Animowany błysk
Tutorial
Oryginał: dawno zniknął z sieci
Opracowanie: fencepost
Tłumaczenie: kifer71
Poprawa: Silterss
Poziom trudności: Łatwy
animacja z GIMP-a 2.6 | | animacja z GIMP-a 2.8 |
Wziąłem się za tego tutka na prośbę Kuby -
Połysk na obrazku . Efekt nie jest może oszałamiający, ale tut pokazuje jak się do tego zabrać. Eksperymentuj z szerokością "błysku", ilością warstw, i czasem ich wyświetlania w animacji, a twoje wyniki będą lepsze.
Wzorowałem się na tutorialu
New and Improved Animated Highlight, którego autorem jest
Fencepost. Niestety nie jest on już dostępny w sieci.
Tutorial będzie opisywał dwa sposoby tworzenia animacji. Pierwsza część dotyczy GIMP-a w wersji 2.6, co nie znaczy, że nie da się jej zastosować w 2.8, jedynie nazwy narzędzi mogą być inne. Druga pokaże nowe podejście do tworzenia animacji oparte o funkcję grupowania warstw dostępną w 2.8.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.6. i 2.8 W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy
Część pierwsza - GIMP 2.6
Etap pierwszy – tworzenie warstw
1. Otwórz nowy obraz o wymiarach
160x
60px i
czarnym #000000 tłem i zapisz jako
animowany błysk.xcf.
2. Narzędziem
Powiększenie (L) powiększ widok do
300% (trzy kliknięcia na obrazie), będzie Ci wygodniej pracować.
3. Wybierz narzędzie
Tekst (T) i w karcie
Opcje narzędzia ustaw parametry tekstu.
- Czcionka : Arial Black
- Rozmiar: 50px
- Kolor: #96b22c
4. Wpisz na obrazie tekst
PFUG.
5. Narzędziem
Wyrównanie (Q) wyśrodkuj warstwę
PFUG, następnie dopasuj jej wymiary do obrazu
Warstwa -> Dopasuj wymiary warstwy do obrazu .
6. Zapisz obraz.
Pamiętaj! Zapisuj obraz co jakiś czas, by nie utracić wyników pracy np. przez niespodziewaną awarię programu czy systemu.
7. Dodaj nowa warstwę i nazwij ją
błysk #1.
8. Wybierz
Obraz -> Konfiguruj siatkę . Ustaw następujące parametry:
- Styl linii: Przecięcia (krzyżyki)
- Kolor: czerwony #ff0000
- Odstępy
- Szerokość 5px
- Wysokość 5px
Reszta bez zmian
9. Ustaw kolor pierwszoplanowy na
biały #ffffff.
10. Teraz włącz widoczność siatki i przyciąganie do siatki. Obie funkcje:
Włącz siatkę i
Przyciągaj do siatki znajdziesz w menu
Widok.
11. Mając aktywną warstwę
błysk #1 wybierz narzędzie
Gradient (L).
12. W karcie
Opcje narzędzia ustaw parametry gradientu:
- Gradient: Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość
- Kształt: Dwuliniowy
Reszta bez zmain
13. Przeciągnij gradient od trzeciej kolumny widocznej siatki o
10px w prawo do piątej kolumny siatki.
Podgląd z okna obrazu przy powiększeniu 300%:
Efekt w obrazie powinien wyglądać tak:
14. Przytnij warstwę
błysk #1.
Warstwa -> Przytnij warstwę.
Warstwa ma teraz wymiary
19x
60px, aby wygodniej się ją animowało warto powiększyć jej szerokość do
20px.
15. Przeskaluj warstwę
błysk #1 wybierając
Warstwa -> Skaluj warstwę . W oknie dialogowym skalowania odznacz skalowanie proporcjonalne. To ten łańcuszek na prawo od szerokości i wysokości. Ma być rozerwany. W opcji
Szerokość wpisz
20 i kliknij przycisk
Przeskaluj.
16. Narzędziem
Przesunięcie (M) ustaw warstwę
błysk #1 tak by jej prawa krawędź stykała się z lewą krawędzią obrazu. Najlepiej odwzoruje to zrzut okna obrazu.
By otrzymać w miarę płynną animację, warstwę
błysk #1 należy przesuwać co 5 pikseli w prawo. Tak więc w kolejnych krokach należy duplikować wspomnianą warstwę i przesuwać o 5 pikseli w prawo każdą jej kopię, aż do momentu, gdy ostatnia kopia, swą lewą krawędzią będzie stykać się z prawą krawędzią obrazu. Można też dokonać obliczeń ile razy należy zduplikować warstwę, a następnie przesuwać jej kopie w żądane miejsce. Wygodniejszy, moim zdaniem jest sposób pierwszy i to on zostanie przedstawiony w dalszej części tutoriala.
17. Duplikuj warstwę
błysk #1. Otrzymasz nową warstwę o nazwie
błysk #2. Przy pomocy narzędzia
Przesunięcie (M) przemieść ją o
5px w prawo. Teraz kolejna duplikacja i przesunięcie nowej kopii o pięć pikseli i tak aż do uzyskania trzydziestu siedmiu warstw z błyskiem.
18. W karcie
Warstwy kliknij PPM na warstwę
PFUG i z rozwiniętego menu wybierz
Kanał alfa na zaznaczenie .
19. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Odwróć (Ctrl+I).
20. W karcie
Warstwy zaznacz warstwę
błysk #1 i wyczyść zaznaczenie
Edycja -> Wyczyść (Delete). Wykonaj tę operację na wszystkich warstwach z błyskiem i usuń zaznaczenie.
Zaznaczenie -> Brak (Shift+Ctrl+A).
21. Teraz połącz tekst z tłem. PPM w karcie warstw kliknij na warstwę
PFUG i z rozwiniętego menu wybierz
Połącz w dół .
22. Zmień nazwę warstwy
Tło na
tekst #1 i duplikuj ją.
23. Nową warstwę
tekst #2 przesuń pod warstwę
błysk #2 i duplikuj ją.
24. Nową warstwę
tekst #3 przesuń pod warstwę
błysk #3 i duplikuj ją, i tak aż do uzyskania trzydziestu siedmiu warstw z tekstem.
W karcie warstw wygląda to następująco:
25. Połącz wszystkie warstwy błysków z warstwami tekstu. Kliknij PPM na warstwę
błysk #1 i z rozwiniętego menu wybierz
Połącz w dół. Następnie wykonaj tę czynność na warstwie
błysk #2 i tak aż do warstwy
błysk #37
Etap drugi – okreslenie prędkości animacji
26. Wybierz
Filtry -> Animacja -> Odtwórz. W oknie
Animowanie Playbacku kliknij przycisk
Start. Animacja będzie się odtwarzać. Jej prędkość to dziesięć klatek na sekundę. Jeśli chcesz przyspieszyć odtwarzanie, kliknij przycisk szybkości i z rozwiniętego menu wybierz odpowiednie przyspieszenie.
Animacja wyświetlana z prędkością dziesięciu klatek na sekundę.
Widać wyraźnie, że animacja jest zbyt wolna. Można ją przyspieszyć wyświetlając większą ilość klatek na sekundę. Niestety, o ile dobrze będzie wyglądać w GIMP-ie, to już w przeglądarce ilość klatek zostanie zredukowana do dziesięciu na sekundę. Jedynym sposobem na przyspieszenie jest redukcja ilości klatek. Możesz eksperymentować z ilością usuwanych klatek. Ja postanowiłem pozostawić co trzecią.
27. Usuń zbędne warstwy, pozostawiając te z numerami:
1,
4,
7,
10,
13,
16,
19,
22,
25,
28,
31,
34,
37.
Podgląd z karty warstw.
Etap trzeci – optymalizacja i zapis do gif
By plik wynikowy nie miał zbyt dużej wagi warto go przed zapisem do formatu gif zoptymalizować.
28. Wybierz
Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie nowy obraz
bez nazwy. We wszystkich nazwach warstw zobaczysz dodany czas i tryb wyświetlania.
29. W nowym obrazie wybierz
Obraz -> Tryb -> Indeksowany. Otworzy się okno dialogowe
Konwersja do trybu indeksowanego. Ustawienia domyślne są jak najbardziej prawidłowe. Kliknij w przycisk
Konwertuj .
30. Zapisz obraz wybierając
Plik -> Zapisz jako (Shift+Ctrl+S). W oknie dialogowym
Zapis obrazu w polu
Nazwa wpisz
animacja.gif i kliknij przycisk
Zapisz.
31. W oknie dialogowym
Eksport pliku zaznacz
W postaci animacji i kliknij przycisk
Eksportuj. W kolejnym oknie
Zapisz jako GIF kliknij przycisk
Zapisz i gotowe.
Część druga - GIMP 2.8
Etap pierwszy – tworzenie warstw
32. Otwórz nowy obraz o wymiarach
160x
60px i
czarnym #000000 tłem i zapisz jako
animowany błysk.xcf.
33. Narzędziem
Powiększenie (L) powiększ widok do
300% (trzy kliknięcia na obrazie), będzie Ci wygodniej pracować.
34. Wybierz narzędzie
Tekst (T) i w karcie
Opcje narzędzia ustaw parametry tekstu.
- Czcionka : Arial Black
- Rozmiar: 50px
- Kolor: #96b22c
35. Wpisz na obrazie tekst
PFUG.
36. Narzędziem
Wyrównanie (Q) wyśrodkuj warstwę
PFUG, następnie dopasuj jej wymiary do obrazu
Warstwa -> Dopasuj warstwę do wymiarów obrazu .
37. Zapisz obraz jako
animacja.xcf.
Pamiętaj! Zapisuj obraz co jakiś czas, by nie utracić wyników pracy np. przez niespodziewaną awarię programu czy systemu.
38. Dodaj nowa warstwę i nazwij ją
błysk #1.
39. Wybierz
Obraz -> Skonfiguruj siatkę . Ustaw następujące parametry:
- Styl linii: Przecięcia (krzyżyki)
- Kolor: czerwony #ff0000
- Odstępy
- Szerokość 5px
- Wysokość 5px
Reszta bez zmian
40. Teraz włącz widoczność siatki i przyciąganie do siatki. Obie funkcje:
Wyświetlanie siatki i
Przyciąganie do siatki znajdziesz w menu
Widok.
41. Ustaw kolor pierwszoplanowy na
biały #ffffff.
42. Mając aktywną warstwę
błysk #1 wybierz narzędzie
Gradient (L).
43. W karcie
Opcje narzędzia ustaw parametry gradientu:
- Gradient: Kolor pierwszoplanowy na przezroczystość
- Kształt: Dwuliniowy
Reszta bez zmain
44. Przeciągnij gradient od trzeciej kolumny widocznej siatki o
10px w prawo do piątej kolumny siatki.
Podgląd z okna obrazu przy powiększeniu 300%:
Efekt w obrazie powinien wyglądać tak:
45. Przytnij warstwę
błysk #1.
Warstwa -> Automatycznie przytnij warstwę.
Warstwa ma teraz wymiary
19x
60px, aby wygodniej się ją animowało warto powiększyć jej szerokość do
20px.
46. Przeskaluj warstwę
błysk #1 wybierając
Warstwa -> Skaluj warstwę . W oknie dialogowym skalowania odznacz skalowanie proporcjonalne. To ten łańcuszek na prawo od szerokości i wysokości. Ma być rozerwany. W opcji
Szerokość wpisz
20 i kliknij przycisk
Przeskaluj.
47. Narzędziem
Przesunięcie (M) ustaw warstwę
błysk #1 tak by jej prawa krawędź stykała się z lewą krawędzią obrazu. Najlepiej odwzoruje to zrzut okna obrazu.
Fragment okna obrazu z prawidłowo ustawioną warstwą błysk. Widok przy powiększeniu 300%:
48. Zmień nazwę warstwy
PFUG na
PFUG #1 i nazwę warstwy
Tło na
Tło #1.
49. W karcie
Warstwy utwórz nową grupę warstw, klikając ikonę folderu.
50. Zmień nazwę grupy na
klatka #1 i umieść w niej wszystkie warstwy zachowując ich pierwotną kolejność.
51. W karcie warstw aktywuj grupę
klatka #1 i duplikuj ja klikając ikonę duplikacji
.
52. Rozwiń grupę
klatka #2 i aktywuj warstwę
błysk #2. Przesuń ją narzędziem
Przesunięcie (M) o
5px] w prawo.
53. W karcie warstw aktywuj grupę
klatka #2, duplikuj ją i w nowej grupie
klatka #3 przesuń warstwę
błysk #3 o
5px] w prawo.
54. Postępuj analogicznie z kolejnymi grupami, aż do otrzymania
37 grup.
W tym momencie już możesz podejrzeć animację, co da Ci pewność, że nie popełniłeś(aś) błędu w trakcie duplikowania grup i przesuwania warstw z błyskiem.
55. Wybierz
Filtry -> Animacja -> Odtwarzanie. W oknie odtwarzania powinno to wyglądać jak niżej:
56. W grupie warstw
klatka #1 aktywuj warstwę
PFUG #1 i kliknij na nią PPM, a z menu kontekstowego wybierz
Kanał alfa na zaznaczenie .
57. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Odwróć (Ctrl+I).
58. W karcie
Warstwy zaznacz warstwę
błysk #1 i wyczyść zaznaczenie
Edycja -> Wyczyść (Delete). Wykonaj tę operację na wszystkich warstwach z błyskiem w każdej z grup i usuń zaznaczenie.
Zaznaczenie -> Brak (Shift+Ctrl+A).
Etap drugi – określenie prędkości animacji
59. Wybierz
Filtry -> Animacja -> Odtwórz. W oknie
Animowanie Playbacku kliknij przycisk
Start. Animacja będzie się odtwarzać. Jej prędkość to dziesięć klatek na sekundę. Jeśli chcesz przyspieszyć odtwarzanie, kliknij przycisk szybkości i z rozwiniętego menu wybierz odpowiednie przyspieszenie.
W odróżnieniu od poradnika w wersji 2.6, tutaj postanowiłem przyspieszyć animacje dwukrotnie. Pamiętając, iż przeglądarki wyświetlają w większości animacje z prędkością dziesięciu klatek na sekundę, nie zmieniałem czasu wyświetlania, a usunąłem zbędne klatki. Najlepiej w tym przypadku jest pracować na kopii pierwotnego pliku xcf.
60. Zapisz kopię otwartego pliku xcf.
Plik -> Zapisz kopię. Nadaj jej nazwę
[animacja1.xcf/i].
61. Otwórz plik
animacja1.xcf.
62. W karcie warstw usuń z obrazu grupy warstw o parzystych numerach. Animacja po tym zabiegu powinna wyglądać następująco:
Etap trzeci – optymalizacja i zapis do gif
By plik wynikowy nie miał zbyt dużej wagi warto go przed zapisem do formatu gif zoptymalizować.
63. Wybierz
Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie nowy obraz
bez nazwy. We wszystkich nazwach warstw zobaczysz dodany czas i tryb wyświetlania.
64. W nowym obrazie wybierz
Obraz -> Tryb -> Indeksowany. Otworzy się okno dialogowe
Konwersja do trybu indeksowanego. Ustawienia domyślne są jak najbardziej prawidłowe. Kliknij w przycisk
Konwertuj .
65. Zapisz obraz wybierając
Plik -> Wyeksportuj (Shift+Ctrl+E). W oknie dialogowym
Eksport obrazu w polu
Nazwa wpisz
animacja.gif i kliknij
Wyeksportuj.
66. W oknie
Eksport obrazu jako GIF aktywuj opcję
W postaci animacji i kliknij
Wyeksportuj. Twoja animacja jest gotowa.
Jakie korzyści płyną z użycia grupowania warstw w GIMP-ie 2.8? Otóż przede wszystkim masz większą kontrolę nad poszczególnymi klatkami animacji. Można np. dowolnie zmieniać kolorystykę tekstu czy błysku w dowolnym momencie tworzenia animacji, czy zmienić tło lub je usunąć.
Koniec
animacja z GIMP-a 2.6 | | animacja z GIMP-a 2.8 |
Życzę owocnej zabawy z animacjami w GIMP-ie.