Malowana smuga
Tutorial
Opracowanie: Grolak
Poziom trudności: średni
Tutorial jest zainspirowany tutorialem
Mix Cool Retro Curves Into Your Photographs pochodzącego ze strony
PSDTUTS. Jest to jednak
tylko inspiracja, cały efekt wykonany jest w GIMP-ie.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Tworzymy pędzel 1. Całą operację robienia smugi zaczniemy od stworzenia odpowiedniego pędzla. Tworzymy
nowy obraz o wymiarach
18x
540px. Tworzymy
nową warstwę poprzez
Warstwa -> Nowa warstwa, którą nazywamy
pedzel. Możemy usunąć
Tło. Warstwę
pedzel wypełniamy kolorem
czarnym. Za pomocą
ścieżek [ B ] przycinamy rogi, w ten sposób: (na obrazku zaznaczone na czerwono)
2. Zapisujemy nasz pędzel z rozszerzeniem
.gbr. Zapisujemy:
W Windowsie:
C:\Documents and Settings\(nazwa użytkownika)\.gimp-2.6\brushesW Linuksie:
katalog domowy/.gimp-2.6/brushesOdświeżamy
paletę pędzli.
Smuga 3. Czas stworzyć naszą smugę. tworzymy
nowy obraz o wymiarach
300x
600px. Nasza smuga powinna być kolorowa, prawda? W tym celu musimy stworzyć nowy
gradient, lub użyć dostępnego. Ja stworzyłem nowy
gradient, który nazwałem
"Tęcza". Opis tworzenia gradientu znajdziesz w tutorialu
Logo Windows Vista autorstwa
CorteZa.
4. Tworzymy
nową warstwę, którą nazywamy
smuga. Wybieramy nasz pędzel z listy.
Kolor pierwszoplanowy ustawiamy na
czarny. Pędzlem nie będziemy malować, będziemy nim "stawiać pieczątki". Pokazane na obrazku:
Oto moje postawione "pieczątki": (oczywiście mogą mieć różne
krycie)
5. "Pieczątki" powinny być na warstwie
smuga. Czas je teraz pokolorować. W tym celu w
oknie warstw klikamy na warstwę
smuga i tuż nad nią zaznaczamy
Blokowanie przezroczystości.
Duplikujemy warstwę
smuga. Warstwę
kopia: smuga wypełniamy naszym
gradientem.
Tryb warstwy ustawiamy na
Pokrywanie. Efekt:
6. To nie koniec.
Duplikujemy warstwy:
kopia: smuga,
smuga oraz
Tło. Ustawiamy
kopię smugi nad
kopią Tła i
łączymy obie warstwy. Wybieramy narzędzie
Zaznaczenie według koloru [Shift+O] i zaznaczamy (ważne!) tylko czarne pieczątki. Te, które są teraz szare zostawiamy. Warstwę
usuwamy. Tworzymy
nową warstwę o nazwie
gradient-główny. Zaznaczenie wypełniamy
gradientem, oraz zmniejszamy lekko
krycie warstwy. Warstwy wyglądają tak:
7. Wiem, że był to trudny i długi punkt, ale wierz mi, daje to lepszy efekt niż zwykły gradient. Trzeba sprawdzić, czy wszystko jest dobrze.
Wyłączona widoczność warstwy
gradient-główny:
Wyłączona widoczność warstw
kopia: smuga i
kopia: kopia: smuga:
Edycja fotografii 8. Czas na wybranie odpowiedniego zdjęcia. Moje to:
On the move 2 z serwisu
stock.xchng. Otwieramy nasz obrazek w GIMP-ie.
Kolory -> Desaturacja. Teraz wybbieramy narzędzie
Wypełnienie kubełkiem [Shift+B]. W oknie
Opcje narzędzia kolor pierwszoplanowy ustawiamy na
#8b5c01, a tryb na
Pokrywanie. Wypełniamy nasz obraz. W razie potrzeby możemy zmniejszyć jasność poprzez
Kolory -> Jasność i kontrast. Możemy również
skalować obraz do mniejszych rozmiarów:
Obraz -> Skaluj obraz.
9. Otwieramy nasz plik ze smugą, wyłączamy
Tło,
łączymy widoczne warstwy
[Ctrl+M] oraz
wycinamy smugę. Wklejamy ją jako
nową warstwę na naszym zdjęciu.
Warstwa -> Przekształcenie -> Obróć o 90o w prawo. Jeżeli smuga jest za krótka (jej szerokość jest mniejsza od szerokości zdjęcia), to
duplikujemy warstwę z nią i za pomocą narzędzia
Odbicie [Shift+F] odbijamy ją w poziomie. Teraz dopasowujemy do niższej
warstwy ze smugą i łączymy je. Przemieszczamy naszą smugę w pobliże miejsca w której będzie "przechodzić". W moim przypadku są to nogi tych pań. W ten sposób powstała taka smuga:
10. Zadecydowałem, że na moim obrazku smuga zasłania pierwszą panią, a przechodzi za drugą. Musimy teraz odpowiednia wygiąć naszą smugę (no przecież prosta nie będzie). W miejscu gdzie zasłania panią wygnę ją troszkę na dół, w miejscu gdzie będzie zakryta lekko do góry. Wybieramy
Filtry -> Zniekształcenia -> Wyginanie. W sekcji
Krzywa do krawędzi i w
Górnej i w
Dolnej deformujemy tak samo.
11. Punkt opcjonalny. Możemy ulepszyć nieco nasz efekt, smuga będzie smuklejsza. Wybieramy
Filtry -> Zniekształcenia -> Deformowanie (na warstwie ze smugą) i "ciągniemy" razem ze smugą. Na screenie przedstawiłem ruch jaki ja wykonałem kilka razy.
12.. Jak wspomniałem u mnie smuga przechodzi za drugą panią, więc teraz czas to pokazać. Na waszych zdjęciach smuga nie musi być w jakimś miejscu zakryta, ale ja myślę, że to uwydatni jej "przestrzenność".
Ścieżkami zaznaczyłem dokładnie nogi drugiej pani i kawałek piąstki. Bierzemy
Zaznaczenie ze ścieżki [Shift+V]i na
warstwie ze smugą wycinamy. Oczywiście możemy zostawić kilka "lini" smugi, aby sprawiało wrażenie, że pani biegnie dosłownie "w smudze". W miejscach gdzie zostały piksele możemy śmiało zatuszować je narzędziem
Rozsmarowywanie [ S ].
13. Teraz czas odpowiednio wycieniować smugę. Robimy to narzędziem
Rozjaśnianie/Wypalanie [Shift+D]. W miejscu gdzie smuga zakrywa panią rozjaśniamy, a w miejscu gdzie jest zakryta wypalamy. Najlepiej posłużyć się jakimś miękkim pędzlem. Możemy teraz lekko rozmyć warstwę ze smugą (
Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie Gaussa), żeby nie było widać pikseli. Na koniec dodajemy napis i ewentualnie ramkę. Dodam, że przy tej pracy dobrze spisują się czcionki
"Script", np.
Scriptina,
Adine-Kirnberg Script czy
Shopen Script. Na koniec polecam wam filtr
Farba olejna. Stosujemy ją a smudze, i od razu lepiej wyglada.
Koniec
Mam nadzieję, że tutorial wam się spodoba i nauczy czegoś nowego.
Miłego GIMP-owania i Szczęśliwego Nowego Roku życzy Grolak