Autor:
Kifer71Program:
GIMP 2.2.x + dodatek
GAP GIMP Animation PackageLink do
GAP i nie tylko.
Etap pierwszy - przygotowanie obrazów wyjściowych
1. Otwórz lub stwórz sześć obrazów o wymiarach
300 x 200 pikseli. Równie dobrze możesz pobrać te widoczne poniżej:
Najlepszy efekt pracy końcowej uzyskasz, gdy wszystkie obrazy wyjściowe będą miały podobną kolorystykę i małą liczbę barw. Animacja to nic innego jak plik w formacie
GIF, czyli maksymalnie
256 kolorach, a co za tym idzie niskiej jakości. Obrazy zbytnio rozbudowane kolorystycznie stracą dużo na swoim wyglądzie.
2. Zapisz obrazy pod dowolnymi nazwami, najlepiej w formacie
PNG. Możesz je zamknąć.
3. Otwórz nowy obraz o wymiarach
300 x 200 pikseli i
przezroczystym tle.
4. Zapisz go jako np.:
warstwy.xcf.
Teraz wklej utworzone wcześniej obrazy na osobne warstwy do pliku
warstwy.xcf.
5. Z menu
Plik w obrazie
warstwy.xcf wybierz
Otwórz jako nową warstwę i z okna dialogowego wybierz najpierw pierwszy, potem drugi obraz i tak do szóstego.
6. Usuń warstwę Tło.
W zakładce
Warstwy ma to wyglądać tak:
7. Zapisz obraz.
8. Zminimalizuj obraz.
Nie zamykaj obrazu warstwy.xcf, gdyż dodatek GAP będzie z niego korzystał w dalszej pracy nad animacją.
Etap drugi - tworzenie folderu i plików animacji
9. Utwórz nowy folder na potrzeby animacji, w którym dodatek
GAP będzie zapisywał pliki w formacie
XCF. Każdy taki plik będzie później osobną klatką animki. Po zakończeniu pracy będzie można go usunąć. Ja swój nazwałem
animacja.
10. Otwórz nowy, przezroczysty obraz o rozmiarach
300 x 200 pikseli.
11. Zapisz go pod dowolną nazwą według wzoru
dowolna nazwa_000001.xcf. Mój nosi nazwę
animacja_000001.xcf.
Nie używaj w nazwach folderu i pliku polskich znaków diakrytycznych.
12. Warstwę
Tło obrazu
animacja_000001.xcf możesz pozostawić nie wypełnioną. Pod koniec pracy z animacją dodatek
GAP doda białe tło. Jeśli zamierzasz mieć inny kolor tła niż białe, to w tej chwili jest dobry moment aby wypełnić je wybranym kolorem.
13. Z menu
Video wybierz
Duplicate frames...14. W oknie dialogowym przesuń suwak
N razy (N-times) na pozycję
59 co da ci w sumie 60 klatek animacji.
Etap trzeci – animowanie obrazu pierwszego
15. Z menu
Video wybierz
Move Path... (Ścieżki ruchu).
Otworzy się okno
Ścieżki ruchu (Move Path). Czerwonymi ramkami zaznaczyłem opcje, których użyjesz przy niniejszym tutorialu.
„
A” -
Obraz źródłowy (Source Image/Layer), warstwa poddawana animacji,
„
B” -
Tryb kroku (Stepmode), zachowanie się animowanej warstwy,
„
C” -
Uchwyt (Handle) , wskazanie punktu (czerwona kropka na przecięciu linii współrzędnych w oknie podglądu
J), dla którego będą ustawiane współrzędne
X i
Y -
E położenia warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
D” -
Aktualny punk (Current Point), wybrany punkt animacji,
„
E” - współrzędne uchwytu
C,
„
F” -
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify),
Szerokość (Width) i
Wysokość (Height) wyrażane w procentach,
„
G” -
Perspektywa (Perspective), skalowanie perspektywy,
„
H” -
Ramka kluczowa (Keyframe), określa klatkę, na której ma się zakończyć dany punkt animacji
D,
„
I” -
Skalowanie proporcjonalne,
„
J” -
Okno podglądu,
„
K” -
Edycja punktów kontrolnych:
- „
K1” -
Dodaj punkt (Add Point), dodaje kolejny punkt animacji,
- „
K2” -
Poprzedni punkt (Prev Point), wybór punktu animacji,
- „
K3” -
Następny punkt (Next Point), wybór punktu animacji,
- „
K4” -
Otwórz (Open), wybór zapisanych parametrów punktów animacji,
- „
K5 –
Zapisz (Save), zapis parametrów punktów animacji do pliku,
„
L” -
Instant Apply, włącza i wyłącza widok w oknie podglądu,
J, warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
M” -
Od ramki (From Frame), określa, od której klatki rozpocznie się animowanie warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
N” -
Do ramki (To Frame), określa klatkę ostatnią, na której zakończy się animowanie warstwy wybranej w
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) A,
„
O” -
Podgląd animacji (Anim Preview), umożliwia obejrzenie animacji przed jej zapisaniem,
„
P” -
Ok, zapisanie animacji.
16. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) w rozwijanym menu ustaw warstwę
[/i]obraz_1.png[/i].
17. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
18. Uchwyt (Handle) ustaw na
Środek (Center).
19. Ustaw współrzędne
E,
X = 150,
Y = 100.
20. Zaznacz opcję
Instant Apply.
21. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point).
22. Kliknij w zakładkę
Perspektywa (Perspective).
23. Zmień parametry
x1 i
x2 na
0.700.
24. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
25. Kliknij w
Skaluj proporcjonalnie .
26. Zmień
Wysokość (Height) na
1. W oknie podglądu będzie widoczna tylko cienka linia.
27. Zmień współrzędną uchwytu
Y na
0 (
E).
28. Suwak
Od ramki (From Frame) automatycznie ustawił się na pierwszą klatkę animacji i tak go pozostaw.
29. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
dziesiątą klatkę.
W tym momencie warto zapisać ustawienia punktów kontrolnych.
30. Kliknij w
Zapisz (Save) K5.
40. W oknie dialogowym wybierz folder, w którym zapiszesz parametry punktów.
41. Nazwij plik
do_góry.path_points.
42. Kliknij w
Ok.
43. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij w
Podgląd animacji (Anim Preview).
44. W oknie dialogowym kliknij w
Exact obiect on frames.
45. Rozmiar podglądu (Scale preview) ustaw na
100.
46. Tempo ramkowe (Frame rate) ustaw na
8.
Po kliknięciu w
Ok pojawią się dwa okna: nowy obraz bez nazwy i okno podglądu animacji. Obejrzyj animkę. Zamknij oba okna nie zapisując obrazu.
47. Jeśli animacja jest prawidłowa w oknie
Ścieżki ruchu (Move Patch) kliknij w
Ok.
Podgląd animacji:
Po zamknięciu okna
Ścieżki ruchu (Move Path) możesz jeszcze raz obejrzeć animację wybierając z menu
Video opcję
Playback.... To okno podglądy różni się od poprzedniego. Nie będę opisywał jego opcji, niemniej warto się nim pobawić i poznać jego opcje.
Etap czwarty – animowanie obrazu drugiego
48. Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Patch) (menu
Video -> Move Path...)
49. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) w rozwijanym menu ustaw warstwę
[/i]obraz_2.png[/i].
50. Powtórz kroki z punktów
17 –
20.
51. Kliknij dwa razy w
Dodaj punkt (Add Point). W
Aktualny punk (Current Point) powinieneś(aś) zobaczyć
”[ 3] z [ 3]”.
52. Teraz kliknij dwa razy w
Poprzedni punkt (Prev Point). W
Aktualny punk (Current Point) powinieneś(aś) zobaczyć
”[ 1] z [ 3]”.
53. Przejdź do zakładki
Perspektywa (Perspective).
54. Parametry
x3 i
x4 ustaw na
0.700.
55. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
56. Kliknij w
Skaluj proporcjonalnie .
57. Zmień
Wysokość (Height) na
1.
58. Zmień współrzędną uchwytu
Y na
200 .
59. Kliknij w
Następny punkt (Next Point), aby przejść do drugiego punktu animacji ([ 2] z [ 3]).
60. W opcji
Ramka kluczowa (Keyframe) ustaw suwak na pozycji
10.
61. Kliknij w
Następny punkt (Next Point), aby przejść do trzeciego punktu animacji ([ 3] z [ 3]).
62. W zakładce
Perspektywa (Perspective) ustaw parametry
y2 i
y4 na
0.600.
63. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
64. Sprawdź czy znak symbolizujący skalowanie proporcjonalne jest „rozerwany”
, jeśli nie, kliknij go.
65. Zmień
Szerokość (Width) na
1.
66. Współrzędną uchwytu
X ustaw na
300.
67. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
dwudziestą klatkę.
68. Podejrzyj animację zaznaczając w oknie ustawień podglądu opcję
Exact object on frames.
69. Po obejrzeniu animki zamknij zbędne okna.
70. Jeśli animacja wygląda poprawnie to zapisz parametry punktów animacji do pliku klikając w
Zapisz (Save) K5 i nadając mu nazwę
do_góry_i_w_prawo.path_points.
71. Zapisz animację klikając
Ok w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
Podgląd animki:
Etap piąty – animowanie obrazu trzeciego
72. Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Patch) (menu
Video -> Move Path...)
73. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) w rozwijanym menu ustaw warstwę
[/i]obraz_3.png[/i].
74. Powtórz kroki z punktów
17 –
20.
75. Kliknij dwa razy w
Dodaj punkt (Add Point). W
Aktualny punk (Current Point) powinieneś(aś) zobaczyć
”[ 3] z [ 3]”.
76. Teraz kliknij dwa razy w
Poprzedni punkt (Prev Point). W
Aktualny punk (Current Point) powinieneś(aś) zobaczyć
”[ 1] z [ 3]”.
77. Przejdź do zakładki
Perspektywa (Perspective).
78. Parametry
x3 i
x4 ustaw na
0.600.
79. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
80. Kliknij w
Skaluj proporcjonalnie81. Zmień
Szerokość (Width) na
1.
82. Zmień współrzędną uchwytu
X na
0 .
83. Kliknij w
Następny punkt (Next Point), aby przejść do drugiego punktu animacji ([ 2] z [ 3]).
84. W opcji
Ramka kluczowa (Keyframe) ustaw suwak na pozycji
20.
85. Kliknij w
Następny punkt (Next Point), aby przejść do trzeciego punktu animacji ([ 3] z [ 3]).
86. Przejdź do zakładki
Perspektywa (Perspective).
87. Zmień parametry
x1 i
x2 na
0.700.
88. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
89. Sprawdź czy znak symbolizujący skalowanie proporcjonalne jest „rozerwany”
, jeśli nie, kliknij go.
90. Zmień
Wysokość (Height) na
1.
91. Zmień współrzędną uchwytu
Y na
0 (
E).
92. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
10.
93. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
30.
94. Obejrzyj animkę klikając w
Podgląd animacji (Anim Preview) w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
Podgląd animki przy zaznaczonej opcji
Exact object on frames w oknie ustawień podglądu:
95. Jeśli animacja wygląda poprawnie to zapisz parametry punktów animacji do pliku klikając w
Zapisz (Save) i nadając mu nazwę
w_prawo_i_do_góry.path_points.
96. Zapisz animację klikając
Ok w oknie
Ścieżki ruchu (Move Path).
Teraz już pójdzie szybciej
.
Kolejne etapy będę opisywał mniej szczegółowo. Podstawowe ruchy to otwarcie okna
Ścieżki ruchu (Move Path), wybranie opcji
Brak w
Tryb kroku (Step Mode), ustawienie
Uchwytu (Handle) na
Środek i zaznaczenie opcji
Instant Apply.
97. Obraz źródłowy -
obraz_4.png.
98. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
20.
99. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
40.
100. Klikając w
Otwórz (Open) K4 otwórz zapisane parametry punktów animacji z pliku
do_góry_i_w_prawo.path_points.
101. Modyfikuj ramkę kluczową drugiego punktu animacji zmieniając ją z
29 na
30.
102. Obejrzyj animkę.
103. Jeśli wszystko jest jak należy możesz zapisać animację.
Etap siódmy – animowanie obrazu piątego
104. Obraz źródłowy -
obraz_5.png.
105. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
30.
106. Suwak
Do ramki (To Frame) ustaw na
50.
107. Klikając w
Otwórz (Open) K4 otwórz zapisane parametry punktów animacji z pliku
w_prawo_i_do_góry.path_points.
108. Obejrzyj animkę.
109. Jeśli wszystko jest jak należy możesz zapisać animację.
Etap ósmy – animowanie obrazu szóstego
110. Obraz źródłowy -
obraz_6.png.
111. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
40.
112. Suwak
Do ramki (To Frame) ustawił się automatycznie na
60 i tak go pozostaw.
113. Klikając w
Otwórz (Open) K4 otwórz zapisane parametry punktów animacji z pliku
do_góry_i_w_prawo .path_points.
114. Modyfikuj ramkę kluczową drugiego punktu animacji zmieniając ją z
49 na
50.
115. Obejrzyj animkę.
116. Jeśli wszystko jest jak należy możesz zapisać animację.
Terza znów na piechotę
.
Etap dziewiąty – powtórne animowanie obrazu pierwszego
117. Otwórz okno
Ścieżki ruchu (Move Path).
118. Jako
Obraz źródłowy (Source Image/Layer) w rozwijanym menu ustaw warstwę
[/i]obraz_1.png[/i].
119. Tryb kroku (Stepmode) ustaw na
Brak (None).
120. Uchwyt (Handle) ustaw na
Środek (Center).
121. Ustaw współrzędne
E,
X = 150,
Y = 100.
122. Zaznacz opcję
Instant Apply.
123. Kliknij w
Dodaj punkt (Add Point).
124. Kliknij w zakładkę
Perspektywa (Perspective).
125. Zmień parametry
y1 i
y3 na
0.600.
126. Wróć do zakładki
Zmiana rozmiaru (Scale and Modify).
127. Kliknij w
Skaluj proporcjonalnie .
128. Zmień
Szerokość (Width) na
1.
129. Zmień współrzędną uchwytu
X na
0 (
E).
130. Suwak
Od ramki (From Frame) ustaw na
50.
131. Suwak
Do ramki (To Frame) pozostaw na
60.
132. Obejrzyj animkę.
Podgląd animki przy zaznaczonej opcji
Exact object on frames w oknie ustawień podglądu:
133. Jeśli animacja wygląda prawidłowo zapisz parametry punktów animacji do pliku nadając mu nazwę
w_prawo.path_points.
W tym momencie możesz zadać pytanie po co ten plik skoro animacja jest prawie gotowa, podobnie jak nie wykorzystane parametry z pliku
do_góry.path_points. Odpowiedź jest prosta, choćby do stworzenia drugiej animacji. Dzięki nim praca jest szybsza i przyjemniejsza.
134. W oknie
Ścieżki ruchu (Move Path) kliknij
Ok w celu zapisania animki.
Etap dziesiąty – tworzenie pliku animacji
135. Z menu
Video wybierz opcję
Ramki do obrazu... (Frames to Image...)136. W oknie dialogowym ustaw suwak
Do ramki (To Frames) na
59. W jakim celu? Ramka pierwsza i sześćdziesiąta są takie same, więc ta ostatnia jest zbędna.
137. Zmień wpis w
Nazwa bazowa warstwy (Layer Basename) z
frame_[######] (41ms) na
frame_[######] (66ms), co zmniejszy ilość klatek na sekundę z 24 na 15.
138. Kliknij
Ok. Utworzony zostanie nowy obraz o nazwie
frame_000001.xcf.
139. W zakładce
Warstwy powyższego pliku zmodyfikuj atrybuty następujących warstw:
-
frame_000001 (66ms),
-
frame_000010 (66ms),
-
frame_000020 (66ms),
-
frame_000030 (66ms),
-
frame_000040 (66ms),
-
frame_000050 (66ms),
zmieniając fragment „
66ms” na „
1000ms”.
(W zakładce Warstwy klikasz dwa razy LPM na nazwę warstwy i zmieniasz jej nazwę)
140. Z menu
Filtry wybierz
Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie nowy obraz.
141. Z menu
Zaznaczenie wybierz
Wszystko.
142. Z tego samego menu wybierz
Zmniejsz.
143. W oknie dialogowym ustaw
1 piksel.
144. Z menu
Obraz wybierz
Kadruj obraz.
W jakim celu kadrujesz obraz? Zapisz animację przed kadrowaniem i przyjrzyj się lewej i dolnej krawędzi animacji. Wnioski nasuną się same.
145. Zapisz obraz pod dowolną nazwą w formacie GIF, pamiętając o zaznaczeniu opcji „
Zapisz jako animację” w oknie eksportu.
I to by było na tyle.
Gratuluję, stworzyłeś(aś) piękną animację.
K71