Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Polskie Forum Użytkowników GIMP-aOgólne dyskusjePomocna dłońGIMP - pomoc (Moderator: be@)Wątek: Niszczenie obrazu PNG po eksporcie do MBP w 16bit A1
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Niszczenie obrazu PNG po eksporcie do MBP w 16bit A1  (Przeczytany 689 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
GrzechuP
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

GrzechuP


Zobacz profil
« : 18.10.2024, 19:44:44 »

Dzień dobry,

Mam problem i prośbę, może ktoś z doświadczeniem mi pomoże. Mam konieczność wygenerowania obrazu do wyświetlania na urządzeniu, które ma dość specyficzne potrzeby, obraz który tworzę zapisuję w PNG jest bardzo ok, ale musi być przekształcony w BMP, do tego z kanałem alpha i w 16 bitów dodatkowo obowiązkowo A1 i tu zaczyna się problem, bo wypluta BMP jest koszmarem. Nawet jak w miarę optycznie w Gimp wykonam mieszanie kanałów, zawsze widoczne jest zniszczenie obrazu, gradienty są nieakceptowalne, masa kropek, kolory się sypią i wszystko jest do bani. Może ma ktoś jakąś wiedzę i może podpowiedzieć co zrobić, żeby obraz był taki jak PNG? W załączeniu dwie próbki, PNG i wyeksportowana BMP po mieszaniu 30/30/30/50 po kilkudziesięciu próbach, to ustawienie wydało mi się najskuteczniejsze i najmniej niszczące tą grafikę.

* probka.zip (163.04 KB - pobrany 25 razy.)
Zapisane
be@
Moderator globalny

Reputacja: 49 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.8
Licencja: CC-BY
Wiadomości: 7 412
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 19.10.2024, 12:05:32 »

Niestety ograniczenie głębi bitowej powoduje banding koloru. Można nieco złagodzić ten efekt za pomocą ditheringu metodą Floyda-Steinberga przy zmianie trybu obrazu na indeksowany. Niestety nie mam najnowszej wersji GIMP, więc nie wiem jak to w nim wygląda, a GIMP v. 2.8 ignoruje dithering przy eksporcie do BMP.
ChatGPT proponuje ImageMagick z komendą:
Kod:
convert input.png -depth 16 BMP3:output.bmp
- jednak nie testowałam, więc nie wiem jaki to daje efekt.
W każdym razie ChatGPT twierdzi, że format "BMP natywnie nie obsługuje kanału alfa w 16-bitach"
« Ostatnia zmiana: 19.10.2024, 12:24:49 wysłane przez be@ » Zapisane
GrzechuP
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

GrzechuP


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 20.10.2024, 11:47:18 »

ech, dalej nic z tego nie rozumiem, po kilku dekadach w Photoshop i natrafieniu na taki słaby wyświetlacz, w którym muszę użyć tego typu pliku mam problem z orientacją :-) Szkoda, może faktycznie zwyczajnie się nie da tego zrobić tak jak bym tego chciał, żal ale technicznie nie do przeskoczenia system w urządzeniu i wymagania nie do obejścia.
Zapisane
be@
Moderator globalny

Reputacja: 49 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.8
Licencja: CC-BY
Wiadomości: 7 412
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 20.10.2024, 11:52:29 »

A testowałeś ten ImageMagick? W GIMP raczej już nic lepszego nie uzyskasz, ale może warto sprawdzić inne programy?

Cytat: ChatGPT
Format BMP w standardowej 16-bitowej głębi kolorów nie obsługuje kanału alfa. W 16-bitowym BMP zazwyczaj stosuje się 5 bitów na kolor (czerwony, zielony, niebieski) oraz 1 dodatkowy bit (czasami dla zielonego ze względu na ludzką percepcję). To oznacza, że nie ma miejsca na przechowywanie danych o przezroczystości (kanał alfa).
Natomiast BMP wspiera głębsze formaty kolorów, takie jak 32-bitowy, który może zawierać kanał alfa (8 bitów na kanał koloru: czerwony, zielony, niebieski, oraz 8 bitów na kanał alfa).
Urządzenia, które wymagają specyficznych formatów graficznych, takich jak 16-bitowy BMP, mogą obejmować starsze systemy wbudowane, urządzenia medyczne, maszyny przemysłowe, starsze systemy gier wideo czy specjalistyczne oprogramowanie, które zostało zaprojektowane w przeszłości pod kątem ograniczeń sprzętowych. W takich przypadkach 16-bitowa grafika była kompromisem między jakością a wydajnością, jednak nie miała wsparcia dla przezroczystości.
Jeżeli zależy Ci na 16-bitowej grafice z kanałem alfa, musiałbyś wybrać inny format pliku, np. PNG, który oferuje takie możliwości, lub 32-bitowy BMP.
Wydaje mi się, że jednak coś namieszałeś z tą głębią i kanałem alfa, bo raczej taka konfiguracja nie jest możliwa. Jeśli masz obrazy zawierające przezroczyste lub półprzezroczyste fragmenty, to zamień je na kolor czarny. Kiedyś robiłam w BMP przycisk Start dla Windows 7 i właśnie czerń była interpretowana przez system jako przezroczystość (przycisk miał półprzezroczystą poświatę)
Zapisane
GrzechuP
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

GrzechuP


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 21.10.2024, 14:36:16 »

A testowałeś ten ImageMagick? W GIMP raczej już nic lepszego nie uzyskasz, ale może warto sprawdzić inne programy?

Wydaje mi się, że jednak coś namieszałeś z tą głębią i kanałem alfa, bo raczej taka konfiguracja nie jest możliwa. Jeśli masz obrazy zawierające przezroczyste lub półprzezroczyste fragmenty, to zamień je na kolor czarny. Kiedyś robiłam w BMP przycisk Start dla Windows 7 i właśnie czerń była interpretowana przez system jako przezroczystość (przycisk miał półprzezroczystą poświatę)
Nie testowałem, na OS X za dużo kombinacji żeby jeden obraz zrobić, nic nie namieszałem tu mam pewność, wczoraj bawiłem się
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aOgólne dyskusjePomocna dłońGIMP - pomoc (Moderator: be@)Wątek: Niszczenie obrazu PNG po eksporcie do MBP w 16bit A1
Skocz do: