Tryby
(z użyciem GAP)
Tutorial
Opracowanie: Sooly
Poziom trudności: średni
Efekt i tutorial są moim pomysłem, jedynie podstawy tworzenia kształtu koła zębatego zaczerpnąłem z tutorialu Sebastiana -
"Koło zębate, trybik".
Wszystko wyjaśnione jest bardzo dokładnie, tak aby nawet ktoś, kto pracuje w GIMP-ie od kilku dni mógł sobie poradzić.
Bardziej zaawansowani mogą pominąć niektóre punkty.
Czego będziemy potrzebować?
-Z pewnością programu GIMP i dodatku GAP.
-Przydatna może być moja tekstura żeliwa, którą umieściłem w załączniku.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6.4 i GAP 2.4.0. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy Cz. I- Tworzenie trybu. Jeśli zamierzasz użyć żeliwnej tekstury umieść ją w folderze z deseniami.
Domyślnie jest to C:\Program Files\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\patterns.
1. Pierwszym krokiem jest stworzenie gwiazdy.
Otwieramy nowy obraz o dowolnych rozmiarach, najlepiej dość duży i kwadratowy, wypełnienie jest nieistotne. Ja wybrałem
400x
400px.
Do narysowania gwiazdy użyjemy:
Filtry -> Renderowanie -> Gfigury...
Z panelu wybieramy tworzenie gwiazdy, odznaczamy "Promyki", ilość boków wpisujemy taką jak zamierzona liczba zębów trybu, u mnie jest to
10. Następnie ustawiamy wypełnienie deseniem i wybieramy "żeliwo" lub inne dowolne, może to być po prostu kolor.
Kursorem najeżdżamy na środek okna podglądu i przeciągamy w dowolnym kierunku.
Powstała gwiazda może odrobinę wystawać poza obraz- i tak będziemy potem ucinać jej ramiona.
Zamykamy okno Gfigury.
2. Ustawiamy prowadnice pod wycinanie.
Ustawiamy na naszym obrazie cztery prowadnice:
Obraz -> Prowadnice -> Nowa prowadnicaDla każdej współrzędnej tworzymy dwie prowadnice- pionową i poziomą.
W nawiasach podane są współrzędne w procentach, mogą być pomocne jeśli wasza gwiazda także ma dziesięć ramion ale inny rozmiar niż moja.
Jeśli wybraliście inną ilość ramion musicie poeksperymentować aż uzyskacie odpowiednie proporcje zębów w pkt.3.
Współrzędne:
-90 (22-23%)
-310 (77-78%)Efektem powinna być mniej więcej taka siatka:
3. Tworzymy trybik.
Wykorzystując utworzone przed chwilą prowadnice przekształcimy naszą gwiazdkę w koło zębate.
Wybieramy z przybornika
Zaznaczenie eliptyczne [E].
W kwadracie utworzonym przez prowadnice zaznaczamy okrąg i rozciągamy go tak, aby "przylepił" się do nich (A), wybieramy żeliwo w panelu deseni i wypełniamy nim zaznaczenie:
Edycja -> Wypełnij deseniem (B).
Następnie wycinamy otwór w środku.
Zmniejszamy zaznaczenie do pożądanych rozmiarów, tak aby otwór był proporcjonalny do trybu (ja zmniejszyłem o
85px):
Zaznaczenie -> Zmniejsz... i czyścimy je:
Edycja -> Wyczyść [delete].
Ostatnim elementem jest ucięcie ramion gwiazdy.
Tym razem powiększamy zaznaczenie,
Zaznaczenie -> Powiększ..., ja powiększyłem o
120px.
Odwracamy zaznaczenie (
Zaznaczenie -> Odwróć [Ctrl+I]) i czyścimy jak w drugim kroku.
Usuwamy zaznaczenie, prowadnice i warstwę
Tło.
Zaznaczenie -> Nic
Obraz -> Prowadnice -> Usuń wszystkie prowadnice 4. Światło i cień.
Zajmiemy się teraz dodaniem do naszego modelu głębi.
Najpierw stworzymy cień za pomocą
Filtry -> Światło i cień -> Rzucanie cienia....
Krótkie objaśnienie dla okna "Rzucanie cienia":
-
A i
B odpowiadają za przesunięcie cienia względem obiektu bazowego, oba ustawiamy na zero, ponieważ może (chociaż nie musi) nam to przeszkadzać przy późniejszym animowaniu.
-W
C ustalamy jak bardzo ma być rozmyty cień (rozmycie Gaussa), ten parametr możecie ustawić dowolnie ale bez przesady, najlepiej pomiędzy
5 a
15.
-
D daje nam- jak łatwo się domyśleć- możliwość wyboru koloru cienia.
-
E to to samo co krycie w panelu warstw, ustala w jakim stopniu cień będzie widoczny, aby był dość wyraźny ustawmy ten parametr na
ok. 90.
-Funkcja "Dopuszczalne powiększenie" rozszerza płótno jeśli jest ono zbyt małe aby zmieścił się na nim cień.
Po wybraniu odpowiednich parametrów klikamy OK, utworzyła się nam nowa warstwa o nazwie "Drop Shadow".
Mamy już nasz cień, teraz czas aby rzucić na obrazek trochę światła.
Tworzymy nową warstwę, umieszczamy ją najwyżej, dla zachowania porządku można ją nazwać
Światło.
Zaznaczeniem eliptycznym wybieramy na niej obszar mniej więcej taki jak widać na poniższym obrazku i wypełniamy go białym kolorem:
Edycja -> Wypełnij kolorem tła, pamiętajcie aby w Przyborniku wybrać biały jako kolor tła (ten niżej).
Pozbywamy się zaznaczenia (
Zaznaczenie -> Nic) i rozmywamy
Światło Gaussem.
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa..., promień rozmycia 200-250px.
Dla sprawdzenia efektu możemy ustawić tryb warstwy
Światło na Miękkie światło ale jest to nieistotne dla naszej późniejszej animacji.
Ostatecznie powinniśmy mieć coś takiego:
lub takiego:
Światło można przygotować na oddzielnym pliku, ponieważ jak zauważyliście tutaj przy dużym rozmyciu wychodzi poza ramy obrazu i zostanie ucięte.
Poza tym tak małe obejmie tylko jeden tryb. jeśli chcemy wykonać animację z kilku to lepiej jest stworzyć oświetlenie, które obejmie przynajmniej połowę zamierzonego obrazu wyjściowego.
Aby zredukować "podskakiwanie" trybów dobrze jest przeskalować je teraz do pożądanych rozmiarów.
Obraz -> Skaluj obraz...Plik można zapisać i zamknąć ale nie ma sensu, ponieważ później i tak będziemy musieli go otworzyć.
Cz. II- Animacja.Czas na to, na co wszyscy czekamy- jak zakręcić kółkiem.
1. Najpierw należy utworzyć bezpośrednio na dysku nowy folder na naszą animację, np. C:\Tryby- tutorial.
2. Tworzymy tło.
Otwieramy nowy obraz o wymiarach zależnych od średnicy naszych trybów.
Mój ma średnicę ok.
160px, do animacji użyję trzech więc aby mieć pewność, że wszystkie się zmieszczą tworzę obraz o wymiarach
500x500px.
Wypełniamy go tym co chcemy mieć w animacji pod trybami, ja zamierzam stworzyć same ruchome tryby bez tła więc stworzyłem nową przezroczystą warstwę, a
Tło usunąłem.
Zapisujemy ten obraz we wcześniej utworzonym folderze (C:\Tryby- tutorial) jako
nazwa_0001.xcf, nazwa jest nieistotna najważniejsza jest końcówka
_0001.xcf, bez niej nie będziemy mogli kontynuować pracy.
GAP odczytuje tak zapisane pliki jako kolejne klatki animacji.
Mając już zapisaną pierwszą klatkę możemy ją zduplikować i to właśnie za chwile zrobimy.
Podstawowa zasada jest prosta- im więcej klatek, tym animacja jest płynniejsza ale zajmuje więcej miejsca.
Nasza będzie miała 80.
Wybieramy
Video -> Duplicate Frames..., powinno pojawić się takie okno:
Pierwsze dwa parametry nas nie interesują, ponieważ duplikujemy tylko jedną klatkę.
Trzeci decyduje ile razy ma zostać skopiowane nasze tło, wpisujemy
79.
Po kliknięciu
OK warto zajrzeć do folderu na animację i upewnić się czy rzeczywiście mamy 80 klatek.
Najłatwiej sprawdzić to przełączając Widok na Listę i zaznaczając wszystko (
Edycja -> Zaznacz wszystko [Ctrl+A]):
3. Okno
Move Path.
Video -> Move PathObjaśnienia:
-
A- tutaj wybieramy obiekt do animowania, mamy do wyboru warstwy plików, które zostały otwarte w GIMP-ie przed otwarciem
Move Path.
-
B- sposób odtwarzania klatek, można się tym w wolnej chwili pobawić ale teraz wybieramy
None.
Ciekawa jest opcja "Ping Pong", klatki wyświetlane są w niej od pierwszej do ostatniej i z powrotem, czyli nasza animacja odtwarzana jest na zmianę w przód i w tył.
-
C- to samo co
Tryb w panelu warstw, dodatkowo mamy tu jeszcze tryb
Keep Paintmode.
Pozostałe opcje są w takiej samej kolejności jak te w oknie warstw więc jeśli nie znacie zbyt dobrze angielskiego możecie je sobie tłumaczyć porównując.
-
D- decydujemy gdzie (względem wskaźnika) w oknie podglądu pojawi się nasz obiekt, wybieramy
Center- środek warstwy z obiektem pojawi się w tym samym miejscu co wskaźnik.
-
E- punkt, w którym pojawi się wskaźnik, możemy ustawić go wpisując współrzędne, używając suwaków lub po prostu klikając w wybranym miejscu na podglądzie.
-
F- tutaj mamy różne opcję, dzięki którym możemy ożywić nasz trybik.
Width i
Height to wymiary- odpowiednio wysokość i szerokość, połączony łańcuszek sprawia, że przy zmianie jednego z nich, drugi zmienia się proporcjonalnie, możemy to wykorzystać jeśli chcemy aby nasz trybik się np. kurczył i rozszerzał.
Opacity to to samo co
Krycie w panelu warstw, używając tej opcji sprawimy, że obiekt będzie pojawiał się i znikał.
Rotate- opcja, która jest nam w tej chwili najbardziej potrzebna. Odpowiada za obrót, wartość dodatnia daje obrót zgodny z ruchem wskazówek zegara, a ujemna odwrotny.
Zakładki
Perspective możemy użyć do oddania obiektu w perspektywie, przydatna jeśli chcemy stworzyć np. animację monety w locie, obracającej się względem osi równoległej do płaszczyzny obrazu (nasze koło zębate obraca się względem osi prostopadłej do płaszczyzny).
Selection Handling pozwala użyć zaznaczenia w animacji.
-
G- okno podglądu. Kolor w prostokącie to kolor kropki wskaźnika,
Path- widoczność kropki wskaźnika,
Cursor- widoczność prowadnic wskaźnika,
Instant Apply- widoczność obiektu, dokładnie to natychmiastowe aplikowanie obiektu na podgląd.
Suwakiem
Frame wybieramy, która klatka ma być wyświetlana.
-
H- funkcje używane do edycji "punktów kontrolnych" naszej animacji. Wyjaśnię tylko dwa najważniejsze, których będziemy używać, pozostałych można się domyślić znając podstawy angielskiego lub korzystając ze słownika,
Add Point dodaje punkt kontrolny a
Delete Point usuwa aktywny (Current Point: [
x] of [y]).
-
I- ustawienia dotyczące łączenia obiektu z poszczególnymi klatkami.
Force Visibility wymusza widoczność kolejnych klatek, jeśli nie będzie zaznaczone to na późniejszym podglądzie zamiast animacji będziemy widzieć tylko pierwsza klatkę.
Clip to Frame dopasowuje wymiary warstwy z obiektem do wymiarów klatki, to samo co
Dopasuj wymiary warstwy do obrazu w panelu warstw.
Suwaki
From Frame i
To Frame decydują o tym, do których klatek ma być wmontowany obiekt (od której do której).
W
Layerstack wybieramy gdzie na "stosie warstw" ma się znaleźć nasz obiekt, im wyższa wartość tym niżej, 0 to warstwa na wierzchu.
4. Wprawiamy obiekt w ruch.
Mając gotowe 80 klatek możemy wziąć się za dodanie do nich jakiegoś obiektu.
I tutaj właśnie potrzebny będzie nam .xcf z trybikiem.
Aby zacząć ten punkt musimy mieć otwarte
co najmniej dwa pliki- jeden z klatką tła (najczęściej pierwszą) i drugi z elementem/elementami animacji.
W pliku tła otwieramy wyjaśnione przed chwilą okno
Move Path.
Ustawiamy wszystko tak, jak widać na poprzednim obrazku. Umieszczenie trybu jest dowolne ale pamiętajcie żeby wybrać spodnią warstwę, czyli cień.
Następnie klikamy
Add Point (
w sekcji H), mamy już dodany początkowy punk naszej animacji, teraz musimy stworzyć końcowy.
Przesuwamy suwak
Rotate na 360 i aby zobaczyć podgląd klikamy
Anim Preview (nie trzeba tego robić jeśli jesteśmy pewni, że wszystko jest w porządku).
Pojawi się takie okno:
Wszystkie te opcje dotyczą
tylko podglądu.
Sekcja
A:
Object on empty frames- otrzymamy tylko podgląd aktualnie dodanego obiektu, jeśli wcześniej dodaliśmy inne, nie będą widoczne na podglądzie.
Object on one frame- pozostałe elementy będą widoczne ale jako nieruchome części tła.
Exact object on frames- tą opcję zaznaczamy, na podglądzie będziemy widzieć wszystkie elementy animacji w ruchu (na razie mamy tylko ten jeden ale później zrobi się ich więcej).
Sekcja
B:
Scale Preview- tutaj wybieramy jak bardzo w procentach ma być zeskalowany podgląd, im mniejsza wartość tym krócej będziemy czekać ale za to mniej widzieć, najlepiej zostawić tak jak jest.
Framerate- szybkość wyświetlania klatek, im większa wartość tym szybciej będzie się obracał nasz trybik, podobnie jak poprzedni parametr- najlepiej zostawić jak jest. Więcej na temat szybkości odtwarzania animacji znajdziecie w końcowych punktach.
D- prawdę mówiąc nie wiem co to jest i nigdy tego nie używam, wyskoczyło mi mnóstwo błędów, kiedy zaznaczyłem to żeby sprawdzić do czego służy.
Mając wszystko odpowiednio zaznaczone klikamy
OK, po chwili pojawią się dwa okna: jedno z plikiem .xcf podglądu, a drugie z jego Playback'iem.
W Playback'u klikamy
Odtwarzanie i oglądamy przynajmniej jeden cykl, zamykamy oba okna- nie zapisujemy, chyba że chcecie zostawić sobie także tą animację z podglądu.
Jeśli wszystko było w porządku to w oknie
Move Path klikamy
OK.
Czekamy aż program zamontuje obiekt na wszystkich warstwach i bierzemy się za dokładanie kolejnego- jeśli chcemy mieć kilka trybów to dodajemy teraz następny cień, a jeśli nie to przechodzimy do kolejnego akapitu.
Ustawiając kolejne musicie pamiętać o kilku rzeczach:
- muszą się odpowiednio zazębiać
- wartość Rotate wybieramy przemiennie, raz dodatnią a raz ujemną, dzięki temu będą obracały się w przeciwne strony
- zapisujcie ich współrzędne, dzięki temu łatwiej będzie potem ustawić nad nimi koła
- po każdym dołączonym do animacji obiekcie sprawdzajcie czy wszystko jest w porządku za pomocą Video -> Playback....
Zależnie od ilości złożone cienie powinny wyglądać mniej więcej tak:
W
Playback'u:
Teraz nad każdy cień dodajemy tryb.
Przydatne będą teraz współrzędne cieni, które wcześniej zapisaliśmy.
Ponownie otwieramy
Move Path i jako obiekt wybieramy warstwę z trybem, pozostałe opcje ustawiamy tak samo.
Współrzędne wpisujemy takie jak dla cienia, nad którym ma być tryb, a następnie modyfikujemy je zależnie od tego, z której strony ma padać światło.
U mnie światło będzie w lewym górnym rogu więc przesuwam tryb w tym kierunku aby cień był widoczny po stronie przeciwległej do światła.
Od obu współrzędnych odjąłem po
5px:
Teraz obracamy koło tak samo jak robiliśmy to z cieniem.
Add Point i
Rotate na
360 w tym samym kierunku co cień.
Analogicznie dodajemy kolejne koła aż zakryjemy wszystkie cienie.
5. Pozostał już tylko ostatni element- dodanie światła.
Po raz kolejny otwieramy
Move Path.
Jako obiekt wybieramy warstwę ze światłem, opcję
Mode (
Tryb) ustawiamy na
Soft Light (
Miękkie światło.
Jak już wcześniej wspomniałem, aby oświetlić większy obszar możemy użyć większego światła przygotowanego w innym pliku.
Umieszczamy je tak aby tryby były rozjaśnione w miarę naturalnie:
Pamiętajcie aby
Stepmode ustawić na
None! W przeciwnym wypadku uzyskacie migające światła albo inne cuda...
Nic nie będziemy obracać więc klikamy po prostu
Add Point i
OK.
6. Zapisywanie animacji.
Mając już wszystkie elementy złożone tak jak widać na obrazku wyżej pozostaje nam już tylko zapisać nasze cudo.
Plik z trybem można zamknąć, teraz potrzebna będzie nam już tylko klatka animacji.
Ale najpierw musimy ustalić kilka parametrów.
Szybkość odtwarzania:
Będziemy ją mogli ustawić także później ale za pomocą tego narzędzia możemy na bieżąco sprawdzać jak wygląda animacja przy wybranej prędkości.
Video -> VCR Navigator... pojawi się takie okno:
Framerate- tutaj wybieramy ile klatek ma być wyświetlanych w ciągu sekundy, ustawiamy wartość i zatwierdzamy (np. [Enter]), pod spodem widzimy podgląd klatek, przy każdej podany jest czas jej rozpoczęcia
min : sek : 1/1000sek.
Osobiście do tej animacji polecam wartości od
20 do
30 klatek/sekundę.
Zaznaczony przycisk włącza
Playback z określona szybkością.
Po zakończeniu dostosowywania klikamy
Close.
Teraz musimy połączyć nasze klatki w jeden .xcf.
Video -> Frames to Image....
-
A- wybieramy, które klatki mają zostać umieszczone w animacji, zostawiamy od pierwszej do ostatniej.
-
B- nazwa warstwy w pliku końcowym. Bardzo ważny element,
(xms) to czas wyświetlania warstwy (klatki) w milisekundach- automatycznie zostaje dopasowany do tego, co wybraliśmy w
VCR Navigator....
Jeśli po czasie nie ma nic więcej to warstwom automatycznie zostanie przyporządkowana funkcja
combine, tzn. że klatki animacji będą ze sobą łączone, chcemy by kolejna warstwa zastępowała poprzednią więc musimy wpisać
(replace).
Podsumowując to okienko powinno zawierać
frame_[######] (xms)(replace), gdzie wartość x jest zależna od waszych ustawień.
-
C- sposób w jaki warstwy mają być dopasowane do obrazu, zostawiamy
Clipped to Image (przycięta do wymiarów płótna).
Ewentualnie można wybrać
Expand as necessary (rozszerzona w razie potrzeby) lub
Clipped to bottom layer (przycięta do wymiarów spodniej warstwy).
Następnie klikamy
OK i czekamy aż otworzy się nowy plik, po pojawieniu się nowego okna stare możemy zamknąć.
Można teraz zajrzeć do okna warstw, widać tam wszystkie nasze klatki.
Jeśli chcecie zobaczyć jak wygląda animacja to wystarczy tylko wybrać
Filtry -> Animacja -> Odtwórz....
Właściwie to plik jest już gotowy do zapisu ale aby zmniejszyć jego objętość powinnismy go zoptymalizować dla formatu .gif.
Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (dla formatu GIF)Znowu po chwili pojawi się nowe okno, w nim klikamy
Plik -> Zapisz jako..., wybieramy lokację i zapisujemy plik jako nazwa.gif- pamiętajcie o rozszerzeniu .gif!
Klikamy
Zapisz, kolejne okno:
Zaznaczamy
Zapisz w postaci animacji i wybieramy
Eksportuj.
Tutaj możemy dodać komentarz, pozostałe opcje są w tym przypadku nieistotne, ponieważ wszystkie ważne parametry ustaliliśmy wcześniej (oprócz zapętlenia, które jest standardowo zaznaczone i takie ma być).
Koniec
Zanim napiszesz, że coś Ci nie wyszło przeczytaj jeszcze raz
dokładnie punkt, co do którego masz wątpliwości.
Jeśli nadal go nie rozumiesz opisz swój problem pod tutorialem.
Mając czas i chęci można tworzyć animacje składające się z kilku trybów o różnych wymiarach ale trzeba pamiętać o tym, że aby się prawidłowo zazębiały muszą mieć zęby odpowiedniej wielkości.
Podziękowania dla zespołów: AFI, Blind Guardian, System of a Down, Bee Gees, Orange Range i kilku innych za pomoc w tworzeniu tutka.