Padający śnieg bez użycia GAP
Tutorial
Opracowanie: carmix, poprawa Hasia
Poziom trudności: Średni
Tutorial ten pokazuje sposób zrobienia animacji padającego śniegu bez użycia GAP. Jak zrobić podobną animację z użyciem GAP możecie dowiedzieć się z tego poradnika:
Padający śnieg (z użyciem GAP).
Mój sposób różni się trochę od pierwowzoru carmixa, ale jest równie prosty do wykonania. Poradnik dla tych wszystkich, których przeraża mnogość opcji w GAP-ie. Do jego wykonania potrzebna jest co najmniej podstawowa znajomość GIMP-a.
Tutorial napisany w wersji GIMP 2.8.2. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.
Zaczynamy 1. Pierwsze co musisz zrobić, to przyszykować obrazek, który posłuży ci jako tło dla padającego śniegu. Otwórz go w GIMP-ie poprzez
Plik->Otwórz... W moim przypadku za tło posłużył mi obrazek o wymiarach
500x
352 pikseli. Oto on:
2. Następnie zrób śnieg. W tym celu Stwórz nowy biały obraz
Plik->Nowy.... Obraz ten nie może być mniejszy niż obrazek robiący za tło. Wymiary obrazu do zrobienia śniegu zależne są od tego jak chcesz, aby on wyglądał. Im większy będzie obraz ze śniegiem, tym większe wyjdą ci płatki. Ja zrobiłam obraz o takiej samej szerokości jak obrazek mojego tła, ale o dwa razy większej wysokości, a dokładnie
500x
710 pikseli. Kiedy utworzyłeś już nowy obraz przejdź do
Filtry->Szum->Szum RGB.... Następnie w opcjach filtru ustaw
Czerwony na
1,00, a pozostałe na
0,00. Zaznacz
Niezależny RGB. Kliknij
OK.
3. Kolejny krok to desaturacja utworzonego szumu
Kolory->Desaturacja... Zaznacz
Jasność. Tak teraz to wygląda:
4. Teraz wybierz
Kolory->Zmiana koloru w alfę. Kolor domyślnie ustawiony powinien być na biały i tak pozostaw. Kliknij
OK. Następnie przejdź do
Filtry->Rozmycie->Rozmycie Gaussa. Promień ustaw na
1.
Tak wygląda mój śnieg w powiększeniu na 200%:
5. Twój śnieg jest już gotowy. Teraz potrzebujesz wyciąć z niego kawałek o identycznych rozmiarach jak twój obrazek z tłem. Do tego pomocne będą prowadnice. Aby dodać je do obrazu przejdź do
Obraz->Prowadnice->Nowa prowadnica.... W poziomie wpisz wysokość w pikselach twojego obrazu z tłem, u mnie musiałam wpisać
352 kliknij
OK. W ten sam sposób dodasz prowadnicę w pionie. Ja tego nie robiłam ponieważ mój śnieg ma taką samą szerokość jak obraz który posłuży za tło. Włącz przyciąganie do prowadnic
Widok->Przyciąganie do prowadnic. Teraz
Zaznaczeniem prostokątnym [R] zaznacz obszar między prowadnicami. Skopiuj.
6. Teraz zawartość schowka wklej jako
nowa warstwa do obrazu z twoim tłem
Edycja->Wklej jako->Nowa warstwa.
7. Teraz zanim zaczniesz robić poszczególne klatki, musisz wiedzieć kilka rzeczy. Aby animacja była w miarę płynna musi składać się z odpowiedniej ilości klatek/warstw. Im więcej klatek, tym płynniejsza animacja. Ale im więcej klatek chcemy mieć, tym więcej będziemy musieli się napracować. W przypadku animacji padającego śniegu optymalnym wyborem będzie 10 klatek. Nasza animacja powstanie poprzez przesuwanie obszaru roboczego warstwy ze śniegiem. Może brzmi to skomplikowanie, ale tak naprawdę nie jest takie trudne. Aby obliczyć o ile należy przesuwać swoją warstwę wystarczy, że podzielisz wysokość swojego obrazu przez ilość klatek z ilu chcesz złożyć swoją animację. W moim przypadku obraz ma
352 piksele. Chcę mieć
10 klatek. Dzielę więc
352:10=35,2. Wychodzi mi
35,2 co zaokrągliłam do
35. Zapisz gdzieś swój wynik.
8. Teraz, będąc na warstwie ze śniegiem, przejdź do
Warstwy->Przekształcenie->Przesunięcie. W wyświetlonym okienku pisz w polu
Y liczbę, którą otrzymałeś ze swojego wcześniejszego obliczenia, ale z wartością ujemną, czyli ja wpisałam
-35. Pole z
X pozostaw na
0. Zaznacz opcję
Zawinięcie. Kliknij
Ok. Utwórz warstwę z widoku
Warstwa->Nowa z widoku.... Wyłącz widoczność nowo powstałej warstwy. Wróć na warstwę ze śniegiem i ponownie włącz opcję przesunięcia, ale tym razem w polu
Y wpisz podwojoną poprzednią wartość, czyli w moim przypadku było to
-70. Ponownie zrób warstwę z widoku i wyłącz jej widoczność. Powtarzaj tę czynność, aż będziesz mieć zaplanowaną ilość klatek. Pamiętając żeby za każdym razem, kiedy przesuwasz obszar roboczy warstwy ze śniegiem, odpowiednio powiększać wartość. U mnie tak wyglądała kolejność wpisywania wartości w
Y:
-35, -70, -105, -140, -175, -210, -245, -280, -315, -350. Mam nadzieję, że wszystko jasne.
Tak wyglądało moje okno warstw po wykonaniu wszystkich tych czynności:
Warstwy zaznaczone czerwoną obwódką usuń.
9. Teraz włącz widoczność wszystkich warstw i wyeksportuj obraz jako GIF. Pamiętaj o zapętleniu animacji. Gotowe!
Koniec
Miłego GIMP-owania
Tworzymy animację padającego śniegu bez użycia GAP.