Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Autor Wątek: Wektorowe zwijki  (Przeczytany 27938 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Mr. Hania
Użytkownik

Reputacja: 4 Offline Offline

Wiadomości: 30
Galeria Użytkownika

Mr. Hania


Zobacz profil
« : 26.08.2007, 10:41:32 »

Wektorowe zwijki
Tutorial

Oryginał: Oryginalny tutorial
Opracowanie: Mr. Hania
Poziom trudności: bardzo łatwy





Witam. W końcu udało mi się "nabić" piętnaście postów i mogę napisać tutorial. Jest to mój pierwszy tutorial, jaki kiedykolwiek napisałem. Mam nadzieję, że przypadnie Wam do gustu. Ale do rzeczy. Jest to tylko tłumaczenie tutoriala, oryginał znajduje się na DeviantArcie. W mojej wersji dodałem sporo rzeczy, które nie są objaśnione w oryginale, przez co jako początkujący użytkownik Inkscape'a miałem trochę trudności. No, ale mam nadzieję, że z moim tutorialem nie będzie żadnych problemów, więc do dzieła!

Tutorial napisany w wersji Inkscape 0.45. W innych wersjach nazwy narzędzi i pojęć mogą się różnić.



Lime Point Zaczynamy

Lime Point 1. Oczywiście zakładam, że masz już uruchomionego Inkscape'a. Za pomocą narzędzia do rysowania Krzywych Beziera , [Shift+F6] narysuj sobie jakąś ładną krzywą (niezamkniętą). Ja dla przykładu narysowałem taką:



Lime Point 2. Na razie pozostawmy naszą krzywą w spokoju. Teraz musimy narysować wzór dla naszej zwijki. Im wzory chudsze, tym nasza zwijka będzie chudsza, im wzory grubsze - tym nasza zwijka będzie grubsza. Dwa podstawowe wzory wyglądają tak, ale oczywiście możesz z nimi po eksperymentować i zobaczyć jakie otrzymasz efekty:



Lime Point 3. Przejdźmy do trybu edycji węzłów naszego wzoru. W tym celu klikamy na narysowany przez nas wzór, a następnie wybieramy narzędzie do edycji węzłów [F2]. Teraz musimy zaznaczyć wszystkie węzły. Robimy to tak samo, jakbyśmy zaznaczali ikonki na pulpicie. Węzeł zaznaczony ma kolor niebieski, niezaznaczony - szary. Upewniamy się, że wszystkie węzły zostały zaznaczone i przechodzimy do kolejnego punktu.



Lime Point 4. Nadeszła kolej na dodanie węzłów, które nadadzą płynności naszej zwijce. Aby dodać węzły klikamy na przycisk Dołącza nowe węzły do zaznaczonych segmentów , znajdujący się na panelu u góry. Operację tę należy powtórzyć kilkukrotnie, aż nasz wzór będzie miał ok. 250 - 300 węzłów. Oczywiście można dodać ich więcej. Im więcej, tym większa płynność, ale też większe obciążenie dla naszego komputera. Informację o ilości aktualnych węzłów znajdziemy w pasku statusu (to ten na samym dole okna programu):



Lime Point 5. Po raz kolejny upewniamy się, że mamy zaznaczone wszystkie węzły. Teraz przyciskamy klawisz [Shift] i klikamy na naszą krzywą. Powinniśmy mieć zaznaczone dwa obiekty. Jeśli tak mamy, wchodzimy w Effects -> Wygeneruj ze ścieżki -> Pattern along Path.



Lime Point 6. W nowo otwartym oknie zmieńmy ustawienia na takie:
  • Copies of the pattern: Single, stretched
  • Deformation type: Snake
  • Space between copies, Normal offset, Tangential offset: 0,0

Zahaczenie "ptaszka" przy opcji Duplicate the pattern before deformation spowoduje, że nasz wzór przed wykonaniem skryptu zostanie duplikowany i będzie mógł zostać wykorzystany np. przy nadawaniu takiego samego efektu kolejnej krzywej. Kiedy już wszystko pozaznaczamy pozostaje nam kliknąć OK i zaczekać, aż Inkscape zakończy przetwarzanie skryptu.


Lime Point 7. Powinniśmy otrzymać nowy obiekt, wystarczy go odpowiednio wypełnić i gotowe. Przy wykorzystaniu zwijek można otrzymać bardzo ciekawe efekty, na zakończenie daję mój efekt końcowy:



Lime Point Koniec



Proszę wytknąć mi każdy błąd, każdą literówkę i najmniejsze przeoczenie. Ach, i prosiłbym oczywiście o oceny tutoriala.

Miłej zabawy i pozdrawiam.


« Ostatnia zmiana: 24.12.2009, 17:35:02 wysłane przez INSEKT » Zapisane
Ravicious
√ ι ק

Reputacja: 11 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 792
Galeria Użytkownika


Yep, that's right


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : 20.01.2008, 10:55:37 »

Znalazłem podobny tutorial na deviantart: Creating Swirls in Inkscape.
Zapisane

dzialo9
Użytkownik

Reputacja: 8 Offline Offline

Płeć: Kobieta
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 577
Galeria Użytkownika


Beztalencie.


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 18.02.2008, 23:02:57 »

Mam błąd. W punkcie 6 jest błąd.
Zeby wyszło należy zaznaczyć w tym okienku pattern is vertical, inaczej wychodzą jakieś potworne bazgroły.
Zapisane

valhala
Nowicjusz

Reputacja: 2 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.4 + GAP
Licencja: Copyright
Wiadomości: 3
Galeria Użytkownika

valhala


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 19.03.2008, 20:32:33 »

Niestety po kliknięciu ok na zakończeniu tutka pojawia się komunikat
Cytuj
The inkex.py module requires PyXML. Please download the latest version from <http://pyxml.sourceforge.net/>
W repozytoriach nie znalazłem pakietu mającego coś wspólnego z pyxml, wynika z tego, że należy instalować z binarek z podanego linku ? brrr. Może macie jakieś inne pomysły.
Zapisane
Ravicious
√ ι ק

Reputacja: 11 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 792
Galeria Użytkownika


Yep, that's right


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : 27.03.2008, 14:29:35 »

Tutorial bardzo dobry. Ja jednak proponuje utworzyć więcej węzłów, tak powyżej 512. Wtedy zaczęły mi wychodzić o wiele lepsze zwijki.

@dzialo9

U mnie właśnie jest na odwrót - jak to zaznaczę, to jakiś brzydki efekt otrzymuję.

PS Moje efekty:

« Ostatnia zmiana: 27.03.2008, 15:07:49 wysłane przez rav » Zapisane

Monsignore
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: Copyright
Wiadomości: 10
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 31.07.2009, 02:19:22 »

Tutek bardzo porządnie napisany.
Można by go trochę unowocześnić i dostosować do wersji 2.47 w której te wszystkie nazwy skryptów są przetłumaczone. Choć ja osobiście nie jestem zwolennikiem spolszczania na siłę aplikacji graficznych(ze względu na trudności w nauce polskich wersji) mam jednak pytanie niekoniecznie do autora. Najtrudniejsze było dla mnie przebrnięcie przez narysowanie trójkąta i później tego spłaszczonego rąbu za nic nie mogę się doszukać w Inkscape przyciągania do punktów odniesienia i tymczasowych Lini pomocniczych takich jak np. Autocadzie albo w Blenderze. Czy ktoś mógłby mi podlinkować jakiegoś tutka? o rysowaniu kształtów ale z kresek a nie za pomocą gotowych brył?

A to moje wypociny:
Zapisane
mmiicc
√ ι ק

Reputacja: 14 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6
Licencja: CC-BY-SA
Wiadomości: 1 424
Galeria Użytkownika



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : 31.07.2009, 10:07:18 »

Cytuj
do wersji 2.47
Chodziło Ci pewnie o wersję 0.47 Mrugnięcie
Co do przyciągania, to tu masz zaznaczone, gdzie są jego różne opcje.



Oprócz tego we właściwościach dokumentu (Shift+Ctrl+D) jest karta "Przyciąganie", gdzie można ustalić opcje przyciągania do obiektów, siatek i prowadnic.
Zapisane

Śledź gimptools.pl na  lub Identi.ca
MrThomson
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 4
Galeria Użytkownika

MrThomson


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 26.08.2010, 13:09:46 »

Bardzo fajny efekt , przyda sie
Zapisane
hannabarbara_ol
Nowicjusz

Reputacja: 0 Offline Offline

Wiadomości: 13
Galeria Użytkownika

hannabarbara_ol


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 13.10.2010, 14:21:29 »

Mam najnowszą wersję. Chyba mało stabilna, bo raz zawijki mi wychodzą,innym razem nie.

Zapisane
jknowak
Użytkownik

Reputacja: -1 Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
GIMP: 2.6 + GAP
Licencja: CC-NC-BY-SA
Wiadomości: 431
Galeria Użytkownika



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 15.10.2010, 20:38:15 »

@UP: sprawdzałem... zwijki, a właściwie deseń wzdłuż ścieżki oraz spiro wychodzą jak w poprzedniej tylko trzeba umieć.
Zapisane
Strony: [1]
DrukujPobierz PDF
Polskie Forum Użytkowników GIMP-aHyde zoneArchiwumTutoriale wycofane z indeksuWątek: Wektorowe zwijki
Skocz do: