carew25 widząc mój tutorial
GIMP potrafi - kolejny przykład zastosowania GAP, zadał mi pytanie:
mam pytanko, czy potrafiłbyś zrobić podobny efekt ze zmienianiem się zdjęć w inne, tyle że aby te paski się obracały, a nie zmniejszały. Podobny efekt był w videoclipie Akona i snoop dogga - i wanna love you.
Czy potrafiłbyś Kifer? Zadałem sobie to pytanie. Jak "nie"? Ja? "Stary harcerz"
, mając jeszcze tak świetne narzędzie jak GIMP, nie dałbym rady?
Dobra, koniec żartów i przechwalania się jaki to ja jestem dobry.
Tutek dla osób zapoznanych w średnim stopniu z
GIMP-em i dodatkiem
GAP (GIMP Animation Package), co nie oznacza, że początkujący nie mogą spróbować.
Autor: Kifer71Oryginał: Właśnie patrzysz na niego.
Inspiracja: Prośba
carew25Program:
GIMP 2.2.x + dodatek
GAP GIMP Animation PackageLink do
GAP i nie tylko.
Zgłaszaj ewentualne błędy, za które z góry przepraszam. Pisałem tego tutka fragmentami przez tydzień więc mogłem się gdzieś pomylić. Liczę na twoją wyrozumiałość.
Zaczynaj.
Przygotowanie obrazów wyjściowych
1. Otwórz lub stwórz dwa obrazy o wymiarach
300 x 200 pikseli. Równie dobrze możesz pobrać te widoczne poniżej.
Najlepszy efekt pracy końcowej uzyskasz, gdy oba obrazy wyjściowe będą miały podobną kolorystykę i małą liczbę barw. Animacja to nic innego jak plik w formacie gif, czyli maksymalnie 256 kolorach, a co za tym idzie niskiej jakości. Obrazy zbytnio rozbudowane kolorystycznie stracą dużo na swoim wyglądzie.
2. Zapisz oba obrazy pod dowolnymi nazwami, najlepiej w formacie png. Możesz je zamknąć.
3. Otwórz nowy obraz o wymiarach
300 x 200 pikseli i przezroczystym tle.
4. Zapisz go jako np.
warstwy.xcf.
Teraz wklej utworzone wcześniej obrazy na osobne warstwy do
warstwy.xcf5. Z menu
Plik w obrazie
warstwy.xcf wybierz
Otwórz jako nową warstwę i z okna dialogowego wybierz najpierw jeden, potem drugi obraz.
6. Usuń warstwę
Tło.
7. Duplikuj każdą z nich, tak aby uzyskać po dziesięć warstw jednego i drugiego obrazu.
8. Dla wygody w dalszym przerabianiu tuta nadaj im nazw, dla pierwszego obrazu:
obraz pierwszy 1,
obraz pierwszy 2 i tak do
obraz pierwszy 10.
Analogicznie dla drugiego obrazu:
obraz drugi 1,
obraz drugi 2 i tak do
obraz drugi 10.
9. W zakładce
Warstwy poustawiaj je w następującej kolejności:
Teraz zaczyna się zabawa z prowadnicami i kadrowaniem warstw.
10. Upewnij się czy w menu
Widok masz zaznaczone opcje
Widok prowadnic i
Przyciągaj do prowadnic.
11. Ustaw
dwie poziome prowadnice. Pierwszą na
górnej krawędzi obrazu, drugą na
krawędzi dolnej, czyli na pozycji
0 i
200 pikseli.
12. Ustaw
jedenaście pionowych prowadnic. Pierwsza na
lewej krawędzi obrazu, druga na
30 pikselach, trzecia na
60 i tak co
30 pikseli, aż do ostatniej, która ma być na
prawej krawędzi obrazu. Patrz rysunek poniżej:
Czerwone linie symbolizują prowadnice.
13. Wybierz narzędzie
Zaznaczanie obszarów prostokątnych (R).
14. W zakładce
Opcje narzędzia ustaw
Stały rozmiar,
Wysokość = 200,
Szerokość = 30 pikseli.
15. Aktywuj warstwę
obraz pierwszy 1.
16. Zaznacz obszar między lewą krawędzią obrazu a pierwszą prowadnicą. Poniżej masz rysunek poglądowy. Czerwona ramka to granice zaznaczenia.
17. Z menu
Warstwa wybierz
Kadruj warstwę. Obszar poza zaznaczeniem zostanie wymazany, a sama warstwa przycięta do rozmiarów zaznaczenia.
18. Aktywuj warstwę
obraz drugi 1.
19. Z menu
Warstwa wybierz
Kadruj warstwę. Obszar poza zaznaczeniem zostanie wymazany, a sama warstwa przycięta do rozmiarów zaznaczenia.
20. Teraz aktywuj warstwę
obraz pierwszy 2.
21. Zaznacz na niej obszar miedzy drugą pionową, a trzecią prowadnicą.
22. Ponownie wybierz Kadruj warstwę.
23. Aktywuj i kadruj warstwę
obraz drugi 2.
Podobnie postępujesz z kolejnymi warstwami. Po zakończeniu kadrowania, widok w zakładce
Warstwy ma się przedstawiać następująco:
Warstwy obrazu drugiego wyglądają podobnie.
24. Zapisz obraz.
25. Zminimalizuj obraz.
Nie zamykaj obrazu warstwy.xcf, gdyż dodatek GAP będzie z niego korzystał w dalszej pracy nad animacją.
Teraz kilka wskazówek dla osób nie zapoznanych z
GAP-em.
26. Utwórz nowy folder na potrzeby animacji, w którym dodatek GAP będzie zapisywał pliki w formacie xcf. Każdy taki plik będzie później osobną klatką animki. Po zakończeniu pracy będzie można go usunąć. Ja swój nazwałem
animacja.
27. Otwórz nowy obraz o rozmiarach
300 x 200 pikseli.
28. Zapisz go pod dowolną nazwą według wzoru
dowolna nazwa_000001.xcf. Mój nosi nazwę
animacja_000001.xcf.
Nie używaj w nazwach folderu i pliku polskich znaków diakrytycznych.
29. Warstwę
Tło obrazu
animacja_000001.xcf możesz pozostawić nie wypełnioną. Pod koniec pracy z animacją dodatek GAP doda białe tło. Jeśli zamierzasz mieć inny kolor tła niż białe, to w tej chwili jest dobry moment aby wypełnić je wybranym kolorem.
W tym momencie rozpoczniesz animowanie wcześniej stworzonych obrazów.
Etap pierwszy
30. Z menu
Video wybierz
Duplicate Frames....
31. W oknie dialogowym przesuń suwak
N razy (N-times) na pozycję
59 co da ci w sumie 60 klatek animacji.
32. Z menu
Video wybierz
Move Path. Poniżej widzisz obraz okna dialogowego
Ścieżki ruchu (Move Path). Czerwone ramki pokazują funkcje używane przy tym tutorialu.
„
A” -
Obraz źródłowy (Source Image/Layer), warstwa poddawana animacji,
„
B” -
Tryb kroku (Stepmode), zachowanie się animowanej warstwy,
„
C” -
Uchwyt (Handle) , wskazanie punktu (czerwona kropka na przecięciu linii współrzędnych w oknie podglądu
J), dla którego będą ustawiane współrzędne
X i
Y -
E położenia warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
D” -
Aktualny punk (Current Point), wybrany punkt animacji,
„
E” - współrzędne uchwytu
C,
„
F” -
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify),
Szerokość (Width) i
Wysokość (Height) wyrażane w procentach,
„
G” -
Perspektywa (Perspective), skalowanie perspektywy, w przypadku niniejszego tutka zmieniać będziesz tylko współrzędne
y,
„
H” -
Ramka kluczowa (Keyframe), określa klatkę, na której ma się zakończyć dany punkt animacji
D,
„
I” -
Skalowanie proporcjonalne,
„
J” -
Okno podglądu,
„
K” -
Edycja punktów kontrolnych:
- „
K1” -
Dodaj punkt (Add Point), dodaje kolejny punkt animacji,
- „
K2” -
Wstaw punkt (Insert Point), wstawianie punktu animacji,
- „
K3” -
Poprzedni punkt (Prev Point), wybór punktu animacji,
- „
K4” -
Następny punkt (Next Point), wybór punktu animacji,
- „
K5” -
Otwórz (Open), wybór zapisanych parametrów punktów animacji,
- „
K6 –
Zapisz (Save), zapis parametrów punktów animacji do pliku,
„
L” -
Instant Apply, włącza i wyłącza widok w oknie podglądu,
J, warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
M” -
Od ramki (From Frame), określa, od której klatki rozpocznie się animowanie warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A, a
Do ramki (To Frame), określa klatkę ostatnią,
„
N” -
Podgląd animacji (Anim Preview), umożliwia obejrzenie animacji przed jej zapisaniem,
„
O” -
Ok, zapisanie animacji.
33. Ustaw
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) wybierając z rozwijanego menu warstwę
obraz pierwszy 1.
34. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
35. Uchwyt (Handle) ustaw na
Środek (Center).
36. Ustaw współrzędne
E,
X = 150,
Y = 100.
37. Zaznacz opcję
Instant Apply.
38. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point).
39. Kliknij w zakładkę
Perspektywa (Perspective).
40. Zmień parametry
y2 i
y4 na
0.800.
41. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
42. Kliknij w
Skaluj proporcjonalnie .
43. Zmień
Szerokość (Width) na
4.0. W oknie podglądu będzie widoczna tylko cienka linia.
Teraz musisz określić, od której klatki animacja bieżącej warstwy ma się zaczynać i na której kończyć.
44. Suwak
Od ramki (From Frame) automatycznie ustawił się na pierwszą klatkę animacji i tak go pozostaw.
45. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
piątą klatkę.
W tym momencie warto zapisać ustawienia punktów kontrolnych.
46. Kliknij w
Zapisz (Save) K6.
47. W oknie dialogowym wybierz folder, w którym zapiszesz parametry punktów.
48. Nazwij plik -
animacja1.path_points.
49. Kliknij w
Ok.
50. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij w
Podgląd animacji (Anim Preview).
51. W oknie dialogowym kliknij w
Exact obiect on frames.
52. Scale preview ustaw na
100.
53. Frame rate ustaw na
10.
Po kliknięciu w
Ok pojawią się dwa okna: nowy obraz bez nazwy i okno podglądu animacji. Obejrzyj animkę. Zamknij oba okna nie zapisując obrazu.
54. Jeśli animacja jest prawidłowa w oknie
Podgląd animacji (Anim Preview) kliknij w
Ok.
Podgląd animacji:
55. W zakładce
Warstwy obrazu
animacja_000001.xcf wyłącz widok warstwy
obraz pierwszy 1. W tym kroku chodzi o to, by nie widzieć tej warstwy w podglądzie okna
Ścieżki ruchu (Move Path). Nie jest to konieczne, mnie po prostu wygodniej się tak pracuje. Pamiętaj aby na końcu etapu włączyć widok.
56. Z menu
Video wybierz
Move Path....
57. Ustaw
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) – warstwa
obraz drugi 1.
58. Powtórz kroki z
pkt 34 do
pkt 37.
59. W zakładce
Perspektywa (Perspective) zmień parametry
y1 i
y3 na
0.800.
60. W zakładce
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify) kliknij w
Skaluj proporcjonalnie.
61. Zmień
Szerokość (Width) na
4.0.
62. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point).
63. Zmień
Szerokość (Width) na
100.0.
64. W zakładce
Perspektywa (Perspective) zmień parametry
y1 i
y3 na
1.000.
65. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point) aby dodać trzeci punkt animacji. Nie zmieniaj żadnych ustawień.
66. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point) dodając czwarty punkt animacji.
67. W zakładce
Perspektywa (Perspective) zmień parametry
y2 i
y4 na
0.800.
68. W zakładce
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify) sprawdź czy łańcuszek symbolizujący skalowanie proporcjonalne jest rozłączony i zmień
Szerokość (Width) na
4.0.
Przyszła kolej na ustawienie klatek kluczowych
Ramka kluczowa (Keyframe) poszczególnych punktów animacji.
69. Klikaj w
Poprzedni punkt (Prev Point) do momentu, gdy w opcji
Aktualny punk (Current Point) ustawisz drugi punkt animacji
[ 2] z [ 4].
70. W okienku
Ramka kluczowa (Keyframe) ustaw
10.
71. Kliknij w
Następny punkt (Next Point) wybierając trzeci punkt animacji (
[ 3] z [ 4]).
72. Klatkę kluczową w
Ramka kluczowa (Keyframe) ustaw na
28.
Suwakami
Od ramki (From Frame) i
Do ramki (To Frame) określ zakres klatek animowanej warstwy. Animację poprzedniej warstwy zakończyłeś]aś) na piątej klatce, tak więc bieżącą warstwę zaczynasz animować od klatki szóstej.
73. Od ramki (From Frame) ustaw na
6.
74. Do ramki (To Frame) ustaw na
32.
75. Obejrzyj animację klikając w
Podgląd animacji (Anim Preview).
76. Zamknij podgląd i obraz tymczasowy.
77. Jeśli wszystko wygląda wygląda jak powyżej zapisz parametry punktów do pliku nadając mu nazwę
animacja2.path_points.
78. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij
Ok.
79. Otwórz ponownie okno
Ścieżki ruchu (Move Path) wybierając
Video -> Move Path... w oknie obrazu
animacja_000001.xcf.
80. Ustaw
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) – warstwa
obraz pierwszy 1.
81. Powtórz kroki z
pkt 34 do
pkt 37.
82. W zakładce
Perspektywa (Perspective) zmień parametry
y1 i
y3 na
0.800.
83. W zakładce
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify) kliknij w
Skaluj proporcjonalnie.
84. Szerokość (Width) ustaw na
4.0.
85. Dodaj drugi punkt animacji klikając w
Dodaj punkt (Add Point).
86. Szerokość (Width) ustaw na
100.0.
87. W zakładce
Perspektywa (Perspective) ustaw parametry
y1 i
y3 na
1.000.
88. Dodaj trzeci punkt animacji.
89. Ustaw klatkę kluczową dla drugiego punktu animacji na
37.
90. Suwak
Od ramki (From Frame) przesuń na
33.
W oknie podglądu animacji, jeśli wszystko jest ok, zobaczysz:
91. Zapisz ustawienia punktów kontrolnych do pliku nadając mu nazwę
animacja3.path_points92. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij
Ok.
Koniec etapu pierwszego. Dalej już pójdzie szybciej.
Możesz oczywiście obejrzeć animację klikając na
Video -> Playback... w obrazie
animacja_000001.xcf. W oknie podglądu, jeśli masz ochotę, pobaw się opcjami:
, a sama animacja powinna wyglądać tak:
Etap drugi
Etap drugi jest podobny do etapu pierwszego. Inne są wstawiane w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) animowane warstwy, ilość punktów kontrolnych, klatki kluczowe, które będą się automatycznie ustawiać na żądanej pozycji i parametry
Od ramki (From Frame) oraz
Do ramki (To Frame).
Uwaga:
Jak zauważyłeś(aś) przy każdym otwarciu okna
Ścieżki ruchu (Move Path) w pierwszej kolejności wykonywane są cztery, za każdym razem takie same, ruchy. Chodzi mi o punkty
34 – 37. W dalszej części można pominąć
pkt 36 czyli „Ustaw współrzędne
C,
X = 150,
Y = 100”, ponieważ przy otwieraniu zapisanych parametrów punktów kontrolnych współrzędne ustawią się same. Musisz więc pamiętać tylko o trzech czynnościach:
Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
Uchwyt (Handle) ustaw na
Środek (Center).
Zaznacz opcję
Instant Apply.
Wydawane przeze mnie polecenie „Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Path)” jest równoznaczne z ich wykonaniem.
Ważne jest też, aby najpierw ustawić suwaki
Od ramki (From Frame) i
Do ramki (To Frame), a dopiero potem otwierać zapisane pliki parametrów punktów kontrolnych
path_points. Jeśli zrobisz to w innej kolejności to ramki kluczowe ustawią się w złym miejscu i zajdzie potrzeba ich edycji. Chodzi tu o pliki
animacja2.path_points i
animacja3.path_points. Niestety przy pliku
animacja1.path_points zmuszony(a) będziesz edytować ramki kluczowe dla drugiego punktu animacji, który w dalszej części zwiększy swoją liczbę punktów z dwóch do trzech.
93. Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Path).
94. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
obraz pierwszy 2.
95. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
7.
96. W
Edycja punktów kontrolnych kliknij w
Otwórz (Open) K5 i otwórz plik
animacja1.path_points.
97. Kliknij w
Poprzedni punkt (Prev Point) aby przejść do pierwszego punktu animacji.
98. Teraz duplikuj pierwszy punkt animacji klikając w
Wstaw punkt (Insert Point).
99. Ustaw klatkę kluczową w okienku
Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji na
3.
100. Obejrzyj animację, powinna wyglądać tak:
101. Zamknij okno podglądu i plik tymczasowy, i jeśli wszystko jest w porządku zapisz parametry punktów animacji do pliku
animacja1.path_points klikając w
Zapisz (Save). Wyskoczy okienko z pytaniem czy chcesz nadpisać plik, odpowidasz twierdząco klikając w
Overwrite:
102. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij
Ok.
103. Ponownie otwórz
Ścieżki ruchu (Move Path).
104. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
obraz drugi 2.
105. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
8.
106. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
34.
107. Otwórz plik parametrów punktów kontrolnych
animacja2.path_points108. Podejrzyj animację:
109. Pozamykaj zbędne okna i zapisz animkę w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
110. Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Path).
111. W
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
obraz pierwszy 2.
112. Ustaw
Od ramki (From Frame) na
35.
113. Otwórz plik
animacja3.path_points parametrów dla punktów animacji.
114. Obejrzyj animkę:
115. Zapisz animację w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
Koniec etapu drugiego.
Przez etap trzeci przeprowadzę cię w wielkim skrócie. Utrwalisz sobie wszystkie czynności potrzebne w dalszej pracy. Do etapu czwartego i kolejnych podam tylko najważniejsze parametry.
Etap trzeci
116. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę
obraz pierwszy 3.
117. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
9.
118. Otwórz plik
animacja1.path_points.
119. Dla drugiego punktu animacji ustaw
Ramka kluczowa (Keyframe) na
5.
120. Po obejrzeniu animacji zapisz klatki klikając
Ok w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
121. Ponownie otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Path) i ustaw jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) warstwę
obraz drugi 3.
122. Suwak
Od ramki (From Rame) na
10.
123. Suwak
Do ramki (To Frame) na
36.
124. Otwórz plik
animacja2.path_points.
125. Zapisz klatki.
126. Ścieżki ruchu (Move Path) -
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) warstwa
obraz pierwszy 3.
127. Suwak
Od ramki (From Rame) na
37.
128. Otwórz plik
animacja3.path_points.
129. Zapisz klatki.
Koniec etapu trzeciego.
Teraz podam tylko najważniejsze parametry następnych etapów.
Etap czwarty
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 4,
b) Do ramki (To Frame) =
11,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
7.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 4,
b) Od ramki (From Frame) =
12,
c) Do ramki (To Frame) =
38,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 4,
b) Od ramki (From Frame) =
39,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap piąty
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 5,
b) Do ramki (To Frame) =
13,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
9.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 5,
b) Od ramki (From Frame) =
14,
c) Do ramki (To Frame) =
40,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 5,
b) Od ramki (From Frame) =
41,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap szósty
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 6,
b) Do ramki (To Frame) =
15,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
11.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 6,
b) Od ramki (From Frame) =
16,
c) Do ramki (To Frame) =
42,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 6,
b) Od ramki (From Frame) =
43,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap siódmy
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 7,
b) Do ramki (To Frame) =
17,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
13.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 7,
b) Od ramki (From Frame) =
18,
c) Do ramki (To Frame) =
44,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 7,
b) Od ramki (From Frame) =
45,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap ósmy
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 8,
b) Do ramki (To Frame) =
19,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
15.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 8,
b) Od ramki (From Frame) =
20,
c) Do ramki (To Frame) =
46,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 8,
b) Od ramki (From Frame) =
47,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap dziewiąty
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 9,
b) Do ramki (To Frame) =
21,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
17.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 9,
b) Od ramki (From Frame) =
22,
c) Do ramki (To Frame) =
48,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 9,
b) Od ramki (From Frame) =
49,
c) plik
animacja3.path_points.
Etap dziesiąty
- Pierwsze otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 10,
b) Do ramki (To Frame) =
23,
c) plik
animacja1.path_points,
d) Ramka kluczowa (Keyframe) dla drugiego punktu animacji =
19.
- Drugie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz drugi 10,
b) Od ramki (From Frame) =
24,
c) Do ramki (To Frame) =
50,
d) plik
animacja2.path_points.
- Trzecie otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path):
a) warstwa
obraz pierwszy 10,
b) Od ramki (From Frame) =
51,
c) plik
animacja3.path_points.
Teraz pozostało tylko zapisać animację do pliku w formacie gif.
130. Z menu
Video wybierz
Frames to Image....
Podglądając animację zauważyłeś(aś), że klatka [/b]1[/b] i od
55 do
60 są identyczne. W wybranym przed chwilą oknie
Ramki do obrazu (Framest to Image) będzie można usunąć zbędne ramki.
131. Ustaw suwak
Do ramki (To Frame) na
54.
GAP domyślnie chce zapisać animację z prędkością 24 ramek na sekundę. Nasza animacja ma ich mieć dziesięć. Zmienisz więc wpis w okienku
Nazwa bazowa warstwy (Layer Basename).
132. Zamień wpis
41ms na
100ms w opcji
Nazwa bazowa warstwy (Layer Basename).
133. Kliknij w
Ok w oknie
Ramki do obrazu (Framest to Image). Powstanie nowy obraz bez nazwy.
134. W zakładce
Warstwy nowo powstałego obrazu kliknij dwa razy LPP w nazwę najniższej warstwy
frame_000001 (100ms) w celu umożliwienia edycji jej nazwy. Zmień wpis na
frame_000001 (1500ms) co wydłuży czas wyświetlania tej klatki do 1,5 sekundy.
135. Podobnie postępujesz z warstwą
frame_000028 (100ms) zmieniając wpis
100ms na
1500ms.
136. Teraz z menu
Filtry wybierz
Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie kolejny obraz bez nazwy.
137. Zapisz przed chwilą utworzony obraz w formacie gif pamiętając o zaznaczeniu opcji
Zapisz jako animację w oknie eksporu.
Gotowe.
K71