Symulowanie fakturowanego papieru
Tutorial
Opracowanie: ikkiz
Poziom trudności: średni
Uwaga: ten tutorial nie mówi o tym, jak zrobić, by gotowy obraz wyglądał jak rysunek na papierze. Opisałem tutaj, jak przygotować zaznaczenie, by
rysowało się jak na papierze.
Programy pisane specjalnie do digital painting, takie jak Corel Painter, Artrage, openCanvas, potrafią symulować malowanie po ziarnistej fakturze lub jak kto woli wirtualnym chropowatym papierze.
GIMP nie ma takiego "ficzera", ale da się świetnie zasymulować takie coś za pomocą zaznaczenia, a dokładniej wklejenia odpowiedniej tekstury do szybkiej maski (quick mask).
Ale po kolei. Najpierw trzeba przygotować obrazek z teksturą.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Tworzymy nowy obrazek, powiedzmy
200x
200px, może być mniejszy, ale warto pamiętać, by wysokość (która zaraz stanie się szerokością) dzieliła się przez 4 bez reszty. Dlaczego? O tym potem.
2. Wypełniamy [Shift+B] go deseniem
stripes.
3. Odwracamy obrazek o
90° (
Obraz -> Przekształcenie -> Obróć o 90° w prawo).
4. Rozmywamy (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmywanie).
5. Wprowadzamy trochę chaosu (
Filtry -> Szum -> Wyciosaj) i mamy taki efekt:
6. Jeszcze więcej chaosu (
Filtry -> Szum -> Szum HSV).
7. Histogram powinien wyglądać tak jak poniżej, żeby papier zachowywał się prawidłowo.
8. Używamy filtru bezszwowego: (
Filtry -> Odwzorowania -> Stwórz bezszwowy).
Gdy będziemy wypełniać większy niż deseń obszar, deseń zostanie powtórzony "kafelkowo" po lewej stronie i w dół, tyle razy ile będzie trzeba. Żeby nie było widać łączeń tych kafelek, gdzie kończy się jedna, a zaczyna druga, używamy właśnie tego filtru. Paski (prążki) tego papieru powtarzają się co 4 piksele, więc jeżeli szerokość nie będzie wielokrotnością 4, to filtr spowoduje utratę ostrości naszej tekstury na brzegach i efekt będzie odwrotny.
9. Zapisujemy obraz jako
nazwa.pat w swoim folderze z deseniami.
10. Otwieramy właściwy obraz i klikamy
[Shift+Q], by przejść w tryb szybkiej maski.
11. Na palecie deseni
[Ctrl+Shift+P] klikamy przycisk
Odśwież (guzik ze strzałeczkami) i wybieramy nasz nowy deseń.
12. Tym deseniem wypełniamy obraz (cały czas w trybie szybkiej maski).
Wyłączamy szybką maskę
[Shift+Q].
13. Możemy teraz rysować jak w "painterze" z włączoną ziarnistością papieru. Oto przykład:
14. Skomplikowane zaznaczenie jakie powstanie po użyciu szybkiej maski może obciążać i spowalniać pracę programu. Szczególnie, jeśli ktoś pracuje na większej rozdzielczości. W takim wypadku zamiast szybkiej maski można wypełnić deseniem zwykłą maskę: PPM na warstwie, na której będziemy rysować (poniżej tej warstwy musimy mieć białe tło) i wybieramy z menu:
Dodaj maskę warstwy. W okienku, które się pojawi zaznaczamy:
Biała (bez przezroczystości) - jest to ustawienie domyślne. Aktywną (białe obramowanie maski w oknie warstw oznacza, że jest aktywna) maskę wypełniamy deseniem. Jeśli zamierzamy malować na wielu warstwach, to najlepiej dodać maskę na samym końcu, kiedy mamy już gotowy obrazek. Wystarczy utworzyć nową warstwę z widoku i do niej dodać maskę, a poniżej warstwy utworzonej z widoku dodać nową, białą warstwę.
Koniec
Oczywiście najlepiej rysować na tablecie i w narzędziach ustawić sobie
krycie na około
30%, ale za to
tryb ustawić na
przyrostowy.
Mam nadzieję, że się podobało. Szerzej wytłumaczona wersja tutoriala jest na mojej stronie:
http://ikkiz.pl/tutoriale/gimp-papier/Zapraszam i życzę naturalnego rysowania.
Edit be@: Dopisałam punkt 14.