Sprite - scena walki
Tutorial
Opracowanie: Phoenix
Poziom trudności: średni
W tym tutorialu nauczycie się robić sygnaturkę na bazie sprite renderów w ciekawym stylu przedstawiania sceny walki. Jeśli wszystko dokładnie przeczytacie, nie będziecie mieli problemów z wykonaniem tutoriala, a efekt może wyjść wam nawet lepiej niż mi! Powodzenia.
Materiały:- Kilka fajnych sprite renderów: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]
- Kilka renderów C4D: [1] [2] [3] [4] (wygumkowane plamy na renderach są spowodowane tym, że brałem je z PSD'ków)
- Tła do sprite'ów: [1] [2]
- Czcionka: [Xenotron]
- Plik .XCF: patrz załącznik
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.4. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Tworzymy nowy obraz o rozmiarach
400x
180 pixeli lub mniejszych, po czym otwieramy nasze tła do sprite-ów,
kopiujemy (
Edycja -> Skopiuj [Ctrl+C]),
wklejamy (
Edycja -> Wklej [Ctrl+V]) na utworzony obraz. Za pomocą narzędzia
Przesunięcie [M] przesuwamy tło w odpowiednie miejsce i zakotwiczamy (
Warstwa -> Zakotwicz warstwę) na warstwie
Tło. Przechodzimy teraz do upiększenia scenerii. Wyostrzamy obraz (
Filtry -> Uwydatnianie -> Wyostrzanie) z ustawieniami
ostrości na
10,
rozmywamy w drugoplanowych miejscach. Teraz robimy
nową, przeźroczystą warstwę i rysujemy na niej plamy
czarnym pędzlem (w tych miejscach, gdzie ma być ciemno) oraz
białym (tam gdzie ma być jasno). Rozmywamy gaussem (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...) i ustawiamy
tryb warstwy na
Miękkie światło (jeśli trzeba, możemy też raz
zduplikować warstwę).
2. Nadeszła pora na wklejenie naszych sprite'ów. W tym celu tworzymy nową, przeźroczystą warstwę, otwieramy dwa sprite renderki (w moim przypadku jest to
2 i
4 - dominujący i pokonany/znokautowany), kopiujemy je i wklejamy oraz zakotwiczamy (
Warstwa -> Zakotwicz warstwę) na nowo utworzonej przeźroczystej warstwie. Ustawiamy je (
Przesunięcie [M]) na dwóch stronach sygnaturki.
3. Otwieramy render C4D
4 (patrz:
Materiały), kopiujemy, wklejamy na nową, przeźroczystą warstwę i ustawiamy odpowiednio nad ręką sprite'a po lewej stronie, po czym zakotwiczamy warstwę. Tryb ustawiamy na
Tylko jaśniejsze.
Duplikujemy warstwę z C4D i ustawiamy jej tryb na
Rozjaśnianie, a
krycie na około
60. Ponownie tworzymy nową, przeźroczystą warstwę, pędzlem rysujemy średnią
jasno-niebieską kropkę, w miejscu C4D rozmywamy ją gaussem (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa...) z ustawieniami
50, po czym ustawiamy tryb warstwy na
Miękkie światło i duplikujemy od
4 do
6 razy. Rysujemy na nowej warstwie pędzlem jeszcze jedną kropkę, lecz tym razem
białą i
małą (też w miejscu C4D) i rozmywamy gaussem z ustawieniami około
20-
30. Tryb pozostawiamy na
Zwykły. Następnym krokiem będzie stworzenie jeszcze jednej warstwy i twardym najmniejszym pędzelkiem (
Circle 1) narysowanie wielu białych kropeczek w centrum naszego światła które nie dawno nam powstało. Tryb ustawiamy na
Miękkie światło.
Wracając jeszcze do sprite renderów - możemy je jeszcze lekko rozmyć
na krawędziach, by lepiej wtapiały się tło.
4. Teraz będziemy kombinować z następnymi renderami C4D. Otwieramy pozostałe trzy rendery C4D, po kolei kopiujemy je, wklejamy na sygnaturę. Odpowiednio ustawiamy
, zmieniamy
tryb warstwy na
Rozjaśnianie bądź
Tylko jaśniejsze. Ścieramy
gumką niepotrzebne części, a
krycie ustawiamy na niższe wartości, jeśli trzeba.
5. W tym punkcie zajmiemy się kolorkami naszej sygnatury. Tworzymy nową warstwę, kopiujemy wszystko (
Edycja -> Skopiuj widoczne...), wklejamy na ostatnio utworzoną warstwę, zakotwiczamy, kolory ustawiamy na domyślne
000000 i
ffffff (czarny i biały) i stosujemy
Odwzorowywanie gradientu (
Kolory -> Odwzorowywania -> Odwzorowywanie gradientu) (pamiętajmy, że
gradient nie może być ustawiony wtedy na
Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość). Tryb warstwy ustawiamy na
Miękkie światło. Teraz powtarzamy wszystkie czynności wymienione wcześniej w tym punkcie tylko z innymi kolorami (u mnie to
fe0041 i
0ffa01, ale u was możliwe że te kolory nie będą dawać dobrego efektu, więc lepiej pokombinować) i jeśli trzeba, zmniejszamy krycie warstwy.
6. Teraz pozostała nam ramka, napis i jakieś tam nieobowiązkowe dodatki, ale tu zdaje się już na wasze umiejętności graficzne. Niektórym na przykład nie podobają się takie grube ramki albo czarno-białe kawałki na sygnaturze.
Koniec
Wasze rezultaty są bardzo miło widziane. Jeśli coś wam nie wyszło lub nie rozumiecie jakiegoś punktu czy może cząstki tutoriala, pytania możecie zadawać do woli.
Miłego GIMPowania!