Cyfrowy Bokeh
Tutorial
Opracowanie: Zdybek
Poziom trudności: łatwy
Na wstępie chciałbym podziękować użytkownikowi
CysiuTbg, bo to jego praca zainspirowała mnie do stworzenia efektu, który widać powyżej.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Na początek tworzymy nowy obraz, ja wybrałem rozmiary
1280x
960px. Tworzymy nową warstwę, nazwijcie ją
koło i przy pomocy
Zaznaczenia eliptycznego [E] tworzymy okrąg o wymiarach
155x
155px i wypełniamy zaznaczenie kolorem
czarnym, a krycie warstwy zmieniamy na
50%. Powinniście otrzymać taki efekt:
2. Utwórzcie nową warstwę i nazwijcie ją
obwódka. Przejdźcie do warstwy
koło i klikając na niej prawym przyciskiem myszy wybierzcie opcje
Kanał alfa na zaznaczenie. Ustawcie warstwę
obwódka jako aktywną. Teraz
Zaznaczenie -> Powiększ, jako wartość podajcie
5px. Następnie wypełnijcie warstwę kolorem
czarnym, krycie
100%. Ponownie zaznaczcie kanał alfa warstwy
koło, przejdźcie do warstwy
obwódka i usuńcie to co zaznaczone
[DEL].
3. Teraz kliknijcie prawym przyciskiem myszy na warstwie
koło i wybierzcie opcje
połącz w dół. Następnie
Warstwa -> Przytnij warstwę i kopiujemy to co mamy do tej pory
[CTRL+C] 4. Teraz warstwę
Tło przesuwamy na samą górę i wypełniamy kolorem
#262626.
5. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Duże kółka. Wybieramy narzędzie
Pędzel [P]. Jako pędzel ustawiamy schowek, skala
1,30-1,40, drganie
5.
6. W oknie pędzli odstęp ustawcie na
160-200. I zacznijcie robić kółka na warstwie
duże kółka.
7. Teraz
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa o wartości
20px pionowo i poziomo. Następnie
Kolory -> Inwersja. Tryb warstwy zmieniamy na
Pokrywanie.
8. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
średnie kółka. Ponownie bierzemy
pędzel [P], tym razem jednak skale zmniejszamy do
1. Tym razem stawiamy więcej kółek. Jak już skończymy robić nasze koła, przechodzimy do
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa, wartość
5px pionowo i poziomo, a następnie
Kolory -> Inwersja. Tryb warstwy
Pokrywanie 9. Teraz tworzymy warstwę o nazwie
małe kółka. Narzędzie
pędzel [P], skala ok.
0,65. I tworzymy kółka, po czym przechodzimy do
Kolory -> Inwersja i zmieniamy tryb warstwy na
Pokrywanie.
10. Jest to punkt opcjonalny, aczkolwiek nie konieczny. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
chmury. Przechodzimy do
Filtry -> Renderowanie -> Jednolite Chmury i ustawienia dajemy takie jak widać na screenie poniżej.
Tryb warstwy zmieniamy na
Pokrywanie, krycie ok.
70%.
11. Tworzymy nową warstwę i nazywamy ją
Gradient. Bierzemy narzędzie
Gradient [L]. Zmieniamy kolory na takie które nam będą odpowiadały, ja użyłem jako pierwszoplanowy
#1dd7e9 i jako kolor tła
#9a3c82. I wypełniamy warstwę gradientem, ja użyłem
liniowego. Tryb warstwy
Pokrywanie. Ja jeszcze zduplikowałem warstwę
gradient i zmieniłem jej krycie na
60%.
Koniec
Pamiętajcie, że od tego jak gęsto będą wasze kółka zależy to, jaką warstwę ustawicie dla drgania i jakie odstępy. Jeśli chcecie mieć gęściej zmniejszcie wartości.