Rysunki z kreskówek
Tutorial
W tutorialu pokażę, jak za pomocą GIMP-a zrobić ciekawie wyglądający rysunek postaci do kreskówki.
Tutorial napisany w wersji GIMP-a 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Zaczynamy od stworzenia nowego obrazka o
białym tle, o wymiarach np.
500x
500 px
2. Tworzymy nową warstwę o nazwie
linie pomocnicze.
3. Tworzymy
Eliptyczne zaznaczenie [E] przytrzymując
[Shift]. Uwaga! Najpierw przyciskamy
lewy klawisz myszy, a dopiero potem wciskamy
[Shift] i rysujemy równy okrąg.
4. Wypełniamy zaznaczenie za pomocą narzędzia
Kubełek [Shift+B] czarnym kolorem.
5. Klikamy
Zaznaczenie -> Zmniejsz i ustawiamy
2 px. Klikamy
OK.
6. Wciskamy przycisk
[Delete], aby skasować zawartość zaznaczenia.
7. Narzędziem
Ścieżki [B ] rysujemy linie podobne, jak na poniższym rysunku. Aby linia została narysowana klikamy
Rysuj wzdłuż ścieżki w głównym oknie programu. Jako szerokość linii wybieramy np.
2 px.
Linie oraz okrąg pomogą nam w późniejszych krokach narysować głowę postaci.
8. Tworzymy nową warstwę o nazwie
odręczna.
9. Przy pomocy linii pomocniczych rysujemy odręcznie, narzędziem
Ołówek [N] naszą
postać. Nie należy się przejmować, że wyjdzie nie równo, w następnych punktach poprawimy to. Proszę się zbytnio nie sugerować moją pracą, gdyż nie umiem rysować.
Można również wczytać własny, np. zeskanowany rysunek, aby postać lepiej wyglądała.
10. Tworzymy warstwę o nazwie
kontury 11. Ukrywamy warstwę
linie pomocnicze klikając w oknie warstw ikonę oka, znajdującą się przed miniaturą warstwy.
12. Używając narzędzia
Ścieżki [B ], na warstwie
kontury zaznaczamy kontury naszej postaci, aby były równiejsze.
13. Aby kontury zostały narysowane klikamy przycisk z napisem
Rysuj wzdłuż ścieżki, w głównym, oknie programu.
14. Ołówkiem [N] i
Gumką [Shift + E] poprawiamy wszystkie zauważone niedoskonałości na rysunku(jeśli takowe wystąpią). Domalowujemy linie w przerwach i zmazujemy linie które są za długie.
15. Tworzymy nowe warstwy o nazwach:
włosy, oczy, nos, buzia , a warstwę
kontury przesuwamy na samą górę.
16. Używając narzędzia
Zaznaczenie rozmyte [U ] zaznaczamy obszar wewnątrz konturów postaci, który chcemy pokolorować, klikamy
Zaznaczenie -> Powiększ... i powiększamy je o
1 px, przechodzimy do warstwy o odpowiedniej nazwie i wypełniamy zaznaczenie
Kubełkiem [Shift + B] z odpowiednim kolorem. Wykonujemy to w ten sposób:
17. Klikamy na obszar włosów, powiększamy zaznaczenie o
1 px, przechodzimy do warstwy o nazwie
włosy i wypełniamy je kolorem
brązowym. W ten sam sposób robimy z buzią - wypełniamy ją na
żółto oraz z oczami i nosem - wypełniamy je na
czarno.
18. Tworzymy nową warstwę o nazwie
gNos. Umieszczamy ją nad warstwą
nos 19. Przechodzimy na warstwę
nos i klikamy
Warstwa -> Przezroczystość -> Kanał alfa na zaznaczenie.
20. Zaznaczenie zmniejszamy o np.
7 px
Zaznaczenie -> Zmniejsz....
21. Wracamy na warstwę
gNos i wypełniamy zaznaczenie
białym kolorem.
22. Klikamy
Zaznaczenie -> Wszystko....
23. Klikamy
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa.... Promień rozmycia ustawiamy na
25 px poziomo i pionowo. Klikamy
OK.
24. Przechodzimy do warstwy
włosy i klikamy
Warstwa -> Przezroczystość -> Kanał alfa na zaznaczenie.
25. Zmniejszamy zaznaczenie o
12 px
Zaznaczenie -> Zmniejsz.
26. Tworzymy warstwę
gWłosy.
27. Wypełniamy zaznaczenie trochę jaśniejszym kolorem niż kolor włosów.
28. Znów przechodzimy do warstwy
włosy i klikamy
Warstwa -> Przezroczystość -> Kanał alfa na zaznaczenie.
29. Wracamy do warstwy
gWłosy 30. Klikamy
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa....
Promień rozmycia ustawiamy na
40 px.
31. Na warstwie
kontur rysujemy
różowym kolorem cienką linię zamykającą środek ucha, tak aby obszar ucha mógł zostać zaznaczony do wypełnienia.
32. Narzędziem
Zaznaczenie rozmyte [U ] zaznaczamy obszar środka ucha.
33. Tworzymy warstwę o nazwie
ucho.
34. Powiększamy zaznaczenie o
1px (
Zaznaczenie -> Powiększ...).
35. Wypełniamy zaznaczenie na taki kolor, jakim rysowaliśmy linię zamykającą środek ucha.
36. Używając narzędzia
Rozjaśnienie / Wypalenie [Shift + D] "przypalamy" boki ucha. W głównym oknie programu należy ustawić Typ na
Wypalanie lub
Rozjaśnianie, w zależności od tego co chcemy zrobić.
37. Na warstwie
kontur zaznaczamy (
Zaznaczeniem rozmytym [U ])
różową linię którą dorysowaliśmy w
31 punkcie. Usuwamy zaznaczony obszar wciskając
Delete. Klikamy
Zaznaczenie > Nic.
38. Na warstwie kontur stosujemy
Filtry -> Światło i cień > Rzucanie cienia. Możemy się pobawić ustawieniami aż otrzymamy ciekawy efekt
39. Zaznaczamy
Zaznaczeniem rozmytym [U ] biały obszar wokół głowy postaci, przechodzimy na warstwę z cieniem i kasujemy zaznaczenie (
Delete)
Efekt na innym obrazku:
Koniec
Życzę miłego i udanego GIMPowania.