Pac-Man-owe duszki
Tutorial
Opracowanie: Kifer
Poziom trudności: średni
Kilka czy kilkanaście dni temu,
rav wkleił na kanale link do poniższego tutka. Dziś naszła mnie ochota aby go przetłumaczyć. Mam nadzieję, że się Wam spodoba.
Autorem oryginału
Pac-Man baddies with Inkscape jest
nicu.
Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.45. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Otwórz nowy dokument w Inkscape. Ja wybrałem rozmiar A5 i orientacje poziomą.
Menu
Plik -> Ustawienia dokumentu (
Shift + Ctrl + D).
2. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie okręgów, elips i łuków (
F5).
3. Przytrzymując klawisz
Ctrl narysuj koło.
4. W palecie kolorów umieszczonej na dole okna programu klikamy w kolor
Blue (#0000FF).
5. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Edytowanie węzłów i uchwytów ścieżek (
F2).
6. Z menu
Ścieżka wybierz
Obiekt na ścieżkę (
Shift + Ctrl + C), lub kliknij ikonę w pasku opcji narzędzia (to ten zaraz nad planszą roboczą). Na obwodzie koła pojawią się cztery węzły.
7. Teraz dwu klikiem postaw dwa nowe węzły.
8. Zaznacz dwa nowo utworzone węzły.
Równie dobrze możesz przytrzymać klawisz
Shift i kliknąć najpierw pierwszy potem drugi węzeł.
9. Przytrzymaj klawisz
Ctrl i
LPM, i przeciągnij do dołu jeden z dwóch nowo utworzonych węzłów, aż do otrzymania poniższej figury.
10. Zaznacz trzy węzły widoczne poniżej:
11. Teraz kliknij na ikonę
Dołącza węzły do zaznaczonych segmentów . Powstaną dwa nowe węzły.
12. Teraz zaznacz trzy najniższe węzły.
13. Ponownie kliknij na ikonę
Dołącza węzły do zaznaczonych segmentów . Powstaną dwa nowe węzły.
Na obrazie są dwa węzły zaznaczone na zielono. Już wyjaśniam czemu.
14. Przytrzymaj klawisz
Shift i kliknij najpierw jeden potem drugi węzeł zaznaczony na obrazie zielonym kolorem.
15. Przytrzymaj klawisz
Ctrl i przeciągnij węzły do góry, ciągnąc oczywiście tylko za jeden z nich, aż do otrzymania poniższej figury.
Można jeszcze naszego duszka lekko podwyższyć, ale nie jest to konieczne. Jeśli decydujesz się aby twój duszek był wyższy to wykonaj punkty 16 i 17, jeśli nie, pomiń je. Ja swojego lekko wydłużyłem.
16. Zaznacz trzy najwyższe węzły.
17. Przeciągnij jeden z zaznaczonych węzłów lekko do góry.
Teraz należy nadać duszkowi lekką wypukłość.
18. Kliknij na figurę duszka
PPM i rozwiniętego menu wybierz
Duplikuj (
Ctrl + D).
19. Z palety kolorów wybierz
czarny.
20. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie i modyfikowanie gradientów (
Ctrl + F1).
21. W pasku opcji narzędzia kliknij ikonę
Utwórz gradient koncentryczny .
22. Przeciągnij gradient jak na rysunku poniżej. Czerwona strzałka wyznacza kierunek przeciągania gradientu.
23. W pasku opcji narzędzia kliknij w przycisk z napisem
Edytuj.... Otworzy się okno
Edytor gradientu.
24. W oknie edycji gradientu w sekcji
Kolor w punkcie kliknij zakładkę
HSL.
25. W zakładce
HSL ustaw suwak
Alfa (przezroczystość) na
0, czyli przesuń go maksymalnie w lewo. (To ten suwaczek z literką
A.)
26. Suwak
Jasność (
L) ustaw na
255, maksymalnie w prawo.
27. W oknie edytora gradientu wybierz drugi punk gradientu. U mnie jest to
stop2267.
28. Ustaw
Alfę A na
251.
29. Ustaw gradient przeciągając jego węzły (te małe kółeczka) taj jak na poniższym obrazie.
30. W oknie edycji gradientu ponownie na aktywny ustaw pierwszy punkt gradientu. U mnie to
stop2265.
31. Ustaw
Jasność L na
0.
32. Powróć do drugiego punktu gradientu i ustaw
Alfę A na
190.
33. Zamknij okno edycji gradientu. Efekt ostatnich czynności powinien być podobny do poniższego obrazu.
Nadszedł czas na rysowanie oczu.
34. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie okręgów, elips i łuków .
35. Z palety kolorów wybierz
biały.
36. Przytrzymując klawisz
Ctrl narysuj białko oka.
Tak jak duszka musimy i oczko doprowadzić do pseudo 3D.
37. Kliknij
PPM na białko oka i z rozwiniętego menu wybierz
Duplikuj... 38. W pasku opcji narzędzia kliknij ikonę
Utwórz gradient koncentryczny .
39. W pasku opcji narzędzia kliknij na rozwijane menu
Brak gradientów w zaznaczeniu i wybierz jedyny dostępny tam gradient.
40. Ustaw gradient podobnie jak na poniższym obrazie.
41. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie okręgów, elips i łuków .
42. Z palety kolorów wybierz
czarny.
43. Przytrzymując klawisz
Ctrl narysuj na białku oka czarną źrenicę.
44. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz
Zaznacza i przekształca obiekty (
F1).
45. Zaznacz całe oko.
46. Z menu
Obiekt wybierz
Grupuj (
Ctrl + G) lub kliknij ikonę grupowania na górnym pasku narzędziowym.
47. W tym samym pasku narzędziowym kliknij ikonę
Tworzy klon zaznaczonego obiektu (
Alt + D).
48. Złap klon oka i przesuń w lewo.
Przedostatni etap to dodanie dwóch błysków światła na duszka.
49. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie okręgów, elips i łuków .
50. W lewej górnej części ducha narysuj elipsę.
51. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz
Zaznacza i przekształca obiekty .
52. Kliknij elipsę. Powinny pojawić się strzałki pozwalające na obrót obiektu.
53. Obróć elipsę
45° w prawo i kliknij ją ponownie. Powrócą strzałki przemieszczania obiektu.
54. Ustaw elipsę jak na poniższym obrazie.
55. Z menu
Obiekt wybierz
Wypełnienie i kontur (
Shift + Ctrl + F) lub kliknij elipsę
PPM i z rozwiniętego menu wybierz
Wypełnienie i kontur.
56. W oknie dialogowym
Wypełnienie i kontur ustaw
Alfę na
160, a pasek
Blur (Rozmycie) (to ten drugi od dołu) na
28 i zamknij okno właściwości.
57. W podobny sposób utwórz błysk w prawej, dolnej części ducha.
Pozostało dodać cień pod naszego duszka.
58. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie okręgów, elips i łuków .
59. Narysuj elipsę jak na poniższym obrazie.
60. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz narzędzie
Tworzenie i modyfikowanie gradientów .
61. Sprawdź czy w pasku opcji narzędzia masz zaznaczony gradient koncentryczny.
62. Postaw gradient jak pokazuje poniższy rysunek.
63. Wybierz
Wypełnienie i kontur dla cienia.
64. W oknie dialogowym ustaw
Blur (Rozmycie) na
10, a
Master opacity (Przezroczystość) na
100.
65. Z narzędziówki po lewej stronie okna programu wybierz
Zaznacza i przekształca obiekty .
66. Z menu
Obiekt wybierz
Przesuń pod spód (
End) lub w pasku opcji narzędzia kliknij ikonę przesuwania pod spód.
Koniec
Wybaczcie ewentualne błędy. Jest to mój pierwszy tutek na Inkscape, a programu użyłem tak naprawdę drugi raz. Jedyna praca jaką kiedyś wykonałem to logo na forumowe koszulki (kosztowało mnie to wiele pracy
). Dopiero przy tłumaczeniu powyższego poradnika poznałem działanie podstawowych narzędzi programu i to zapewne nie wszystkich. Metodą prób i błędów udało mi się pomalować duszki na inne kolory i zmienić ich wielkość,
ale jak do tej pory nie potrafię nałożyć ich na deseń. Jeśli ktoś z was wie jak to zrobić byłbym wdzięczny za podpowiedź. (Już umiem.) Duszki na deseniu możecie zobaczyć w oryginalnym tutorialu.
Miłej zabawy z Inkscape.
K71