przenieś to na spód
[End]. Następnie używając
pióra stwórz coś takiego jak na dole. Kolor ustaw na
d59600ff.
Teraz to duplikuj
[Ctrl+D] i ustaw tak jak poniżej.
Teraz używając
pióra narysuj coś takiego. Wypełnienie na
d0bfacff a kontur na
5a5249ff i postaw to na spód.
Teraz zarysuj taki okrąg.
Ustaw
gradient radialny a krycie na
30%. Postaw to na spód.
Koniec
Mam nadzieję że nie mieliście problemów ze zrobieniem tutka. Bardzo lubię tą ikonkę
Miłego INKSCAPEowania.